تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830552153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كانت ‌و رابطه‌ تفكر، تكليف ‌و ايمان‌


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار شنبه 18 آبان 1387 تعداد مشاهده : 88 كانت ‌و رابطه‌ تفكر، تكليف ‌و ايمان‌ جام جم آنلاين: من جا را براي شناخت و معرفت محدود مي‌كنم تا جا براي ايمان باز شود.(امانوئل كانت‌)كانت به‌زعم بسياري از پژوهشگران يكي از 3 فيلسوف بزرگ تاريخ فلسفه است. او نخستين فيلسوف عصر جديد است كه به كار تدريس در دانشگاه اشتغال داشت و به نظر مي‌رسد همين خصلت معلمي است كه از او فيلسوفي منصف و متعادل ساخته است. شايد خيلي‌ها تعادل را در روش انديشه‌ورزي فيلسوف، نقص قلمداد كنند و آن را با محافظه‌كاري يكي پندارند؛ اما همه مي‌دانيم افراط و تفريط در فكر و عمل همواره آسان‌تر از حفظ تعادل و ميانه‌روي است. جالب اين‌كه كانت نه‌فقط در رفتار و شيوه انديشه‌ورزي كه به لحاظ موقعيت تاريخي هم ميانه و حد وسط است؛ به طوري كه خيلي‌ها تاريخ فلسفه را دقيقا به قبل و بعد از كانت تقسيم كرده‌اند. كانت كه برخلاف عمده فيلسوفان، مهمترين آثارش‌- نقد عقل محض، نقد عقل عملي و نقد قوه حكم- را پس از 50 سالگي منتشر كرده، احاطه زيادي به آراي مختلف متفكران پيش از خود داشته و چه‌بسا همين او را به تلاش براي ايجاد سازگاري ميان آموزه‌هاي مختلف واداشته است. او به دنبال جمع ميان عليت و آزادي، علم و اخلاق، اراده انسان و اراده خدا و دين و دانش است. نه همچون لاك و هيوم به مابعد‌الطبيعه بي‌اعتناست و نه همچون لايب‌نيتس و باركلي به دنبال نفي مدعيات عالمان علوم طبيعي است. او معتقد است علم و ايمان ضديتي باهم ندارند و براي جمع بين اين دو فقط كافي است براي هر دو به نسبت مناسب جا باز كنيم. كانت نمي‌گويد من شناخت و معرفت را كنار مي‌گذارم تا ايمان جايگزين آن شود و نيز نمي‌گويد: از بند ايمان خلاصي مي‌جويم تا به شناخت و معرفت اصيل‌تري دست يابم؛ چراكه او هيچيك از شناخت و ايمان را ديو يا فرشته نمي‌داند كه معتقد باشد ديو چو بيرون رود فرشته درآيد. اهميت عقل عملي در انديشه كانت بيانگر همين وجه تمايز او از ديگر بزرگان تاريخ فلسفه است. ميان انسان متفكر و عاقل فرق بسيار است و شايد يكي از دلايل مخالفت ديرينه عامه مردم با شخصيت غير نرمال انسان‌هاي متفكر و فيلسوف همين بهره‌مند نشدن بسياري از بزرگان انديشه و فلسفه از فرمانبري عقل باشد. كانت بخوبي دريافته است كه عقل ارزشگذار و شايسته اعتنا عقل عملي است، نه عقل نظري. يعني همان عقلي كه در نظر عامه مردم هم داراي ارزش و احترام است. اخلاق در فلسفه كانت يكي از ستون‌هاي اصلي تفكر او را تشكيل مي‌دهد. او مي‌گويد: فقط مطابق دستوري عمل كن كه بتواني اراده كني آن دستور به صورت قانون كلي درآيد. اين تكليف‌گرايي كانت در كنار فضيلت‌گرايي ارسطو و فايده‌گرايي بنتام و ميل 3 مكتب اخلاقي اصلي جهان ما را تشكيل مي‌دهند، اما كانت با اين قانون ساده‌اش كه به امر مطلق مشهور است، آموزه‌اي را مطرح مي‌كند شبيه آنچه همه اديان به آن توجه نشان داده‌اند: «هرچه براي خود مي‌پسندي، براي ديگران هم بپسند و هرچه براي خود نمي‌پسندي، براي ديگران هم مپسند». كانت برخلاف بنتام و ميل معتقد است عمل را با توجه به معيار حداكثر فايده براي اكثريت انسان‌ها نمي‌توان اخلاقي يا غيراخلاقي معرفي كرد و نتيجه‌اي كه يك عمل براي ما به ارمغان مي‌آورد، كوچكترين نقشي در معيار اخلاقي و غيراخلاقي بودن آن ندارد. معيار ارزشگذار اين است كه عملي تا چه اندازه از سر تكليف و وظيفه انجام شده است. كانت معتقد است عقل نظري نمي‌تواند در مورد خدا و نفس اظهار نظر كند، اما اين به معناي بي‌اعتقادي او به خدا و بقاي نفس نيست. او اين مفاهيم را از طريق اخلاق يا عقل عملي قابل اثبات مي‌داند و ضرورت و اهميت اخلاق را دليلي مي‌داند بر وجود خدا و نفس. وي با جمله «من جا را براي شناخت و معرفت محدود مي‌كنم تا جا براي ايمان باز شود صراحتا لزوم جمع ميان جهان علم با جهان دين و اخلاق را يادآور مي‌شود. كانت مي‌گويد: «شجاعت انديشيدن داشته باش» و ما مي‌دانيم پيش از هر كسي او خود به اين گفته‌اش عمل كرده است. جمله‌اي كه مستمسك متفكران دنياي مدرن براي تلاش در جهت تغيير جهان بر طبق دريافت‌هاي محدود بشري قرار گرفته، نخستين بار از سوي كسي اظهار شد كه هرگز تفكر و علم و انديشه را متعارض با تكليف، دين، خدا و اخلاق نمي‌دانست. آزاد جعفري‌




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 628]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن