محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832671763
سینما به روایت محمود کلاری /15سال بعد از نقد آثار مهرجویی، «سارا» را فیلمبرداری کردم
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سینما به روایت محمود کلاری /15سال بعد از نقد آثار مهرجویی، «سارا» را فیلمبرداری کردم فرهنگ > سینما - محمود کلاری در جریان برگزاری جشنواره منطقهای اروند در مورد تجربیات خود در سینمای ایران و همکاری با کارگردانان صاحبنام صحبت کرد.
به گزارش خبرگزار خبرآنلاین، محمود کلاری، فیلمبردار سینمای ایران شنبه دوم اسفند ماه در نشست تخصصی پنجاه و دومین جشنواره منطقهای انجمن سینمای جوان «اروند» حاضر شد. کلاری در ابتدای این جلسه با گرامی داشت یاد و خاطره زاون قوکاسیان، منتقد سینمای ایران گفت: «در آغاز این نشست واجب میدانم یادی از زاون قوکاسیان که دیگر در بین ما نیست، بکنم. این منتقد، مرد بزرگ و نازنینی است که سهم بیتردیدی در تربیت و رشد نسل جوان داشت. در واقع همه دغدغه او، جریان سینمای تجربی بود و یک عمر در این مسیر حرکت کرد.» او در ادامه صحبتهای خود خطاب به فیلمبرداران جوان، گفت: «برای آغاز بحث میخواهم نکتهای را مطرح کنم و بگویم فاصله من به عنوان یکی از فیلمبرداران سینمای ایران با جایگاهی که شما فعلا در آن قرار دارید، زیاد نیست. با این تفاوت که فعالیت در عرصه سینما برای ما سخت و دست نیافتنی بود، اما در حال حاضر با روی کار آمدن سینمای دیجیتال، همه چیز دست یافتنی شده است.» این فیلمبردار سینمای ایران ادامه داد: «به یاد دارم که در دوره ما ورود به سینمای حرفهای بسیار سخت و طاقتفرسا بود، چرا که سینما بر اساس روابط شکل میگرفت نه بر اساس تواناییها.» فیلمبردار فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» افزود: «21 ساله بودم که با یکی از دوستان خود، احمد امینی که از دوران دبیرستان با یکدیگر رفاقت داشتیم و نقطه مشترک این رفاقت، سینما بود و هفتهای هفت فیلم کنار هم در سالنهای تاریک سینما میدیدیم، قرار گذاشتیم که سینما بخوانیم. بعد از اخذ دیپلم، هر روز برای حضور در مدرسه سینما و تلویزیون، امتحان دادیم که احمد قبول شد و من پشت در مدرسه ماندم اما امیدم را از دست ندادم. یادم است که در همان سالها سر کلاس تحلیل فیلم مدرسه سینما و تلویزیون که احمد امینی در آن درست میخواند، حاضر میشدم.» این فیلمبردار سینمای ایران که اغلب آثار بهمن فرمانآرا را تصویر کرده است، در ادامه صحبتهای خود گفت: «بهمن فرمانآرا در آن دوران تدریس تحلیل فیلم در مدرسه سینما و تلویزیون را بر عهده داشت، هر هفته یک فیلم نشان میداد و در پایان اثر سینمایی مورد نقد و بررسی قرار میگرفت که من در تمام این کلاسها شرکت میکردم. یادم است که یک بار فیلم «پستچی»، ساخته داریوش مهرجویی را سر کلاس نقد کردم اما هیچگاه فکر نمیکردم که روزی از راه برسد که با بهمن فرمان آرا و داریوش مهرجویی همکار شوم. در واقع این همکاری خیلی بعید به نظر میرسید، اما بعد از گذشت 15 سال از کلاسهای تحلیل فیلم، فیلم «سارا» را با داریوش مهرجویی کار کردم و پنج سال پس از آن در فیلم «بوی کافور، عطر یاس» را با بهمن فرمانآرا همکاری کردم.» فیلمبردار فیلم «گذشته» گفت: «واقعیت این است که سینمای آینده متعلق به شما جوانان است و لاجرم بهتر از ما و قابل اعتناتر و بینقصتر از ما، کار خواهید کرد، چرا که نسل ما در مختصات ویژه زمانه خود کار میکرد و ورود به این عرصه به راحتی در دسترس نبود.» کلاری تصریح کرد: «علاوه بر سختی ورود به عرصه سینما، شکل و ساختار اجتماعی که در آن زندگی میکردیم به گونهای بود که فرصت دسترسی راحت به سینما را نمیداد. به عنوان مثال من در خانواده سنتی بزرگ شدهام. پدر در بازار چایفروشی داشت و من تابستانها کنار او میایستادم و کار میکردم. در آن زمان حتی برای یک بار دوربین عکاسی را از نزدیک ندیده بودم و در واقع هیچگاه عکس خانوادگی نداشتم.» او افزود: «یادم است که در ششسالگی به عروسی عمویم رفته بودم که در آنجا به طور خیلی اتفاقی از آتلیه عکاسی عروس و داماد سر درآوردم و آنقدر گریه کردم تا از من هم یک عکس یادگاری بگیرند و حال اینکه تنها عکس یادگاری من در دوران کودکی، عروسی عمویم است و در همان زمان که برای اولین بار دوربین عکاسی را دیدم و دیگر با دوربین سر و کار نداشتم تا 16 سالگی.» فیلمبردار فیلم سینمایی «کوچه بینام» در ادامه صحبتهای خود با اشاره به موضوع نشست تخصصی این جشنواره، گفت: «عنوان این نشست را «سینماپردازی از فیلم تا دیجیتال» انتخاب کردیم که انتخاب این عنوان به منظور درک اهمیت فیلمبرداری است. به این معنا که سینما با برادران لومیر به دنیا آمد و برای اینکه این سینما شکل بگیرد، باید فردی به عنوان فیلمبردار پشت ویزور دوربین قرار میگرفت. بنابراین کسی که پشت دوربین میایستاد، عنصر اصلی سینما را تشکیل میداد. اما مفهوم فیلمبردار با کسی که فقط دوربین در اختیار دارد، متفاوت است.» کلاری تصریح کرد: «در واقع کسی که دوربین به دست میگیرد، فردی است که آن را به کار انداخته و به کاراندازی دوربین فیلمبرداری از عهده هر فردی برمیآید؛ یعنی هر کسی میتواند دوربین را روشن و خاموش کند و یا از دنیای اطراف خود فیلمبرداری کند که به نظر من، این حرکت عنوان فیلمبردار را به خود اختصاص نمیدهند.» او ادامه داد: «عنصر سینماپردازی با فیلمبرداری گره خورده است یعنی دوربین باید باشد تا فیلمی ساخته شود. یک فیلم میتواند کارگردان نداشته باشد، میتواند طراحی صحنه، موسیقی، گریم و یا سایر عوامل تولید را نداشته باشد، اما نمیتواند تصویر نداشته باشد و در این مسیر است که فیلمبرداری معنا پیدا میکند.» این فیلمبردار سینمای ایران خطاب به فیلمبرداران حاضر در سالن همایش اقامت میهمانان در آبادان، گفت: «من به همه جوانان علاقهمند در حوزه تصویر توصیه میکنم، قبل از اینکه فیلمبردار باشند، عکاسی را خوب یاد بگیرند و از واقعیتهای پیرامون خود به درستی عکاسی کنند. به اعتقاد من، دو بحث تکنیک و همچنین اندیشه، خلاقیت و زیباییشناسی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و این فیلمبردار است که با قدرت تشخیص و تجربهای که دارد، باید بداند که تکنیک را چگونه در اختیار مفهوم فیلم قرار دهد. در مرحله بعد از قرار دادن تکنیک، اندیشه، خلاقیت و زیباییشناسی، بحث نور است که مطرح میشود. در واقع نورپردازی، کارآمدترین بخش در حوزه فیلمبرداری است و مفهومی متکی به ایده را بازتاب میدهد و حال اینکه اگر همه این بخشها در کنار یکدیگر به درستی قرار بگیرد، عنوان سینماپردازی مطرح میشود.» کلاری در ادامه تصریح کرد: «از نگاه من در بخش نور و رنگ، مفاهیم کاربردی را باید تقویت کنیم. حال اینکه نور، ذات و رگ حیات تصویر است و نور به شکلی در هنر فیلمبرداری تعریف میشود که متناسب با مفهوم اصلی فیلمنامه قرار گیرد. در پایان این نشست که با حضور فیلمبرداران مشتاق به سینمای ایران برگزار شد، جوانان علاقهمند سوالات بسیاری از محمود کلاری در حوزه فیلمبرداری پرسیدند و این فیلمبردار سینمای ایران با دقت نظر و بیان تجربه خود در کار با کارگردانهای مختلف، مجموع پرسشهای حاضرین را پاسخ داد و در پایان صحبتهای خود گفت: «لازم میدانم در میان همه کارگردانهایی که با آنها کار کردم و برایم قابل احترام هستند و بسیار آموختهام یادی از علی حاتمی کنم، کارگردانی که در سینمای ایران تکرار نخواهد شد.» 5858
کلید واژه ها: فیلم کوتاه - سینمای ایران -
شنبه 2 اسفند 1393 - 15:35:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی «شرفناز» نجفی: فیلمهایم شبیه آثار مجیدی نیست/ «شرفناز
گزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی شرفنازنجفی فیلمهایم شبیه آثار مجیدی نیست شرفناز را برای دل خودم ساختمحسن نجفی کارگردان فیلم سینمایی شرفناز در نشست رسانهای این فیلم گفت گیشه فیلم برایم مهم نیست شرفناز را برای دل خودم و با بودجه شخصی ساختهام به گزارش خبرنگار سینمایی فااکران «گلاب» آمریکایی با رایحه فتنه در سیوچهارمین جلسه سینما روایت
اکران گلاب آمریکایی با رایحه فتنه در سیوچهارمین جلسه سینما روایتسیوچهارمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم سینمایی گلاب Rosewater به کارگردانی جان استورات خواهد پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس فیلم سینمایی گلاب بر اساس خاطرات مازیار بهاری ساخته شده است بهاری خبرنگارسیوچهارمین جلسه سینما روایت با نمایش «گلاب» برگزار شد شرفالدین: درسینمای ایران دو پاسپورته کم ندار
سیوچهارمین جلسه سینما روایت با نمایش گلاب برگزار شدشرفالدین درسینمای ایران دو پاسپورته کم نداریم آقامحمدیان هرکجا فیلم ضد ایرانی میبینیم پشت آن صهیونیستها قرار دارندمحمدرضا شرفالدین گفت من با دیدن فیلم های ضد ایرانی هالیوود حس می کنم که آنها هنوز برآورد کاملی ندارند تا نیرئیس انجمن سینمای جوان مشهد: نشستهای نقد و بررسی آثار مستند دوازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار میشود
رئیس انجمن سینمای جوان مشهد نشستهای نقد و بررسی آثار مستند دوازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار میشودرئیس انجمن سینمای جوان مشهد گفت نشستهای نقد و بررسی آثار مستند دوازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار میشود نسرین شاهمحمدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در مدر نقد اجتماعی فیلم سینمایی «برف روی کاجها» عنوان شد فیلم «برف روی کاجها»؛ تصویری از واق
در نقد اجتماعی فیلم سینمایی برف روی کاجها عنوان شدفیلم برف روی کاجها تصویری از واقعیتهای جامعهیک جامعهشناس و پژوهشگر سینما گفت فیلم سینمایی برف روی کاجها بیان مشکلات طلاق عاطفی است و تصویری از واقعیت جامعه را نشان میدهد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حامد بخشی صبح امروز«نبرد بَلَد» به سینما روایت رسید/شرحی بر نفوذ انقلاب اسلامی در آن سوی مرزها
نبرد بَلَد به سینما روایت رسید شرحی بر نفوذ انقلاب اسلامی در آن سوی مرزهامستند نبرد بَلَد با موضوع جنگ نیروهای مردمی و ارتش عراق با تروریست های داعش و نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در کشور عراق در جلسه این هفته سینما روایت رونمایی می شود به گزارش خبرگزاری فارس مستند«نبرد بَلَتقی علیقلیزاده عنوان کرد «رستاخیز» یک اتفاق خاص و ویژه در سینمای ایران است/سینما باید بینالحرمینی
تقی علیقلیزاده عنوان کردرستاخیز یک اتفاق خاص و ویژه در سینمای ایران است سینما باید بینالحرمینی پر جمعیت در مسیر ساخت آثار دینی باشدتهیهکننده فیلم سینمایی رستاخیز گفت رستاخیز با توجه به انبوه ابزارآلاتی که در آن استفاده شد و حجم کار در زمان خودش یک اتفاق خاص و ویژه در سینمای ا«هنر و تجربه» میزبان یکی از آثار برتر سینمای جهان؛ «همشهری کین» در موزه سینما و هویزه مشهد
هنر و تجربه میزبان یکی از آثار برتر سینمای جهان همشهری کین در موزه سینما و هویزه مشهد فرهنگ > سینما - نسیم نوشت فیلم «همشهری کین» ساخته اورسن ولز به زودی در گروه «هنر و تجربه» اکران میشود اکران این فیلم از ۱۱ اسفندماه در سینماهاینقد و بررسی فیلم «مزار شریف» در برنامه سودای سیمرغ ناظم بکایی: ماجرای عزیزان مان در بوسنی، لبنان نیز
نقد و بررسی فیلم مزار شریف در برنامه سودای سیمرغناظم بکایی ماجرای عزیزان مان در بوسنی لبنان نیز ساخته شود اکبری صحت زبان سینما با زبان سیاست و دیپلماسی متفاوت استهشتمین قسمت از ویژه برنامه رادیویی سودای سیمرغ به مناسبت سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و با نقد و بررسی فیلماز اول اسفند درسگفتار «فلسفه تحلیلی؛ توصیف، تحلیل، نقد» آغاز میشود
از اول اسفنددرسگفتار فلسفه تحلیلی توصیف تحلیل نقد آغاز میشوددرسگفتار فلسفه تحلیلی توصیف تحلیل نقـد از سوی موسسه گذار هر شنبه از ابتدای اسفند ماه در مدرسه علمیه سعادت قم آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس آنچه فلسفه تحلیلی نامیده میشود نهضت و جریانی فلسفی است کروایت جنتی از صادرات نفت در قبل و بعد از انقلاب/ پیشنهاد وزیر ارشاد برای مطالعه درباره رژیم شاه
روایت جنتی از صادرات نفت در قبل و بعد از انقلاب پیشنهاد وزیر ارشاد برای مطالعه درباره رژیم شاه فرهنگ > کتاب - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون کتابهای متعددی درباره رژیم گذشته توسط سردمداران آن رژیم به نگارش درآمده خطاب به نسل جوان گفت نوشتههاگفتوگویی درباره وضعیت اکران آثار متفاوت سینما/صانعیمقدم: از استقبال گسترده مخاطبان شگفتزده شدیم
گفتوگویی درباره وضعیت اکران آثار متفاوت سینما صانعیمقدم از استقبال گسترده مخاطبان شگفتزده شدیم عضو شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه با اشاره به استقبال صورت گرفته از فیلمهای این گروه تاکید کرد کمتر کسی معتقد بود ماهی و گربه پرویز و به فروش بالایی دست یابند به گزاروایتی خلاقانه از دفاع مقدس به روی صحنه میرود استفاده از کاسه فلزی بهجای بیسیم و اسلحه در نمایش «آخرین
روایتی خلاقانه از دفاع مقدس به روی صحنه میروداستفاده از کاسه فلزی بهجای بیسیم و اسلحه در نمایش آخرین نامهدر نمایش آخرین نامه که بهعنوان برگزیده بهترین طراحی صحنه تئاتر فجر امشب در تالار حافظ شیراز اجرا میشود در یک طراحی خلاقانه کاسه فلزی بهعنوان اشیا مختلف مورداستفاده قراقتباس سینمایی تازه از نوول پرخواننده «دویدن» مکوناهی روی پرده سینما
اقتباس سینمایی تازه از نوول پرخوانندهدویدن مکوناهی روی پرده سینمامتیو مکوناهی بازیگر اسکار گرفته سینما در فیلم تازه خود متولد شده برای دویدن در یک نقش متعارف تازه بازی خواهد کرد این فیلم حال و هوایی شرح حال گونه دارد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس این فیلم براساس داستان نوول اگزارش نشست فیلم سینمایی «ابوزینب» غفاری: «ابوزینب» را مقابل چشم اسراییلیها فیلمبرداری کرد
گزارش نشست فیلم سینمایی ابوزینبغفاری ابوزینب را مقابل چشم اسراییلیها فیلمبرداری کردیمکارگردان فیلم سینمایی ابوزینب گفت سکانس اصلی ابوزینب را در نقطه صفر مرزی جنوب لبنان و فلسطین اشغالی و در مقابل چشم اسراییلیها فیلمبرداری کردیم به گزارش خبرگزاری فارس کارگردان فیلم سینمایی &گزارش فارس از اختتامیه دوازدهمین همایش «سوختگان وصل» روایت صادق آهنگران از نخستین اجرایش/حدادیان: اق
گزارش فارس از اختتامیه دوازدهمین همایش سوختگان وصلروایت صادق آهنگران از نخستین اجرایش حدادیان اقتصاد مقاومتی با هزینه کردن بر فرهنگ مقاومت میسر میشوددبیر دوازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل گفت پیشنهادم به مسئولان این است که اگر دنبال اقتصاد مقاومتی هستند باید برای فرهنگ مقاومت- چراغ سینما کوردستان مریوان بعد از مدت ها خاموشی، روشن شد
چراغ سینما کوردستان مریوان بعد از مدت ها خاموشی روشن شد سنندج - ایرنا - چراغ سینما کوردستان مریوان بعد از سال ها تعطیلی سرانجام شامگاه سه شنبه با اکران فیلم سپیده دم روشن شد و با تماشاگران و مخاطبان آشتی کرد مدیر جدید سینما کوردستان مریوان روز چهارشنبه به ایرنا گفت با پ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها