تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804039435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كانت ‌و رابطه‌ تفكر، تكليف ‌و ايمان‌


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كانت ‌و رابطه‌ تفكر، تكليف ‌و ايمان‌ جام جم آنلاين: من جا را براي شناخت و معرفت محدود مي‌كنم تا جا براي ايمان باز شود.(امانوئل كانت‌)كانت به‌زعم بسياري از پژوهشگران يكي از 3 فيلسوف بزرگ تاريخ فلسفه است. او نخستين فيلسوف عصر جديد است كه به كار تدريس در دانشگاه اشتغال داشت و به نظر مي‌رسد همين خصلت معلمي است كه از او فيلسوفي منصف و متعادل ساخته است. شايد خيلي‌ها تعادل را در روش انديشه‌ورزي فيلسوف، نقص قلمداد كنند و آن را با محافظه‌كاري يكي پندارند؛ اما همه مي‌دانيم افراط و تفريط در فكر و عمل همواره آسان‌تر از حفظ تعادل و ميانه‌روي است. جالب اين‌كه كانت نه‌فقط در رفتار و شيوه انديشه‌ورزي كه به لحاظ موقعيت تاريخي هم ميانه و حد وسط است؛ به طوري كه خيلي‌ها تاريخ فلسفه را دقيقا به قبل و بعد از كانت تقسيم كرده‌اند. كانت كه برخلاف عمده فيلسوفان، مهمترين آثارش‌- نقد عقل محض، نقد عقل عملي و نقد قوه حكم- را پس از 50 سالگي منتشر كرده، احاطه زيادي به آراي مختلف متفكران پيش از خود داشته و چه‌بسا همين او را به تلاش براي ايجاد سازگاري ميان آموزه‌هاي مختلف واداشته است. او به دنبال جمع ميان عليت و آزادي، علم و اخلاق، اراده انسان و اراده خدا و دين و دانش است. نه همچون لاك و هيوم به مابعد‌الطبيعه بي‌اعتناست و نه همچون لايب‌نيتس و باركلي به دنبال نفي مدعيات عالمان علوم طبيعي است. او معتقد است علم و ايمان ضديتي باهم ندارند و براي جمع بين اين دو فقط كافي است براي هر دو به نسبت مناسب جا باز كنيم. كانت نمي‌گويد من شناخت و معرفت را كنار مي‌گذارم تا ايمان جايگزين آن شود و نيز نمي‌گويد: از بند ايمان خلاصي مي‌جويم تا به شناخت و معرفت اصيل‌تري دست يابم؛ چراكه او هيچيك از شناخت و ايمان را ديو يا فرشته نمي‌داند كه معتقد باشد ديو چو بيرون رود فرشته درآيد. اهميت عقل عملي در انديشه كانت بيانگر همين وجه تمايز او از ديگر بزرگان تاريخ فلسفه است. ميان انسان متفكر و عاقل فرق بسيار است و شايد يكي از دلايل مخالفت ديرينه عامه مردم با شخصيت غير نرمال انسان‌هاي متفكر و فيلسوف همين بهره‌مند نشدن بسياري از بزرگان انديشه و فلسفه از فرمانبري عقل باشد. كانت بخوبي دريافته است كه عقل ارزشگذار و شايسته اعتنا عقل عملي است، نه عقل نظري. يعني همان عقلي كه در نظر عامه مردم هم داراي ارزش و احترام است. اخلاق در فلسفه كانت يكي از ستون‌هاي اصلي تفكر او را تشكيل مي‌دهد. او مي‌گويد: فقط مطابق دستوري عمل كن كه بتواني اراده كني آن دستور به صورت قانون كلي درآيد. اين تكليف‌گرايي كانت در كنار فضيلت‌گرايي ارسطو و فايده‌گرايي بنتام و ميل 3 مكتب اخلاقي اصلي جهان ما را تشكيل مي‌دهند، اما كانت با اين قانون ساده‌اش كه به امر مطلق مشهور است، آموزه‌اي را مطرح مي‌كند شبيه آنچه همه اديان به آن توجه نشان داده‌اند: «هرچه براي خود مي‌پسندي، براي ديگران هم بپسند و هرچه براي خود نمي‌پسندي، براي ديگران هم مپسند». كانت برخلاف بنتام و ميل معتقد است عمل را با توجه به معيار حداكثر فايده براي اكثريت انسان‌ها نمي‌توان اخلاقي يا غيراخلاقي معرفي كرد و نتيجه‌اي كه يك عمل براي ما به ارمغان مي‌آورد، كوچكترين نقشي در معيار اخلاقي و غيراخلاقي بودن آن ندارد. معيار ارزشگذار اين است كه عملي تا چه اندازه از سر تكليف و وظيفه انجام شده است. كانت معتقد است عقل نظري نمي‌تواند در مورد خدا و نفس اظهار نظر كند، اما اين به معناي بي‌اعتقادي او به خدا و بقاي نفس نيست. او اين مفاهيم را از طريق اخلاق يا عقل عملي قابل اثبات مي‌داند و ضرورت و اهميت اخلاق را دليلي مي‌داند بر وجود خدا و نفس. وي با جمله «من جا را براي شناخت و معرفت محدود مي‌كنم تا جا براي ايمان باز شود صراحتا لزوم جمع ميان جهان علم با جهان دين و اخلاق را يادآور مي‌شود. كانت مي‌گويد: «شجاعت انديشيدن داشته باش» و ما مي‌دانيم پيش از هر كسي او خود به اين گفته‌اش عمل كرده است. جمله‌اي كه مستمسك متفكران دنياي مدرن براي تلاش در جهت تغيير جهان بر طبق دريافت‌هاي محدود بشري قرار گرفته، نخستين بار از سوي كسي اظهار شد كه هرگز تفكر و علم و انديشه را متعارض با تكليف، دين، خدا و اخلاق نمي‌دانست. آزاد جعفري‌




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن