تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820337332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«میرجلال‌الدین کزازی»: ایرانیان داستان‌گو و داستان دوست‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در آیین پایانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی؛
«میرجلال‌الدین کزازی»: ایرانیان داستان‌گو و داستان دوست‌اند
«کزازی» گفت: جمله‌ی نغز «یکی بود یکی نبود» بر تارک داستان‌های ایرانی، نشانه‌ی آن است که داستان را پیشینه‌ای دیرینه است در این سرزمین و گویای این‌که ایرانیان داستان‌گو و داستان دوست‌اند.


به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این استاد دانشگاه، نویسنده و مترجم که در آیین پایانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه حضور داشت با استقبال گرم حضار به بالای سن رفت و سخنانش را «با درودی گرم و از بن جان و دندان به مهمانان که از گوشه و کنار گیتی به این‌جای ایران ما آمده‌­اید» آغاز کرد. به « این سرزمین سپند اهورایی که همواره سرزمین فر و فروغ و فرزانگی بوده است».

وی در ادامه با این توضیح که «هر کس بدان سان که می­سزد و می­برازد با این سرزمین و فرهنگ گران­سنگ و تاریخ نازش­خیز آن آشنا شده است دل بدان باخته» گفت: یکی از نشان­ها در فرهنگ ایران زمین، داستان­گویی و داستان­سرایی است. هیچ فرهنگی را نمی­شناسم که تا بدین پایه و مایه آکنده از فسانه باشد. فسانه‌­ای فسون‌­آمیز. داستان داستان؛ به دیرینگی ایران است. تنها ما ایرانیانیم که شگرف­ترین ریختار زبانی را در داستان پدید آورده‌ایم.

کزازی گفت: جمله‌ی نغز، شگرف و آکنده از مغز «یکی بود یکی نبود»؛ چهار کلمه‌ای که بر تارک داستان‌های ایرانی نشسته ‌است، نشانه‌ی آن است که «داستان را پیشینه‌ای دیرینه است در این سرزمین و گویای این‌که ایرانیان داستان‌گو و داستان دوست‌اند.»
این نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی که هم‌چون همیشه به پارسی سره سخن می­گفت در ادامه افسانه و فسانه را کمابیش در ریشه هم معنی با داستان دانست و گفت که با کاویدن ریشه به واژه فسون می­رسیم و افسانه­گو هم در چشم ایرانی به گونه­ای افسونگر است: «یکی از ویژگی­های افسانه راستین آن است که شنونده افسون می‌کند به گونه­ای که او را به خواب می­توان برد. خوابی که بستر بیداری است.


این استاد دانشگاه ریشه جایگاه ادب پارسی را افسانه دانست و توضیح داد: شاهنامه، پنج گنج، داستان­هایی که در رازنامه­‌ها آمده؛ در بن باز می­گردد به افسانه. به سخنی دیگر ادب نوشتاری از ادب گفتاری­مان مایه گرفته و برآمده. اگر افسانه نمی­بود شاهنامه و ... در سخن پارسی پدید نمی­آمد. به ویژه افسانه نزد کردان که از کلان‌ترین و کهن­ترین، ناب­ترین، نژادترین تیره‌­های ایرانی­‌اند؛ جایگاه دیگرسانی دارد. کُرد با افسانه می­زید. جشنواره افسانه هر روز در کرمانشاه برپا می­شود چرا که کرمانشاه شهر فسون­‌خیز افسانه است. نمونه این‌که کرمانشاهی یا کُرد، سخن را مگر افسانه نمی­داند. در چشم او سخن، آن‌چه مردمان را با یکدیگر می­‌پیوندد تنها فسانه است. کُرد هنگامی که می‌­خواهد گفت «فلان این سخن می­گوید»؛ می­گوید «قصه می­گوید». «قصه کَردن» در کُردی هم معنی است با سخن گفتن. از همین می‌­توانید دریابید بی هیچ درنگ و دو دلی که در سرزمین فسانه‌­اید.

وی در انتها وجود افسانه را یک نیاز و ضرورت دانست و گفت: ما در این روزگار به فسانه نیازمندیم. چون جهان بیرون درشت و دل­آزار، مایه رنج و نومیدی و اندوه است؛ تاریک­دلان، بند گسلان، ددمنشان در هر سو دیده می­شوند؛ و جهان را به تباهی می­کشند؛ چاره­ای نداریم که به جهان افسانه پناه ببریم که دل‌خوش باشیم هنوز مردمی و انسانیت در جهان نمرده است. وی در پایان آرزو کرد «باشد که زمانی فرا برسد این نامردمی نیز به افسانه بپیوندد».

انتهای پیام/




اخبار مرتبط

قصه‌های بومی و محلی میراث ماندگار یک سرزمین است
ظرفیت‌های قصه‌گویی در هیچ هنر دیگری نیست
دست حامیان کتاب‌های خوب را می‌فشاریم
آفتاب در حجاب، پیشنهادی از جنس استقامت
حضور «شیمپالو» در نمایشگاه کتاب کودک
تاریخ انقلاب را در قالب قصه برای کودکان بیان کنیم
برگزاری سمینار بازی‌های سنتی ایران و ملل در سه کشور اروپایی
قصه‌های کوتی کوتی فرهاد حسن‌زاده 3 جلدی شد




کد خبر: ۵۱۳۸۲۶۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن