محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832462001
-اغلب بازیهای فکری کپی است
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
بازیهای فکری اغلب بازیهای فکری کپی است «مؤسسه فرهنگی فکرانه» چندسالی است که در زمینه تولید وسایل آموزشی و کمک آموزشی بویژه بازیهای فکری فعالیت میکند.
مهدی نوبری مدیر این مجموعه که خود طراح بازی هم هست، هدف این موسسه را تولید و ترویج محصولاتی می خواند که به ارتقای سطح فکری کودکان و حتی بزرگسالان کمک می کند. او که دانش آموخته رشته برق است و هشت سالی می شود که وارد عرصه تولید بازی های فکری و آموزشی شده، طراحی بازی «الفبا» را به همراه همکارانش درکارنامه خود دارد. به نظر نمی رسد ایران، سابقه چندانی در طراحی و تولید بازی های فکری داشته باشد. ایران در این حوزه چه جایگاهی دارد؟ طراحی بازی های فکری در ایران مقوله جدیدی بشمار می آید. حتی صنعت اسباب بازی در کشور ما قدمتی کمتر از 20 سال دارد. با وجود این، چند شرکت به عنوان پیشگامان این حوزه در حال فعالیت هستند که علاوه بر تولید و توزیع، دستی هم در طراحی محصولات جدید دارند. باید اشاره کرد که بیشتر محصولات موجود در بازار کپی محصولات خارجی به حساب می آیند. طراحی بازی فکری نیاز به دانش گسترده و سابقه آموزشی و پژوهشی طولانی دارد. برخی از شرکت های خارجی که در این حوزه فعالند، قدمتی 150 تا 200 ساله دارند. در حالی که در ایران بتازگی رشته تحصیلی در مقطع دکتری در مجموعه صنایع به این حوزه اختصاص داده شده است. محصولات موسسه فرهنگی فکرانه نیز کپی آثار خارجی است یا بازی های خود را طراحی و روانه بازار می کند؟ مؤسسه فکرانه تاکنون 26 بازی راهی بازار کرده که ایده و طراحی فقط سه بازی حاصل تلاش آن است. همانطور که اشاره کردم، این حوزه نیاز به مطالعات وسیعی دارد. بیش از 85 درصد بازی های موجود در بازار بازی های فکری ایران، کپی هستند. بیشتر محصولات ما هم مشابه آثار خارجی است. ما دو سه سالی است که طراحی بازی فکری را در دستور کار خود قرار داده ایم و سعی می کنیم ایده هایی در این خصوص ارائه دهیم. متأسفانه محصولات داخلی ما چندان موفقیتی در بازار نداشته است و بیشتر سرمایه برده است تا سود؛ در این چند سال ما بخشی از سرمایه خود را وقف توسعه بازی های جدید کرده ایم که هنوز به سرانجام نرسیده است. چرا این بازی ها نتوانسته در بازار داخلی موفقیتی کسب کند؟ به هر حال، کار در این حوزه به دانش گسترده ای نیاز دارد؛ برای طراحی یک بازی به دید آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و... نیاز است. یعنی مقولات مختلفی را باید در نظر گرفت. برخی شرکت های خارجی مانند مونتسوری یا گیگامیک فرانسه سال ها در این خصوص سرمایه گذاری و نیرو های زبده ای تربیت کرده اند. مجموعه گیگامیک از همه افراد صاحب ایده دنیا برای دریافت طراحی درخواست همکاری می کند. 8000 ایده در سال 2012 به این شرکت ارسال شد که گیگامیک از میان آنها سه بازی را برای تولید انتخاب کرد. در مجموع، زمانی که یک بازی فکری به بازار ارائه می شود باید هم جذاب باشد و هم فاقد ایراد های آموزشی برای کودکان. بزرگ ترین مشکل ما در این زمینه نداشتن دانش و پشتوانه آموزشی است. این حوزه ترکیبی است از علوم تربیتی و آموزشی، روان شناسی، بازی درمانی و... و در کشور ما مقوله بسیار جدیدی بشمار می آید. دانشگاه های ما هم دوره های آموزشی در این خصوص ارائه نمی کنند. از سوی دیگر، حداقل پنج تا ده سال طول می کشد تا شرکت های خصوصی که روی پای خودشان ایستاده اند و بدون حمایت های دولتی به فعالیتشان ادامه می د هند به جایی برسند که بتوانند در سطح ایران مدعی باشند و طرح های قابل توجهی به بازار ارائه دهند. بازخورد بازی های فکری در ایران چگونه است؟ تا همین 10 سال پیش بازار اسباب بازی ما فقط به تفنگ و ماشین و عروسک محدود می شد. در این خلأ و بازار بدون رقابت، لنگه کفش هم غنیمت است؛ به صورتی که برخی از شرکت ها محصولات بی کیفیت و بی محتوا تولید می کنند، ولی محصولاتشان در بازار مشتری دارد. از این نظر، فروش ملاک خوبی برای ارزیابی کیفیت محصولات نیست. ما به نوبه خود سعی کردیم محصولاتی باکیفیت و با ایده های جدید تولید کنیم و تا حدودی هم موفق بودیم. بیشتر محصولات شما به کودکان اختصاص دارد یا بزرگسالان؟ بخش عمده ای از بازی های ما مخصوص بزرگسالان است. بازی هایی نظیر ابلون، اتلو، پنتاگون و... بازی هایی هستند که ویژه افراد 9 سال به بالا طراحی شده اند. ما حتی به خانه های سالمندان خدمات می دهیم و دوره هایی برای آموزش بازی های فکری برای آنها برگزار می کنیم. اصول طراحی یک بازی فکری چگونه است؟ فردی که می خواهد یک بازی طراحی کند، باید سال ها درگیر بازی های مختلف شده باشد و بازی های مختلف را به صورت حرفه ای یاد بگیرد. از سوی دیگر، طراح بازی باید با مفاهیمی همچون آموزش، کودک، اوقات فراغت و... آشنا و نیم نگاهی هم به مسائل فنی و مهندسی داشته باشد تا بازی ای طراحی نکند که نتوان آن را تولید کرد. جذابیت مهم ترین مؤلفه یک بازی فکری باشد. به نظر شما یک بازی فکری را چگونه می توان جذاب کرد؟ بخشی از جذابیت بازی ها را رقابت تعیین می کند. هر چه عنصر رقابت به شیوه تنگاتنگ تری در بازی گنجانده شود، آن بازی جذاب تر می شود. از طرفی، ظاهر بازی نیز اهمیت دارد. از جمله شکل مهره ها، میزان تحرکی که در بازی لازم است، به گونه ای که هر چه بازی پرتحرک تر باشد جذاب تر خواهد بود. نکته مهم دیگر آن است که قواعد بازی نباید پیچیده باشد. اگر عمق فکری را به 10 مرحله تقسیم کنیم، برای انجام یک بازی فکری معمولی عمق فکری مرحله سه تا چهار نیاز است و بازی هایی هستند مانند بازی گیبز (Gibs) که برای مخاطبان خاص طراحی می شود و بازیکنان برای انجام آن بیش از یک روز درگیر بازی می شوند. با توجه به این که گوشی های هوشمند و لمسی در بازار رایج شده اند، به نظر شما بازی های فکری سنتی قابلیت رقابت با بازی هایی که به صورت نرم افزاری تولید می شوند، دارند؟ ما اغلب با این انتقاد مواجهیم که وسایل الکترونیکی جدید آینده کار ما را تهدید می کنند. اما در عمل بچه های زیادی را دیده ام که دوست دارند به صورت فیزیکی، نه مجازی، با یک آدم رقابت کنند تا بتوانند هیجان شان را بروز دهند و تحرک داشته باشند. برای مثال، بازی با صفحه و مهره های واقعی شطرنج که ملموس است احساس متفاوتی در آنها ایجاد می کند؛ آنها می توانند رجز بخوانند یا حریف را با نگاه کردن فریب دهند، چیزی که در فضای مجازی کمتر اتفاق می افتد. به نظرم فناوری های جدید برای بازی های سنتی تهدید نیست. این بازی ها در کنار فناوری جایگاهشان را همچنان حفظ خواهند کرد. کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر
 
شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 04:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
حمایت از مالکیت فکری ایده های نخبگان/ جلوی کپی برداری گرفته شود
سرلک خواستار شد حمایت از مالکیت فکری ایده های نخبگان جلوی کپی برداری گرفته شود شناسهٔ خبر 2500325 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۲ استانها > لرستان خرم آباد - نماینده انجمن نخبگان استان لرستان گفت حمایتهای لازم در زمینه مالکیت فکری ایده های نخبگان یک امر ضروری است به گزارش خ- نشریات دانشجویی باید به سمت جریان سازی فکری حرکت کنند
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران نشریات دانشجویی باید به سمت جریان سازی فکری حرکت کنند ساری - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت برای اینکه نشریات دانشجویی دچار عارضه انزوا نشوند باید به سمت جریان سازی فکری حرکت کنند علی کریمی مله شکل دهی و شکل گیری هر نشریه ای را مبتصويب برنامه ملي بازيهاي رايانهاي
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵ ۲۰ب ظ در مرکز ملي فضاي مجازي کشور انجام ميشود تصويب برنامه ملي بازيهاي رايانهاي کميسيون عالي ارتقاي محتواي مرکز ملي فضاي مجازي برنامه ملي بازي هاي رايانهاي را براي طرح در شوراي عالي فضاي مجازي به تصويب رساند به گزارش خبرگزاري موج از مرکز ملي فضاي مجازيفرجو در گفتوگوی مشروح با فارس عنوان کرد فروش اسباببازیهای ممنوعه به نفع دولت!/ لزوم ایجاد رشته طراحی اسباب
فرجو در گفتوگوی مشروح با فارس عنوان کردفروش اسباببازیهای ممنوعه به نفع دولت لزوم ایجاد رشته طراحی اسباببازی در دانشگاههادبیر شورای نظارت بر اسباببازی گفت سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره اسباببازیهای متروکه را از گمرک در اختیار گر- سه نمایشنامه مربی کانون پرورش فکری چالدران در ردیف برترینهای هفدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان
سه نمایشنامه مربی کانون پرورش فکری چالدران در ردیف برترینهای هفدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان ارومیه - ایرنا - سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت سه نمایشنامه مربی کانون پرورش فکری چالدران در ردیف برترین کتابهای بخش نمایشنامه های منتشر شده برای کودک وتفاهم نامه آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازیهای رایانه ای امضا شد
در یوم ا 22بهمن تفاهم نامه آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازیهای رایانه ای امضا شد خبرگزاری پانا روز دوشنبه 20 بهمن در سازمان دانش آموزی تفاهم نامه ای بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی های رایانه ای در جهت هم افزایی تولید معرفی و استفاده صحیح از باین 4 فیلم جشنواره کپی بودند؟!
من کاغذ کاربن نیستم این 4 فیلم جشنواره کپی بودند جشنواره سی و سوم فیلم فجر پایان گرفته سیمرغ ها تقسیم شده اند حاشیه ها و نقدها و نظرات رو به افولند و حالا کم کم می شود به بیرون گود رفت و نگاهی به جشنواره انداخت هفته نامه تماشاگران امروز جشنواره سی و سوم فیلم فجر پایان گرفته- اجرای نمایش مترسک خودت باش در کانون پرورش فکری
اجرای نمایش مترسک خودت باش در کانون پرورش فکری تهران - ایرنا - نمایش عروسکی زنده مترسک خودت باش به کارگردانی و نویسندگی امیر مشهدی عباس در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال اجراست به گزارش روز سه شنبه ایرنا این نمایش داستان گلی دختر بچه کوچکی را روایت م- قصه ها باعث غنای فکری و فرهنگی ملت ها می شود
قصه گوی سوریه قصه ها باعث غنای فکری و فرهنگی ملت ها می شود کرمانشاه - ایرنا - قصه گوی سوری گفت بسیاری از ملت های جهان علاوه بر حفظ قصه های خود سعی می کنند داستان های دیگر ملت ها را در درون خود نقل کنند زیرا قصه ها باعث غنای فکری و فرهنگی ملت ها می شود به گزارش روز چهارشنبه ایاستقبال از کتابی در نقد جریان روشنفکری آن را به چاپ چهارم رساند
استقبال از کتابی در نقد جریان روشنفکری آن را به چاپ چهارم رساندکتاب نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی نوشته جمیله علم الهدا به همت دفتر نشر معارف و کانون اندیشه جوان تجدید چاپ شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس سکولاریسم که مکتبی با هدف دین زدایی در اجتماع مسلمین به شمکتابخانه عمومی نقش پررنگی در رشد و بلوغ فکری جامعه دارد
کتابخانه عمومی نقش پررنگی در رشد و بلوغ فکری جامعه دارد معاون امور عمرانی استانداری یزد در دیدار با مدیرکل کتابخانههای عمومی استان گفت کتابخانههای عمومی نقش پررنگی در رشد و بلوغ فکری جامعه دارند سید محمدرضا سیدحسینی در این دیدار ضمن تبریک انتصاب رقیه دوست فاطمیها به سمت مدی- قصه جامعه را به تعادل روحی و فکری می رساند
قصه گوی آذربایجان غربی قصه جامعه را به تعادل روحی و فکری می رساند کرمانشاه - ایرنا - ابراهیم خلیل حاجی کریمی قصه گوی برگزیده جشنواره هفدهم از آذربایجان غربی معتقد است با قصه ها می توان برخی ناهنجاری ها را بر طرف کرد و جامعه را به تعادل روحی و فکری رساند به گزارش روز سه شنبه ایرآقازاده ای که کاندیدای سیمرغ شده است/ کپی برداری ناشیانه از روی دست نویسنده آمریکایی
از حواشی آخرین روزهای جشنواره فیلم فجر آقازاده ای که کاندیدای سیمرغ شده است کپی برداری ناشیانه از روی دست نویسنده آمریکایی امسال نیز حضور فیلمی به تهیه کنندگی فرزند یکی از روزنامههای اصلاح طلب در میان گزینههای کاندیدای 7 سیمرغ بلورین به شدت حاشیه ساز شده است گروه هنر و سینما- جشن پیروزی انقلاب در کانون پرورش فکری شماره 2 انزلی
جشن پیروزی انقلاب در کانون پرورش فکری شماره 2 انزلی انزلی - ایرنا - کانون پرورش فکری شماره دو انزلی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب با برپایی جشنی ضمن آشنا کردن کودکان و نوجوانان با نهضت اسلامی این ایام را گرامی داشت به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا 80 نفر از دانش آموزان مدارتفاهمنامه ورود بازيهاي رايانهاي به مدارس روي ميز بررسي
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰ ۴۲ق ظ کريميقدوسي خبر داد تفاهمنامه ورود بازيهاي رايانهاي به مدارس روي ميز بررسي قائممقام بنياد ملي بازيهاي رايانهاي گفت تفاهمنامه ورود بازيهاي رايانهاي در مرحله بررسي بندهاي آن است که بهزودي طي مراسمي ميان بنياد ملي بازيهاي رايانهاي و وزارت آموزش- تفاوت های فکری و تضاد بین نسل ها دستمایه فیلم کوچه بی نام
در نشست نقد و بررسی تفاوت های فکری و تضاد بین نسل ها دستمایه فیلم کوچه بی نام تهران - ایرنا - دو خانواده در همسایگی هم در جنوب تهران زندگی می کنند و تفاوت های فکری آنها باعث ایجاد تنش و بحران می شود این داستان دستمایه کارجدید هاتف علیمردانی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر است اراهی که آوینی با «سوره» پیمود/ «سید» هرگز دچار دگردیسی فکری نشد - اخبار ایران و جهان |
گفتگو با جهانگیر خسروشاهی-1 راهی که آوینی با سوره پیمود سید هرگز دچار دگردیسی فکری نشد شناسهٔ خبر 2487616 جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۸ فرهنگ > رسانه شهید آوینی همیشه میگفت کار در سوره برای من مانند کار در روایت فتح است و معتقد بود نباید فکر کرد که حوزه هنری در قبال این-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها