محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842173045
مقایسه نگاه سینمای غرب و ایران به جنگ
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
جایگاه دفاع مقدس درسینمای ایران؛
مقایسه نگاه سینمای غرب و ایران به جنگ
سینماگران دیگر کشورها، فیلمسازان ما را وادار میسازند که نسبت به همه تاریخشان و در مقابل تمام افتخارات نسل خود و پدرانشان، بیاعتنا باشند و به آنچه میتواند در هویتبخشی به نسلهای آینده، نقش کلیدی بازی کند، مُهر تاریخمصرفگذشته بزنند.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، نگاهی به تاریخ سینما نشان میدهد که بخش بزرگی از فیلمهای جنگی در غرب، متعلق به نگاهی بوده است که جنگ را پدیدهای مقدس جلوه داده و جنگجویان را آدمهایی که در راه هدفی مقدس پیکار میکنند، نمایانده است. ژان لافیت در ابتدای کتاب «آنها که زندهاند»، از قول ویکتور هوگو میگوید: «زنده آنهایند که پیکار میکنند، آنها که جان و تنشان از عزمی راسخ آکنده است، آنها که از نشیب تند سرنوشتی بلند بالا میروند، آنها که اندیشمند بهسوی هدفی عالی راه میسپرند و روز و شب پیوسته در خیال خویش، یا وظیفهای مقدس دارند یا عشقی بزرگ.» سینمای پس از جنگ دوم جهانی، خصوصاً در اروپا، مشحون از آثاری است که مقاومت مبارزان و رزمندگان کشورهای اشغالشده را علیه آلمان نازی به تصویر میکشد. کاراکتر پارتیزان و جنگجوی جبههی مقاومت در این فیلمها، انسانی فداکار، ایثارگر، با خصوصیات عمیق انسانی و اخلاقی نمایش داده میشود. پروپاگانداترین اینگونه آثار را میتوان متعلق به سینمای شوروی سابق دانست که تصویری غلوآمیز از سربازان آلمانی با شرورترین و ددمنشانهترین صورت ارائه میکردند و نیروهای ارتش سرخ را بهشکل قهرمانانی افسانهای با همهی ویژگیهای مثبت مینمایاندند. فیلمهایی مانند «آنها که برای میهنشان جنگیدند»، «وقتی لکلکها پرواز میکنند» و «سرنوشت یک انسان» از جملهی این آثار بودند. البته در سینمای غرب نیز چنین آثاری خصوصاً در همان مقاطع زمانی جنگ دوم جهانی و پس از آن، بهوفور یافت میشدند؛ از فیلم «کشتی که در آن خدمت میکنیم» (نوئل کوارد و دیوید لین) گرفته تا مجموعهی «چرا میجنگیم» (فرانک کاپرا) و فیلمهایی همچون «فقط فرشتگان بال دارند» و «گروهبان یورک» (هر دو از هاوارد هاکس) و «آقای رابرتز» (جان فورد). در اروپا فیلمهای واقعگرایانهتری توسط فیلمسازان مطرح ساخته شد، مثل «نبرد راهآهن» (رنه کلمان)، «کانال» و «نسل» (هر دو از آندری وایدا) که البته همچنان نبرد خود را دفاعی مقدس در مقابل تجاوز دشمن تصویر میکردند. در آمریکا این نوع سینما در سالهای بعد، حتی در مورد موارد مذمومی نظیر تجاوز به ویتنام و جنگ کره و امثال آن، که نزد محافل مختلف فرهنگی و هنری هم محکوم شناخته شده بود، ادامه یافت و جنگهای ناعادلانه و غیرانسانی در هزاران مایل دور از وطن، زیرکانه و با رنگولعابهای مختلف، توسط سینمای وابسته به کمپانیها و شرکتهای چندملیتی، همچون همان پدیدهی مقدس دفاع نمایانده شد و حتی برخی موارد «جنگ مقدس» نام گرفت! آثاری همچون «شکارچی گوزن» (مایکل چیمینو)، «و اینک آخرالزمان» (فرانسیس فورد کاپولا) و حتی «فورست گامپ» (رابرت زمه کیس) علیرغم همهی شعارهای تصویری شداد و غلاظ علیه جنگ در ویتنام، اما در نهایت به سمتوسوی اثبات توحش ویتنامیها و تمدن سربازان آمریکایی جهتگیری کردند. حتی در فیلمی همچون «جوخه» (الیور استون)، که ظاهراً فیلمی ضدجنگ خوانده شده است، این جهتگیری بهوضوح مشخص است و آنچه مورد انتقاد فیلمساز قرار گرفته، در واقع بیگدار به آب زدن نیروهای آمریکایی است که باعث شده بود در باتلاقی همچون ویتنام گرفتار بهاصطلاح وحشیهای ویت کنگ شوند! و اما سینمای دفاع مقدس ادامه دارد! در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی، در سال ۱۳۶۷ تا سالهای میانی دههی هفتاد، تقریباً در هر سال بهطور متوسط ده فیلم در زمینهی دفاع مقدس ساخته میشد. این در حالی بود که تولیدات سینمای ایران سالیانه بهطور متوسط، هفتاد تا هشتاد فیلم بود. وقتی از اواسط دههِی هفتاد بخش مهمی از امور تولید به دست واسطههای بخش خصوصی افتاد و بدست آوردن گیشه مناسب در دستور کار قرار گرفت، همانگونه که فیلمهای کلیشهای سالنهای سینما را تسخیر نمودند، سینمای اندیشمند و اصیل، از جمله ژانر دفاع مقدس نیز از میدان تولید سینمای ایران رخت بربست؛ چراکه در محاسبات چرتکهای، اساساً ژانری همچون دفاع مقدس با ویژگیهای خاص جبههها و روحیهی رزمندگان سپاه اسلام جایی نداشت و در قبال این جفای تاریخی، هیچیک از مسئولین سینمایی وقت عکسالعملی نشان ندادند! آیا آنها هم بر این تصور بودند که دوران سینمای دفاع مقدس در ایران به پایان رسیده است؟ آیا همهی ناگفتههای جنگ تحمیلی به تصویر کشیده شده بود؟ آیا تصویر تمامی توطئههای سیاسی پشت پردهی تجاوز صدام به میهنمان (که اینک بسیاری از آنها حتی توسط خود روشنفکران آمریکایی هم بازگو میشود) بر پردهی سینماهای ایران به نمایش درآمد؟ آیا تصاویر ولو مختصری از نقش آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در مسلح کردن عراق به انواع و اقسام سلاحهای شیمیایی و کشتارجمعی و حمایت از جنایات بیسابقهای همچون قتل عام حلبچه یا کشتار سردشت، جلوی دوربینهای سینمای ایران رفته است. متأسفانه از نیمهی دههی هفتاد، سالبهسال تعداد فیلمهای تولیدی سینمای ایران در زمینهی دفاع مقدس و جنگ، رو به تقلیل گذارد و این کاهش در سالهای ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ به اوج خود رسید؛ بهطوریکه در سال ۸۱ در بخش مسابقهی جشنوارهی فیلم فجر، حتی یک فیلم در باب دفاع مقدس حضور نداشت و از همین رو در سال ۸۲ نیز هیچ فیلمی از این نوع به نمایش عمومی درنیامد! این در حالی بود که طی سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۶، هر سال بین هفت تا دوازده فیلم دربارهی ابعاد مختلف دفاع مقدس مردم ایران، در جشنوارهی فیلم فجر به نمایش درمیآمد، اما از سال ۱۳۷۷ و هفدهمین جشنوارهی فیلم فجر، شاهد سیر نزولی چشمگیری در تولید و نمایش اینگونه آثار بودیم؛ چنانکه رقم دوازده فیلم دفاع مقدس در جشنوارهی شانزدهم (۱۳۷۶) ناگهان در هفدهمین دوره (۱۳۷۷) به چهار فیلم کاهش یافت، در جشنوارهی هجدهم (۱۳۷۸) سه فیلم شد و در جشنوارههای نوزدهم (۱۳۷۹) و بیستم (۱۳۸۰) به دو فیلم رسید و بالأخره در بیستو یکمین جشنوارهی فیلم فجر در بهمن ۱۳۸۱، یعنی فقط چهارده سال پس از پایان جنگ تحمیلی، فاتحهی سینمای دفاع مقدس توسط مسئولان وقت جشنواره خوانده شد و هیچ فیلمی از این نوع در جشنوارهی مذکور به نمایش درنیامد. به این ترتیب، اکران سال ۸۲ سینمای ایران، که نتیجهی تولیدات سال ۸۱ و محصول ویترین نمایشی جشنوارهی بیستویکم بود، هیچ فیلم سینمای دفاع مقدس را بر پردهی سالنهای خود ندید! در سالهای بعد و بعدتر، همچنان با سینمای دفاع مقدس بهطور کج دار و مریز رفتار شد تا اینکه در نیمهی دههی هشتاد و برای بیست و پنجمین جشنوارهی فیلم فجر، ده فیلم دربارهی دفاع مقدس ملت ایران به تولید رسید و اتفاق مهم دیگر اینکه فیلمی از این ژانر، بار دیگر توفیق سالهای پیشین این سینما را تکرار کرد و سینمای ایران را به استقبال افسانهای سالهای دههی ۱۳۶۰ رساند. اما سینمای دفاع مقدس همچنان در مقابل این سؤال قرار دارد: «بودن یا نبودن؟» سؤالی که از سوی جریان شبهروشنفکری حاکم بر فضای سینمای ما، پاسخش روشن است. آنها سینمایی را میطلبند که به قول خودشان، ایدئولوژیک نبوده و بهاصطلاح شعاری نباشد؛ یعنی از آرمانها و اعتقادات و ریشه و هویت دینی و ملی این ملت در آن خبری نباشد! اما خودشان در جهت افاضات روشنفکرانه و غربگرایانه و بهاصطلاح تجددگرایانه و شبهمدرنیتهی خود، تا بخواهید شعار میدهند و شعر میبافند و همراه و همپای ایدئولوژی غرب حرکت میکنند. این در حالی است که زیر علم سینمایی سینه میزنند (سینمای غرب) که خود همواره از ایدئولوژیکترین پدیدههای فرهنگ و هنر غرب بوده است. آمار، ارقام، اسناد و شواهد (بخش ناچیزی از آنها) که در این مقاله آمد، نشاندهنده و اثباتکنندهی همین مدعاست. ایکاش سینماگران و مسئولین سینمای ما که دم از سینما و تاریخ سینما میزنند، نگاهی غیرمتعصبانه و به دور از احساسات به این واقعیتهای تاریخی میانداختند و میدیدند که چگونه متولیان و هنرمندان سینمای غرب، نه تنها در تمام طول سالهای جنگ، خود را وقف مهمترین مسئله و اولویت جامعهشان کردند، بلکه تا صد سال بعد نیز دربارهی آنچه افتخارات خود و پدرانشان میخوانند، همچنان فیلمهای پرهزینه میسازند و مراسم برگزار میکنند و جایزه میدهند. نکتهی جالب اینکه در برخی فیلمهای جنگی امروز غرب که دربارهی تجاوزشان به عراق و افغانستان ساخته شده، افتخارات یک خانواده، مدال پدربزرگی است که در جنگ کره شرکت داشته است؛ پدری که در تجاوز ویتنام حضور داشته و پسری که اینک در اشغال عراق فعال است! یعنی افتخار به یک تاریخ تجاوز و کشتار و جنایت! اما سینماگران دیگر کشورها فیلمسازان ما را با تبلیغات و پروپاگاندا، وادار میسازند که نسبت به همهی تاریخشان و در مقابل تمام افتخارات نسل خود و پدرانشان، بیاعتنا باشند و به آنچه میتواند در هویتبخشی به نسلهای آینده، نقش کلیدی بازی کند، مُهر تاریخمصرفگذشته بزنند!
فارس
۱۶/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
سینمای ما از آرمان و اهداف انقلاب اسلامی فاصله گرفته است/ فیلمسازان بدون پشتوانه علمی به سینما روی میآورند/ د
جمال شورجه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران سینمای ما از آرمان و اهداف انقلاب اسلامی فاصله گرفته است فیلمسازان بدون پشتوانه علمی به سینما روی میآورند دانهپاشی غرب و انحراف فیلمسازان ایرانی مایه افتخار نیست جمال شورجه با انتقاد از مفاهیم و مضامین فیلمهای سینمای ایران گفت سیکارگردان " مزار شریف" : طالبان قابل پیش بینی نیستند/ فیلمی که ممکن بود باعث جنگ ایران و افغانستان شو
گفتگوی اختصاصی با عبدالحسن برزیده کارگردان " مزار شریف" طالبان قابل پیش بینی نیستند فیلمی که ممکن بود باعث جنگ ایران و افغانستان شود با توجه به تحقیقاتی که با آقای شاهسون صورت گرفته بود با شخصی برخورد کرده بودم که توانسته بود پس از 19 روز خود را به ایران برساند که ایعملکرد محافظهکارانه همراه با وحشت مسئولان سینمائی/ جایگاه سینمای ایران در دوره قبل تنزل یافت
رهبر قنبری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عملکرد محافظهکارانه همراه با وحشت مسئولان سینمائی جایگاه سینمای ایران در دوره قبل تنزل یافت رهبر قنبری کارگردان سینما گفت مدیران فرهنگی و سینمایی وقت رفتار محافظه کارانه همراه با ترس و وحشت داشتند رهبر قنبری کارگردان سینما در گفتگو ب- ردپای سینمای کُردستان ایران در عراق از زبان پیشکسوت تئاتر و تلویزیون
در راستای تبادل فرهنگی ردپای سینمای کُردستان ایران در عراق از زبان پیشکسوت تئاتر و تلویزیون سنندج - ایرنا - پخش سریال هایی از جمله روزگاری در محله و زریان از کانال های ماهواره ای کُردستان عراق که محصول سینمای ایران است انگیزه ایی ایجاد کرد که گفت و گویی تحلیلی با پیشکسوت تئاتر وتاریخ سینمای ایران، صبوریهای شما را فراموش نخواهد کرد
نامه تشکر رئیس سازمان سینمایی خطاب به عسگرپور تاریخ سینمای ایران صبوریهای شما را فراموش نخواهد کرد خبرگزاری پانا رئیس سازمان سینمایی طی نامهای به محمد مهدی عسگرپور بابت تدبیر و صبوری در سالهای پر حادثه تقدیر و تشکر کرد ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند ساعت 13 16 به گزارش سرویس فرهنگی- برپایی همایش ایران و جنگ جهانی اول
کوتاه از کتابخانه ملی برپایی همایش ایران و جنگ جهانی اول تهران-ایرنا- همایش ایران و جنگ جهانی اول به مناسبت یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول در ساختمان آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا معاونت اسناد ملی سپرکارترین بازیگران سال ۹۳ سینمای ایران |اخبار ایران و جهان
پرکارترین بازیگران سال ۹۳ سینمای ایران جواد عزتی با 5 فیلم شیار 143 کلاشینکف ساکن طبقه وسط فرشته ها با هم می آیند و همه چیز برای فروش در رتبه دوم پرکارترین بازیگر مرد سال 93 سینمای ایران قرار دارد کد خبر ۴۷۹۲۶۱ تاریخ انتشار ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۹ - 28 February 2015 در بین10 کاراکتر ماندگار سینمای ایران + تصاویر
10 کاراکتر ماندگار سینمای ایران تصاویر سینما جان می دهد به دنیایی که واقعی نیست اما واقعی به نظر می رسد چند روز پیش مسافر ماشینی بودم که راننده اش از حکایت عجیبی می گفت او به عشق گوزن ها و بهروز وثوقی دوسال لباسی را پوشیده بود که مشابه لباس وثوقی در گوزن ها بوده است خیلی هتاريخ سينماي ايران، صبوريهاي شما را فراموش نخواهد کرد
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳ ۴۱ب ظ نامه ايوبي به عسگرپور تاريخ سينماي ايران صبوريهاي شما را فراموش نخواهد کرد رئيس سازمان سينمايي طي نامه اي به محمد مهدي عسگرپور بابت تدبير و صبوري در سال هاي پر حادثه تقدير و تشکر کرد به گزارش خبرگزاري موج در پي برگزاري انتخابات خانه سينما در عصر ر«یک صبح ناگهان» نقد شد/ نگاه دنبالهدار به تاریخ معاصر ایران
یک صبح ناگهان نقد شد نگاه دنبالهدار به تاریخ معاصر ایران شناسهٔ خبر 2507927 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۰ هنر > تئاتر نشست نقد و بررسی نمایش یک صبح ناگهان توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر در سیزدهمین نشست فصل نوین برنامه های دوشنبه هایجنگ جهانی سوم در راه است |اخبار ایران و جهان
جنگ جهانی سوم در راه است گونتر گراس نویسنده آلمانی برنده نوبل ادبیات گفت نشانههای درگرفتن سومین جنگ جهانی را میبیند و از این بابت نگران است کد خبر ۴۷۷۶۲۸ تاریخ انتشار ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۲ - 22 February 2015 گونتر گراس نویسنده آلمانی برنده نوبل ادبیات گفت نشانههای درگرفسینمای ایران در قرق این چند نفر!
سینمای ایران در قرق این چند نفر تاریخ انتشار جمعه 15 اسفند 1393 ساعت 15 53 | شماره خبر 1857398094903414688 تعداد بازدید 8 پ پ پرکارترین بازیگران امسال سینما چه کسانی بودند بازیگرانی که البته مبنای پرکاری شان فقط فیلم های روی پرده نبوده این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید کدنقش فارابی در آینده سینمای ایران چیست؟ چرا ایوبی به سیاستهای سازمان سینمایی عمل نکرد؟!/ ادامه تعیین تکلیف مدی
نقش فارابی در آینده سینمای ایران چیست چرا ایوبی به سیاستهای سازمان سینمایی عمل نکرد ادامه تعیین تکلیف مدیرعامل مرکز گسترش برای فارابی در شرایطی که دفترچه رویکردها و راهبردها و سیاستهای سازمان سینمایی با نظر افراد متخصص آماده شد اما رئیس سازمان سینمایی در اجرا به آن توجهی نسینمایی که سد هالیوود را شکست |اخبار ایران و جهان
سینمایی که سد هالیوود را شکست میزان فروش ماهانه سینماهای چین برای اولین بار در ماه فوریه از فروش سینماهای آمریکا در مدت مشابه پیشی گرفت کد خبر ۴۸۰۴۹۱ تاریخ انتشار ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۰ - 03 March 2015 میزان فروش ماهانه سینماهای چین برای اولین بار در ماه فوریه از فروش سینماهایبا 10 کاراکتر ماندگار سینمای ایران آشنا شوید
با 10 کاراکتر ماندگار سینمای ایران آشنا شوید شاید سنتوری را بتوان به جرات نقطه ی عطف کارنامه ی بازیگری بهرام رادان برشمرد فیلمی درباره ی تنهایی ها و غربت یک آهنگساز که به اندازه ی یک فیلم در بیرون آن حاشیه ایجاد شد برترین ها - ایمان عبدلی سینما جان می دهد به دنیایی که واقعی نیپرکارترین بازیگران سینمای ایران در سال 93
پرکارترین بازیگران سینمای ایران در سال 93 در بین لیست بازیگران پرکار سال ۹۳ که فیلمهایشان بر پرده سینماها رفته است اسامی میلاد کی مرام شقایق فراهانی و سحر قریشی دیده میشود خبرگزاری تسنیم در بین لیست بازیگران پرکار سال ۹۳ که فیلمهایشان بر پرده سینماها رفته است اسامی میلاد کینگاهی به کتاب «حماسه تپه برهانی» اگر این حماسه برای غربیها بود
نگاهی به کتاب حماسه تپه برهانیاگر این حماسه برای غربیها بوداگر کتاب حماسه تپه برهانی یا کتابهایی شبیه این متعلق به کشورهای غربی بود آنقدر پیرامون این چنین کتابهایی فیلم و رمان و داستان مینوشتند که آن را اسطوره میکردند خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات اگرچه کتاب «حماس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها