واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام پارسانیا:
سید قطب میراث کلام اشعری را در جهان اسلام فعال کرد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سید قطب میراث کلام اشعری و جریان کلام جهان اسلام را فعال کرد. وی عقبه نگاه اشعری دارد و نه عقل عملی و نه متافیزیکی در اندیشه او جایی ندارد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دومین روز همایش سید قطب (دوشنبه 27 بهمن ماه) با حضور حجتالاسلام احمد رهدار، رئیس مؤسسه فتوح اندیشه، حجتالاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، موسی نجفی، یعقوب توکلی و ... در دانشگاه تهران برگزار شد. در بخشی از این همایش حجتالاسلام پارسانیا درباره جریانات معاصر جهان اسلام و تقسیم بندی آن گفت: برخی از این رویکردها در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم میشود برخی در چارچوب سنت فکری جهان اسلام و بخشی در دوران معاصر که دوران مواجه یا جهان مدرن است و در حاشیه قرار میگیرد، برخی این را در بخش میانی میگذارند خود اینها باز به دو قسمت تقسیم میشود یکی آنها که متعلق به سنت هستند بعد مواجهه غرب یا در خود فرو رفته و تاریخ را متوقف میکنند و به حفظ آنچه بوده دست میزنند و بخش دیگر برای مواجه با حیات تاریخی خود فعالانه برخورد میکنند . وی با اشاره به اینکه سنت در بخشهای مختلف جهان اسلام رویکردهای مختلف ظاهرگرایانه، عقلانی، عرفانی، فلسفی، تلفیقی و کلامی دارد،گفت: هر یک در سطوح مختلف جریانات معرفتی متعددی آن را شکل داده است لذا دو جریان اول به گونهای متکثر حضور دارند، عملی که حضرت امام یا میرزای نائینی در صدر مشروطه کردند در تئوریزهکردن جنبش تنباکو نمونه این امر است. پارسانیا یادآور شد: در جریان فلسفی در طهران که میراث فلسفه اسلامی است ما تا دهه 40 و 50 استوانههای فکری و حکمت را داریم که به بازتولید اندیشه فلسفی در چارچوب متون و حفظ آن میپردازند، اندک افرادی با این روند مواجه فعال میکنند مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری. جریانهای صوفیانه ای که موجود است گاه نظری و عملی در بین اهل سنت فعال شدهاند. وی با تأکید بر اینکه برخی افراد متأثر این جریانات هستند ممکن است میراث عرفانی جهان اسلام را برای مواجه با جهان مدرن بکار ببرند، یادآور شد: جریانات حاشیه جهان مدرن هم دو طیفاند برخی کامل جغرافیا را به تاریخ دیگر انتقال میدهند محیطهای کلاسیک ما بیشتر این شکل را دارد اما بخشی سعی میکند با محیط خود فعالانه برخورد کنند و موضوعات و مفاهیم خود را بومی کند و برای خود تاریخ سازی کند. بنابراین این چهار نوع رفتار و عمل که در جریانات معاصر وجود دارد به نظر من سید قطب متعلق به جریان دوم تحت عنوان یک سنت فعال عملگرا است هم فعالیت نظری و هم عملی دارد. حجتالاسلام پارسانیا در ادامه یادآور شد: سید قطب میراث کلام اشعری و جریان کلامی جهان اسلام را فعال میکند. سلفیه مصر که اخوان در کانون آن است بیشتر بازگشت شکوه را طلب میکند. سید قطب قران و جهان اسلام را به عنوان کتاب و فرهنگی که انسان را به اسلام دعوت میکند، میداند او عقبه نگاه اشعری دارد که نه عقل عملی و نه متافیزیکی در اندیشه او جایی ندارد. انتهای پیام/ک
93/11/28 - 09:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]