واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام رهدار در همایش سید قطب:
«داعش» ملهم از اندیشههای سید قطب است
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: به نظر من اندیشههای سید قطب به داعش رسیده است، چون منطق مواجهه بستر تاریخی ندارد لذا ختم به خشونت میشود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دومین روز همایش سید قطب ظهر امروز (دوشنبه 27 بهمن) با حضور حجتالاسلام احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه، حجتالاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، موسی نجفی و یعقوب توکلی از اساتید دانشگاه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدای این همایش حجتالاسلام رهدار با اشاره به اینکه سید قطب از آن دست شخصیتهای اسلامی است که ارزش توجه به اندیشهها و بازخوانی آرائش را دارد، گفت: توجه به او مخصوصاً در شرایطی که تحولاتی در جهان اسلام است، حداقل ضعفش این است که مسبوق نظام مبرهن اندیشهای نیست. وی در ادامه افزود: سید قطب را در دو سطح میتوان تحلیل کرد نخست لایهای که میشود گفت مثبت و دوم لایهای که منفی است برای هر یک از این دو نباید غفلت کنیم که مفروض است درون یک محتوایی که آن محتوا تسنن عربی است. به رغم اینکه در جهان تسنن به ویژه عربی کتابهای اندیشه سیاسی به معنی عام ـ دانش سیاسی، از فلسفه تا فقه و تاریخ سیاسی ـ زیاد هست و حتی به مراتب بیشتر از حوزه اندیشه سیاسی تشیع است این سؤال مطرح میشود که پس چرا در جهان تسنن عربی انقلاب صورت نگرفته است؟ حجتالاسلام رهدار با تأکید بر اینکه یکی از بسترهای جهان تسنن اخوان المسلمین است به رغم اینکه اخوان نتوانسته اندیشه را تبدیل به انقلاب کند، یادآور شد: یکی از دلایلی که در جهان عرب سنی انقلاب صورت نگرفته و انقلاب اسلامی لااقل دشوار است این هست که برخلاف تشیع، جهان تسنن فاقد یک میراث پیوسته است و در جهان تشیع،نقطه ثقل اندیشه و معرفت دینی ما مکتب امامان معصوم است این اندیشه از زمان امامان تا امروز در اندیشه نمایندگان تاریخی مکتب تدوام یافته به گونهای که فرض کنید ما وقتی میخواهیم امام راحل را تحلیل کنیم میتوانیم بگوییم امام میراث دار جریان اجتهادی پیش از خود است و از آسمان نیامده بلکه از عمق تاریخ شیعه ظهور کرده است! وی در ادامه یادآور شد: در مکتب اهل بیت (ع) برای ما تقیه را جایز دانستند درحالیکه در جبهه انقلاب امام گفتند تقیه حرام است و هیچ کدام ما احساس تضاد از این تفاوت نمیکنیم همین اتفاق درباره همه فقیهان ما صادق است این اتفاق را ما در تاریخ تسنن نمیبینیم چون حجیت از یک جایی دیگر قطع شده است. حجیت تاریخی در بستر اجتهاد به ما رسیده است ولی حجیت تاریخی در بستر اهل سنت نیست این یکی از دلائلی است که اندیشه انقلابی اهل سنت خشن است یا انقلابی نیست و به سمت طالبانیسم و داعشی رفته به نظر من اندیشههای سید قطب به داعش میرسد چون منطق مواجهه بستر تاریخی ندارد لذا ختم به خشونت میشود. حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه به لحاظ تاریخی خط ابوبکر و عمر پایانش ابن زبیر است درحالیکه خط اصیل تاریخ اهل سنت،عثمان و بنی امیه است، یادآور شد: جهان بینی مذهبی توسط این خط در جهان بنی امیه بستر شده که همه اینها یهودیهای مسلمان شده هستند. وی درباره کعبالاحرارها توضیح داد: کعبالاحرارها دو کار کردند یکی روایات سیاسی ساختند روایاتی که انحصاری اهل بیت (ع) بود مثلا بدل حدیث کساء یا لیلة المبیت اینها با وجود مهم بودن ولی تأثیر کلان تاریخی نداشتند، کار دومشان روایات غیر سیاسی اعتقادی ساختند مثلا اینکه خدا و صفات او چطور هست. اگر مسئله سید قطب مسئله اجتهاد را مطرح میکند اجتهاد رسم شیعی است اینکه درون اجتهاد چقدر به رسم شیعی نزدیک شده،جای کار دارد. حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه جریان اخوان را بستری برای تصرف تاریخی شیعه در تسنن میبیند، فت: همین اندازه که اینجا عقل به میان آمده به ما امکان دیالوگ میدهد جریان عقل گرای تسنن به دلیل فقدان اصالت در تاریخ نسبتاً قابل توجه لازم است خود را در سطح اجمال نگه دارد. انتهای پیام/ک
93/11/27 - 16:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]