تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820357190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان پرپيچ و خم يک آزاد راه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ بهمن ۱۳۹۳ (۱۶:۸ب.ظ)
داستان پرپيچ و خم يک آزاد راه در ميان مستندهاي به نمايش درآمده در برج ميلاد تا روز ششم شگفتي‌هاي زيادي به چشم مي‌خورد که بدون شک آزاد راه ساخته محسن خان جهاني يکي از آنها محسوب مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، اين مستندساز باهوش و مستعد که پيش‌ازاين مستندهاي درخشاني همچون: صندلي ۲۵۷ و انتهاي خيابان پاستور را با تم سياسي ساخته، اين بار به سراغ ساخت مستندي اجتماعي با پس‌زمينه تاريخي رفته و روايت دل‌نشيني را از مراحل ساخت طولاني آزادراه تهران - شمال ارائه کرده است.
وي در اين فيلم ابتدا تاريخچه‌اي از ساخت جاده چالوس از دوره قاجار تا به امروز را با استفاده از سندهاي تاريخي ارائه کرده و در ادامه آن را باظرافتي خاص به آزادراه تهران-شمال وصل کرده است.
آزاد راهي که بيش از چهار دهه از آغاز به ساخت آن گذشته و هنوز هم به پايان نرسيده و در اين مسير تحولات تاريخي زيادي را هم از سر گذرانده است، کليد آغاز تأسيس اين جاده در دوران حکومت محمدرضا پهلوي زده شده که خان جهاني با استفاده از مدارک موجود هزينه احداث آن را براساس برآورد شرکتي فرانسوي هفتاد و پنج ميليارد تومان ذکر کرده که براي مخاطب جالب‌توجه به نظر مي‌رسد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين آزادراه در دوره‌هاي مختلف با فرازونشيب هاي زيادي همراه شده و کم‌وبيش به راه خود ادامه داده است، خان جهاني در اينجا برخلاف مستندهاي قبلي خود از پرداختن به سياست‌هاي دولت‌هاي مختلف در اين باب پرهيز کرده و کار خود را به سمت يک مستند اجتماعي متمايل ساخته است، به همين منظور هم از حواشي پيرامون احداث جاده آگاهانه عبور کرده و به تأثير آن بر زندگي اهالي حاشيه اين جاده پرداخته است.
اتفاق مهمي که نقشي کليدي در جذاب‌تر شدن کار و موفقيت آن داشته و مي‌تواند به‌راحتي با مخاطب عام هم ارتباط برقرار کند، مردم به‌نوعي راوي قصه طولاني آزادراهي هستند که تا به امروز زحمت زيادي هم براي ساختش کشيده شده و هزينه سنگيني هم بر دوش دولت‌هاي مختلف نهاده است.
کارگران اين طرح عمراني بخشي از فيلم از فيلم را به خود اختصاص داده و مخاطب از دريچه نگاه آنها به اين آزادراه ورود مي‌کند که خان جهاني در اين مسير به بهترين شکل از آنها سود جسته است، وضع معيشتي کارگران يادشده يکي ديگر از مسائل مطرح‌شده در فيلم است که در کنار وضع اقامتي نيروهاي پيمانکار چيني قرار داده‌شده است، اما؛ بااين‌حال کارگردان به سياه نمايي روي نياورده و از روي مسائلي ازاين‌دست عبوري گذرا، اما؛ تأثيرگذار دارد.
وي در ساخت آزادراه به سياق فيلمساز بزرگ سينماي مستند ايران يعني کامران شيردل عمل کرده و قالب روايي‌اش را از آثار او وام گرفته است، موضوعي که در بسياري از لحظات فيلم به چشم‌خورده و طنز ظريفي هم در لايه‌هاي زيرين آن جريان دارد که به ساخته‌هاي شيردل پهلو مي‌زند، درعين‌حال از تکنيک هم بهره خوبي گرفته که تا به امروز در سينماي مستند کشورمان سابقه نداشته است، براي مثال مي‌توان از نماهاي هوايي تماشايي آن يادکرد که کاملاً در خدمت داستان بوده و درعين‌حال جلوه بصري فوق‌العاده‌اي بر آن حاکم کرده است.
در حقيقت آنچه بسياري را به اکران اين فيلم در گروه هنر و تجربه اميدوار کرده، نخست شيوه روايت داستان و ديگري همين تکنيک خيره‌کننده و پلان‌هاي هوايي آن است که براي مخاطب عام هم جذابيت‌هاي بسيار دارد، محسن خان جهاني پس از مستندهاي جذاب و تماشايي پيشين خود، اين بار حرفه‌اي‌تر عمل کرده و آزادراه را با همه سختي‌هايش به يک مستند داستاني جذاب باهدف جذب مخاطب بيشتر تبديل کرده که به‌خودي‌خود کاري بسيار ارزشمند محسوب مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن