تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803891110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعرفه بالا علت اصلی قاچاق کالا/ لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش قاچاق


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد
تعرفه بالا علت اصلی قاچاق کالا/ لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش قاچاق
عوامل بسیاری در افزایش پدیده قاچاق موثر هستند که تعرفه‌های بالا یکی از دلایلی است که اکثر فعالان اقتصادی از آن یاد می‌کنند.

تعرفه بالا علت اصلی قاچاق کالا/لزوم برنامه ریزی برای کاهش قاچاق//گزارش
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پدیده قاچاق در کشور علاوه بر آثار سوء اقتصادی به عنوان یک چالش اجتماعی نیز حائز اهمیت است.


عوامل بسیاری در افزایش پدیده قاچاق موثر هستند که تعرفه های بالا یکی از دلایلی است که اکثر فعالان اقتصادی از آن یاد می کنند.


قاچاق کالا علاوه بر اینکه مانعی بر سر راه تجارت آزاد است، هزینه های زیادی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند و علاوه بر اینکه درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد سبب خروج ارز از کشور و کاهش تولیدات صنعتی و افزایش بیکاری می‌شود.


مبارزه با قاچاق کالا و کاهش قاچاق همواره از اولویت های دولت ها بوده و در بازه های زمانی مختلف راهکارهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. 


ایران با تعرفه 26.6 درصد، بالاترین تعرفه‌ دنیا را برای واردات کالا دارد

در همین خصوص، "مجیدرضا حریری" رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: پدیده قاچاق در همه دنیا وجود دارد و در هیچ کشوری قاچاق و تخلف به صفر نرسیده و مهم این است که میل و حرکت به سمت صفر شدن و کاهش آن باشد.


وی افزود: در کشور ما در 30 سال گذشته به جای نگاه اقتصادی به پدیده قاچاق نگاه امنیتی نظامی و انتظامی بوده و تمام روندها به این سمت و سو است در حالی که مقوله قاچاق یک پدیده اقتصادی است و راه حل مبارزه با آن باید اقتصادی باشد هر چند که در روند مبارزه با هر جریان ناسالمی انتهای کار برخورد انتظامی است اما چون موضوع اقتصادی است باید با نگاه اقتصادی با آن برخورد شود.


وی با اشاره به لزوم بازنگری در برخورد با پدیده قاچاق گفت: خوشبختانه نشانه‌های آن را در مدیریت جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشاهده می‌کنیم.


حریری با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌های قاچاق نیاز بازار به برخی کالاها است گفت: کالاهایی مانند لوازم آرایش و سایر کالاها موضوعی است که تقاضای آن در بازار وجود دارد و توسط راه حل قانونی و تسهیل مقررات در قوانین باید به گونه‌ای عمل شود که این بازار در اختیار قاچاقچی قرار نگیرد.


وی ادامه داد: در چند سال اخیر حمایت‌های غیرتعرفه‌ای و اولویت دادن به برخی کالاها موجب شد که فضای بیشتری در اختیار قاچاقچی قرار بگیرد چرا که تقاضای بازار از بین نرفته و تنها عرضه ممنوع شده بود و این امر موجب شد تا تقاضا از کانال‌های غیرقانونی پاسخ داده شود.


رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه میانگین تعرفه واردات در کشور بالا است گفت: مطابق آمارهای جهانی ایران با متوسط تعرفه 26.6 درصد یکی از بالاترین تعرفه‌ها را در دنیا برای واردات کالا دارد.


وی افزود: هر چند که این تعرفه با نیت خیر و به منظور حمایت از تولیدکننده داخلی وضع شده اما با توجه به اینکه برای واردات قانونی یک کالا غیر از تعرفه 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 2 درصد مالیات علی‌الحساب دریافت می‌شود و با توجه به اینکه این 26.6 درصد در مورد همه کالاها است با این حساب تعرفه واردات کالاهای مصرفی که قابلیت قاچاق را دارد در کل 44 الی 45 درصد می‌شود.


به گفته حریری، این تعرفه بالا در کالاهایی مانند لوازم آرایش، گوشی تلفن همراه موجب شده تا قاچاق این کالاها به صرفه‌تر از واردات رسمی آن باشد و کاهش تعرفه واردات یک راهکار برای کاهش قاچاق محسوب می‌شود به گونه‌ای که هم موجب حمایت از تولید داخل شود و هم اینکه نتیجه برعکسی نگیریم.


عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در سال 92، 5 میلیارد دلار کالاهای مصرفی (ساخته شده) از بازار رسمی وارد کشور شد در حالی که 20 میلیارد دلار از همان نوع کالا وارد شد که این امر نشان می‌دهد اگر به طور متوسط 3 درصد تعرفه از واردات این کالا دریافت می‌شد 6 میلیارد دلار از واردات از مرز رسمی درآمد کسب می‌شد که می‌توانست این رقم به تولید تزریق شود.


رئیس کمیسیون واردات ادامه داد: با مشارکت تمام ذی‌نفعان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به قاچاق کالا می‌توان قاچاق کالا را کاهش داد.


مبارزه با قاچاق نیاز به برنامه مدون دارد

با وجود اینکه تعرفه بالا یکی از دلایل افزایش قاچاق کالا یاد می‌شود اما اینطور که به نظر می‌رسد این تنها دلیل افزایش قاچاق کالا نیست و عوامل بسیاری در آن دخیل هستند.

امری که نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و مدون و هماهنگی تمامی دستگاه های مربوطه است.


انتهای پیام/





اخبار مرتبط

هزینه‌های اجرای طرح‌های غیر‌کارشناسی تا کی به مردم تحمیل می‌شود؟
ضوابط و تشريفات صادرات انواع قير و محصولات پائين دستي اعلام شد
برنامه اي براي حذف طرح شبنم نداريم




۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن