محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843193127
تحول خانواده ایرانی در رهگذر سریالهای تلویزیونی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
تحول خانواده ایرانی در رهگذر سریالهای تلویزیونی
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1393 ساعت 05:00 | شماره خبر : 1855104168851261086 تعداد بازدید: 0
پ پ
واقعیت این است که فیلم و سریال فارغ از کارکردهای سرگرمکنندگی و تامین برنامه میتواند معیار و متغیری برای بررسی تحولات اجتماعی ـ فرهنگی در یک سیر تاریخی خاص باشد.
از جمله خاصیت بازپخش مجموعههای تلویزیونی ایجاد فرصتی برای همین قیاس تاریخی است. به این معنی که مثلا با تماشای مجدد سریالی مثل آینه، سطح و سبک زندگی مردم ایران در دهه 60 و مناسبات و روابط انسانی ـ عاطفی آن را با زمان خود میسنجیم و حس نوستالژیک تماشای این مجموعهها نیز از این نقطه و در واقع تفاوتها و تضادها برمیخیزد. فرض کنید یک دهه بعد مثلا در ایران 1400 یک بار دیگر شاهد پخش سریال خانوادگی «همه چیز آنجاست» که امسال به عنوان یک سریال خانوادگی پرطرفدار پخش شده نگاهی بیندازیم. فارغ از یادآوری تاریخی و نوستالژی بازیهایی که در پس آن وجود دارد از این طریق میتوانیم به مسائل فردی و اجتماعی یا دغدغههایی که یک خانواده ایرانی در سال 93 یا به طور کلی دهه 90 داشته نیز واقف شویم. مسائل و دغدغههایی که مثلا امروز با تماشای دوباره سریال «خانه سبز» از شبکه دو سراغ نداریم. گویی هر سریال آیینه تمامنمایی از اوضاع اجتماعی و سبک زندگی را در یک برهه زمانی خاص با خود همراه دارد که ازطریق مرور تاریخی و اجمالی آنها میتوانیم به تفاوتهایش پی ببریم. به عبارت دیگر وقتی سریالهای شاخص هردهه رادرکنار هم قرار میدهیم فقط سطح بازیگری و کارگردانی یا کم و کیف سینمایی و ساختاری اثر نیست که برجسته میشود، بلکه تفاوت درسبک زندگی و تجربههای زیستی و روزمره مردم نیز از طریق این مقایسه تصویری به چشم میآید. بر همین مبنا و مقدماتی که اشاره کردیم اگر سریال همه چیز آنجاست را به عنوان یک سریال شاخص خانوادگی که مظاهر سبک زندگی ایرانی در دهه 90 را نشان میدهد در نظر بگیریم و آن را با مجموعههایی مثل خانه سبز یا پدر سالار مقایسه کنیم که آنها نیز سریالهای پرمخاطب و شاخص در زمانه خود بودند میتوانیم مثلا به سیر تحول خانه و خانواده در ایران دست یابیم. به این معنی که پدر سالار، تصویری از یک خانواده سنتی ایرانی را به نمایش میگذارد و خانه سبز بازنمایی تصویر خانواده مدرن ایرانی است که در آستانه دهه 70 در حال تجربه کردن زندگی مدرن است و اینک مجموعه همه چیز آنجاست که چالشها و مصائب یک خانواده ایرانی در دوران پرتناقص و هیاهوی مدرن را به تصویر میکشد. دورانی که حالا نزدیک به دو دهه از تجربه مدرنیته را طی کرده و حالا با چالشهایی که این مواجهه در دنیای مدرن روبهرو بوده مواجه شده است. سبک زندگی، الگوی روابط درونی خانوادگی از روابط زناشویی گرفته تا رابطه والدین و فرزندان یا مسائل و درگیریهایی که خانواده ایرانی در مواجهه اجتماعی با دنیای جدید و مسائل جدیدی که امروزه در جامعه مطرح شده طی این سالها و در حد فاصله بین زمان پخش این مجموعهها وجود دارد قابل درک و ردیابی است. برای فهم بهتر این معنا میتوان خانه سبز را که در نسبت با دو مجموعه پدر سالار و همه چیز آنجاست قرار گرفته، مبنای تحلیل قرار داد و اتفاقا بازپخش آن در این شبها از شبکه دو نیز بهانه مناسبی برای این بازخوانی است. واقعیت این است که خانه سبز را میتوان اولین سریال تلویزیون دانست که نگاهی متفاوت و مدرن به خانواده ایرانی معاصر، روانشناسی زناشویی، رابطه کودک و والدین، فرهنگ آپارتماننشینی و بسیاری از مواردی دارد که به بسط منطقی ـ عقلی سبک زندگی در جهان امروز کمک میکند. در واقع از دو منظر باید به سریال خانه سبز نگاه کرد؛ یکی از حیث ساختاری و عناصر نمایشی تولید سریال و دیگری از منظر جامعهشناختی و روانشناسی که این مجموعه را در موقعیت خاصی قرار میدهد که در نهایت نقش رسانهای مهمی در انتقال فرهنگ صحیح زندگی مشترک دارد؛ زندگی مشترک چه در ساحت زناشویی آن و چه در شکل جمعی و آپارتماننشینیاش. از حیث جامعهشناختی، اما سریال خانه سبز واجد امتیازات و ویژگیهای برجستهای است که زیستن مدرن به سبک ایرانی را به درستی به تصویر کشید. برای فهم بهتر این بعد سریال میتوان به مقایسه آن با مجموعه پدرسالار پرداخت تا به فهم دقیقتری از این معنا دست یافت. واقعیت این است که در میان دو مجموعه تلویزیونی خانه سبز و پدرسالار بیش از دیگران مبتنی بر حس نوستالژیک مخاطبان بوده و حتی بسیاری از خاطرات شخصی آنان را بازآفرینی کرده است. لذتبخش بودن این تجربه صرفا یک لذت رسانهای نیست و تحلیلی جامعهشناختی دارد. به این معنی که مخاطب پذیر بودن این سریالها به عوامل اجتماعی و روانشناختی پسزمینه اثر برمی گردد که آنها را از یک برنامه سرگرمکننده و مفرح صرف به فرامتنی اجتماعی و تاریخی بدل میکند؛ فرامتنی که مخاطب، مسائل و چالشهای واقعی زیست جهان خویش را در آن بازمییابد و فرافکنی میکند. بویژه سریالهایی که نظام خانوادگی و مسائل آن را پیگیری میکند، در این بستر مورد توجه بیشتر مخاطب ایرانی واقع میشود. خانه سبز و پدرسالار اگرچه در دو ساختار متفاوت روایت میشود، اما ارتباط معناداری به لحاظ جامعهشناسی با هم دارد و فاصله میان آن دو سنت و مدرنیته در ایران را به نمایش می گذارد. بسط مدرنیته در ایران بیش از هر ساحت دیگری نظام خانوادگی را به طور ملموس و عملی به چالش گرفته است و تعارضهای خود را نشان میدهد. پدرسالار، معرف نظام سنتی خانواده در ایران است که آزادی و استقلال آدمی را در سایه امنیت اقتصادی و حمایتهای پدرانه فراموش میکند و به بهانه همبستگی و علقههای عاطفی به رسمیت شناخته میشود. اما در خانه سبز گرچه همه در کنار هم زندگی میکنند، اما هم شکل صوری و فرم ساختاری جغرافیای زیستی آنها مستقل است و هم این که هر یک از زوجها به عنوان خانوادهای جداگانه به رسمیت شناخته میشود و تعامل انسانی و خانوادگی آنها به این استقلالطلبی ضربهای نمیزند. در یکی از سکانسهای خانه سبز عاطفه، مادر خانواده به پسرش فرید میگوید من و پدرت اول زن و شوهر هستیم، بعد پدر و مادر؛ مسالهای که در نظام سنتی خانواده در ایران به فراموشی سپرده میشود. به این معنی که با وارد شدن اولین فرزند و فرد جدید به خانواده، زن و شوهرها به پدر و مادر بدل میشوند و موقعیت همسر بودن خود را از یاد میبرند. همین فربهشدن نقش پدر و مادری بویژه پدر بودن که در ذیل نظام مردسالاری تاریخی محوریت جنسی مییابد، موجب میشود وی نسبت به فرزندانش نه فقط حق مالکیت حقوقی که حق مالکیت روانی ـ عاطفی داشته باشد و چگونه زیستن آنها را نیز جزو وظایف خود بداند. همین مساله باعث میشود مرز میان احترام و استقلال مخدوش شود و هر گونه استقلالطلبی و هویتمندی فردی به نام احترام و تکریم بزرگترها و سنتها سرکوب شود. خانه سبز، اما یک تجربه جدید با مناسبات عاطفی و خانوادگی تازهای بود که اتفاقا طرفداران پدرسالار در پذیرش آن دچار مشکل بودند و نوع روابط انسانی و شیوه تعامل اعضای خانواده در آن را لوس و بیمعنا میدانستند. در حالی که خانه سبز جدای از متن هنری آن که ممکن است مثل هر مجموعه دیگری دچار اشکال باشد، جسارت کارگردان در طرح مسائل جدید و تصویر خانواده متوسط رو به مدرن ایرانی را به اثبات رساند. سریالی که از یک روانشناس برجسته به عنوان پشتوانه علمی خود بهرهمند شد و بسیاری از مسائل و مشکلات خانوادگی را روانشناسانه و گاه مستندگونه به تصویر کشید. خانه سبز در عین حال درگیریهای خانواده مدرن ایرانی با چالشهای سنتی را نیز مورد توجه قرار میداد، اما سعی میکرد با عقلانیت جدید و نگاه امروزی در حل آنها تلاش کند. در واقع، خانه سبز خانهای نبود که تمام دستاوردهای خانواده سنتی را طرد کند و به یک چوب براند، بلکه ضمن تاکید بر نکات مثبت آن، به مقتضیات زمان در بهرهگیری از آنها توجه میکرد. خانه سبز سریالی نبود که صرفا واقعیتهای موجود در نظام خانوادگی را به تصویر بکشد، بلکه بیش از آن سعی میکرد روایتهای جدید و سبک زندگی تازهای را به مخاطبانش عرضه کند و در مقام یک رسانه آموزشی به آگاهیبخشی خانوادههای ایرانی بپردازد. خانه سبز در دوره تاریخی اجتماعی زمان پخش خود با ذائقه بسیاری از مخاطبان ایرانی همخوانی نداشت و آن را برنمیتابیدند. شاید در ظرف زمانی معاصر که دامنه زندگی متوسط و مدرن ایرانی گسترش یافته است، این سریال تناسب روانشناختی با مخاطب بیابد و بهتر درک شود. پخش مجدد این مجموعه، پاسخی منطقی و زمانشناسانه به این نیاز بود. امروزه خانوادههای ایرانی به مجموعههایی از جنس خانه سبز نیاز دارند که در عین آسیبشناسی خانواده و روابط اعضای آن در نهایت بتواند به انسجام و همدلی بیشتر اعضای آن پرداخته و از گسستهای خانوادگی و شکافهای نسلی نهفته در آن جلوگیری کند. امروزه خانواده اصیل ایرانی و کارکردهای اثربخش خانواده ایرانی در حال فروپاشی و کمرنگ شدن بوده و خطر جدی فرهنگ و تمدن ما را تهدید میکند، لذا شبکه دو که به شبکه خانواده شهرت دارد باید توجه بیشتری به سریال خانوادهمحور کرده و از تولید آنها حمایت کند، نه صرفا مجموعههایی که قصه در درون خانواده میگذرد، بلکه خانواده در درون قصه به اصالت و شأنیت و اعتبار واقعی خود مزین شده و حفظ و صیانت از آن و کارکردهایش به عنوان یک میل و انگیزه در مخاطبان نهادینه و درونی شود. شاید از طریق همین تحلیلهای مقایسهای بین سریالهای شاخص خانوادگی در دهههای مختلف و دورههای زمانی تعریف شده به وسیله جامعهشناسان وروانشناسان به تصویری دقیق و واقعگرایانهای از سیر تحولات خانوادگی در ایران دست یافت که از این طریق بتوان به فهم بهتر چالشهای خانوادگی و حل مسائل آن کمک کرد به شرطی که نگاه کارکردگرایانه به مجموعههای خانوادگی تلویزیون داشته باشیم. سیدرضا صائمی / جامجم
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1393 ساعت 05:00 | شماره خبر : 1855104168851261086 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
جمشید مشایخی در گفتوگو با فارس: سریالهای ایرانی مردم را جذب نمیکند/همیشه انسان از واقعیت به حقیقت میرس
جمشید مشایخی در گفتوگو با فارس سریالهای ایرانی مردم را جذب نمیکند همیشه انسان از واقعیت به حقیقت میرسدچهره ماندگار عرصه سینما و تلویزیون کشور گفت عدم تولید آثار برجسته و اثرگذار در داخل کشور مردم را به سمت شبکههای مبتذل غربی سوق میدهد جمشید مشایخی در گفتوگ- تلویزیونی رسمی عراق سریال ها و کارتون های ایرانی پخش خواهد کرد
تلویزیونی رسمی عراق سریال ها و کارتون های ایرانی پخش خواهد کرد بغداد - ایرنا - زمزمه ها و درخواست ها برای پخش سریال ها و کارتونهای ایرانی در شبکه های تلویزیونی عراق از مدتها قبل شروع شده بود اما حالا با امضای تفاهمنامه ای بین صدا و سیمای ایران و شبکه الاعلام العراقی از اینمدیرکل کمیته امداد اردبیل: ارزشهای فاخر اسلامی سبک زندگی ایرانیان را متحول میکند
مدیرکل کمیته امداد اردبیل ارزشهای فاخر اسلامی سبک زندگی ایرانیان را متحول میکندمدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت اشاعه ارزشها و مبانی فاخر دینی و اعتقادی میتواند سبک زندگی ایرانیان را متحول کرده و آنها را در مسیر تحولات حقیقی قرار دهد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل بهرمعاون زنان و خانواده رئیس جمهور: اظهارنظرها درباره سفر هیات ایرانی به نیویورک کذب محض است
معاون زنان و خانواده رئیس جمهور اظهارنظرها درباره سفر هیات ایرانی به نیویورک کذب محض است معاون رییس جمهور در امور زنان وخانواده گفت برخی اظهارنظرها درباره سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس پنجاه ونهم کمیسیون مقام زن سازمان ملل کذب محض است به گزارش نامه نیوز شهیندخت مولاوردی گخانوادههای شهدا جزو پرافتخارترین خانوادههای ایرانی هستند
رییس جمهوری در دیدار همسر و مادر شهیدان عنایتی خانوادههای شهدا جزو پرافتخارترین خانوادههای ایرانی هستند خبرگزاری پانا رییس جمهوری شب گذشته در ادامه دیدارهای خود با خانواده معظم شهدا و جانبازان در منزل شهید حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین عنایتی حضور یافت و با همسر این شهید در- بانوی ایرانی مظهر دین داری و پایبندی به خانواده است
بانوی ایرانی مظهر دین داری و پایبندی به خانواده است سنندج-ایرنا- رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سقز با بیان اینکه در کشورهای غربی یک نگاه ابزاری به زنان حاکم است گفت بانوان ایرانی در درون یک جامعه اسلامی پرورش یافته اند و مظهر نجابت دین داری و پایبندی به خانواده هستند به گزنشست «توسعه و خانواده - تجربه ایرانی» برگزار میشود
۹ اسفندماه نشست توسعه و خانواده - تجربه ایرانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2506798 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست توسعه و خانواده - تجربه ایرانی را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری2 میلیون خانواده ایرانی درگیر اعتیادند
2 میلیون خانواده ایرانی درگیر اعتیادند مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و مدیر کل دفتر توسعه مشارکت های مردمی این ستاد گفت دو میلیون خانواده از مجموع 14 میلیون خانواده کشورمان با معضل مواد مخدر و اعتیاد درگیر هستند خبرگزاری ایرنا مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر وسریالهای ایرانی مردم را جذب نمیکند/همیشه انسان از واقعیت به حقیقت میرسد
سریالهای ایرانی مردم را جذب نمیکند همیشه انسان از واقعیت به حقیقت میرسد چهره ماندگار عرصه سینما و تلویزیون کشور گفت عدم تولید آثار برجسته و اثرگذار در داخل کشور مردم را به سمت شبکههای مبتذل غربی سوق میدهد به گزارش فرهنگ نیوز جمشید مشایخی اظهار کرد اگر ما در عرصهحجتالاسلام تراشیون: غرب در پی ترویج بیتفاوتی در خانوادههای ایرانی است
حجتالاسلام تراشیون غرب در پی ترویج بیتفاوتی در خانوادههای ایرانی استکارشناس مسائل تربیتی گفت غرب در پی ترویج بیتفاوتی در خانوادههای ایرانی است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجتالاسلام سید علیرضا تراشیون بعد از ظهر امروز در جمع فعالان فرهنگی استان همدان با بیان اینشیوه های صحیح همسرگزینی نیاز امروز خانواده های ایرانی است
شیوه های صحیح همسرگزینی نیاز امروز خانواده های ایرانی است شناسهٔ خبر 2509621 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۰ استانها > خراسان رضوی مشهد- بازرس سازمان نظام روانشناسی منطقه دو کشور گفت انتخاب شیوه های صحیح همسرگزینی در حال حاضر بیشترین نیازی است که در جامعه احساس می شود به گزارشارزشهای فاخر اسلامی سبک زندگی ایرانیان را متحول میکند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره استان اردبیل ارزشهای فاخر اسلامی سبک زندگی ایرانیان را متحول میکند خبرگزاری پانا مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره استان اردبیل گفت اشاعه ارزشها و مبانی فاخر دینی و اعتقادی میتواند سبک زندگی ایرانیان را متحول کرده و آنها را در مسیر تحولاتفارس گزارش میدهد نفوذ تدریجی نامهای لاتین در بین خانوادههای ایرانی
فارس گزارش میدهدنفوذ تدریجی نامهای لاتین در بین خانوادههای ایرانیسالانه بیش از یک میلیون ولادت در کشور ثبت میشود که یک هزارم درصد این ولادتها دارای اسامی چالشی هستند و ریشه خارجی در آنها دیده میشود به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان در همه فرهنگها و در نزد همه ملت&zwnjخانواده ایرانی در شبکه های ماهواره ای به دنبال پاسخ به نیاز خود می گردد
خانواده ایرانی در شبکه های ماهواره ای به دنبال پاسخ به نیاز خود می گرددبخش اجتماعی الف 2 اسفند 93تاریخ انتشار شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸ ۰۱ دکتر عالیه شکربیگی جامعه شناس معتقد است کارکرد رسانه بایستی برخاسته از واقعیت جامعه باشد تا بتواند مخاطب مورد نیاز خود را جذب کند در ادامپزشكان ایرانی طب رزم رامتحول كردند/نقش بیمارستانهای صحرایی در جنگ
گزارش مهر از یادواره شهید رهنمون در دارخوین پزشكان ایرانی طب رزم رامتحول كردند نقش بیمارستانهای صحرایی در جنگ شناسهٔ خبر 2507507 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۴ استانها > خوزستان اهواز – پنجمین یادواره شهید دكتر رهنمون در حالی برگزار شد كه در آن تاكید شد كه هشت سال دفاع مقدس طب ر- جای خالی زندانیان و خانواده های آنها در طرح تحول سلامت/ آسیب های اجتماعی در حال رشد است
جای خالی زندانیان و خانواده های آنها در طرح تحول سلامت آسیب های اجتماعی در حال رشد است تهران - ایرنا - رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه دولتها نقش مهمی در ساخت جریان های سیاسی دارند گفت طرح تحول سلامت در دولت یازدهم طرح بسیارخوبی است اما جای زندترکتازی سریال های ترکی در جمع خانوادههای ایرانی
ترکتازی سریال های ترکی در جمع خانوادههای ایرانی شناسهٔ خبر 2507550 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۰ هنر > رادیو و تلویزیون در سال های اخیر شهروندان ایرانی به دیدن سریال های ماهواره ای و بعضا ترکی گرایش زیادی پیدا کرده اند و این مساله فرهنگ ایرانی اسلامی را نشانه گرفته است خبرگز-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها