واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار پنجشنبه 27 فروردین 1388 تعداد مشاهده : 99 موضوع اصلي نشانهشناسي «امبرتو اكو» تأويل است خبرگزاري فارس: در نشست نقد كتاب «نشانهشناسي» نوشته «امبرتو اكو» عنوان شد كه اين نويسنده نشانه را به مفهوم كلاسيك نفي ميكند و موضوع اصلي نشانهشناسي را تأويل ميداند. به گزارش خبرنگار فارس، از سلسله نشستهاي گروه انديشه و دين سراي اهل قلم، عصر ديروز نخستين نشست اين گروه در سال 88، با حضور علي عباسي عضو گروه زبان فرانسه دانشگاه شهيد بهشتي و گروه نشانهشناسي فرهنگستان هنر و پيروز ايزدي مترجم كتاب «نشانهشناسي» نوشته امبرتو اكو برگزار شد. در ابتداي اين نشست پيروز ايزدي به چند وجهي بودن امبرتو اكو اشاره كرد و گفت: البته اين نويسنده ايتاليايي بيشتر به خاطر رماننويسي و پرداختن به علم نشانهشناسي در دنيا معروف است. وي در ادامه تصريح كرد: اكو كتاب اصلي در زمينه نشانهشناسي با عنوان «نظريه نشانهشناسي» دارد كه از كتابهاي كلاسيك در اين زمينه است و نظريههاي مهم نشانهشناسي در آن بررسي شده است و اين كتاب بخشي از آن است كه به شيوههاي توليد نشانه ميپردازد. اين مترجم و پژوهشگر در ادامه به بررسي زمان ظهور و زمينهاي كه علم نشانهشناسي پديد آمده، اشاره كرد و اظهار داشت: منشأ پيدايش اين علم به خاطر تغييرات و تحقيقات بيپايان در جهان، يونانيان باستان را بر آن داشت تا شناختي دقيق، قطعي و جاودانه از اين جهان پيدا كنند. او گفت: تلاش براي فهميدن اين شناخت باعث به وجود آمدن تلاشي براي نظم بخشيدن به تفكر و نحوه استدلال شد، كه نقطه اوج آن منطق ارسطويي را به وجود آورد. وي تصريح كرد: در ادامه چامسكي با انتشار كتاب ساختههاي نحوي ميان زبان و منطق رابطهاي برقرار كرد، چامسكي معتقد بود ساخت جملات با اصول منطقي انجام ميشود بر همين اساس بود كه علوم شناختي مورد توجه قرار گرفت، اما نكتهاي كه وجود داشت اين بود كه قوائد منطقي فارغ از بافت است و اصولاً ارتباطي با منطق زندگي روزمره ندارد. ايزدي در ادامه به پدر علم نشانهشناسي «فردينان دو سوسور» روانشناس سوئيسي اشاره كرد و گفت: دوسوسور معتقد بود كه موضوع نشانهشناسي مطالعه نشانه است و نشانه داراي دو وجه دال و مدلول است و رابطه بين اين دو رابطه اختياري است و كليد فهم هر نشانه رابطه ساختاري آن با هر نشانه ديگر است، و اين مضمون كلي نظريه سوسور است. اين پژوهشگر در ادامه به نظريه اكو اشاره كرد و اظهار داشت: امبرتواكو به جاي خود نشانه، گونهشناسي و طبقهبندي نشانهها به نقش نشانه توجه ميكند و رابطهاي كه بين بيان و محتوا برقرار است را رابطهاي قراردادي ميداند. پيروز ايزدي افزود: اكو در اين كتاب ابتدا بحث دستگاههاي مفهومي را بررسي ميكند و مفاهيمي كه براي بسط نظريه كتاب از آنها استفاده ميكند را يك به يك شرح ميدهد و در بخش بعدي كتاب به نقد شمايل گرايي ميپردازد. وي ادامه داد: اكو در بخش آخر به گونهشناسي و شيوههاي توليد نشانه كه براساس چهار متغير كار فيزيكي لازم براي توليد بيان، رابطه بين نوع و رخداد، شكل گيري پيوستها و شيوه تجزيه يا طبقهبندي است ميپردازد. ايزدي در پايان يادآور شد: البته اصل اين كتاب به زبان ايتاليايي نوشته شده و من آن را از ترجمه فرانسه به فارسي ترجمه كردهام. * عباسي: نشانهشناسي اكو تحليل گفتماني دارد در ادامه اين نشست علي عباسي عضو گروه زبان فرانسه دانشگاه شهيد بهشتي به معرفي اكو و معرفي نشانهشناسي و رابطه اين دو پرداخت و اظهار داشت: نشانهشناسي اكو تحليل گفتماني دارد و ويژگي كار اكو تحليل گفتماني اوست كه گونهشناسي جديد از شيوههاي توليد نشانه است. عباسي تصريح كرد: زبان يك سيستمي است كه از دو عنصر دال و مدلول تشكيل شده است و بين اين دال و مدلول رابطهاي برقرار شده باشد يعني همان نشانه به وجود آمده و نشانه چيزي است كه جاي چيز ديگر نمينشيند. اين استاد دانشگاه ادامه داد: خوانش گفتماني اكو يعني از معناي مكانيكي خارج شويم و به دنبال يك معناي پويا برويم كه اين تنها با يك وضعيت مكانيكي صورت ميگيرد. او گفت: براي اكو نشانه با نماد فرق ميكند چون نشانه جاي چيز ديگر نمينشيند اما نماد جاي چيز ديگر مينشيند و به اين صورت وقتي نشانه از نماد جدا ميشود بحران علوم انساني در غرب بوجود ميآيد. وي افزود: به نظر اكو موضوع اصلي «نشانهشناسي» نشانه نيست بلكه تاويل نشانه است و به طور كلي اكو نشانه را به مفهوم كلاسيك نفي ميكند و از وجود پديده تازهاي كه تكيه بر دوسويهي پراگماتيك هر متن ميكند، ميپردازد. وي در ادامه اظهار داشت: اكو نه تنها زبان بلكه تمام انگارهها، تصاوير، آواها، اشياء و تمامي پديدههايي كه درون نظام نشانهها حضور دارند و صرفاً در حد ارتباط مطرح هستند و به دليل اينكه موضوع ارتباط هستند در نظام نشانهها دستهبندي ميكند. اين عضو گروه نشانهشناسي فرهنگستان هنر در پايان خاطرنشان كرد: نشانهشناسي در نظر اكو به گستره مناسب نظام نشانهها و نظام ايدئولوژيك كه شامل تاريخ، فلسفه و ... است وارد ميشود، اين يعني خوانش اكو خوانشي پوياست نه مكانيكي و كسي كه در حال خواندن يك متن است بايد خود را در فضاي متن قرار دهد. انتهاي پيام/م
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]