تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 22 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806226207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد نظارت بر گسترش عطاری‌ها در بروجرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
نظارت بر گسترش عطاری‌ها در بروجرد
نظارت بر گسترش عطاری‌ها در بروجرد ضروری است، زیرا افرادی هستند که شرایط و ضوابط صلاحیت تاسیس عطاری را در بروجرد ندارند.

خبرگزاری فارس: نظارت بر گسترش عطاری‌ها در بروجرد



به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، از زمان‌های دور گیاهان از اولین و در دسترس‌ترین منابع قابل استفاده به منظور درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
در حال حاضر نیز استفاده از گیاهان دارویی به شدت در حال افزایش است که این امر موجب فروش بیشتر و رونق کسب و کار عطاری‌ها در کشور شده است.
بسیاری از افراد به دلیل عوارضی که داروهای شیمیایی دارند، تمایلی به استفاده از آنها نشان نمی‌دهند و عموما داروهای گیاهی طرفداران بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد و شخص مصرف‌کننده تصور می‌کند، چون داروی گیاهی استفاده می‌کند، هیچ عارضه‌ای نداشته و حتی اگر به نتیجه دلخواه خود نرسد، تنها چند داروی گیاهی بی‌ضرر مصرف کرده در صورتی که این داروها عوارض جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارند.

 با اندکی تامل در می‌یابیم که عدم اطلاع‌رسانی صحیح در مورد مصرف انواع داروهای گیاهی و عوارض جانبی آنها باعث شده که گرایش مردم به سمت این نوع داروها افزایش پیدا کند که این نوع طرز تفکر در مورد بی‌خطر بودن مصرف داروهای گیاهی برای سلامتی مصرف‌کنندگان بسیار خطرناک است که امیدواریم مسئولان امر با تدوین برنامه‌های استراتژیک و اطلاع‌رسانی گسترده به شهروندان ضمن نظارت دقیق بر عطاری‌ها مردم را با زیان‌های استفاده خودسرانه از این نوع داروها آشنا کنند.
 این نکته همواره باید مورد توجه افراد قرار داشته باشد که عطاری جای تجویز و درمان بیماری نیست، البته بسیاری از داروهای امروزی منشأ گیاهی دارد، اما تجویز گیاهان دارویی از سوی افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت، دخالت در امور پزشکی و خلاف است.
یکی از شهروندان بروجردی در خصوص خرید گیاهان دارویی از عطاریی‌ها گفت: داروهای گیاهی را تجربه کردم و نتیجه گرفتم، من مشکل کلیه و مثانه داشتم که پس از مراجعه به پزشک برطرف نشد، اما به هنگام استفاده از داروهای عطاری نتایج مطلوبی را دریافت کردم.

علی احمدوند افزود: به دلیل استفاده خانواده و آشناهای‌مان از داروی گیاهی و اطمینانی که به این نوع داروها دارم از آنها استفاده می‌کنیم.
 پریسا ریاضی در این خصوص گفت: بیشتر مراجعه ما به عطاری‌ها برای نوزادان است که در حقیقت به محض استفاده از این نوع داروها جواب گرفته‌ایم.
وی افزود: اما در مواردی نظیر داروهای پوستی نیز نتایج معکوسی مشاهده کردم و به دلیل حساسیتی که پوست در بدن دارد، دیگر این نوع محصولات را استفاده نکردم.
 معاون غذا و دارو اداره بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در خصوص فعالیت‌های عطاری‌ها عنوان کرد: عطاری‌ها یکی از قدیمی‌ترین اصنافی بوده که همواره از زمان‌های بسیار گذشته بخشی از درمان  بیماری‌ها را برعهده داشتند و هنوز هم این نقش درمانی ادامه یافته است.
شهرام شاه محمدی با اشاره به اینکه عطاری‌ها ملزم هستند که در حوزه اختیارات وظایف خود عمل کنند، افزود: در یک تعریف کلی عطاری‌ها به مراکزی اطلاق می‌شود که محدوده فعالیت این واحدها مجاز باشد و صرفا به عرضه قسمت‌های خام داروهای گیاهی بپردازند و عرضه هر فرآورده‌ای دیگر نظیر قطره، شربت، قرص، پودر قرص و کپسول در این مراکز غیرمجاز است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی از عطاری‌ها داروهای شیمیایی و ترکیبی عرضه می‌شود که کیفیت آنها به هیچ عنوان مورد تایید سازمان بهداشت و درمان نیست.
این مسئول در خصوص عرضه داروهای چاقی و لاغری گفت: در هیچ جای دنیا دارویی برای کاهش یا افزایش وزن در بازه کوتاه زمانی وجود ندارد و همه داروهایی که با این تبلیغ به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند، عوارض جانبی جبران‌ناپذیری را برجای خواهند گذاشت حتی در مواردی نیز مرگ افراد را نیز به همراه دارد و داروهایی که در عطاری‌ها با ترکیب چندین مواد تحت عنوان داروهای چاقی و لاغری عرضه می‌شود، سلامت افراد جامعه را تهدید می‌کند.
وی توضیح داد: در خصوص فعالیت‌های عطاری‌ها با ضعف قوانین مواجه هستیم، چرا که معیارهای مشخصی برای تاسیس یک عطاری از نظر داشتن مدرک تحصیلی و صلاحیت افراد وجود ندارد و لازم است در زمان اعطای مجوز و در بازرسی از کالاهای موجود همکاری و عزمی گسترده بین مسئولان باشد تا با این معضل برخورد شود.
شاه‌محمدی همچنین عنوان کرد: نهادی که به عطاری‌ها مجوز کسب و کار می‌دهد، باید استانداردی برای افراد تعیین کند و حداقل مدرک تحصیلی مرتبط با این شغل را داشته باشد، چرا که براساس کمبود اطلاعات و گاها سوءاستفاده از مراجعه‌کنندگان، این افراد تجویزهایی می‌کنند که منجر به عارضه‌هایی برای افراد شده که در برخی موارد جبران‌ناپذیر است.
وی تصریح کرد: در سطح شهرستان عطاری‌هایی که تنها در حوزه خود فعالیت می‌کنند، مورد تایید هستند، اما با توجه به رشد روزافزون این صنف ظاهرا عطاری به تجارت سودآوری تبدیل شده و در این میان گروه‌هایی که صلاحیت لازم را نداشته وارد بازار کار می‌شوند و متاسفانه اقدام به توزیع داروهای قاچاق، سقط جنین، ترک اعتیاد می‌کنند که بسیاری از این داروها خود نیز اعتیادآور است.
معاون غذا و دارو اداره بهداشت و درمان شهرستان بروجرد گفت: در حال حاضر در قرن 21 با توجه به پیشرفت‌های روزافزون پزشکی افراد در راستای درمان بیماری‌ها افراد ابتدا باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و نباید از عطاری‌ها توقع درمانی داشته باشیم.
شاه‌محمدی توضیح داد: شهروندان با این دیدگاه که عارضه داروی طبیعی و گیاهی و همچنین هزینه پرداختی آن نسبت به داروهای شیمیایی کمتر است به عطاری‌ها مراجعه کرده و بدون پرداخت ویزیت، آ مشکل خود را با طول درمان کمتر برطرف می‌کنند در صورتی که مراجعه مکرر و با استقبال مردم از عطاری‌ ها سبب سواستفاده از مردم می‌شود و عطاری‌ها خدماتی غیرقانونی را ارائه می‌دهند که نه تنها هیچ اثر درمانی نداشته بلکه ممکن است، مشکلات دیگری نیز برای فرد ایجاد کند.

وی جوانان را از جمله مهمترین مراجعه‌کنندگان به عطاری‌ها دانست و گفت: اگر با دقت بیشتری به مراجعه‌کنندگان نگاه کنیم، متوجه این موضوع می‌شویم که در اغلب عطاری‌ها عموما تعداد مشتریان زیادی با چهره‌های جوان در حال خرید هستند که سن آنها زیر 25 سال است در صورتی که در گذشته بیشتر مراجعان را افراد مسن تشکیل می‌دادند.
شاه‌محمدی افزود: این افراد به دنبال داروهای ترک اعتیاد بوده و یا به منظور کسب نشاط و داروهای توهم‌زا هستند که این امر خطری بزرگ برای جوانان شهرستان محسوب می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه با عطاری‌هایی که برای درمان بیماران، داروی گیاهی تجویز کنند، برخورد قانونی می‌شود به شهروندان هشدار داد: دقت بیشتری در خصوص استفاده از داروهای گیاهی داشته باشند و توقعات خود از عطاری‌ها را بدانند، چرا که تجویز دارو برای درمان بیماری‌ها در صلاحیت این مراکز نیست و اداره بهداشت و درمان نیز در گام اول با همکاری سایر ادارات ذی‌ربط که ضابط اجرایی هستند و با مسئولیت فرمانداری با تخلفات برخورد می‌کنند.
شاه‌محمدی در خاتمه توضیح داد: با توجه به روند رو به گسترش صنف عطاری لازم است تا افراد واجد شرایط ضوابط صلاحیت تاسیس عطاری را داشته باشند و فردی متخصص و دارای مدرک به این کار مشغول شوند.
--------------------------
گزارش از حسین کردی
----------------------
انتهای پیام/2304/ج40

93/12/27 - 21:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن