تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819596706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرویز پرستویی ما را تنها نگذاشت/ با ترانه و موسیقی قصه گفتیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست با عوامل «جمشید و خورشید»-۲
پرویز پرستویی ما را تنها نگذاشت/ با ترانه و موسیقی قصه گفتیم

مصاحبه بهروز یغماییان


شناسهٔ خبر: 2511697 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
هنر > سینمای ایران

کارگردان انیمیشن سینمایی «جمشید و خورشید» با اشاره به روند ساخت این فیلم و حضور بازیگران در آن بیان کرد بدنه سینما نسبت به مدیران سینمایی حمایت بیشتری از این انیمیشن کردند. خبرگزاری مهر-گروه هنر:  انیمیشن «جمشید و خورشید» به تهیه‌کنندگی نادر یغماییان و کارگردانی بهروز یغماییان چهارمین انیمیشن بلند سینمایی در تاریخ سینمای ایران است که در سینماهای کشور اکران شده است. این انیمیشن داستانی عاشقانه درباره دو شخصیت به نام جمشید و خورشید است که برای رسیدن به یکدیگر خطرات و مشکلات بسیاری را پشت سر می گذارند. در این انیمیشن بازیگران شناخته شده ای از جمله پرویز پرستویی، امین حیایی، رامبد جوان، حبیب رضایی، گوهر خیراندیش و ترانه علیدوستی جای شخصیت های اصلی قصه صحبت کرده‌اند.به بهانه اکران «جمشید و خورشید» نشستی با حضور نادر و بهروز یغماییان داشتیم که در بخش اول این مصاحبه خواندید که نادر یغماییان تهیه کننده به مسائل و مشکلات اکران این فیلم طی ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و از حمایت نکردن نهادهای دولتی از جمله آموزش و پرورش گلایه کرد. همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود به داستان «جمشید و خورشید» اشاره و بیان کرد که این انیمیشن به زیبایی درباره عشق صحبت می کند. او معتقد است اجازه اکرن مناسب برای چنین انیمیشن هایی باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان ما با عشق های درست و حقیقی آشنا شده و از آنچه که به عنوان عشق در رسانه های خارجی نمایش داده می شود، فاصله بگیرند.در ادامه این نشست، بهروز یغماییان کارگردان انیمیشن به بخش های اجرایی و چگونگی ساخت «جمشید و خورشید» اشاره کرد. او در بخشی از صحبت های خود اشاره کرد که ساخت چنین انیمیشنی در ۱۰ سال پیش با امکانات و ابزار کم و با حضور یک گروه تازه کار بسیار سخت بود اما این انیمیشن با عشق و علاقه ساخته شد. او از شخصیت های این انیمشن و چگونگی طراحی آن گفت و توضیح داد که شخصیت های منفی و مثبت در دنیای انیمیشن استاندارهای مختلفی در چهره دارند، به این معنا که چهره شخصیت های مثبت از یک خطوط خاص و شخصیت های منفی از خطوط دیگری برخوردارند.ما را در ادامه این نشست همراهی کنید:*داستان «جمشید و خورشید» چگونه انتخاب شد و چرا تصمیم گرفتید یک چنین داستانی را بسازید؟بهروز یغماییان: هدف ما برای ساخت این انیمیشن داشتن یک داستان اورجینال بود که باید نوشته می شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که داستان فیلم را از زمان حال به گذشته های دور ببریم تا بتواند یک حالت اسطوره ای و پر از رمز و راز داشته باشد.پروسه ساخت این انیمیشن بسیار سخت و مشکل بود، چرا که در ابتدا باید طراحی شخصیت برای فیلم انجام می شد، بر همین اساس طراحی فضا و شخصیت ها را با هم انجام دادیم و برای طراحی بخش معماری از معماری دوران هخامنشی و ساسانی استفاده کردیم زیرا نمی خواستیم زمان خاصی را برای معماری در نظر بگیریم البته در کنار آن به نوعی از معماری بعد از اسلام نیز اشاره کردیم.
مصاحبه بهروز یغماییان
از آنجا که انیماتورهای ما نسبت به انیماتورهای بین المللی که در این صنعت فعال هستند بسیار جوان و تازه کار هستند، ترجیح دادیم تا هر شخصیت را یک گروه طراحی کند و به همین علت شخصیت‌ها یک‌دست درآمدند و توانستیم بازی های مشخصی از آنها بگیریم.ما انیماتورهای جوانی در حوزه انیمیشن داریم که شاید مسن ترین آن ها در این حوزه ۴۰ سال و تجربه ای بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ سال در زمینه تولید نداشته باشد که این تجربه نسبت به انیماتورهای بین المللی بسیار اندک است. ما با این امکانات کم و افراد بسیار محدود توانستیم چنین انیمیشنی را بسازیم و این باعث افتخار و خوشحالی من است. این نشان می دهد که ساخت این انیمیشن با عشق و علاقه انجام شده است. طراحی ها و بازی ها کاملا با هم متفاوت است و هر شخصیت طراحی و بازی متفاوتی دارد و این گواهی می دهد که ما به توانایی لازم برای ادامه تولید انیمیشن رسیده ایم و باید از این فضا برای ارتقای انیمیشن در کشور استفاده شود.*برای طراحی شخصیت های این انیمیشن تا چه اندازه نگاهی به شخصیت ها و طراحی های دیزنی داشتید؟بهروز یغماییان: طراحی شخصیت ها بر اساس نوع رفتار و عملکرد آنان شکل گرفت.در طراحی چهره شخصیت های منفی و مثبت در انیمیشن ها المان‌های ثابتی در دنیای انیمیشن وجود دارد که همه از جمله کمپانی دیزنی از آن استفاده می کنند، به همین دلیل ما هم از استانداردهای موجود در دنیای انیمیشن برای طراحی چهره های شخصیت های مختلف استفاده کرده ایم.
مصاحبه بهروز یغماییان
*علاوه بر شخصیت های اصلی فیلم، پریانی در داستان حضور دارند که براساس طراحی چهره آنها حدس زدن اینکه این شخصیت ها پری هستند یا موجود دیگر سخت است.بهروز یغماییان: در انیمیشن های موفق در جهان در دل یک داستان دراماتیک، شخصیت های فانتزی وجود دارند که داستان را کمی به سمت طنز و کمدی پیش می برند؛ شخصیت هایی که چندان در پیشبرد داستان تاثیرگذار نیستند. ما هم به دنبال شخصیت هایی بودیم که کمی فضای کمدی در انیمیشن به وجود آوریم، از آن جمله می توان به سگ جمشید، بچه سیمرغ و  شخصیت پریان اشاره کرد.*با توجه به اینکه این انیمیشن ۱۰ سال پیش ساخته و بعد از یک دهه در سینماها اکران شده است، نمی توان آن را با تولیدات امروز انیمیشن مقایسه کرد. خوب است درباره چگونگی ساخت و امکاناتی که به کار بردید توضیح دهید.بهروز یغماییان: از ۱۰ سال پیش تاکنون اتفاقات بسیاری در حوزه انیمیشن رخ داده است، به عنوان مثال آن زمان ما هنوز با مداد روی کاغذ طراحی می کردیم و آنها را پس از اسکن در کامپیوتر رنگ می کردیم. در حال حاضر خطوط ما با کمک تبلت طراحی می‌شود که همین مساله سبب می شود خطوط نرم‌تر باشد. این روزها بسیاری از مشکلات برطرف شده و ما خیلی سریعتر کار می کنیم ولی هنوز با تکنولوژی جهانی خیلی فاصله داریم.
مصاحبه بهروز یغماییان
متاسفانه نیروی انسانی در ایران و در حوزه انیمیشن بسیار کم است. گروه هایی که در کمپانی های بزرگ مانند دیزنی فعالیت ها می کنند، متشکل از بهترین انیماتورها از سراسر دنیا هستند، اما جمع انیماتورهای کارآمد ایرانی که به صورت پیوسته در حوزه انیمیشن فعالیت می کنند، بین ۲۰ تا ۳۰ نفر هستند. علاوه بر اینکه از تجهیزات کافی نیز برخوردار نیستیم و در آخر نیز بودجه زیادی برای تولید انیمیشن در اختیار نداریم. تهیه کننده بخش خصوصی تمایلی به چنین سرمایه گذاری ندارد، چرا که تولید یک فیلم سینمایی انیمیشن حداقل ۲ سال وقت لازم دارد و تهیه کنند گان ترجیح می‌دهند در زمان خیلی کوتاه تر از این فیلم های خود را اکران کنند و بازگشت سرمایه داشته باشند. به همین دلیل است که تولید انیمیشن سینمایی هر چند سال یک بار صورت می گیرد آن هم توسط خود دست اندرکاران صنعت انیمیشن.*حضور بازیگران مطرح به عنوان صداپیشگان این انیمیشن می‌تواند به عنوان ظرفیتی تبلیغاتی استفاده شود و آنها مردم را به دیدن «جمشید و خورشید» ترغیب کنند. چرا این ظرفیت را به کار نمی گیرید؟بهروز یغماییان: اگر فیلم به موقع اکران می شد، شانس بیشتری برای اکران مناسب داشت، اما بعد از گذشت ۱۰ سال همه چیز کهنه و بیات شده است و خیلی از دوستان چهره که در این پروژه با ما همکاری داشتند این کار را فراموش کردند و یا دغدغه سابق را ندارند. البته واقعیت این است که در لحظه اوج کار ما را تنها نگذاشتند و از ما حمایت کردند.*انتخاب بازیگران برای شخصیت‌های «جمشید و خورشید» چگونه انجام شد؟بهروز یغماییان: اواسط طراحی شخصیت ها تصمیم گرفتیم از بازیگران سرشناس سینمایی برای صداپیشگی استفاده کنیم تا بازیگران با انیمیشن آشتی کرده و این هنر را باور کنند.کسی انیماتورها را به عنوان افراد پشت صحنه نمی شناسد و حضور افراد شناخته شده در بین مردم می توانست شرایطی را بوجود آورد که بیننده بیشتر به سمت این انیمیشن کشیده شود. به همین دلیل با حبیب رضایی تماس گرفتیم و او نیز پیشنهاد داد تا به دیدن پرویز پرستویی و ترانه علیدوستی که مشغول بازی در تئاتر «فنز» به کارگردانی محمد رحمانیان بودند برویم و با آنها صحبت کنیم. زمانی که این پیشنهاد را به پرویز پرستویی دادیم، بسیار استقبال کرد و علیدوستی نیز حضور در این کار را قبول کرد.
جمشید و خورشید
خوشبختانه همکاری بازیگران در این انیمیشن نشان داد که بدنه سینما خیلی بیشتر به یکدیگر کمک می کنند تا سطوح بالای سینمایی. تمام هنرمندانی که در این پروژه حضور داشتند به صورت مجانی ما را همراهی کردند که این به نوعی حمایت از این انیمیشن بود، این درحالی بود که بسیاری از کسانی که باید از «جمشید و خورشید» حمایت می کردند، نکردند.پرویز پرستویی در دو نقش متفاوت منجم و کاران صحبت کرد که دو صدای متفاوت و قابل تفکیک داشت و واقعا زحمت زیادی برای این بخش کار کشید.*ترانه و موسیقی در این انیمیشن نقش مهمی دارد، انتخاب موسیقی و ترانه ها به چه صورت انجام شد؟بهروز یغماییان: نمی‌خواستیم ترانه ها از بطن قصه جدا باشد به همین دلیل بخشی از قصه های فیلم را به صورت ترانه گفتیم. به عنوان مثال ترانه اول در واقع معرفی جمشید است و در آن به شهر و شرایط آن اشاره می کند. یک ترانه دیگر، مسابقه را به تصویر می کشد. روند کار هم به این شیوه بود که یک سناریو کوچک را به شاعر خود می دادیم و متن ترانه توسط او نوشته می شد و آقای بردیا کیارس موسیقی آن را آماده می کرد.
جمشید و خورشید
*در واقع می توان گفت که ترانه و ملودی فیلم به جای شخصیت قصه گو استفاده شده است؟بهروز یغماییان: بله همین طور است.*بعد از این همه سال سختی و تلاش در حوزه اکران این انیمیشن آیا باز هم فیلم هایی مانند «جمشید و خورشید» را می سازید؟بهروز یغماییان: ما خسته نمی شویم و همه این خستگی ها موقتی است. به هر حال مجموعه ما در حال تولید چهار سریال انیمیشن است که دو تای آنها نزدیک به ۱۱ سال است در حال پخش است که از آن جمله می توان به «خانه ما» اشاره کرد. همچنین مجموعه دیگری را برای صبا در حال ساخت داریم. امیدوارم که باز فرصتی باشد که بتوانیم به سمت تولید فیلم سینمایی برویم.گفتگو از نیوشا روزبان









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن