تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826399182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«یک صبح ناگهان» نقد شد/ نگاه دنباله‌دار به تاریخ معاصر ایران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«یک صبح ناگهان» نقد شد/ نگاه دنباله‌دار به تاریخ معاصر ایران

یک صبح ناگهان


شناسهٔ خبر: 2507927 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
هنر > تئاتر

نشست نقد و بررسی نمایش «یک صبح ناگهان» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در سیزدهمین نشست فصل نوین برنامه ­های «دوشنبه ­های نقد تئاتر» کانون ملی منتقدان تئاتر ایران که از مهر ۱۳۹۳ آغاز شده است، نشست نقد و بررسی نمایش «یک صبح ناگهان» به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ پس از اجرای این نمایش در تماشاخانه­ استاد حمید سمندریان ایرانشهر برگزار شد.در این نشست رضا آشفته، مصطفی محمودی و عرفان پهلوانی از منتقدان کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، نمایش «یک صبح ناگهان» را نقد و بررسی کردند. این نشست با حضور علاقمندان به فرهنگ و هنر همراه بود و در آن اعضای گروه نمایش «یک صبح ناگهان» مانند مهدی سلطانی، محسن حسینی، مهدی پاکدل، رحیم نوروزی، نسیم ادبی و ... نیز حضور داشتند.
یک صبح ناگهان
رضا آشفته در این نشست گفت: امیدواریم بتوانیم در این نشست به یک فهم جمعی از یک نمایش برسیم. من فکر می­ کنم اگر حوصله بکنیم و وارد دیالوگ بشویم، آن موقع این فهم جمعی هم اتفاق می­ افتد و چه بسا نبودن چنین جلسه هایی هست که تئاتر ما را در بخش­ هایی به سوی سوتفاهم ­ها ببرد، در بخش ­هایی به سوی بیراهه ببرد و چه بسا با بودن چنین جلسه ­هایی دقیقا بفهمیم که تئاتر چگونه اتفاق می ­افتد، چه کسانی دارند تئاتر را به معنای درست و حقیقی­ اش کار می­ کنند و چه کسانی این بیراهه و انحراف را دارند در تئاتر ایجاد می ­کنند.وی افزود: در این ۷ - ۸ سال اخیر طوری تئاتر سمت و سو پیدا کرده است که احساس می­ شود ما به نوعی داریم از تئاتر دور می ­شویم یا شبه­ تئاترهایی به جای آن تئاتر اصیل متاسفانه در تالارهای نمایشی ما دارد اتفاق می ­افتد. برای همین ما با چنین رویکردی، یعنی با یک چنین حساسیتی ضمنی داریم سراغ کارها می­ رویم. چه بسا بتوانیم با این فهم جمعی، با این مشارکت جمعی و با این حضور پررنگ تماشاچیانی که دوست دارند واقعا تئاتر را در صحنه ببینند، سره را از ناسره تمیز دهیم.رضا آشفته، نایب رییس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در ادامه افزود: نمایش آقای پاکدل در این چند موردی که کار کرده، کارهایش چند مشخصه و چند ویژگی دارد که اگر کسی  آن مختصات و ویژگی­ ها را بشناسد، درنگ و تحمل بهتری نسبت به کار خواهد داشت. آثار پاکدل از نوعی است که بیشتر در آن تفکر وجود دارد اما این تفکر نه از نوع ارسطویی که از نوع ضدارسطویی ­اش محسوب می­ شود. به واسطه ­ این که پیرنگ، ابتدا و میانه و پایان در آثارش وجود ندارد و در عین حال که این خصلت ارسطویی از آن گرفته شده است، آن شکل واقعی ماجرا یا آن شکل واقعی شخصیت­ ها هم در کارها دگرگون می­ شود و ما بیشتر از آن که بخواهیم با یک واقعیت پیرامونی مواجه بشویم، با انتزاعی از واقعیت یا انتزاعی از این شخصیت­ ها مواجه هستیم.مصطفی محمودی، دیگر منتقد حاضر در این نشست صحبت­ های خود را با سپاسگزاری از حسین پاکدل و گروه نمایش «یک صبح ناگهان» آغاز کرد و با اشاره به رویدادهای مهم رخ داده در تاریخ چهارم اسفند در تاریخ معاصر ایران گفت: نگاه حسین پاکدل به تاریخ معاصر ایران نگاهی دنباله ­دار است. ما بخشی را در نمایش «عشق و عالیجناب» و «حضرت والا» دیدیم و امتداد آن را داریم در این نمایش می ­بینیم. آقای پاکدل روی بخش­ های مهمی از تحولات اجتماعی ایران معاصر چه در نمایش «حضرت والا» و چه در «عشق و عالیجناب» و چه در این کار انگشت می ­گذارد.
یک صبح ناگهان
وی ادامه داد: همان طور که در اعلان­ ها هم دیدیم این نمایش به هر حال برداشتی از «تشت خون» اسماعیل فصیح است. از این جهت هم خوب است که بالاخره یکی هست که یک روش جدیدی را در نمایشنامه­ نویسی باب می­ کندو پیرنگ اصلی، سوژه ای را می­ گیرد و یک داستان جدید درست می ­کند. این اثر یک درام تاریخی - روایی است که از سه منظر مختلف روایت می ­شود. و یکی از حساس­ترین برهه­ های تاریخی، بعد از ترور ناصرالدین شاه و اتفاق­ هایی که دارد در مملکت می ­افتد را به تصویر می کشد.عرفان پهلوانی، مدیر نشست­ های دوشنبه ­های نقد تئاتر گفت: من اجرای دوم این نمایش را در جشنواره­ تئاتر فجر سال جاری دیدم، آن اجرا با اجرای امشب تفاوت ­هایی داشت. روشن است که گروه اجرایی این نمایش روندی پویا را می­ پیماید. کاراکتری را که هومن خدادوست امشب بازی می­ کرد، در اجرای جشنواره نبود. یک سری میزانسن ­ها نیز تغییر کرده بود. برای نمونه مهدی پاکدل در اجرای جشنواره میزانسنی در پایین صحنه نداشت و همه­ میزانسن هایش در بالای پله­ ها طراحی شده در دکور بود. کاراکتری که مهدی سلطانی بازی می­ کنند، امشب برای من خیلی جذاب ­تر و دیدنی ­تر شده بود.حسین پاکدل، نویسنده و کارگردان نمایش «یک صبح ناگهان» در این نشست گفت: اگر نقد هنر نباشد، ما درجا می ­زنیم. یکی از ستون­ های اصلی حرکت هنری ما، نقد هنر  در همه­ زمینه ها، چه سینما، چه نقاشی، چه تئاتر، چه ... است. ما در پاره­ ای از زمینه­ ها اصلا این بخش را فراموش­ کرده ­ایم و داریم به بیراهه می رویم. اما این نقد و این جلسه­ ها باعث می­ شود که منِ خلق کننده­ اثر حواسم باشد که چشم­ هایی دارند مراقبت می­ کنند، به من مسیر را نشان می­ دهند، نور روی من می­ اندازند، نور روی اثر می ­اندازند و ... که این اتفاق قابل ستایش است.وی در ادامه گفت: در این نمایش ساختار به شکلی ضدارسطویی است. در واقع شکلی است که دقیقا از همان قرن نوزدهم در اروپا شکل گرفت. تئاتر یک هنر زنده است و قرار است که پویا باشد و به جلو حرکت بکند. ما هر شب اشکال­ های خودمان را متوجه می­ شویم و اصلاح می ­کنیم چون طبیعی است که ممکن است در میزانسن یا بعضی از کلمه­ ها نیاز به اصلاح داشته باشیم.
یک صبح ناگهان
در ادامه­ این نشست عرفان پهلوانی، بازرس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، پرسشی پیرامون دراماتورژی این اثر که توسط محسن حسینی انجام شده است، مطرح ساخت و رضا آشفته، مصطفی محمودی و عرفان پهلوانی، نمایشنامه، کارگردانی، بازیگری، موسیقی و طراحی صحنه و لباس نمایش «یک صبح ناگهان» را مورد نقد و بررسی قرار دادند. نشست نقد و بررسی این نمایش با گپ و گفتی چالشی میان منتقدان و عوامل اجرایی این نمایش به ویژه محسن حسینی و مهدی سلطانی بیش از 75 دقیقه به طول انجامید.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن