تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804248348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا استاندارد فقط يک علامت خالي است؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آيا استاندارد فقط يک علامت خالي است؟
گاهي اوقات تقلب هايي در توليد محصولات غذايي صورت مي‌گيرد که ديگر نمي‌توان آنها را در حد دريافت نشان استاندارد دانست. اين محصولات کجا تهيه مي‌شوند؟
کد خبر: ۴۷۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷ - 15 February 2015


به فروشگاهي مراجعه مي‌کنيد. محصولي را انتخاب کرده و آن را مصرف مي‌کنيد. اما به نظر مي‌رسد که از کيفيت آن راضي نيستيد. با اينکه اين محصول نشان استاندارد را هم داراست. چه اتفاقي مي‌افتد؟ اينکه مي‌گوييد اين محصول استاندارد هست يا نيست... استاندارد به معني نظم و قانون است. يعني اينکه کاري با نظم و ترتيب انجام شود. آن زمان است که هر استاندارد دريافت مي‌شود و باقي ماجرا.


به گزارش ابتکار، شايد براي يک مصرف کننده عام تعريف استاندارد حس اطمينان را به او بدهد. به اين اطمينان مي‌رسيم که تمامي آزمايشات و مطالعات پيش از مصرف انجام شده است و به نتيجه مطلوب دست پيدا کرده اند.


اين نشان تنها مربوط به کالا نمي‌شود بلکه در مورد خدمات هم بسيار شنيده شده که بايد از استاندارد لازم برخوردار باشد. يعني خدماتي که در چارچوب مشخص ارائه شوند. چارچوب معناي استاندارد را در ذهن تداعي مي‌کند. شايد همان نشان استاندارد کمي خيال ما را براي خريد و مصرف بهتر راحت کند. در بيشتر کشورها سازمان استاندارد وجود دارد و البته گاهي نيز موسساتي ايجاد شده است که در همين راستا فعاليت مي‌کنند.


بي اعتماد شدن مردم


زماني اعطاي نشان استاندارد به کالاهاي بي کيفيت مردم را بي اعتماد مي‌کند. نشان استاندارد يکي از دلايلي است که مردم مي‌توانند به کالاهاي مصرفي خود اعتماد داشته باشند. گاهي اوقات عدم رعايت قانون و بي توجهي به مقررات در زمينه اعطاي نشان استاندارد به کالاهاي بي کيفيت، اعتماد و امنيت عمومي مردم را دچار خدشه مي‌کند. سازمان استاندارد به معناي ديگر حافظ سلامت و بهداشت مردم است.


تقلب در محصولات غذايي


کارشناسان معتقدند که تعيين کردن استاندارد، مشخصه هايي دارد. مثلا مي‌گويند به يک محصول بايد چه موادي اضافه يا از آن کم شود تا بتواند خود را به حد گرفتن نشان استاندارد برساند. گاهي اوقات تقلب هايي در توليد محصولات غذايي صورت مي‌گيرد که ديگر نمي‌توان آنها را در حد دريافت نشان استاندارد دانست. اين محصولات کجا تهيه مي‌شوند؟


آنها که پلمپ شدند


بارها در اخبار شنيده ايم که کارگاه غير مجاز توليد محصولات مواد غذايي شناسايي و پلمپ شد. دقيقا کاري را که با برخي از پوشاک ايراني ما انجام مي‌دهند. توليد داخل را با مارک ها و برندهاي خارجي که به وفور در بازار يافت مي‌شود به مردم عرضه مي‌کنند. نمونه اي از اين کارگاه ها در اصفهان بود که مبادرت به توليد داروهاي نيروزا و سرکه تقلبي کرده بود. دراين کارگاه هاي زيرزميني، انواع قرص ها، آمپول ها و مواد نيروزاي بدنسازي به صورت غير مجاز و در شرايط کاملا غير استريل توليد، بسته بندي و در باشگاه هاي بدنسازي بين ورزشکاران توزيع مي‌شد. گرچه مقادير قابل توجهي از انواع اين داروها و دستگاه‌هاي ساخت آنها ضبط و جمع آوري و متهمين جهت پيگيري‌هاي قانوني به مقامات قضايي معرفي شدند اما اين مواد و محصولات توزيع شده بود و...


سرکه هايي با آب چاه


تعدادي از کارگران اتباع بيگانه غير مجاز دور هم جمع شدند و کارگاهي را تشکيل دادند که در آن خبري از آزمايشگاه و واحد کنترل کيفيت نيست. با ترکيب اسيد استيک صنعتي غير خوراکي و فرمولاسيون با آب چاه غير خوراکي و غير بهداشتي، کارامل غير بهداشتي و غير خوراکي سرکه تهيه مي‌کردند و آن را به بازار مصرفي ارائه مي‌کردند. البته در کنار اين سرکه هاي تقلبي، انواع مايع سفيد کننده به مقدار تقريبي 1000 ليتر، جوهر نمک تقلبي 1000 ليتر و مقاديري شيشه‌شوي تقلبي و وسايل و تجهيزات توليد نيز توليد مي‌شد.


بي کيفيت استاندارد نمي‌گيرد


اعتماد، مدير کل استاندارد استان مازندران در گفتگو با خبرنگار روزنامه ابتکار مي‌گويد: محصول بي کيفيت استاندارد نمي‌گيرد. بايد ويژگي هايي داشته باشد که بتوان به آن نشان استاندارد را اعطا کرد. حداقل ويژگي ها را بايد دارا باشد که بتوان به آن استاندارد گفت. وي اعتقاد دارد که ممکن است محصولي کيفيت بالاتر از آن سطح را دارا باشد. کنترل در تمام کشور صورت مي‌گيرد. اعتماد ادامه مي‌دهد: واحدهاي توليدي مستلزم اين هستند که پروانه توليد را از سازمان جهاد کشاورزي يا سازمان صنعت، معدن و تجارت دريافت کند. اين واحدهاي توليدي بايد آزمايشگاه و و احد کنترل کيفيت داشته باشند.


توليدات جعلي


مدير کل استاندارد استان مازندارن مي‌گويد: بسياري از کارگاه هاي زيرزميني توليدات جعلي دارند. واحدهايي که پروانه استاندارد يا شناسنامه ندارد. واحد بايد مجاز و داراي شناسنامه باشد. کارشناسان سازمان استاندارد از مراکز عرضه نمونه برداري مي‌کنند. گاهي اوقات اين کارشناسان به عنوان مشتري به مراکز عرضه مراجعه کرده و محصول را خريداري و نمونه برداري مي‌کنند و به استان محل توليد اعلام مي‌کنند. اکثرا اين کارگاه هاي زيرزميني محصولات خود را در استان خود عرضه نمي‌کنند براي اينکه نتوانند شناسايي شوند ولي به هر حال پيگيري ها مراکز را معرفي مي‌کند.


ناهنجاري هاي ورودي


متاسفانه در برخي موارد با ورود اجناس و محصولات بي کيفيت به بازار شاهد بروز ناهنجاري هاي مختلفي هستيم که سبب بروز مشکلاتي براي مردم مي‌شود. امروزه مسأله بالا بردن کيفيت محصولات به عنوان يک اصل در همه ابعاد مورد توجه است. اما رد پاي کالاهاي بي کيفيت چيني در بازار ايران ديده مي‌شود. گرچه هم اکنون کالاهاي صنعتي ساخته شده بي ‌کيفيت چيني اجازه ورود به ايران را ندارد و بازرسان چيني براي کنترل کيفيت محصولات وارداتي به ايران همکاري مي‌کنند. کيفيت کالاهاي چيني از مبدا اين کشور توسط استاندارد چين کنترل مي‌شود و هم اکنون کالاهاي صنعتي ساخته شده بي ‌کيفيت چيني اجازه ورود به ايران را ندارد و بازرسان چيني براي کنترل کيفيت محصولات وارداتي به ايران همکاري مي‌کنند.


قاچاق دامن ما را مي‌گيرد


قسمت عمده اي از کالاهاي چيني بي کيفيت موجود در بازار از طريق قاچاق وارد کشور مي‌شود که برنامه ريزي لازم براي مقابله با اين پديده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام گرفته است. مناطق آزاد تجاري يکي از مراکز تجمع کالاهاي چيني است که سازمان استاندارد در اين مناطق نيز حضور جدي و فعال خود را آغاز کرده است. طي سال هاي گذشته بالغ بر 10 هزار قلم کالا، بدون نظارت و بازرسي استاندارد وارد کشور مي‌شد، در صورتي که اگر استاندارد کالاهاي توليد داخل کشور مطابق با نياز بازارهاي جهاني ارتقا نيابد، بدون شک بسياري از اين بازارها را از دست خواهيم داد. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن