تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802467029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگردان " مزار شریف" : طالبان قابل پیش بینی نیستند/ فیلمی که ممکن بود باعث جنگ ایران و افغانستان شود


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 کارگردان " مزار شریف" : طالبان قابل پیش بینی نیستند/ فیلمی که ممکن بود باعث جنگ ایران و افغانستان شود
گفتگوی اختصاصی با عبدالحسن برزیده
کارگردان " مزار شریف" : طالبان قابل پیش بینی نیستند/ فیلمی که ممکن بود باعث جنگ ایران و افغانستان شود با توجه به تحقیقاتی که با آقای شاهسون صورت گرفته بود با شخصی برخورد کرده بودم که توانسته بود پس از 19 روز خود را به ایران برساند که این خود می توانست تبدیل به مساله ای درام شود.


گروه هنر و سینمای فرهنگ نیوز:  روز 17  مرداد 1377، روزی تلخ برای ایرانیان بوده است. وقتی خیر شهادت عزیرانی از این مملکت در داخل سفارت ایران در افغانستان به گوش های هموطنان مخابره شد و خبر از رسوایی دیگری از تیرگی های تروریسم داد. سال هایی از سکوت بر این حادثه گذشت و پس از رونمایی فیلمی مستندگونه با نام " چه کسی ما را کشت؟
 
"در جشنواره سینما حقیقت، در خلال جشنواره فیلم فجر امسال، اثری بلند و داستانی از این موضوع روایت گردید که در نوع خود جالب توجه بود و هیاهوی بسیاری را در این جشنواره سبب شد. در جریان نهمین دوره از جشنواره فیلم " رویش" در روز پنج شنبه، فیلم مزارشریف دوباره اکران شد. از این رو با عبدالحسن برزیده، کارگردان مطرح سینمای دفاع مقدس گفت و گویی صورت دادم که در ادامه می آید.
 
فرهنگ نیوز: چه شد که به فکر ساخت موضوعی حساس چون کشتار مزار شریف رفتید؟
مساله در همین خاص بودن موضوعی بود که تا به حال در چارچوب فیلم بلند سینمایی قرار نگرفته بود. به هر حال موضوع غم انگیز کشتار عزیزان ما واقعا جای کار داشت و می توانست در قالب یک درام به اثری جالبی تبدیل شده و از طرفی ادای دینی باشد به همه شهیدان بزرگواری که در این حادثه کشته شدند.
 



 
فرهنگ نیوز:اولین بار این ایده ملتهب را خود پیشنهاد داده و یا این که از سویی برای شما مطرح شد؟
من وقتی اولین بار در سال 1377 بر روی صفحه تلویزیون، اخبار حادثه فوق را دیدم، بسیار ناراحت شده و از آن تاریخ دوست داشتم تا آن واقعه را به فیلمی سینمایی تبدیل کنم. این مسائل ذهن مرا درگیر می کرد و به دنبال شرایط ساخت فیلمی از این ماجرا بودم تا این که روزی، مرحوم سیف الله داد، معاونت وقت سینمایی با من تماس گرفت و خواستار جلسه ای مشترک با آقای شاهسون شد. جلسه در بنیاد فارابی و در زمان آقای پزشک صورت گرفت و ما در مورد ساخت فیلمی در خصوص ماجرای فوق به توافق رسیدیم و در پی ملاقات های مشترکی که با آقای شاهسون داشتم، فیلمنامه فیلم مزار شریف شکل گرفت اما با توجه به مسائلی که برای ایشان پیش آمد، نتوانستیم در آن سال فیلم را بسازیم و دوباره در سال 1392 به سمت اجرایی کردن فیلم رفتیم.
 
فرهنگ نیوز: به نظرتان ایده اولیه تا چه حد نیازمند رسیدن به مرزی دراماتیزه بوده تا تبدیل به اثری جاندار شود؟
با توجه به تحقیقاتی که با آقای شاهسون صورت گرفته بود، با شخصی برخورد کرده بودم که توانسته بود پس از 19 روز خود را به ایران برساند که این خود می توانست تبدیل به مسأله ای درام شود. در آن زمان شرایط سختی به لحاظ سیاسی حاکم بود و حتی می توانست بدون درایت تبدیل به جنگ با کشور افغانستان شود. 
 
فرهنگ نیوز:در فیلم مزار شریف، تمرکز روایت را بر شخصیتی چون شاهسون نهادید و از پرداخت مباحث رخ داده در این واقعه اجتناب نمودید. این مساله دلیل خاصی داشت؟
مساله رخ داده می توانست تبدیل به بحرانی شود و از طرفی ما با طالبانی مواجه بودیم که با همه تفکر سیاه به دنبال نفوذ در منطقه بودند. شاید اگر ما بیشتر متمرکز به جنبه های سیاسی پیرامون این مساله می شدیم، نمی توانستیم به خوبی حق مطلب را در مورد این عزیزان به عمل آوریم. ما به دنبال تبرئه طالبان نبودیم و بیشتر خواستیم توجهی به مساله رخ داده برای مردم داشته باشیم. از طرفی در لایه هایی کم رنگ از فیلم نیز موضوعاتی همچون طالبان مطرح می شود که ما عنوان می کنیم طالبان قابل پیش بینی نیستند.
 



 
فرهنگ نیوز: پیش از این هم فیلمی مستند با نام " چه کسی ما را کشت؟" در خصوص این موضوع ساخته شده بود. این فیلم را مشاهده کرده اید؟
خیر. دعوت شده بودم اما فیلم را ندیدم و بعدها هم برای این که تحت تاثیر آن ساخته قرار نگیرم، دیگر تماشا نکردم. به هرحال من در مزار شریف سعی کردم تا به سمت داستان گویی بروم و از هرگونه بیانیه سیاسی پرهیز کنم.
 
فرهنگ نیوز: به نظرتان فیلم "مزارشریف" تا چه میزان می تواند مخاطب را با خود همراه سازد؟
به نظرم فیلم، توان آن را دارد که مخاطب را همراه خود سازد، چرا که فیلمی داستان گوی است و از طرفی با حادثه ای ملتهب طرف هستیم.
 
فرهنگ نیوز: در خصوص شرایط اکران فیلم صحبت شده است؟
این مساله به تهیه کننده و پخش کننده اثر برمی گردد و به نظرم صحبت هایی در این خصوص شده است که امیدوارم شرایط مناسبی با توجه به تبلیغات مناسب برای اکران فیلم پیش بیاید.
 



 
فرهنگ نیوز: در بخش خارج از جشنواره فیلم رویش قرار است فیلم مزار شریف به اکران درآید. نظرتان در خصوص جشنواره رویش چیست؟
جشنواره رویش، جشنواره خوبی است و به نظرم این گونه جشنواره ها باید برگزار شود. متاسفم که بگویم در کشوری اسلامی، با ساخته های محدودی در زمینه سینمای دینی مواجه ایم و چنین جشنواره ای با داشتن دبیرخانه ای دائمی می تواند به گسترش سینمای دینی کمک کند.




93/12/10 - 09:11 - 2015-3-1 09:11:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن