واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عاشقانههای شاهنامه
شاهنامهی فردوسی بیشتر به عنوان یک منظومهی حماسی شناخته میشود که سرگذشت اسطورههای ایران زمین را به تصویر کشیده است.حکیم ابوالقاسم فردوسی در این اثر جاودانه ضمن آن که زندگی ایم افراد را بیان میکرده، به باورها و عقاید مردم عصر خویش نیز اشاره کرده است. به گونهای که میتوان با مطالعهی آن، رابطهی پادشاهان و مردم و رسوم و سنتهای آنها را نیز مجسم کرد. مفهوم عشق نیز یکی از مواردی است که در شاهنامهی فردوسی به آن اشاره شده است. محمدرضا یوسفی، نویسندهی شناختهشدهی عرصهی کودک و نوجوان، در اثر تازهی خود به بررسی مفهوم والای عشق در شاهنامه پرداخته و اشعار فردوسی را با زبانی تازه و قابل فهم بازنویسی کرده است.در واقع میتوان گفت كه روح و محتوای این کتاب از فردوسی و شاهنامه است، اما فضا سازیها و تصویرسازیهای داستان با الهام از داستان فردوسی توسط یوسفی به متن اضافه شده است، چنانكه در داستان زال تقریبا برای دادن تخیل به خواننده چند شخصیت به داستان اضافه شده است.میتوان گفت كه روح و محتوای این کتاب از فردوسی و شاهنامه است، اما فضا سازیها و تصویرسازیهای داستان با الهام از داستان فردوسی توسط یوسفی به متن اضافه شده استیوسفی در بازخوانی داستانهای شاهنامه عشق را گستردهتر از علاقهمندی دو جنس مخالف دیده و علاوه بر داستانهای معروف عاشقانه شاهنامه چون بیژن و منیژه و شیرین و خسرو،داستان عشق مادری چون جریره (زن سیاوش و دختر پیران ویسه سردار سپاه افراسیاب) به فرزندش فرود را هم روایت كرده است تا از عشق مادری هم سخن بگوید. همچنانكه داستان فرانك (مادر فریدون) و عشقش به نوزادش را هم روایت كرده است.در كتاب اول داستانهای فرانك (زن آبتین و مادر فریدون)، زال و چگونگی پرورشش توسط سیمرغ، رودابه و عشق او به زال، تهمینه و عشقش به رستم، گردآفرید و عشقش به سهراب، سودابه و عشق او به سیاوش، خوبچهر مادر سیاوش، فرنگیس و جریره همسران سیاوش آمده است.در جلد دوم داستانها منیژه و بیژن، داستان كتایون و گرشاسب، داستان فغستان و اسكندر مقدونی، گرامی و اردشیر، دلافروز و فرخپی، گردیه و شیرین و خسرو آمده است.در این دو كتاب یوسفی به كمك بازآفرینی قصهها،به گسترش مفهوم عشق در شاهنامه پرداخته است تا شاید حس را عمق ببخشد و اندیشه و تفكر را بیدار كندكتاب اگر چه در دو جلد تدوین شده است، اما هر كدام ماهیتی مستقل دارد، ولی اگر خوانندهای بخواهد تمامی داستانهای عاشقانه شاهنامه را بخواند باید هر دو جلد این كتاب را تهیه كند.در این دو كتاب یوسفی به كمك بازآفرینی قصهها،به گسترش مفهوم عشق در شاهنامه پرداخته است تا شاید حس را عمق ببخشد و اندیشه و تفكر را بیدار كند. به اعتقاد یوسفی، در پدیده عشق و تراژدی، عناصر گستردهای از خیال انگیزی نهفته است. واقعی بودن یا نبودن مهم نیست،مهم آگاهی از آرزوها، حزنها، تنفر تاریخی انسان از جنگ است، كه نویسنده با طرح آیین عشقورزی و مهربانی پیشینیان، الگووار به معنای زیستن و نبرد با دشمن، خودخواهی، تكبر و... پرداخته تا صلح ودوستی را به ارمغان آورد.گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1184]