محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831037101
گفتوگو با نویسنده فیلمنامه پرطرفدار جشنواره / گوهری: من به مخاطب دروغ نگفتم
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
گفتوگو با نویسنده فیلمنامه پرطرفدار جشنواره / گوهری: من به مخاطب دروغ نگفتم فرهنگ > سینما - محمدرضا گوهری نویسنده فیلمنامه «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی تاکید کرد در جریان روایت قصه این فیلم او در مقام نویسنده هیچ دروغی به مخاطب نمیگوید.
سمیه علیپور: مخاطبان سینما محمدرضا گوهری را به عنوان نویسنده فیلمنامه «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «فرزند خاک»، «یه حبه قند» و «ملکه» و دیگر آثار مطرح سینمای ایران به خاطر دارند. او با «رخ دیوانه» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم در این دوره از جشنواره در بخشهای مختلف جوایز دریافت کرد؛ از جمله جایزه بهترین کارگردانی، فیلم و فیلم منتخب تماشاگران. گوهری در «رخ دیوانه» پیچیدگیهایی را وارد روایت داستان کرده همین موجب توجه منتقدان و مخاطبان به این فیلمنامه شد. این فیلمنامهنویس در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین در مورد روند نگارش فیلمنامه «رخ دیوانه» که روایتگر مقطعی از زندگی چند جوان است، توضیحاتی ارائه کرد. آقای گوهری چطور سراغ داستان «رخ دیوانه» رفتید؟ ماجرا به چند سال قبل برمیگردد. این فیلمنامه در ابتدا به این ترتیبی که در فیلم «رخ دیوانه» دیده ميشود نبود؛ فیلمنامهای سه اپیزودی به عنوان «باخت پنهان» بود. در آن متن سه داستان روایت میشد که البته خود «باخت پنهان» تجربه شش ماه تحقیق بود. کار تحقیقی در چه زمینهای داشتید؟ در سال 1382 و 83 امکان آن را یافتم که در دبیرستانهای دخترانه و پسرانه حضور داشته و تحقیقاتی را در مورد این نسل انجام دهم. حاصل این تحقیقات دو فیلمنامه شد یکی «باخت پنهان» و دیگری «جیبهای پر از شکلات». فیلمنامه دوم به تهیهکنندهای واگذار شد که شاید دیگر ساخته نشود و فیلمنامه اول در اختیار آقای داودی قرار گرفت. از بین سه اپیزود «باخت پنهان» قصه ماندانا و غزل باقی ماند و فیلمنامه از شکل اپیزودی خارج شد. نسخه اصلی «رخ دیوانه» شش سال پیش نوشته شد اما در طول این سالها فرصت هایی برای بازنویسی پیش آمد. در این مدت تغییرات حاصل از تکنولوژی نیز وارد فضای فیلم شد و براساس ورود ابزار جدید ارتباطات مجازی، تغییراتی در فیلمنامه ایجاد و آن را به روز کردم. آشنایی شما به نسل جوان و عادات و رفتارش هم به واسطه همین تحقیقات به دست آمد؟ این تحقیقات زمینه آن را فراهم کرد که از نزدیک به مسائل جوانان آشنا شوم. نکته قابل توجه در مورد تمامی جوانهایی که به نوعی با مشکل روبرو بودند این بود که همه آنان حتما در خانه مسالهای جدی داشتند. این نشان میداد که اهمیت خانواده در زندگی جوانان تا چه حد است و داستان «رخ دیوانه» هم از این زاویه به جوانان نگاه می کند.اتفاقی که برای ماندانا (با بازی طناز طباطبایی) افتاد تا حدودی واقعیت داشت و همینطور ماجرای غزل ( نازنین بیاتی) و شناسنامه آمریکایی اش که از دل همین تحقیقات بیرون آمد.مجموعا 35 ساعت نوار مصاحبه از آن تحقیقات بدست آمد.
محمدرضا گوهری
یکی از نکات قابل توجه در مورد فیلمنامه این کار، این است که به نظر میرسد شما در مقام نویسنده تسلط کامل به شخصیتها و سرنوشت آنان داشتید و این تسلط موجب ایجاد انسجامی شده است. وقتی شما مدتی یک فیلمنامه را رها میکنید و دوباره به آن بازمیگردید متوجه میشوید که چه جاهایی داستان را به اشتباه رفتهاید، در شخصیتپردازیها مشکل دارید و آن را اصلاح میکنید. بنابراین 6 سال بازنگری گاه به گاه فیلمنامه قطعا روی این موضوع تاثیر داشته است. به عنوان مثال در پایان فیلمنامه اولیه «رخ دیوانه» ،مسعود ( با بازی ساعد سهیلی) در خانهای که چندین طبقه است زندگی میکند و پیروز( امیر جدیدی) که به دنبال او میگردد بعد از حضور در این خانه از بلندی پرت میشود. (آن پایان بندی نیاز داشت که پیروز از یک ساختمان بلند به پایین بیافتد) خب به نظرم غیرمنطقی بود که یکدفعه مسعود با آن وضع مالی که دارد از یک ساختمان مرتفع و قطعا گرانقیمت سردر بیاورد. ابتدا فکر کردم آنجا میتواند خانه خواهرش باشد و بعد احساس کردم این هم جواب نمیدهد. در همین کش و قوس بود که به یاد شکوفه افتادم که در همان ابتدای داستان از قصه خارج شده بود.مسعود می توانست به خانه شکوفه پناه بیاورد اما با چه منطقی...از طرفی از همان اول هم این موضوع ذهنم را درگیر کرده بود که مسعود با شخصیتی که دارد نمی تواند چنین نقشه ای طراحی کند پس دیدم همه چیز با هم جور شد.شکوفه کسی بود که این نقشه را طراحی کرده بود و مسعود آن را به کمک پیروز اجرا کرده بودند.پس منطقی بود که مسعود در انتها به شکوفه پناه بیاورد.حالا دیگر شکوفه هم نقشی در این قصه داشت.پاسخ به یک سوال به ظاهر بی اهمیت( مسعود چگونه سر از آن خانه در آورده) از شکوفه شخصیتی تأثیر گذار ساخت. متاسفانه یکی از مشکلات ما در فیلمنامهنویسی این است که متنها خیلی سریع نوشته و اجرا میشوند و امکان بازنگری وجود ندارد خود شما هیچ وقت تجربه این طور فیلمنامه نوشتن را داشتهاید؟ در فرصت کوتاه و عجلهای؟ نه، هیچ وقت. واقعیت این است که من اصلا بلد نیستم این طور سریع بنویسم. خیلی کندم و شاید این هم اشکال من است. اما وضعیتی که برای «رخ دیوانه» پیش آمد در میان فیلمنامههایی که نوشتهام فقط با «فرزند خاک» مشابهت دارد. هر دو فیلمنامه در زمان خود ساخته نشد و در طول سالهایی که منتظر ساخته شدن آنها بودم، بازنگریها صورت گرفت. نکته دیگری که در مورد فیلمنامه «رخ دیوانه» وجود دارد، تقسیمبندی آن به بازیهای مختلف است. آقای گوهری نگران این نبودید که وقتی تماشاچی بعد از دیدن یک اپیزود متوجه میشود، راوی قبلی به او رودست زده و ماجرا به گونهای دیگر بوده، دلخور شود؟ خود را فریبخورده تصور کند؟ دروغ در فیلمنامه به دو گونه است؛ یکی دروغی که من به عنوان نویسنده فیلمنامه به مخاطب میگویم که این می تواند مخرب باشد و دیگری دروغی که شخصیتها به یکدیگر میگویند که این اتفاقا ابزار خوبی است.. در «رخ دیوانه» من به هیچ عنوان به مخاطب دروغ نگفتم، بلکه این شخصیت ها هستند که به یکدیگر دروغ می گویند و ما دروغ های آنها را می بینیم. ریتم پرهیجان و پرانرژی فیلم را حاصل چه میدانید؟ کل فیلم با یک بازی آغاز میشود. این بازیها و هیجان و حضور چند جوان در کنار هم خود انرژی ایجاد میکند. وقتی در یک فیلم تصویری نزدیک به واقعیت از جوانان ترسیم میشود در نتیجه این ریتم و هیجان خود به خود به مخاطب منتقل می شود. به پایان فیلم برسیم. اتفاقی که در پایان میافتد خیلی مخاطب را غمگین نمیکند. تصور میکنید غلبه فضای مجازی بر فیلم و این ذهنیت موجود در فضای مجازی که همه چیز میتواند خیلی هم جدی نباشد، چنین حسی را سبب شده است؟ دو نکته در اینجا وجود دارد. اول اینکه با پایان بندی که به تراژدی پهلو می زند به قول ارسطو کاتارسیس اتفاق میافتد و در نتیجه چندان دچار اندوه نمیشویم. اما نکته دیگر همان موضوعی است که خودتان اشاره کردید. تسلط فضای مجازی در فیلم سبب میشود، مخاطب از خودش بپرسد کدام بخش واقعی بود؟! 5858
کلید واژه ها: جشنواره فیلم فجر - سینمای ایران -
یکشنبه 3 اسفند 1393 - 11:39:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
نویسنده فیلمنامه «»سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کرد
نویسنده فیلمنامه سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کرد فرهنگ > سینما - رویا محقق برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی دوران عاشقی جایزه بهترین فیلمنامه سی و سومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین هیات داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشننویسنده فیلمنامه «دوران عاشقی»؛ سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کرد
نویسنده فیلمنامه دوران عاشقی سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کرد رویا محقق برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی دوران عاشقی جایزه بهترین فیلمنامه سی و سومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد به گزارش نامه نیوز هیات داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره دیپلم افتخار بهترین فحاشیه نگاری فارس از هشتمین روز جشنواره فیلم فجر گلایه کمال تبریزی مبنی بر کنارگذاشتن فیلمش از آرای مردمی/ مخاط
حاشیه نگاری فارس از هشتمین روز جشنواره فیلم فجرگلایه کمال تبریزی مبنی بر کنارگذاشتن فیلمش از آرای مردمی مخاطبان کاخ جشنواره طعم شیرین خیال را چشیدندهشتمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که کمال تبریزی کارگردان فیلم سینمایی طعم شیرین خیال از کنار گذاشته شدن فیلمش در آرای سیبا رفع مشکلات فنی «رخ دیوانه» جاپایش را در پردیس هویزه محکم کرد/اکران فیلم پرمخاطب جشنواره فیلم فجر
با رفع مشکلات فنیرخ دیوانه جاپایش را در پردیس هویزه محکم کرد اکران فیلم پرمخاطب جشنواره فیلم فجر فردا در مشهدفیلم سینمایی رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داودی فردا در دوازدهمین جسنواره فیلم فجر مشهد اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد فیلم سینمایی« رخ دیوانه&raqآناهیتا افشار در کنار بازیگران سریال پرطرفدار مدینه در جشنواره فیلم فجر + تصاویر
آناهیتا افشار در کنار بازیگران سریال پرطرفدار مدینه در جشنواره فیلم فجر تصاویر آناهیتا افشار در جشنواره فیلم فجر آناهیتا افشار و گلاره عباسی آناهیتا افشار آناهیتا افشار آناهیتا افشار و شبنم مقدمیآناهیتا افشار چهارشنبه 22 ببانوی نویسنده مازندرانی: هزینه چاپ کتاب بالا است / مخاطبان تنها دلخوشی نویسندگان هستند
بانوی نویسنده مازندرانی هزینه چاپ کتاب بالا است مخاطبان تنها دلخوشی نویسندگان هستندبانوی نویسنده و هنرمند مازندرانی با اشاره به هزینههای بالای چاپ کتاب گفت تنها دلخوشی نویسندگانی که بضاعت مالی برای چاپ و نشر کتابهای بعدی خود را ندارند مطالعه کتابشان از سوی مخاطبان است بهفیلمنامهنویس قزوینی در گفتوگو با فارس: وقایع انقلاب در گستردگی تبلیغات سطحی گم شده است/ماهیت انقلاب حفظ همی
فیلمنامهنویس قزوینی در گفتوگو با فارس وقایع انقلاب در گستردگی تبلیغات سطحی گم شده است ماهیت انقلاب حفظ همیت شیعی است نه اشرافیگراییحمیدرضا سبحانینژاد گفت ما فقط به سطح مطالب انقلاب پرداختهایم در حالی که باید به کف مسئله دقیق شد مردم بدانند ماهیت انقلاب برای خرید ماشین لوکمدیرکل آموزش و پرورش مازندران خواستار شد تلاش برای بازدید 200 هزار مخاطب از جشنواره فیلم رشد در مازندران
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خواستار شدتلاش برای بازدید 200 هزار مخاطب از جشنواره فیلم رشد در مازندرانمدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت سال گذشته قریب به 75 هزار دانشآموز اولیای دانشآموزان و فرهنگیان از فیلمهای جشنواره رشد دیدن کردند و باید تلاش کنیم این میزان در سالجاری ب- جشنواره موسیقی فجر سبب آشنایی مخاطب با انواع موسیقی است
نوازنده ویولا جشنواره موسیقی فجر سبب آشنایی مخاطب با انواع موسیقی است تهران - ایرنا - نوازنده جوان ویولا که در بخش استعدادهای درخشان جشنواره فجر حضور دارد گفت برگزاری جشنواره موسیقی فجر سبب آشنایی مخاطبان با انواع موسیقی می شود نیلوفر هادی سهی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگارتلاش برای بازدید 200 هزار مخاطب از جشنواره فیلم رشد در مازندران
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خواستار شد تلاش برای بازدید 200 هزار مخاطب از جشنواره فیلم رشد در مازندران خبرگزاری پانا مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت سال گذشته قریب به 75 هزار دانشآموز اولیای دانشآموزان و فرهنگیان از فیلمهای جشنواره رشد دیدن کردند و باید تلاش کنیم این مگلایه کمال تبریزی از کنار گذاشتن فیلمش از آرای مردمی/ مخاطبان کاخ جشنواره «طعم شیرین» خیال را چشیدند
گلایه کمال تبریزی از کنار گذاشتن فیلمش از آرای مردمی مخاطبان کاخ جشنواره طعم شیرین خیال را چشیدند هشتمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که کمال تبریزی کارگردان فیلم سینمایی طعم شیرین خیال از کنار گذاشته شدن فیلمش در آرای سینماهای مردمی گلایه کرد به گزارش نامه نیوز آراگفتوگوی فارس با برنده جایزه سینما حقیقت سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر افشینپور: هیچ استانی تنوع ط
گفتوگوی فارس با برنده جایزه سینما حقیقت سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجرافشینپور هیچ استانی تنوع طبیعت و گونه جانوری کهگیلویه و بویراحمد را نداردکارگردان تهیهکننده و تصویربردار مطرح فیلمهای مستند حیات وحش ایران گفت هیچ استانی را از لحاظ تنوع طبیعت و گونههای جانورراه يافتگان بخش مسابقه فيلمنامه جشنواره اروند معرفی شدند
راه يافتگان بخش مسابقه فيلمنامه جشنواره اروند معرفی شدند شناسهٔ خبر 2494703 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۰ استانها > مرکزی اراك- ۱۰ فيلمنامه با موضوع آزاد و سه فيلمنامه اقتباسی از ۱۳ فيلمنامه نويس به بخش مسابقه فيلمنامه پنجاه و دومين جشنواره منطقهای سينمای جوان اروند راه يافتندهیچ نویسنده ای قادر نیست مشقت های دوران اسارت را به مخاطب انتقال دهد
رئیس دفتر مطالعات پایداری امور استان های حوزه هنری هیچ نویسنده ای قادر نیست مشقت های دوران اسارت را به مخاطب انتقال دهد خبرگزاری پانا نشست معرفی و بررسی کتاب تجمع ممنوع خاطرات آزاده محمدعلی ملتجائی فرید با حضور راوی و مولف کتاب با همت حوزه هنری آذربایجان شرقی و با همکاری ادارگفتوگوی مشروح خبرآنلاین با کارگردان رکورددار جشنواره فجر / نمیگذارم فیلمهایم بوی کهنگی بدهند
گفتوگوی مشروح خبرآنلاین با کارگردان رکورددار جشنواره فجر نمیگذارم فیلمهایم بوی کهنگی بدهند فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی رخ دیوانه که اثر او در 10 رشته نامزد دریافت سیمرغ است تاکید کرد همه تلاش خود را میکند تا فیلمهایش رنگی از کهنگی و تنبلی نداشتهسیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره رویا محقق برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی دوران عاشقی جایزه بهترین فیلمنامه سی و سومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد روز نو هیات داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به اصغر عبدالهی برای فیلم خداحاگفتوگو با کارگردان رکورددار جشنواره فجر / نمیگذارم فیلمهای بوی کهنگی بدهند
گفتوگو با کارگردان رکورددار جشنواره فجر نمیگذارم فیلمهای بوی کهنگی بدهند کارگردان فیلم سینمایی رخ دیوانه که اثر او در 10 رشته نامزد دریافت سیمرغ است تاکید کرد همه تلاش خود را میکند تا فیلمهایش رنگی از کهنگی و تنبلی نداشته باشد به گزارش نامه نیوز رخ دیوانه به کا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها