تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814743994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

30 نكته مثبت و منفي از 30 روز نمايشگاه شانزدهم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: 30 نكته مثبت و منفي از 30 روز نمايشگاه شانزدهم
گروه گزارش: پرونده شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم پس از 30 روز فعاليت بيش از 20 بخش مختلف و ده‌ها غرفه از بخش دانشگاه و حوزه گرفته تا پژوهش و خانواده ديشب، 5 مهرماه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالن همايش‌هاي نمايشگاه مختومه شد و به بايگاني پرونده‌هاي نمايشگاهي كشور پيوست اما همچون هميشه نقاط مثبت و منفي آن از ديده‌ها پنهان نماند.
شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم بر روال دو دوره گذشته خود و بر خلاف دوره‌هاي پيش از آن در مصلاي تهران آغاز به كار كرد البته امسال سه روز زودتر. سه روزي كه اگر چه نمي‌تواند تاثير چنداني بر روند نمايشگاه داشته باشد اما ضمن آنكه محكي براي سنجش فرضيه شروع نمايشگاه از نيمه شعبان بود به زعم مسئولان و مديران نمايشگاه، مي‌توانست فرصت مناسب‌تري براي بازديدكنندگان شهرستاني فراهم كند تا فارغ از دغدغه‌هاي روزه و رمضان از آن بازديد كنند.

حسيني، يكي از بازديدكنندگان نمايشگاه در اين باره مي‌گويد: اينكه نمايشگاه چند روزي زودتر شروع شود چندان مفهومي ندارد، مي‌توان افتتاحيه را يك روز قبل از ماه مبارك برگزار كرد اما خوب است كه نمايشگاه تا پايان ماه رمضان داير باشد.

البته در كنار چنين تغيير و نوآوري مي‌توان تغيير ساعت كار نمايشگاه از 10 صبح تا 22 به 15 تا 24 و 14 تا 24 در روزهاي جمعه را هم اضافه كرد، تغييري كه به نظر مي‌رسد نه تنها موجب رضايت بيشتر غرفه‌داران را فراهم كرده بود، رضايت بازديدكنندگان را هم به همراه داشته است.

تغيير ساعت كار نمايشگاه، نكته‌اي مثبت

حسيني در اين زمينه هم مي‌گويد: با توجه به اينكه ساعت كار ادارات تا 14 بود و كاركنان ساير مشاغل هم عصرها فرصت بيشتري در اختيار دارند، تغيير ساعت كار نمايشگاه به 15 الي 24 مثبت و مطلوب است.

البته نبايد ساعت كار مترو تا 22 و يا حداكثر 30/22 را در ايجاد زحمت و هزينه براي بازديدكنندگان بي‌وسيله پائين شهري و افراد كم درآمد ناديده گرفت كه شايد با مساعدت متروي تهران و افزايش ساعت كار در اين ايام اين موضوع مرتفع مي‌شد.

در اختيار گذاشتن رايگان و صلواتي ماشين‌هاي ون براي طي مسير مترو تا ورودي نمايشگاه و اطعام بازديدكنندگان به هنگام افطار از جمله نقاط قوت و قابل تقدير نمايشگاه در چند سال اخير است كه مي‌طلبد در سال‌هاي بعد هم ادامه يابد، موضوعي كه البته با انتقال نمايشگاه از سالن حجاب به مصلي موضوعيت پيدا كرده است و بدون شك رضايت اكثريت به ويژه روزه‌داراني را كه تشنگي و گرسنگي روزه ناي چنداني براي آنان باقي نگذاشته به همراه داشته است.

ورودي زيبا به ويژه با دكور آرامش‌بخش به رنگ آبي كه به طور عمده در هنرهاي ديني از آن استفاده مي‌شود همچنين چينش مناسبت‌ غرفه‌ها مانند اختلاط بخش دانشگاهي و حوزوي و قرار دادن بخش‌هايي جذاب مانند مشاوره در ورودي نمايشگاه كه پله‌هاي آن هم به جعبه‌هاي چوبي با آرم نمايشگاه مزين شده بود، از نقاط مثبت مي‌توان تلقي كرد البته نبايد قرار گرفتن نامناسب غرفه شب آفتابي را كه ارايه بليط رايگان آن موجب ايجاد صفي طولاني در مقابل اين غرفه مي‌شد و راه ورودي مردم را سد مي‌كرد ناديده انگاشت.

پله‌هاي سه بخشي ورودي نمايشگاه را كه سپري كنيد اولين بخش در سمت راست، بخش جلوه قرآن در ادبيات فارسي است و در كنار آن هم البته با كمي فاصله و در جايي كه در سال‌هاي گذشته بيشتر به بخش‌هاي مديريت و ... اختصاص داشت، غرفه روابط عمومي و خبرنگاران قرار داشت، غرفه‌اي كه نمي‌توان نمره قابل قبولي به آن داد.

خبرنگاران خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مختلف به دفعات متعدد به بخش روابط عمومي مراجعه مي‌كردند تا برنامه نشست‌ها و يا ليست ديدارهاي شخصيت‌ها را دريافت كنند اما نه تنها روابط عمومي از آن مطلع نبود، بلكه گاهي برخورد شايسته‌اي هم نسبت به همكاران رسانه‌اي خود نداشتند و بعضا پاسخگويي را به غرفه خبرنگاران محول مي‌كردند و غرفه خبرنگاران هم از اين موضوع راضي به نظر نمي‌رسيدند.

سي‌امين سال انقلاب، بخشي موفق

از بخش‌هاي نو، زيبا و جذاب نمايشگاه شانزدهم مي‌‌توان به بخش ويژه سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد كه فعاليت خود را در سه بخش قرآن، پژوهش و حجمي(دكور) ارايه داده است، البته بخش پژوهش آن هم خود شامل سه قسمت تاريخ و سير پهلوي، قياس انقلاب با قبل از آن و بخش سوم هم شامل سال‌هاي 1374 به بعد با عنوان غير قابل قياس است.

از نكات جالب اين بخش مي‌توان به تشريح موضوع هولوكاست، ماجراي 60 سال اشغال رسمي فلسطين از سوي صهيونيست‌ها و تلمود و تورات يهوديان و داستان دو يهودي زيرك اما خبيثي كه به دربار ايرانيان باستان راه مي‌يابند و دودمان حكومتش را بر باد مي‌دهند اشاره كرد.

بخشي كه ماجراي عبرت‌آموز انقلاب از قبل از شكل‌گيري تا تبعيد رهبرش، روح الله و تا دفاع مقدس، رحلت ملكوتي بنيانگذار كبير انقلاب و جانشيني آيت‌الله خامنه‌اي به تصوير كشده است و انتهاي آن را به ظهور منجي عالم پيوند مي‌دهد و غرفه‌اي است كه انتهاي آن چيزي جز روشنايي ظهور نيست.

از ديگر نقاط مثبت در نمايشگاه مي‌توان به راه‌اندازي غرفه خادمان فقيد قرآن اشاره كرد كه در طبقه يك و در همان ابتداي اين طبقه و بعد از غرفه روابط عمومي و خبرنگاران قرار داشت، غرفه‌اي كه در آن از كساني مانند مرحوم قيم و فولادوند و ... تجليل مي‌شد و البته كساني مانند مرحوم علامه عسكري هم غرفه‌اي مجزا داشتند ضمن اينكه از شخصيت ايشان طي دو شب مراسم با حضور اعضاي بيتشان تجليل شد البته چنين تجليل‌ها و تكريم‌ها در سال‌هاي قبل هم وجود داشت اما به نظر مي‌رسد امسال كمي پررنگ‌تر شده بود.

بخش پژوهش از بخش‌هاي بزرگ نمايشگاه به شمار مي‌رود كه امسال فضايي چند برابري به خود اختصاص داده بود و حجم و عنوان كتاب‌ها و حتي فعاليت‌هاي اين بخش از رشد قابل توجهي برخوردار بود.

بخش مشاوره مستقل شود

يكي از برنامه‌هاي اين بخش كه حتي مي‌طلبد در سال‌هاي آتي خود به بخشي مستقل تبديل شود، مشاوره‌ در زمينه‌هاي گوناگون است. از مشاوره در پرسش‌ها و شبهات قرآني گرفته تا احكام ويژه بانوان و آقايان و مشاوره ويژه جوانان و ... كه يكي از شلوغ‌ترين بخش‌ها در هر ساعت رفت و آمد به نمايشگاه بود و البته به مدد قرار گرفتن در ورودي نمايشگاه، مورد اقبال بيشتري هم بود.

اين بخش از آنجا كه يكي از كاربردي‌ترين بخش‌ها براي مخاطبان به شمار مي‌رود، پس بهتر است تا در سال‌هاي آتي علاوه بر اينكه مستقل مي‌شود، توسعه يابد و مشاوره‌هاي مشابه ديگري هم به آن اضافه شود.

البته تذكر اين نكته هم ضروري است كه اگرچه مشاوران استفاده شده در اين بخش در سطوح مختلف علمي از ابتدايي گرفته تا سطوح تخصصي قرار داشتند اما استفاده و بهره‌مندي از روانشناسان آشنا به علوم ديني مي‌تواند جذابيت اين بخش را بيشتر و اقبال عمومي را افزايش دهد.

غرفه مربوط به سيستم فني و اينترنتي نمايشگاه كه اگر چه با گذشت چند روز به سيستم اينترنت نمايشگاه كه براي خبرنگاران به ويژه خبرگزاري‌ها نقش حياتي داشت مسلط شد اما تا انتهاي نمايشگاه خدمات مناسبي را به غرفه‌هاي محتاج به اينترنت ارايه داد.

البته از آنجا كه خبرنگاران رسانه‌ها علاقه‌مندند، اخبار افتتاحيه و اختتاميه نمايشگاه را به سرعت منعكس كنند نبود خدمات اينترنتي مناسب به هنگام آئين افتتاحيه نمايشگاه از مشكلاتي است كه حداقل در سه ساله اخير مشكل آن حل نشده است و طلب مي‌كند تا با پر و بال دادن بيشتر به دست‌اندركاران اين مسئوليت، مشكلات اينترنتي و ساير مسايل مرتبط با فناوري اطلاعات در نمايشگاه مرتفع شود البته موضوع برق هم از مسايل مشابهي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

ادامه دارد...

علي فرج‌زاده
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن