تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818963016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استرس مداوم با ما چه می کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:دکتر سلام:
stress-memory_teaser

استرس مداوم چه بلاهایی برسر افراد می آورد و با آنان چه می کند؟ چه پیامدها و تاثیراتی روی سیستم ایمنی بدن و روی رفتارهای روزمره ما می گذارد؟


در تحقیقی که اخیرا در دانشکده پزشکی نیویورک انجام شده، مکانیسم عصبی ارتباط بین استرس مداوم و تضعیف حافظه مشخص شد که نتایج این مطالعه در نشریه نورون به چاپ رسیده است.

این بررسی نشان داد استرس می‎تواند یک عامل محرک در بروز بسیاری از بیماری‎های روانی باشد. هورمون‎های استرس، بخش قشر پیشانی در مغز را تحت تاثیر قرار می‎دهند این بخش از مغز عملکردهایی مانند حافظه و تصمیم گیری را کنترل می‎کند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که استرس مزمن به رفتارهای مرتبط با قشر پیشانی مانند انعطاف‎پذیری روانی و توجه فرد آسیب می‎رساند.

برای انجام تحقیق اخیر، اثر منفی استرس تکرارشونده بر گیرنده‎های گلوتامات مورد بررسی قرار گرفت. سیستم انتقال پیام گلوتامات، نقش حیاتی در عملکرد قشر پیشانی دارد.

نتایج نشان داد که در پاسخ به استرس مزمن، گیرنده‎های گلوتامات به میزان قابل ملاحظه‎ای کاهش می‎یابند و در نتیجه فرآیندهای شناختی و ادراکی مربوط به قشر پیشانی با اختلال روبرو می‎شود.

محققان معتقدند که مکانیسم مولکولی که موجب ارتباط استرس با کاهش گیرنده‎های گلوتامات می‎شود باید مشخص شود، زیرا با مهار و توقف این مکانیسم می‎توان از کاهش گیرنده‎های گلوتامات و در نتیجه اختلال در حافظه جلوگیری کرد.

یافته مهم این پژوهش این بود که استرس مداوم و طولانی مدت موجب کاهش گیرنده‎های گلوتامات و اختلال در عملکرد طبیعی قشر پیشانی می‎شود در نتیجه حافظه و قدرت تصمیم‎گیری فرد به میزان زیادی کاهش می‎‏یابند.


ایسنا


29 اسفند 1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دکتر سلام]
[مشاهده در: www.hidoctor.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن