تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814743018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حیای مثبت و حیای منفی !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حیای "مثبت" و حیای "منفی"!
شرم و حیا
حیا چیست؟«حیا » در لغت به مفهوم شرمساری و خجالت است كه در مقابل آن « وقاحت » و بی شرمی قرار دارد. (ابن اثیر ، نهایه ،ج 1 ، ص 391 ) به عبارتی ؛ حیا شرمی است برخاسته از ادراک خوبی‌ها و بدیهای اختیاری ، به این جهت است که انسان ، دسته‌ای از کارها را خوب و دسته دیگر را بد می‌داند .  علامه مجلسی(رحمة الله علیه) درباره حقیقت حیا می‌گوید: «حیا ملکه‌ای است که موجب خودداری از کارهای زشت می‌گردد.» (مرآة العقول ، ج8 ، ص 187 ) حیا در فرهنگ عالمان اخلاقدر فرهنگ عالمان اخلاق ، حیا نوعی انفعال و انقباض نفسانی است كه موجب خودداری از انجام امور ناپسند در انسان می گردد و منشأ آن ترس از سرزنش دیگران است .(طوسی ،اخلاق ناصری ، ص 77)  ارکان حیا حیا دارای سه ركن اصلی است ؛ فاعل ، ناظر و فعل . فاعل ، در حیا شخصی است برخوردارِ از كرامت و بزرگواری نفسانی .ناظر در حیا شخصی است كه مقام و منزلت او در چشم فاعل عظیم و شایسته احترام باشد ، و فعلی كه ركن سوم برای تحقق حیا است ، فعل ناپسند و زشت است . ارزش حیارسول خدا (ص) حیا را زینت آدمی شمرده و فرموده است: « بی شرمی با هیچ چیز همراه نشد مگر این كه آن را زشت گردانید و حیا با هیچ چیز همراه نگشت ، مگر این كه آن را آراست . »( شیخ مفید، امالی، ص 167)امام علی (ع) فرمود: «هر كه پوشش شرم گزیند ، كس عیب او نبیند .» (نهج‌البلاغه ، حكمت 223 ؛ كلینی ، كافی ، ج 8، ص 23)و در بیانی دیگر می فرماید: « حیا پیشه كن كه حیا نشانه نجابت است .»( غررالحكم، ح 6082)امام صادق (ع) جایگاه حیا را در رأس مكارم اخلاقی دانسته می فرماید: « مكارم اخلاق یكی بسته به دیگری است ، خداوند آنها را به هر كه خود خواهد ، دهد . ممكن است در مرد باشد و در فرزندش نباشد ، در بنده باشد و در مولای اونباشد ،آنها عبارتند از: راستگویی ، صداقت با مردم ، بخشیدن به مسكین ، جبران كردن خوبی ها ، امانتداری ، صله رحم ، دوستی و مهربانی باهمسایه و یار، میهمان نوازی و در رأس همه حیا .( شیخ مفید، امالی، ص 167)امام علی (ع)در باب نقش كلیدی حیا فرمود: « حیا وسیله رسیدن به هر زیبایی و نیكی است .»( حرّانی ، تحف العقول، ص 84)اهمیت حیا در حدّی است كه امام صادق (ع)فرمود: « ایمان ندارد كسی كه حیا ندارد .»( كلینی ، كافی ، ج 2 ، ص 106)امام سجاد (ع) فرمود : " چهار چیز است كه هر كس را باشد اسلامش كامل و گناهش پاك گردد و پروردگار خود را ملاقات می كند، در حالی كه خداوند ـ عزّوجلّ ـ‌ از او خشنود است هر كس به آنچه به نفع مردم بر خویشتن قرار داده برای خدا انجام دهد و زبانش با مردم راست باشد و از هر چه نزد خدا و نزد مردم زشت است، شرم كند و باخانواده خود خوش رفتار باشدانواع حیا
هر کس عقل دارد حیا و دین نیز دارد
من مواعظ النبی (ص) :" الحیاءُ حیاءان، حیاءُ عقلٍ و حیاء حُمْقٍ، و حیاء العقل العلم و حیاءُ الحُمقِ الجهل؛ (تحف العقول، ص 45)از توصیه های حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله است که فرمودند :حیاء و شرم دو قسم است : حیاء عقل(عاقلانه) و حیاء جهل(جاهلانه) ؛حیاء عاقلانه از دانش و علم است و حیاء جاهلانه از نادانی .حیاءِ عقل آن است كه انسان از روى عقل احساس حیاء كند ، مثل حیاء در هنگام ارتكاب گناه ، و یا حیاء در مقابل كسانى كه احترامشان لازم است و این حیاء ، علم است یعنى رفتارى عالمانه مى‏باشد . حیاء جهل آن است كه از پرسیدن و یادگرفتن یا از عبادت ‏كردن و امثال آن ، حیاء كند (مثل كسانى كه در بعضى محیط‌ ها، از نماز خواندن، خجالت مى‏كشند) و این حیاء، رفتارى جاهلانه است. (تفسیر مقام معظم رهبری پیرامون این حدیث ) حیای نکوهیده شده گاهی شرمساری ماهیتی منفی می یابد و آن در صورتی است كه منشأ آن حماقت ، جهالت و ضعف نفس باشد .این نوع شرم و حیا در اخلاق اسلامی به شدت مورد نكوهش قرار گرفته و فضیلت اخلاقی به شمار نیامده است ، بلكه مانع رشد و تعالی انسان و موجب عقب ماندگی او در زمینه های مختلف می گردد . در روایات از این نوع شرم ، به حیای حماقت و جهل و حیای ضعف یاد شده است. اسباب حیایکی از اسبابی که موجب می شود حیا به وجود آید ، عقل می باشد . رسول خدا (ص) در پاسخ راهب مسیحی (شمعون بن لاوی بن یهودا) كه از او در باره ماهیت و آثار عقل پرسیده بود ، فرمود: "عقل موجب پیدایش حلم است و از حلم ، علم و از علم ، رشد و از رشد ، عفاف و از عفاف ، خویشتن داری ، و از خویشتن داری ، حیا  و از حیا ، وقار و از وقار، مداومت بر عمل خیر و تنفّر از شرّ و از تنفّر از شر، اطاعت نصیحت گوی  حاصل می گردد." (تحف العقول، ص 19.و 427 ؛ كلینی ، كافی ، ج 1، ص 10 ، ح 2، و ج 2، ص 230) موانع حیادر روایات ، اموری به عنوان موانع حیا و یا به عبارت دیگر علل بی حیایی یا كمی حیا معرفی شده اند كه مهم ترین آنها به شرح زیر است: - از میان برداشتن پرده ها و حریم هااز امام كاظم (ع) به یاران خود توصیه می فرمود: پرده شرم میان خود و برادرت برمدار، و مقداری از آن باقی گذار؛ زیرا برداشتن آن ، برداشتن حیا است . (كلینی: كافی، ج 2، ص 106) -  دست نیاز به سوی مردم دراز كردن امام صادق (ع) فرمود: « دست نیاز به سوی مردم دراز كردن، عزت را سلب می كند و حیا را می برد .» (همان، ج 2، ص 148)- زیاد سخن گفتنامام علی (ع) فرمود:  « هركه پرگفت ، راه خطا بسیار پوید ، و آنكه بسیار خطا كرد شرم او اندك شود ، و آنكه شرم او اندك شود ، پارسایی او كم گردد ، و آنكه پارسایی اش اندك گردد ، دلش بمیرد .» (نهج‌البلاغه، حكمت 349) - شراب خواریبه امام رضا (ع) منسوب است كه در شرح علت تحریم خمر فرمود : «خداوند تعالی شراب را حرام فرمود ؛ زیرا شرابْ تباهی می‌آورد ، عقل ها را در شناخت حقایق باطل می كند و شرم و حیا را از چهره فرد می زداید .»(فقه الرّضا، ص 282)رسول خدا (ص) در شرح پاره ای از آثار شرم و حیا فرمود : " اما آنچه از حیا نشأت می گیرد: نرمش ، مهربانی ، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان ، سلامت ، دوری كردن از بد ، خوشرویی ، گذشت و بخشندگی ، پیروزی و خوشنامی در میان مردم است . اینها فوایدی است كه خردمند از حیا می بردآثار حیا
پاکدامنی
 - عفت و پاكدامنی امام علی (ع) می فرماید :« ثمره حیا ، عفت و پاكدامنی است .»(طوسی، امالی، ص 39)-  پاك شدن گناهان در این باره امام سجاد (ع) فرمود : " چهار چیز است كه هر كس را باشد اسلامش كامل و گناهش پاك گردد و پروردگار خود را ملاقات می كند، در حالی كه خداوند ـ عزّوجلّ ـ‌ از او خشنود است هر كس به آنچه به نفع مردم بر خویشتن قرار داده برای خدا انجام دهد و زبانش با مردم راست باشد و از هر چه نزد خدا و نزد مردم زشت است، شرم كند و باخانواده خود خوش رفتار باشد.(صدوق، خصال، ج 1، ص 222) رسول خدا (ص) در شرح پاره ای از آثار شرم و حیا فرمود : " اما آنچه از حیا نشأت می گیرد: نرمش ، مهربانی ، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان ، سلامت ، دوری كردن از بد ، خوشرویی ، گذشت و بخشندگی ، پیروزی و خوشنامی در میان مردم است . اینها فوایدی است كه خردمند از حیا می برد.(تحف العقول، ص 20) موارد حیاگفته شد كه حیا ، شرم از انجام اعمال زشت در محضر ناظر محترم است.  بنابراین ؛اوّلاً ، در متون اخلاق اسلامی خداوند و ناظران و نمایندگان او، حقیقت الهی و انسانی فرد و دیگران ، به عنوان ناظرانی كه باید از آنها شرم و حیا ورزید ، مطرح شده اند.(صدوق ، عیون الاخبار الرضا، ج 2، ص 45، ح 162)ثانیاً ، قلمرو حیا امور زشت و ناپسند است و شرمساری در انجام نیكی ها هیچ گاه پسندیده نیست. برخی از موارد و مواقعی كه جای حیا ورزیدن نیست ، بدین قرارند: 1-  حیا ورزیدن از گفتار، كردار و درخواست حقپیامبر فرمود: «هیچ عملی را از روی ریا و خودنمایی انجام مده و از سر حیا و شرم آن را رها نكن .»(تحف العقول، ص 47)2-  حیا ورزیدن از تحصیل علمامام علی (ع)فرمود: « كسی شرم نكند از آموختنِ آنچه نمی داند.» (نهج‌البلاغه، حكمت 82)3- حیا ورزیدن از تحصیل درآمد حلالامام صادق(ع)فرمود: « كسی كه از طلب مال حلال حیا نكند ، هزینه هایش سبك شود و خداوند خانواده اش را از نعمت خویش بهره مند گرداند .»(تحف العقول، ص 59)4-  حیا ورزیدن از خدمت به مهمانامام علی(ع)فرمود: « سه چیز است كه نباید از آن شرم كرد: از جمله خدمت كردن به مهمان .»(غررالحكم، ح 4666)5- حیا ورزیدن از احترام گذاشتن به دیگرانامام علی(ع) فرمود: «سه چیز است كه نباید از آنها شرم كرد: از جمله برخاستن از جای خود برای پدر و معلم .» (همان) فرآوری : زهرا اجلال - گروه دین و اندیشه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن