تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835667095
بانک فیلمنامه فعالیتهایش را گسترش داد/ یک گام حقوقی در سینما
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
بانک فیلمنامه فعالیتهایش را گسترش داد/ یک گام حقوقی در سینما
شناسهٔ خبر: 2513124 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
هنر > سینمای ایران
بانک فیلمنامه خانه سینما از این پس با نام «مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی» به فعالیتهای خود که گستردهتر هم شده است، ادامه میدهد. به گزارش خبرنگار مهر، شادمهر راستین رییس هیات امنای بانک فیلمنامه خانه سینما با اعلام این خبر در نشست رسانهای که صبح امروز ۱۶ اسفند با حضور محمدعلی سجادی و عبدالله اسفندیاری به عنوان نمایندگان کانون کارگردانان و تهیهکنندگان سینمای ایران برگزار شد، گفت: بانک فیلمنامه که از حدود ۲۰ سال پیش تاسیس شد و در زمان زندهیاد سیفالله داد ضمانت اجرایی گرفت، از این پس علاوه بر ثبت، امور نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی را بر عهده دارد.وی در توضیح اضافه شدن بند «نگهداری از فیلمنامه، آثار هنری و سایر فنون سینمایی» گفت: زمانی که کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران فعالیت خود را از سالهای بسیار دور آغاز کرد، فقط وظیفه ثبت فیلمنامه را بر عهده داشت و بند «نگهداری از آثار نوشتاری فیلمنامهنویس و دیگر فنون سینمایی» وجود نداشت. در واقع ثبت فیلمنامه هم در زمان مدیریت سیف الله داد ضمانت اجرایی پیدا کرد؛ ضمانتی که بدون ثبت فیلمنامه، پروانه ساخت داده نمیشد.این فیلمنامهنویس ادامه داد: این روند تا مدیریت جواد شمقدری پا برجا بود، اما بیدلیل متوقف شد و در دوران توقف ثبت فیلمنامه، فرصتی به وجود آمد تا تغییراتی در اساسنامه ایجاد کنیم که در این تغییرات، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی نیز ثبت و نگهداری شوند و هیات امنای جدید، ادامهدهنده این جریان خواهد بود.در ادامه این نشست محمدعلی سجادی که به عنوان نماینده کانون کارگردانان ایران در این نشست حضور داشت، گفت: نبود مرکزی که قانون مولف و مصنف را رعایت کند، همواره به عنوان یک خلاء وجود داشت و هنوز هم متزلزل به نظر میرسد. قانون مولف و مصنف بهتر از آنچه در شرایط فعلی وجود دارد، میتوانست حفظ شود، اما همین توجه اندک نیز در زمان جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی وقت، نابود شد.وی افزود: بیتوجهی به این قانون با رشد نیروهای جوان در بدنه سینمای ایران همراه شد که این رشد قطعا نیاز به توجهات قانونی داشته و دارد به ویژه اینکه این توجه در خانه سینما باید لحاظ میشد، اما وقفهای که ایجاد شد، روند توجه به قانون مولف و مصنف را سست کرد و من امیدوارم بتوانیم مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی را با انگیزههای بیشتر به نفع سینمای ایران گسترش دهیم.شادمهر راستین در تکمیل صحبتهای محمدعلی سجادی گفت: در اساسنامه جدید، فرهاد توحیدی، محمد سریر و امیر اثباتی تلاش کردند تا خلاء حق تألیف در سایر فنون سینمایی مانند موسیقی، طراحی صحنه، لباس و فیلمنامه را پر کنند. متاسفانه حق تألیف از جمله حقوق صنفی و معنوی است که در سینما نادیده گرفته شده و استرداد این حق همچنان به قانون حق مولف که در سال ۱۳۴۸ تصویب شده است، ارجاع داده میشود. از سوی دیگر سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تضمینکننده این حق تألیف بوده است اما واقعیت این است که در حال حاضر این حق تألیف از عهده این دو نهاد سینمایی خارج است.وی با اشاره به کم و کیف پیگیری آثار هنری و دیگر فنون سینمایی در این مرکز، گفت: ثبت و نگهداری کلیه طرحها، فیلمنامههای کوتاه، نیمه بلند، بلند، فیلمنامههای مستند، داستانی یا غیر داستانی، مجموعههای تلویزیونی دنبالهدار یا اپیزودیک، فیلمنامه و تله تئاتر به شکل اورجینال یا غیر اورجینال، داستانهای کوتاه، بلند، رمان و نمایشنامه که نویسندگان این آثار مایلند مبنای اقتباس سینمایی قرار گیرد، انواع بازیهای رایانهای، انواع ترانه، موسیقی، شعر، سرود، طراحی صحنه و لباس از جمله وظایف مرکز «ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی» است. به عنوان مثال طراحی هنری موسیقی و اصولا حق مولف در کپیرایتهای جهانی دیده نمیشود و هیچ درآمدی برای صاحبان اثر در تکرار نمایش فیلمها و یا سریالها در جاهای مختلف از شبکههای ماهوارهای وجود ندارد. سینما به یک محصول یکبار مصرف در اکران عمومی تبدیل شده است و بحران حق تألیف وجود دارد.این نویسنده سینمایی در ادامه گفت: با تعریف حمایت از حق مولف و مصنف از فیلمنامه تا سایر صنوف دیگر در این بانک مورد بررسی قرار میگیرد. بنابراین شرط اصلی این حمایت از سوی وزارت ارشاد است که سازمان سینمایی، محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما را به عنوان نماینده خود معرفی کرده است. با این اوصاف اساسنامه جدید خود را موظف میداند تمام آنچه که به تالیف و ثبت آثار هنری تعلق میگیرد مورد پشتیبانی قرار دهد. درواقع اضافه شدن بند نگهداری، ضمانت حفظ و حراست از آثار ثبت شده، به نمایش درآمده و تکرار آن در محافل مختلف است.این فیلمنامهنویس افزود: بانک فیلمنامه، آثار هنری و فنون سینمایی ایران امیدوار است در راستای فعالیتهایی که انجام میدهد، از حمایت ویژه وزارت ارشاد، معاون فنی و اطلاعات رئیسجمهوری و سازمان استاندارد برخوردار باشد تا علاوه بر حمایت از حق مولف و مصنف، امنیت خلاقیت را نیز تحت پوشش قرار دهیم.رئیس هیات امنای بانک فیلمنامه خانه سینما تصریح کرد: همانطور که گفتم بانک فیلمنامه از سالها پیش تاسیس شده بود و همواره استقلال خود را حفظ کرده است، ولی در شرایط حاضر بند پیگیری باید به این مهم اضافه شود که هم ثبت را در نظر بگیرد و هم صاحب اثر نگران سرقت خلاقیت در آثار سینمایی نباشد.راستین در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و فنون سینمایی، حفظ و حراست از ایده آثار تا چه اندازه مطرح است؟ گفت: کوچکترین عنصر تالیفی که اسم فیلمنامه است تا خود فیلمنامه در این مرکز، ثبت و نگهداری ميشود. بنابراین تمام امور از ایده، سیناپس و فیلمنامه و در ادامه روند این جریان در دستورالعمل قرار میگیرد.وی در پایان صحبتهای خود عنوان کرد: هدف اصلی، احترام به حق تألیف است؛ حقی که باید به یک احترام عمومی تبدیل شود، چرا که در سایه این احترام است که خلاقیت رشد میکند و حفظ سرمایه شخصی با اقتدار صورت میگیرد.در این جلسه عبدالله اسفندیاری که به عنوان نماینده تهیهکنندگان سینمای ایران حضور داشت درباره بانک فیلمنامه گفت: با نگاه دقیق به بانک فیلمنامه از آغاز تاکنون میتوان به این حقیقت پی برد که بانک فیلمنامه همواره دارای یک شخصیت مستقل بوده و در حال حاضر هم چنین شرایطی دارد. اما در حال حاضر خانه سینما و وزارت ارشاد نیز در امور نگهداری، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی دخیل هستند.وی در پایان صحبتهای خود عنوان کرد: هر پروژهای که دعوی حقوقی به خصوص در ثبت فیلمنامه داشته باشد، امکان فعالیتهای دیگر سینمایی را ندارد. به گزارش مهر، اعضای هیات امنای مرکز ثبت و نگهداری فیلمنامه، آثار هنری و دیگر فنون سینمایی ۹ نفر هستند که شامل فرید مصطفوی، شادمهر راستین به عنوان اعضای شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویس سینمای ایران، مرتضی رزاق کریمی به عنوان نماینده هیات مدیره خانه سینما، محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما به عنوان نماینده سازمان سینمایی، محمدعلی سجادی به عنوان نماینده کانون کارگردانان، عبدالله اسفندیاری به عنوان نماینده تهیهکنندگان، پروین صفری به عنوان نماینده انجمن طراحان صحنه و لباس، محمد سریر به عنوان نمایندگان آهنگسازان فیلم، روبرت صافاریان به عنوان نماینده مستندسازان میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
نقش فارابی در آینده سینمای ایران چیست؟ چرا ایوبی به سیاستهای سازمان سینمایی عمل نکرد؟!/ ادامه تعیین تکلیف مدی
نقش فارابی در آینده سینمای ایران چیست چرا ایوبی به سیاستهای سازمان سینمایی عمل نکرد ادامه تعیین تکلیف مدیرعامل مرکز گسترش برای فارابی در شرایطی که دفترچه رویکردها و راهبردها و سیاستهای سازمان سینمایی با نظر افراد متخصص آماده شد اما رئیس سازمان سینمایی در اجرا به آن توجهی نطباطبایینژاد اعلام کرد تمرکز «مرکز گسترش» از سال آینده بر سینمای مستند و انیمیشن/ حذف حمایت از فیلمهای سینما
طباطبایینژاد اعلام کردتمرکز مرکز گسترش از سال آینده بر سینمای مستند و انیمیشن حذف حمایت از فیلمهای سینماییمدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد با توجه به سیاستهای جدید سازمان سینمایی و شرح وظایف مؤسسات تابعه این سازمان از سال آینده مرکز گسترش تنها روی تولیدنگاهی گذرا به خط فکری یک حامی مالی در سینما توجه خاص یک بانک خصوصی به یک جریان خاص در حوزه فرهنگ
نگاهی گذرا به خط فکری یک حامی مالی در سینماتوجه خاص یک بانک خصوصی به یک جریان خاص در حوزه فرهنگیک بانک خصوصی که در این سالها نامش به عنوان حامی مالی بسیاری فیلمها مطرح شده بیش از آنکه به فکر ترویج فرهنگ و هنر و اندیشه های اصیل ایران باشد که مدعی است رسالت خاصی را برای خود تع- جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع)، گامی در گسترش فرهنگ رضوی
جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا ع گامی در گسترش فرهنگ رضوی ساری - ایرنا - سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اهمیت جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا ع برگزاری این جشنواره را گامی مهم برای گسترش فرهنگ رضوی دانست جشنواره بین المللی امام رضا- مرکز گسترش سینمای مستند دیگر فیلم کوتاه نمی سازد
مرکز گسترش سینمای مستند دیگر فیلم کوتاه نمی سازد تهران - ایرنا - مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد با تغییر رویکرد مؤسسات تابعه سازمان سینمایی از این پس فیلم های کوتاه داستانی به صورت حرفه ای در انجمن سینمای جوانان ایران ساخته خواهند شد و تولید این آثار دیگر ازبازدید مدیرعامل جدید فارابی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
بازدید مدیرعامل جدید فارابی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبرگزاری پانا مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به گفتگو با سیّدمحمدمهدی طباطبایینژاد پیرامون فیلمهای سینمایی اول و سایر مباحث پژوهشی و تولیدی حوزهی سینما پرداخت ۱۳۹دلیل تعویض زودهنگام سلیمان فلاح در بازی استقلال مقابل گسترش
دلیل تعویض زودهنگام سلیمان فلاح در بازی استقلال مقابل گسترش امیر قلعه نویی بازیکن جدید تیمش را به خاطر درگیری لفظی با بازیکن قدیمی این تیم تعویض کرد به گزارش نامه در جریان بازی دیروز استقلال یک بار دیگر قلعه نویی مهاجم تازه خریداری شده این باشگاه را در دقایق نخستین مسابقه تعویضنكات ايمنی هنگام استفاده از عابربانکها چيست؟
نكات ايمنی هنگام استفاده از عابربانکها چيست آفتاب رمز كارت هاي عابربانك را روي كارت ننويسيم -كارت و رمز عبور خود را براي دريافت پول در اختيار افراد ناشناس قرار ندهيم -هنگام برداشت وجه مراقب باشيم كسي رمز كارت ما را نبيند -برگ رسيد دستگاه خودپرداز را در محلاعطاي تنديس و لوح تقدير دانشکده سينما و تئاتر به بانک تجارت
۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴ ۳۵ب ظ اعطاي تنديس و لوح تقدير دانشکده سينما و تئاتر به بانک تجارت لوح تقدير و تنديس دانشگاه هنر به بانک تجارت اعطا شد به گزارش خبرگزاري موج در آيين پنجاهمين سالگرد تأسيس دانشکده سينما و تئاتر اين دانشگاه در تالار ايوان شمس با حضور جمعي از هنرمندان برجسته عرصهتحلیلی بر حواشی ماجرای "اساسنامه خانه سینما"
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۸ ابراهیم مختاری یکی از اعضاء هیات مدیرهی خانه سینما متنی را پیرامون حواشی انتخابات این تشکل صنفی منتشر کرد به گزارش ایسنا این مستندساز در متن کامل منتشر شده با عنوان مغایرتهای ضوابط و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی-نکوداشت باغبانانِ سینمای دینی
نکوداشت باغبانانِ سینمای دینی نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در حالی شامگاه جمعه با معرفی برگزیدگان در بخشهای مختلف رقابتی به کار خود پایان داد که 12 سینماگر فعال در حوزه سینمای دینی هم مورد تجلیل قرار گرفتند به گزارش جام جم داوود میرباقری شهریار بحرانی عبدالحسنسیرۀ اهل بیت عصمت(علیهم السلام) به هنگام دعا چگونه بوده است؟
در محضر استاد سیرۀ اهل بیت عصمت علیهم السلام به هنگام دعا چگونه بوده است سیرۀ اهل بیت عصمت علیهم السلام به هنگام دعا چگونه بوده است به گزارش حوزه معارف باشگاه خبرنگاران وقتی انسان دست به دعا برداشت طبق روایات و سنت معصومین علیهم السلام مستحب است آن را بر سر وسینمای مستقل «بیصاحب» است
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶ ۵۰ سازندگان مستند کهریزک چهار نگاه تاکید دارند بر اینکه زندگی در این آسایشگاه جاری است و در عین حال تلاش میکنند تا نگاه کلیشهای را نسبت به این مکان بشکنند خبرنگاران سینمایی ایسنا به بهانهی اکران مستند کهریزک چهار نگاه در نشستی با حضور رخشان بنیا- ایران و تاجیکستان همکاری کتابخانه ای خود را گسترش می دهند
ایران و تاجیکستان همکاری کتابخانه ای خود را گسترش می دهند تهران- ایرنا- وابسته فرهنگی کشورمان در خجند با حضور در کتابخانه مرکزی ولایت سغد تاجیکستان تاش خواجه اثیری با عبدالغفار ملا اف رییس جدید این کتابخانه دیدار و در خصوص توسعه همکاری های دوجانبه گفت وگو کرد به گزارش یکشنبهپاسخ فیلمنامهنویس محمدرسولالله(ص) به ابهامات |اخبار ایران و جهان
پاسخ فیلمنامهنویس محمدرسولالله ص به ابهامات بشری مانند ما اما برگزیده که پدرش را پیش از تولد از دست میدهد و در مقاطعی که میبایست متکی به اطرافیانش باشد آنان را هم از دست میدهد مادرش را در ششسالگی سپس پدربزرگش را و این شیوه غیرخطی تاثیر دیگری در ذهن دارد وگرنه میتو- امام جمعه یزد: گسترش فرهنگ کتابخوانی عزم جدی می خواهد
امام جمعه یزد گسترش فرهنگ کتابخوانی عزم جدی می خواهد یزد - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه و نسل جوان عزم جدی می خواهد به گزارش ایرنا آیت الله محمد رضا ناصری روز شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب این اس- اکران فیلم انارهای نارس در سینما هویزه مشهد
اکران فیلم انارهای نارس در سینما هویزه مشهد مشهد - ایرنا - فیلم انارهای نارس در گروه هنر و تجربه این هفته طی روزهای شنبه دوشنبه و سه شنبه در مجتمع سینمایی هویزه مشهد اکران می شود این فیلم سینمایی پس از حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر راهی جشنواره های خارجی شد و در بخش بین-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها