تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 26 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853579470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه‌ديني و‌ خردورزي‌


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار شنبه 18 آبان 1387 تعداد مشاهده : 76 انديشه‌ديني و‌ خردورزي‌ جام جم آنلاين: قرآن كريم در موارد متعدد، آدمي‌را به انديشيدن فرا مي‌خواند. بر اساس اين آيات عقل به عنوان نيروي موهبتي الهي در درون انسان مورد تاكيد واقع شده و علاوه بر آن در موارد متعدد، دعوت به انديشه، خردورزي و ژرف‌نگري در جاي جاي قرآن مشاهده مي‌شود. آيه 164 سوره بقره اين نظر گاه قرآني را چنين بيان مي‌دارد: «در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پياپي آمدن شب و روز و در كشتي كه به سود مردمان در دريا روان است و در آبي كه خدا از آسمان فرو فرستاد و با آن زمين را پس از مردگي زنده كرد و هرگونه جنبنده را در آن پراكنده ساخت و در وزيدن باد‌ها ازهر سوي، در ابرهاي گمارده ميان آسمان و زمين، در همه اينها نشانه‌هايي است (از دانايي و توانايي خدا) براي كساني كه خرد خويش را به كار اندازند.» خردورزي در تعريف ديگر قرآني به عاقبت انديشي تعبير شده است. در سوره ملك آمده است: «(دوزخيان گفتند:) كه اگر ما مي‌شنيديم يا خرد خود را به‌كار مي‌انداختيم، اكنون در شمار دوزخيان نبوديم.» (آيه 10) قرآن مجيد به فعال‌سازي عقل، چه در عرصه حيات فردي و چه در عرصه حيات اجتماعي تاكيد مي‌ورزد. اشاره به مشورت در امر، توجه و احترام به خرد جمعي و بها دادن به محصول خرد آدميان توسط خالق آنهاست؛ يعني اين كه استفاده از خرد و آگاهي اثرات بسيار مثبت و سازنده‌اي در بناي يك جامعه مردمسالار ديني خواهد داشت. بر پايه همين گونه تأكيدات است كه در سوره زمر، خداوند ميان كساني كه مي‌دانند و كساني كه نمي‌دانند تفاوت قائل مي‌شود و باز در جاي ديگري در همين سوره مي‌فرمايد: «بگو بندگان من، آنان كه هر سخن را گوش مي‌دهند و از بهترينش پيروي مي‌كنند، بشارت ده كه آنها كساني هستند كه خداي تعالي هدايتشان كرده و خردمندانند.» (آيه 18) غير از اين موارد، فهم آيات و مفاهيم مجرد قرآني و مباحث جهانشناختي قرآن نياز به تفكر و تعقل دارد و بر پايه اين سخنان كه گوشه‌اي از بحر بيكران دعوت حق تعالي به تفكر است شالوده مكتب اسلام بر به‌كارگيري عقل و بهره‌وري از تعقل بنا شده است. نهيب‌هاي قرآني«آيا نمي‌انديشيد» نشان اين است كه اساس كار در ابتدا و انتها بر اساس فهم عقلي است. يكي ديگر از وجوه استناد به عقل در قرآن مجيد، استكمال انسان است. يعني با وجود تعقل و خردگرايي، جامعه بشري به كمال راه مي‌يابد. قرآن دعوت به بينه مي‌نمايد: «آيا جز خدا خداي ديگري هست؟ بگو برهانتان را بياوريد اگر راستگو هستيد.» (نمل 64) و يا «ليهلك من هلك عن بينه» (انفال 64) نيز: «اي پيامبر، مردم را با حكمت و موعظه و جدال احسن به راه پروردگارت فرا خوان.» (نحل 126) پذيرش عقل توسط قوه عاقله انسان واقع مي‌شود. يعني عقل آدمي‌ به اقتضاي آن‌كه در فهم حقايق مي‌كوشد به‌واسطه پاكي فطري خود مباني اصيل وحي را كه با خود تطابق دارند مي‌پذيرد و پس از آن با چراغ وحي در مسير تعقل متعالي تري قرار مي‌گيرد. وحي در دشواري‌هاي مسير، عقل آدمي ‌را ياري مي‌دهد، زيرا شناخت و جهان‌نگري كلي را به او اهدا كرده است. وحي و عقل در انديشه قرآني به پيوندي معنادار و شگرف مي‌رسند تا آنجا كه در مكتب قرآن تفكر خود يك عبادت است. قرآن دعوت به تفكر مي‌كند و بنا بر اين الزامات آن را نيز مي‌پذيرد، چرا كه گاه عقل و خرد انساني خطا پذير نيز هست و اين ناهمساني بايد به گونه اي حل شود. برخي گفته‌اند: «آدمي ‌را به تعقل فرا مي‌خوانند، معنايش اين است كه نتايج اين تعقل را در كل مطلوب مي‌دانند و بر آنند كه اگر آدميان به تفكر و تعقل واداشته شوند و عقول بر هم جمع شوند و آدميان از سركشي‌هاي عقل و چون و چراهاي آن نترسند و در راه تفكر جسارت ورزند، بشريت مجموعا سود خواهد كرد نه زيان. عقلي را كه خداوند به آدميان بخشيده است بر همين نهج سير مي‌كند و اگر آدميان آن را محترم نشمارند، هيچ جايگزيني براي آن نخواهند يافت.» البته در اين سخن به مباني تعقل قرآني اشاره اي نشده است، اما مي‌توان گفت كه در روش تعقل قرآني، جامعه بشري هر چه بيشتر با ژرفي‌هاي خلقت و عظمت آفرينش و تتبع در آثار حيات بپردازد به طريق اولي در حيات فردي و اجتماعي خويش نيز آن را به‌كار مي‌گيرد. هدف از بعثت انبيا نيز فرا آوردن انديشه‌هاي انساني به ساحتي متعالي است والا اگر حكم به تعطيل عقل بود، ديگر چه نيازي به قرار دادن اين غريزه در وجود آدمي‌بود. جان لاك در باره احياي خرد توسط وحي چنين مي‌نويسد: «خدا وقتي‌ پيامبر را ايجاد مي‌كند، عقل بشر را اعدام نمي‌كند. او همه قواي بشر را در وضع طبيعي باز مي‌نهد تا ياريش دهد. در باره الهامات خود ارزيابي كند كه آيا منشاء الهي دارد يانه؟» در انديشه قرآن، خردورزي علاوه بر احياي عقل، پرورش خرد نيز است. خدا با فرستادن وحي عقل را تعطيل نمي‌كند، بلكه او را در جهت صواب به حركت و پويش وامي‌خواند. حضرت علي‌(ع) در خطبه آغازين نهج البلاغه چنين مي‌فرمايد: «خداوند در ميان مردم فرستادگانش را بر انگيخت و پي‌در‌پي پيامبرانش را فرستاد تا پيمان خلقتش را از آنان بستاند و نعمت فراموش شده الهي را به آنان يادآوري كنند و به تبليغ با آنان احتجاج كنند و حجت را بر آنان تمام كنند و جواهر افكار و نفايس انظار را كه در سرشت عقول نهفته است، برانگيزند.»




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن