تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832867662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئوری‌های فیلمنامه‌‌نویسی در سینمای داستانی؛ کتابی برای فعالان سینما


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا:

تئوری‌های فیلمنامه‌‌نویسی در سینمای داستانی؛ کتابی برای فعالان سینما

تئوری‌های فیلمنامه‌‌نویسی در سینمای داستانی؛ کتابی برای فعالان سینما

1393-11-28, 10:19
شاهپور شهبازی در کتابش به‌طور مختصر ریشه‌های تئوریك روایت را از زمان پیدایش اسطوره، حماسه و درام تا پیدایش فیلمنامه و انواع آن تا به امروز، مورد بررسی قرار می‌دهد.
کتاب «تئوری‌های فیلمنامه‌ نویسی در سینمای داستانی» ما را با تمام مشکلات عملی در فیلمسازی که کل جهان با آن مواجه هستند؛ آشنا می‌کند؛ چراکه تئوریسین‌هایی که از آنان در این کتاب سخن رفته، از کشورهای مختلف هستند و فقط مختص هالیوود نیستند و از این منظر کتاب، برای هر فردی که در حوزه سینما فعالیت می‌کند مفید است چرا که با نقاط ضعف و قوت آن آشنا می‌شود. شاهپور شهبازی(استاد دانشگاه، کارگردان و نویسنده) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با کتاب «تئوری‌های فیلمنامه‌‌نویسی در سینمای داستانی» که ازسوی نشر چشمه وارد بازار کتاب شده؛ گفت: این کتاب در واقع دنباله کتاب اول است. در یکی از فصل‌های کتاب اول درباره تئوریسین‌های فیلمنامه به طور مختصر بحث کرده بودم که این بحث تنها شامل شاخص‌هایی مثل سید فیلد و... می‌شد. این نویسنده در بخش‌های آغازین کتاب، به طور مختصر ریشه‌های تئوریك روایت را از زمان پیدایش اسطوره، حماسه و درام تا پیدایش فیلمنامه و انواع آن تا به امروز، مورد بررسی قرار می‌دهد. او ادامه داد: اما در کتاب دوم سعی کردم که «تئوری» را بیشتر باز کنم و از زاویه دیدگاه خودم ضعف‌هایی که در تئوری‌ها وجود دارد را نقد کنم و این نقد برمی‌گردد به پیش‌فرض کتاب اولم درباره سینماهای اپیک، داراماتیک و... می‌توان گفت این کتاب در واقع تشریح یکی از بخش‌های کتاب اول است. شهبازی در ادامه افزود: فصلی از این کتاب به نقد تئوریسین‌های مهم فیلمنامه‌نویسی اختصاص دارد که نمونه‌های فیلم را تقسیم‌بندی کرده‌اند. من از زاویه دیگری آن‌ها را نقد کردم. ارتباط بین سیستم‌های را مورد بحث و بررسی قرار دادم. در ادامه در رابطه با اینکه ضعف تئوریسین‌ها از کجا نشأت می‌گیرد، مقوله فیلمنامه با فیلم و رابطه محتوا با شکل و فرم سخن به میان آمده است و در این بحث دیدگاه خودم را درباره اینکه فرم در واقع چه شکلی از سینماست را نیز مطرح کرده‌ام. این نویسنده با بیان اینکه در کتاب «تئوری‌های فیلمنامه‌‌نویسی در سینمای داستانی» یک گام به سمت حوزه‌ی کارگردانی رفته‌ام گفت: در این اثر ارتباط فیلم و فیلم‌نامه را با هم مشخص کردم. بخش دیگری از کار ترجمه مصاحبه‌ها و سخنانی است از همین تئوریسین‌ها که قبلا در کتاب‌های دیگری به چاپ رسیده است. این استاد دانشگاه ادامه داد: بخش اول کتاب تئوریک‌تر است. در بخش اول تئوری‌هایی در حوزه کارگردانی ارائه دادم. نظریه‌پردازان اروپایی میزانسن را به عنوان اصل مهم در فیلمسازی مطرح می‌کنند اما به نظر من ریتم از میزانسن مهمتر است. میزانسن زیرمجموعه ریتم است. ریتم، میانجی مکمل مؤلفه‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ فرم خواهد بود. فرم اگر محقق نشود متن جهان به جهان متن تبدیل نمی‌شود. ریتم آنقدر مهم است که بدون آن فیلم قادر به ارتباط با مخاطب نخواهد بود. شهبازی افزود: در کتاب اول وعده داده بودم که در جلد دوم به سینمای غیرکلاسیک و سینمای اپیک خواهم پرداخت. در این زمینه خیلی کار کردم اما چون به یک تئوری کامل نرسیدم هنوز نتوانستم کتاب را کامل کنم اما برای آن حدود 300 صفحه یادداشت نوشتم. نویسنده کتاب «تئوری‌های فیلمنامه‌‌نویسی در سینمای داستانی» در اشاره به کتاب دیگری به نام «دراماتوژی فیلم» بیان کرد: این کتاب هم‌اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتظر مجوز است. که فکر می‌کنم می‌تواند نسخه تکمیلی این دو کتاب باشد. «دراماتوژی فیلم» جستارهایی است از نقد فیلم که می‌تواند مکمل این دو جلد باشد. او همچنین به اثر دیگری به نام «بوطیقای روایت در سینمای کمدی» اشاره کرد و در این‌باره اظهار داشت: این کار خیلی جلو رفته اما چون من قصد تألیف دارم نه گردآوری نیاز دارم به یک تئوری برسم. کتاب دارای شکاف‌هایی است که هنوز برای خودم جا نیفتاده. «بوطیقای روایت در سینمای کمدی» قرار است که در دو جلد «سینمای کمدی صامت» و «سینمای کمدی ناطق» منتشر شود.


1393-11-28, 10:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن