محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829993838
دست همه ما در یک گناه مشترک آلوده است/ از بیضایی تا چخوف و شکسپیر
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از تمرین «زمستانخوانی»
دست همه ما در یک گناه مشترک آلوده است/ از بیضایی تا چخوف و شکسپیر
شناسهٔ خبر: 2512520 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
هنر > تئاتر
«زمستان خوانی» که کولاژی است از پیوند و رابطه ارگانیک آثاری از بهرام بیضایی، پیتر هانتکه، ویلیام شکسپیر و آنتوان چخوف، یادمان جشنواره تئاتر خصوصی «امید» است در سالی که به خاطر نبود حمایت، برگزار نشد. به گزارش خبرنگار مهر، پیام دهکردی که طی سالهای متمادی به عنوان بازیگر تئاتر فعالیت داشته و در آثار کارگردانهای مطرح از نسلهای مختلف به ایفای نقش پرداخته است، پیش از این با نمایش «متولد ۱۳۶۱» کارگردانی در عرصه حرفهای تئاتر را تجربه کرد. این روزها دهکردی بار دیگر کارگردانی تئاتر را تجربه میکند که البته این تجربه بیشتر از اینکه بنا به تمایل هنرمند به فعالیت در عرصه کارگردانی تئاتر باشد، مرتبط با شرایط و وضعیت پیش آمده برای اوست.
پیام دهکردی که طی چند سال گذشته جشنواره تئاتر خصوصی «امید» را بر پا کرد، در سال ۹۳ و به دلیل نبود حمایت مالی موفق به برگزاری دوره جدید جشنوارهای که در برگیرنده تجربیات جوانان علاقهمند تئاتری است، نشد. به گفته دهکردی درخواست جوانان مشتاق برگزاری جشنواره تئاتر «امید» باعث شکلگیری «زمستان خوانی» شد تا شرایط حاصل از برگزار نشدن این دوره جشنواره، با اجرای این یادمان به ناامیدی جوانان علاقهمند تئاتری منجر نشود.
نونا ناجداران، شهاب خنجری، نیلوفر دربندی، اکرم رادنیا، پریا حضرتی، احسان حاجیانی، شاهد تعبدی، سینا کیهانیان، بهاره نرگسی و مریم نجفی جوانانی هستند که به سرپرستی پیام دهکردی از مکان تمرینی در منطقه دارآباد تهران «زمستان خوانی» را آغاز کردند تا در روز شنبه ۱۶ اسفندماه در تماشاخانه باران به سرانجام برسانند و یادمان جشنواره تئاتر «امید» را برگزار کنند.
«ای شب، منِ اندوهگين روزگاری مردکی بودم با دل پاک که در مرزی از مرزهای روز و شب خانه داشتم. مرا دشت سبز بود و کشتزار بزرگ. در جايی از کشتزار من بود که روز و شب به هم میرسيد و در اين زمين سبز من بود که هر سپيده دم خورشيد، به آواز من، چون گل سرخ، میروييد و در اين کشتزار سبز و بزرگ من بود که باری کشتگران، آوازهای خود را، در ستايش ابرهای خوب رونده نيک بارنده، بر میداشتند. کشتزار من چنين بود و من در اين کشتزار خانه داشتم. من اژدهاکش، من سربلند که مار سه پوزه خشکی را سر افکندم و از چشمههای بسته جویها روان کردم آن روز که يامای پادشاه پا به زمين ما نهاد فراموشم باد! آن روز که پدر مرزبانم باده سرخ به او پيشکش کرد و يامای باده نوشيده آکنده بسيار نوشيده او را دوپاره کرد تا بنگرد که خون سرخ تر است يا باده و مرا که به او گفتم «اندوه بر تو باد که خانه های ما را به اندوه آکندی» گفت تا تازيانه زنند و تازيانه را پيش روی مردم کویها و برزن زنند و مرا که میبردند ديدم که خانه های از چوب ساخته خوب ساخته ما آتش گرفته بود.»و «زمستان خوانی» در تمرین گروه با این مونولوگ از «آژی دهاک» بهرام بیضایی آغاز میشود.
بیان دیالوگها در زیر نور چراغ قوههایی که در دست تعدادی از بازیگران است توسط بازیگری جوان، علیرغم یادآوری قدرت و توانایی بیضایی در نگارش جملات و دیالوگهای تأثیرگذار به مخاطب، جای خالی این نمایشنامه نویس مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران را متذکر میشود. «افرا» و «کارنامه بنداربیدخش» نیز ۲ نمایشنامه دیگر بهرام بیضایی هستند که در چیدمان مدنظر پیام دهکردی، بخشهایی از آنها مورد استفاده قرار گرفتهاند.
دهکردی درباره استفاده از بخشهایی از نمایشنامههای بیضایی در کولاژ «زمستان خوانی» متذکر میشود: جای آقای بیضایی خالی است. چرا راحت نشستهایم و میگوییم بهرام بیضایی نیست؟ چرا وقتی در تئاتر صحبت از بیضایی میشود به دکلاماسیون و ژستهایی فکر میشود که گمان میکنند شیوه اجرای آثار بهرام بیضایی است؟ عظمت آقای بیضایی در به روز بودن آثارش است. آثارش بیانگر این هستند که او امروز را زندگی میکند و حرفش بیانگر حالاست. قصه ظاهر ماجراست و در پس آن یک جهانبینی نهفته است.
زنان و مردان جوان «زمستان خوانی» در تمرینات خود از دل آثار بیضایی، به سراغ «ریچارد سوم» ویلیام شکسپیر، «اتهام به خود» پیتر هانتکه و «سه خواهر» آنتوان چخوف میروند. دهکردی معتقد است کولاژ به دست آمده بر اثر پیوند و رابطه ارگانیکی است که این آثار ادبیات نمایشی با وجود تفاوت جغرافیایی با یکدیگر دارند.
صدای ریختن آب به سطلهای حلبی که بر اثر چلاندن دستمالهایی توسط بازیگران زن ایجاد میشد، فضایی وهم آلود را در تاریکی میان صحنهها ایجاد میکرد و استفاده از نور چراغ قوه دستی این فضا را تشدید میکرد. البته به گفته پیام دهکردی در اجرای نمایش در تماشاخانه باران استفاده از این چراغ قوههای دستی به دلیل یکسویه بودن جایگاه مخاطب امکانپذیر نیست.
سادگی مشهود در تمام صحنههای «زمستان خوانی» حاکی از شکل کارگاهی این اثر نمایشی دارد. البته این روزها واژه کارگاهی به هر کاری اتلاق میشود که از صحنهای تهی و ساده از هر نوع خلاقیت و در عین حال زبانی بدون مفهوم بهره میبرد. دهکردی درباره بیراهه رفتن در شیوه کارگاهی که در بین برخی از تئاتریها مرسوم شده است، توضیح میدهد: در هر خلقی که قرار است خلق ناب باشد، زبان نقش کلیدی دارد که متأسفانه تئاتر ما فاقد این است. البته مسائل غیر قابل پیشبینی که شک اجرا شدن یا نشدن نمایش را ایجاد میکنند و همچنین بحث مسائل و مشکلات مالی، باعث میشوند که گروهها فقط به سمت بسامان رساندن نمایش حرکت کنند که در این مسیر خلاقیت مثله میشود.
وی معتقد است ماندگار نبودن اکثر کارهای امروز تئاتر ایران به خاطر نبودن خلاقیت است و طبیعتا گروهها به سمت اجراها و کارگردانیهای چمدانی میروند. دهکردی ادامه می دهد: فضای دانشجویی به واسطه شور بیپایان و انگیزه در بستر کارگاهی حیات و تنفس دارد اما گسترش سالنهای اقماری که البته در ذات روند نادرستی نیست، به تئاتر دانشگاهی آسیب زده است. جشنواره تئاتر امید قرار بود بین تئاتر دانشجویی و تئاتر حرفهای باشد یعنی به نوعی میتوان آن را تئاتر آماتوری نامید. امروز تئاتر آماتوری، تئاتر دانشجویی و تئاتر حرفهای نداریم و یک بدحالی عمومی وجود دارد.
«اینک به تیغ تو پاداش خود دریافتم؛ پاداش زندگی بر سر دانش نهادن»، این دیالوگ بر گرفته از نمایشنامه «کارنامه بنداربیدخش» بهرام بیضایی توسط یکی از بازیگران زن نمایش گفته میشود. از حال و هوای «زمستان خوانی» و دیالوگها و بخشهایی که از نمایشنامههای مختلف در آن استفاده شده، برداشت میشود که دهکردی از حال و روز تئاتر ایران راضی نیست. وی در این باره میگوید: همه ما در یک گناه دسته جمعی سهیم هستیم. بی انصافی است اگر بگوییم که هنرمند یا دولتمرد به تنهایی در ایجاد وضعیت کنونی برای تئاتر گناهکار هستند. همه دستانمان تا آرنج آلوده است.
بانی جشنواره تئاتر خصوصی «امید» درباره اینکه چرا حمایت معاونت هنری و ادارهکل هنرهای نمایشی از این جشنواره مستقل را در دوره قبل پذیرفت، یادآور میشود: این پیشنهاد را با تأکید بر اینکه «حمایت آری، دخالت نه» پذیرفتم زیرا سال گذشته نیت بر حمایت بود و باید بپذیریم که معاونت هنری و ادارهکل هنرهای نمایشی تنها متولی تئاتر در سیاره ایران هستند. در دوره گذشته برخی تشکلهای مردم نهاد که در جناحی خاص از سیاست تعریف پیدا میکردند برای حمایت از جشنواره تئاتر «امید» پیشنهاد دادند ولی من نپذیرفتم.
دهکردی که به عنوان دبیر دوره اخیر جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته، با اشاره به اینکه در ایران وضعیت فعالیتهای فرهنگی و هنری غیر قابل پیشبینی است، تأکید میکند: تا قبل از دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فکر میکردم که درباره تئاتر و وضعیت آن در ایران همه چیز را میدانم ولی بعد از جشنواره متوجه شدم که همه دانستههای من توهمی از واقعیت موجود بوده است.
در صحنه تمرین «زمستان خوانی» مونولوگی از «حمید شایان» شخصیت دوچرخه ساز نمایشنامه «افرا یا روز میگذرد» اثر بیضایی گفته میشود که حاکی از چرخ باطلی است که اکثر انسانها در زندگی گرفتار آن هستند.
دهکردی درباره چرخهای که اکثر فعالیتهای تئاتری گرفتار آن هستند که چرخه تعطیلی رویدادها در نبود حمایتهای مالی دولتی است و راهکاری که جشنواره تئاتر «امید» برای برون رفت از این چرخه میتواند در پیش بگیرد، توضیح میدهد: دو مسیر برای ما باز است؛ اول اینکه برای برگزاری جشنواره در سال آینده جذب حمایت کنیم که امر نشدنی است زیرا حامیان مالی خصوصی برای چه برای جشنواره تئاتر فجر و تئاتر کودک و چه برای جشنواره تئاتر امید حاضر به حمایت نشدند. مسیر دوم این است که روی پای خود بایستیم و طرح یک ساز و کار را ایجاد کنیم.
وی متذکر میشود: متأسفانه توان کار گروهی در ایرانیان از دیرباز ضعیف بوده است و فرهنگ آن وجود ندارد. ما بیشتر آدمهای شوریم تا شعور.
مؤسس جشنواره تئاتر «امید» تأکید میکند: سال پیش گفتم که نمیگذارم جشنواره تئاتر امید برگزار نشود. امیدوارم بتوانم برگزاری این جشنواره را بسامان کنم چون جشنواره ای است با نگاهی سالم و برای جوانان.
گروه، تمرین خود را به پایان میرساند و این جوانان علاقهمند به تئاتر خود را برای اجرای یادمان جشنواره تئاتر «امید» آماده میکنند. در این تجربه عارفه لک به عنوان دستیار و برنامهریز اجرا، وحید لک مدیر روابط عمومی و امور رسانه و رضا معطریان به عنوان عکاس با پیام دهکردی همکاری دارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
مثل موجودات مبتذل در دسترس همه نباشیم
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۳ شهرام شکیبا گفت ما بهعنوان شاعران طنز نباید هرجایی برای شعرخوانی اقدام کنیم و خود را مانند موجودات مبتذل در دسترس همگان قرار دهیم به گزارش ایسنا محفل شعر طنز در ادامه برگزاری محافل شعرخوانی نهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر با حضور شاعران طنزسرا از- حمایت همه جانبه روابط عمومی استانداری ایلام از رسانه ها / انتقاد از ضعف اطلاع رسانی در برخی دستگاه های اجرای
حمایت همه جانبه روابط عمومی استانداری ایلام از رسانه ها انتقاد از ضعف اطلاع رسانی در برخی دستگاه های اجرایی ایلام - ایرنا - مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری ایلام با انتقاد از ضعف اطلاع رسانی در فضای کسب و کار استان گفت برخی مدیران از رویارویی با رسانه ها و اطلاعنیازمند نظریهپردازیهای فقهی عالمان دینی در اقتصاد و سیاست هستیم/ طرف غربی بداند ایران هرگز از مسیر توسعه علم
در حال بروزرسانی روحانی در جمع مردم قم نیازمند نظریهپردازیهای فقهی عالمان دینی در اقتصاد و سیاست هستیم طرف غربی بداند ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست بر نمیدارد پایان مذاکرات باید لغو همه تحریمها باشد سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در جمع مردم قم آغاز شد به گزارش خبرنگدستگاه های نظامی و اجرایی از مشترکان پر مصرف هستند/ به غیر از کمیت آب کیفیت نیز حائز اهمیت است
مدیر عامل آب و فاضلاب تهران عنوان کرد دستگاه های نظامی و اجرایی از مشترکان پر مصرف هستند به غیر از کمیت آب کیفیت نیز حائز اهمیت است مدیر عامل آب و فاضلاب تهران در جلسه بحران احتمالی آب گفت یک میلیارد و 350میلیون متر مکعب مصرف سالیانه آب تهران که یک میلیارد و 35میلیون متر مکعبموگرینی: دستیابی به توافق جامع در مذاکرات هسته ای به نفع همه طرف ها خواهد بود
موگرینی دستیابی به توافق جامع در مذاکرات هسته ای به نفع همه طرف ها خواهد بود فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که دستیابی به یک توافق جامع در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1 5 به نفع همه طرف های مذاکره کننده خواهد بود روز نو فدریکا موگرینی مسوول سیافیلم: سربازی، درد مشترک همه
فیلم سربازی درد مشترک همه درد مشترک برای همه ی اوناییه که یه جورایی با سربازی تو زندگیشون درگیرن به امید روزی که همه چیز درباره ی سربازی بهینه و عادلانه بشه میم استودیو این ویدئو درباره ی یک درد مشترک ساخته شده تا ادای دینی باشه به همه ی سربازهای وطن چه پسرایی که سبدنم سالم است، هنوز راه میروم و رانندگی میکنم! رستمی: پس از قهرمانی جهان دست به میله نزدهام/ ریاست کسی که ت
بدنم سالم است هنوز راه میروم و رانندگی میکنم رستمی پس از قهرمانی جهان دست به میله نزدهام ریاست کسی که توانایی ندارد گناه بزرگی استقهرمان دسته ۸۵ کیلوی وزنهبرداری جهان گفت پس از رقابتهای قهرمانی جهان هنوز دستم به میله نخورده است و هیچ تمرینی انجام ندادهام به گزارشهمه دستگاهها برای هوشمندسازی مدارس خارک همکاری کنند
زارعی همه دستگاهها برای هوشمندسازی مدارس خارک همکاری کنند شناسهٔ خبر 2504338 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱ ۵۸ استانها > بوشهر بوشهر - بخشدار ویژه جزیره خارک گفت همه دستگاهها برای هوشمندسازی مدارس خارک همکاری کنند به گزارش خبرنگار مهر عسکر زارعی عصر یکشنبه در نشست شورای آموزشاز همه توان خود برای اقتدار ملتهای منطقه استفاده میکنیم/ اقدامات پیشدستانه ایران برای کاهش تهدیدات
حجتالاسلام و المسلمین ابوترابیفرد در کنگره بینالمللی شهدای جهان اسلام از همه توان خود برای اقتدار ملتهای منطقه استفاده میکنیم اقدامات پیشدستانه ایران برای کاهش تهدیدات نایب رئیس مجلس گفت ما در سیاست خارجی اعتقاد داریم نباید کشورهای اسلامی به زمین بازی بیگانگان تبدیل شوندچه کسانی دست در جیب ما کردند؟/ همه اختلاس های کلان و معروف دهه ۹۰
چه کسانی دست در جیب ما کردند همه اختلاس های کلان و معروف دهه ۹۰تاریخ انتشار يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸ ۵۰ اختلاس و فساد مالی بزرگ که در چهارسال گذشته کشف شده کم نبوده است عدد و رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اینها البته فقط اختلاس ها و فسادهای بزرگ است کوچک ها را جمع ندوره آموزشی فرش دستباف در همه شهرستانهای بوشهر راهاندازی میشود
حسینی محمدی خبر داد دوره آموزشی فرش دستباف در همه شهرستانهای بوشهر راهاندازی میشود شناسهٔ خبر 2508394 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۷ استانها > بوشهر بوشهر - مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان بوشهر گفت دوره آموزشی فرش دستباف در همه شهرستانهای بوشهر برگزار میشود به گزارش خبرنکفاشیان: زمانی همه ارزهای مملکت دست من بود
کفاشیان زمانی همه ارزهای مملکت دست من بود همه از ما انتظار دارند دایم جامجهانی برویم المپیک برویم و بهترین تیمها را داشته باشیم ولی وقتی میگوییم چه امکاناتی درقبال این انتظارات به ما میدهید اتفاقی نمیافتد بودجهای به ما نمیدهند حقپخش نمیدهند فضایی برای ورود مناسبکارشناسان سیاسی مصر در گفتوگو با فارس عنوان کردند میانجیگری عربستان برای آشتی مصر و قطر/تشکیل نیروی عربی مشتر
کارشناسان سیاسی مصر در گفتوگو با فارس عنوان کردندمیانجیگری عربستان برای آشتی مصر و قطر تشکیل نیروی عربی مشترک در دستور کارکارشناسان سیاسی مصر سفر رئیس جمهور کشورشان به ریاض را برای بررسی تشکیل نیروی عربی مشترک به منظور مبارزه با تروریسم و اوضاع یمن بسیار مهم ارزیابی کردند به گرئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان: خودمراقبتی سنگ زیربنای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مشترک دام و انسان است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خودمراقبتی سنگ زیربنای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مشترک دام و انسان استرئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد آگاهی و خودمراقبتی به عنوان سنگ زیربنای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مشترک بین دام و انسان است به گزارش خبرگزاری فارس از بیجارمیانجیگری عربستان برای آشتی مصر و قطر/تشکیل نیروی عربی مشترک در دستور کار
میانجیگری عربستان برای آشتی مصر و قطر تشکیل نیروی عربی مشترک در دستور کار کارشناسان سیاسی مصر سفر رئیس جمهور کشورشان به ریاض را برای بررسی تشکیل نیروی عربی مشترک به منظور مبارزه با تروریسم و اوضاع یمن بسیار مهم ارزیابی کردند به گزارش فرهنگ نیوز سفر امروز یکشنبه «عبدالفت- فدریکا موگرینی: دستیابی به یک توافق جامع در مذاکرات هسته ای به نفع همه طرف ها خواهد بود
فدریکا موگرینی دستیابی به یک توافق جامع در مذاکرات هسته ای به نفع همه طرف ها خواهد بود تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه گزارش داد فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که دستیابی به یک توافق جامع در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1 5 به نفع همه طرف های مذاکره کنندهنژادفلاح آب پاکی را روی دست همه ریخت
نژادفلاح آب پاکی را روی دست همه ریخت قائم مقام باشگاه پرسپولیس تاکید کرد که سرمربی سرخپوشان تغییر نمیکند خبرگزاری تسنیم محمدحسین نژاد فلاح با تمجید از عملکرد بازیکنان پرسپولیس مقابل لخویای قطر گفت لخویا ثروتمندترین تیم آسیا بود که مقابل این تیم به پیروزی رسیدیم به این پیروزی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها