تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820087256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهارشنبه سوری و چهارشنبه سوزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چهارشنبه سوری و چهارشنبه سوزی کرمان - ایرنا - شاید روزی که سنت پسندیده در کنار هم بودن و شاد زیستن در چهارشنبه آخر سال شکل گرفت کسی باور نمی کرد پس از سال ها بتوان از آن به عنوان یک دغدغه یا روز حادثه یاد کرد.


به گزارش ایرنا چند سالی است از صدای ترقه و فشفشه و نارنجک های دست ساز بگیریم تا انفجار خانه ها و خودروها و نشاندن آتش و خاکستر به جای درختان سبز، همه و همه صحنه هایی است که واژه چهارشنبه سوری را در ذهن تداعی می کند یا به تعبیر رایج تر چهارشنبه سوزی.
صدای آمبولانس ها، رنگ قرمز آژیر خطر خودروهای آتش نشانی و نیز چراغ های گردان خودروهای انتظامی هم نشان از احتمال یک خطر، یک آسیب و یک جان دادن به بهای هیچ، به دلیل یک هیجان و بی احتیاطی است.
گذشته از آنکه در آستانه نوروز باستانی عده زیادی از نیروهای انتظامی، آتش نشانی، اورژانس، بیمارستان ها و سایر نهادهای امداد و نجات باید خستگی یک روز طاقت فرسا را به دوش بکشند عده ای با بی تدبیری و غفلت خود خانواده های زیادی را نگران، مضطرب و حتی در مواردی داغدیده می کنند.
اما امسال که بهار رنگ و بوی فاطمی هم دارد بدون شک، چهارشنبه سوری در آرامش کامل سپری خواهد شد زیرا مردم ایران اسلامی به ائمه اطهار (ع) ارادتی بی نظیر و مثال زدنی دارند.

**طرح ویژه نیروی انتظامی در چهارشنبه آخر سال
فرمانده انتظامی استان کرمان به طرح ویژه نیروی انتظامی برای چهارشنبه آخر سال اشاره و بیان کرد: مردم مسلمان ایران اسلامی احترام ویژه ای برای اهل بیت (ع) دارند و انتظار داریم که مردم در ایام نوروزی و چهارشنبه سوری هرچه بیشتر به حفظ حرمت حضرت فاطمه (س) توجه کنند.
سردار حسین چناریان تاکید کرد: آیین سنتی چهارشنبه آخر سال باید به صورت خانواده محور و محله محور برگزار شود و پلیس نیز در خدمت نظم و آسایش عمومی خواهد بود.
وی گفت: مردم استان کرمان سال گذشته بهترین همکاری را در چهارشنبه آخر سال داشته اند و امیدواریم امسال نیز همکاری خوبی با نیروی انتظامی داشته باشند.
وی توصیه کرد: آیین چهارشنبه سوری در ساعات اولیه شب با نظارت و مدیریت خانواده ها در محلات برگزار شود و به گونه ای باشد که موجب سلب آسایش عمومی نشود.
فرمانده انتظامی استان کرمان اظهار کرد: در این طرح نیروهای انتظامی با آمادگی کامل در سطح جامعه حضور خواهند داشت.
وی افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده، چهار پاسگاه فرماندهی انتظامی استان کرمان در چهار نقطه فعال خواهند بود و دستگاه های امداد و نجات نیز هماهنگ شده و اطلاع رسانی انجام می شود.
سردار چناریان با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی مانع نشاط مردم نیست گفت: نیروی انتظامی در هیچ میدان، خیابان و پارکی اجازه برگزاری آیین چهارشنبه سوری را نخواهد داد.
وی افزود: وسیله نقلیه افرادی که قصد ایجاد مزاحمت و انجام رفتارهای غیر اصولی داشته باشند توقیف و با متخلفان نیز برخورد می شود.
فرمانده انتظامی استان کرمان تصریح کرد: افرادی که در چهارشنبه آخر سال بازداشت شوند تا پایان تعطیلات نوروزی در زندان به سر خواهند برد.

**چهارشنبه سوری بیرون شهر برگزار نمی شود
جانشین فرمانده انتظامی استان کرمان نیز گفت: درباره برگزاری آیین چهارشنبه سوری در مناطقی بیرون از شهر کرمان نیز مطالبی مطرح شده که این امر منتفی شده است.
سرهنگ عبدالرضا ناظری عنوان کرد: آیین چهارشنبه سوری باید به صورت محله محور و با نظارت خانواده در ساعات اولیه شب برگزار شود و نیروی انتظامی نیز در این رابطه با مردم همکاری خواهد داشت و ممانعتی ایجاد نخواهد کرد.
وی گفت: انسداد میادین و معابر ممنوع است و با افرادی که موجب بر هم خوردن نظم و امنیت عمومی و سد معبر شوند، برخورد می شود.

**چالش های چهارشنبه سوری
چهارشنبه سوری، کم و بیش ماجرای اسفند ماه هر سال است، ماجرای پر سر و صدا و آتشینی که به طور معمول از اوایل اسفند آغاز می شود و در آخرین شب چهارشنبه سال اوج می گیرد.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمان چه کسی می داند که چهارشنبه سوری امسال یا سال بعد، چند چشم زیبا بسته خواهد شد؟ چند دست و صورت مهربان خواهد سوخت؟ چند خانواده داغدار خواهد شد؟ و این ماجرا تا کی ادامه خواهد داشت؟

**آموزش را جدی بگیریم
پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه سوری، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است و فرهنگ ایمنی بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است که بسیاری از والدین بدون آگاه سازی و آموزش مناسب فرزندانشان سراغ الزام می روند و سعی می کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند اما این شیوه به طور معمول با شکست همراه است.
آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند این آگاه سازی باید به شخصیت آنها احترام گذاشت و از جریحه دار کردن غرورشان پرهیز کرد.
راه ایمنی از آموزش می گذرد و پیش شرط آموزش، آگاهی است؛ آگاهی از خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش خواهد داد.

**چهارشنبه سوری و خطر سوختگی
شایع ترین حادثه ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد سوختگی درجه یک (سطحی) است ولی سوختگی های درجه دو (شدید) و درجه سه (شدیدترین نوع سوختگی) نیز در حوادث چهارشنبه سوری زیاد دیده می شود.
درد، تورم، تاول و قرمزی پوست از حوادث مهمترین نشانه های سوختگی هستند در میان نواحی مختلف بدن به طور معمول سوختگی دست از بقیه شایع تر است و پس از آن، سوختگی صورت و تنه، قطع عضو عفونت ثانویه، دو عارضه خطرناک از میان عوارض زودرس سوختگی اند و اختلال اعصاب و روان، به ویژه افسردگی، یکی از عوارض دیررس سوختگی خیلی زیاد باشد، حتی گاهی ممکن است کار مصدوم به مرگ نیز نیز بینجامد.

**خطر سوختگی و هفت توصیه
1.مصدوم را آرام کرده و شرایط عمومی او را ارزیابی کنید. از باز بودن راه های هوایی او مطمئن شوید، صدایش بزنید یا تکانش بدهید تا از هوشیار بودنش اطمینان حاصل کنید. اگر بیهوش است سر او را عقب بکشید تا زبانش باعث انسداد راه های هوایی اش نشود.
2. محل سوختگی را با آب سرد و تمیز به مدت 10 دقیقه شسته و وسایل تنگ و فشارنده (انگشتر، کمربند، ساعت و ..) را خارج کنید.
3. اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، آن را از بدنش خارج کنید و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، دور تا دور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنید.
4. تاول را نترکانید چون آنها مانند پانسمانی مناسب در محل سوختگی عمل می کنند و آن ناحیه را از آلودگی های محیطی در امان نگه دار می دارند فقط در صورتی باید محل سوختگی را به طور کامل پاکسازی کرد که سوختگی شیمیایی اتفاق افتاده باشد اما این پاکسازی هم به طور صرف باید به وسیله پزشکان و در شرایط استریل انجام شود.
5. با گاز استریل یا یک پارچه بدون کرک، محل سوختگی را آرام بپوشانید و هرگز خمیردندان، سیب زمینی رنده شده و روغن برای تسکین درد و بهبود سوختگی استفاده نکنید.
6. برای درمان پانسمان سوختگی باید به یک مرکز بهداشتی یا درمانگاه مراجعه کنید در سوختگی های سطحی می توانید با استفاده از پمادهای سوختگی و پوشاندن محل سوختگی با یک پارچه تمیز یا گاز استریل، اقدام کمکی اولیه را انجام دهید تا در زمان مناسب، مصدوم را به مرکز درمانی برسانید اما در سوختگی های شدید و عمیق باید بلافاصله با اورژانس (115) تماس بگیرید.
7.نواحی تناسلی، انگشتان، کف دست، صورت، مخاط ها و چشم از قسمت های بسیار مهم بدن هستند که حتی سوختگی های کوچک آنها هم باید به وسیله پزشک معاینه و درمان شود، بنابراین اگر با کوچک ترین سوختگی در این نواحی مواجه شده اید بلافاصله مصدوم را برای معاینه و درمان به مرکز درمانی برسانید.

**چهارشنبه سوری و خطر نابینایی
اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم، باعث بروز آسیب هایی در ناحیه پلک و چشم می شود و گاهی حتی به نابینایی می انجامد، مراجعه سریع به چشم پزشک در صورت برخورد هر شی به چشم شدت ضایعه را کاهش می دهد.

**خطر نابینایی و چهار توصیه
اگر با مصدومی مواجهه داشتید که دچار آسیب های چشمی شده بود از توصیه های زیر کمک بگیرید:
1. چشم ها و پلک های مصدوم را نمالید و در اولین فرصت به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کنید زیرا گاهی آسیب های چشمی در مراحل اولیه علایم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی کنند ولی می توانند عواقب ناگواری داشته باشند.
2.چشم آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس (مانند لیوان یک بار مصرف یا مقوایی که به شکل مخروط در آمده) بپوشانید اما دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم قرار ندهید.
3. از هیچ پماد و قطره ای استفاده نکنید و چشم ها را نشویید زیرا گاهی همین کارها ممکن است آسیب های چشمی را تشدید کند.
4. تا رسیدن به اورژانس چشم پزشکی از مصرف هر گونه مسکن خودداری کنید و به مصدوم مواد غذایی ندهید تا در صورت نیاز به جراحی بتوان در اولین فرصت این کار را انجام داد.

**چهارشنبه سوری و خطر انفجار
ترس از صدای انفجار یکی از مشکلات رایج چهارشنبه سوری است و می تواند با تظاهراتی مانند از حال رفتن یا احساس درد در بخشی از بدن بویژه قفسه سینه همراه باشد این ترس به طور معمول در کودکان، سالمندان و زنان باردار با عواقب جدی تری همراه است.

**خطر انفجار و دو توصیه
اگر می خواهید از این قبیل عوارض چهارشنبه سوری در امان باشید یا اگر می خواهید به مصدومی که در اثر سر و صداهای شدید و ناگهانی چهارشنبه سوری از حال رفته کمک کنید می توانید از توصیه های زیر کمک بگیرید:
1. شاید ایمن ترین توصیه به تمام خانواده هایی که دوست ندارند با چنین عوارضی روبه رو شوند این باشد که چهارشنبه آخر سال را در جایی که مطمئن اند کمتر در معرض این قبیل سر و صداها قرار می گیرد، بگذرانند یا از گوش گیرهای مناسب برای کاهش صداهای دریافتی (بویژه برای زنان باردار، کودکان و سالمندان) استفاده کنند.
2. اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی با شنیدن صدای نارنجک یا ترقه از هوش رفت و به زمین افتاد او را زیاد حرکت ندهید و از اورژانس یا افراد خبره برای بهبود وضعیت او کمک بگیرید سپس مصدوم را به نزدیک ترین بیمارستان یا مرکز درمانی برسانید.

**چهارشنبه سوری و خطرهای دیگر
علاوه بر خطرهای رایجی که ذکر شده وجود ترکیباتی مانند نیترات پتاسیم، کلرات باریم، آرسنیک و پرکلارت پتاسیم که در مواد محترقه و منفجره به کار می روند وقتی با اکسیژن هوا یا کربن ترکیبات شوند بسیار خطرناک می شوند و می توانند عوارض شدیدی از عوارض پوستی گرفته تا عوارض تنفسی و خونی را به دنبال داشته باشند.
نکته آخر این که چهارشنبه سوری یک مساله اجتماعی و فرهنگی است و اقدامات برای قرار دادن آن در مسیر صحیح خود و اصلاح رفتارهای نابهنجار پیرامونی باید از جنس این مساله باشد.

گزارش از سمیه حسن شاهی

7440/3028



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن