تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803666874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي با تهييج انگيزه‌ها شکل مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ بهمن ۱۳۹۳ (۱۳:۱۲ب.ظ)
دانشيار جامعه‌شناسي دانشگاه شيراز: اقتصاد مقاومتي با تهييج انگيزه‌ها شکل مي‌گيرد دانشيار جامعه‌شناسي دانشگاه شيراز گفت: در حوزه دفاعي و نيروهاي مسلح، صنايع و تکنولوژي‌هايي وجود دارد که متکي بر دانش داخلي است. مهندسي کالا و مهندسي توليد مي‌تواند با برداشت‌هايي از دوران جنگ و تهييج انگيزه‌ها و موضوع‌هاي رواني دفاع مقدس به سمت اقتصاد مقاومتي گام بردارد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد سعيد زاهد زاهداني، دانشيار جامعه‌شناسي دانشگاه شيراز با بيان اينکه رسانه ها نقش تعيين‌کننده‌اي در ترويج فرهنگ‌سازي اقتصاد مقاومتي دارند، عنوان کرد: تجربه‌اي که از انتهاي دوره قاجار و ورود مدرنيته به کشور وجود دارد، نشان مي‌دهد که رسانه‌ها مي توانند در تبيين مباني فکري اقتصاد مقاومتي نقش موثر و تعيين کننده اي داشته باشند.
وي مي‌افزايد: وابستگي اقتصادي به نظام مبتني بر برنامه‌ريزي و ساختار داخلي، پيش‌شرط اجراي اقتصاد مقاومتي است که براي جايگزيني آن با نظام اقتصادي کنوني، رسانه‌ها با احساس مسئوليت نقش مؤثري در فرهنگ‌سازي ايفا نمايند.
وي خاطرنشان کرد: از اواخر دوره پهلوي، نظام اقتصادي بر اساس درآمدهاي نفتي تنظيم شد و به‌طور جدي وابستگي به محصول ديگري غير از نفت برنامه‌ريزي نشده است و مي‌توان گفت به‌جز دوره کوتاهي در زمان مصدق که تلاش کرد ميزان وابستگي به نفت را کاهش دهد، در هيچ دوره‌اي کسب درآمد از محصولي غير از نفت، تجربه اجرايي نداشته است.
زاهداني با اعتقاد بر اينکه براي يافتن مسير فرهنگ‌هاي اجتماعي و ايجاد الگوي مصرف ابتدا بايد فرهنگ‌سازي دقيقي از داخل نظام آموزشي صورت گيرد، گفت: وقتي فرهنگ سازي از ابتدايي ترين مرحله آموزشي در جامعه صورت گيرد مي توان انتظار داشت که تربيت‌يافتگان آن براي اجراي اقتصاد مقاومتي هماهنگ عمل کنند.
دانشيار جامعه‌شناسي دانشگاه شيراز تصريح کرد: اصل قضيه اقتصاد مقاومتي، اتکا به منابع داخلي و آن چيزي است که در سرزمين مادري وجود دارد. اقتصاد در واقع ارتباط منطقي بين توليد، توزيع و مصرف داخلي است که بايد زنجيره‌هاي آن به يکديگر وابسته و استوار باشند.
عضو هيئت علمي پژوهشکده تحول در علوم انساني يادآور ‌شد: ايجاد ارتباط بين سه بخش توليد، توزيع و مصرف با واردات و صادرات بايد به‌گونه‌اي تعريف شود که همواره توليد داخلي مورد حمايت قرار گيرد و در اين زمينه از استعدادها و پتانسيل‌هاي اقليمي، فرهنگي و منطقه‌اي 100 درصد بهره‌گيري به‌عمل آيد.
زاهداني با اشاره به نقش بخش خصوصي در تحقق اقتصاد مقاومتي تاکيد کرد: قطعا دولت بايد با برنامه‌ريزي بتواند از توانمندي هاي نيروي انساني و به‌ويژه منابع مالي بخش خصوصي، حداکثر بهره‌وري را داشته باشد. اگر دولت نقش خود را به درستي بازي کند و به عوض مداخلات در سرنوشت توليد در واگذاري‌ها به بخش خصوصي با سخاوت بيشتر و صبر و حوصله و ازخودگذشتگي بالاتري عمل کند، نتيجه به‌دست‌آمده علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتي، تقويت مدارهاي توليد نيز خواهد بود.
وي اضافه مي‌کند: زماني که برنامه‌هاي اجتماعي توسط دستگاه‌هاي نظارتي بر بخش خصوصي دنبال مي‌شود، ضمن آنکه حساسيت بخش خصوصي به‌علت منافع داخلي افزايش مي‌يابد، مي‌توان انتظار موفقيت بالاتري را داشت. به‌طور مثال به کارگرفتن سازمان هاي مردم نهاد و تشکل‌ها در حوزه تنظيم بازار که به‌صورت صنفي مي‌توانند بر خرده‌فروشي‌هاي سطح شهرها نظارت کنند، درصد موفقيت آنها نسبت به دولت بيشتر خواهد بود چرا که دولت از يک سو با منابع محدود نيروي انساني روبه‌رو است و از سوي ديگر امکان نظارت همه‌جانبه بر همه اصناف را ندارد؛ بنابراين اگر اصناف مختلف که در طيف بخش خصوصي فعاليت مي‌کنند، نظارت بر هم‌صنفي‌هاي خود داشته باشند، نتيجه به‌دست‌آمده موفقيت بيشتر در حوزه تنظيم بازار است.

صادرات ماده خام با اقتصاد پيشرفته تعارض دارد
اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: تحريم‌ها مي‌تواند اثر مثبت و فزاينده داشته باشد. مي‌توان از تحريم به‌عنوان يک فرصت براي اتکا به منابع داخلي و ساختارشکني فعلي نام برد.
زاهداني با بيان اينکه تحريم‌ها به‌عنوان موانع طبيعي در دوره‌هاي مختلف براي همه کشورها تعريف مي‌شوند، خاطر نشان کرد: تحريم ها در واقع فرصت‌هايي هستند که دانش فني و افزايش مهارت و تقويت ساختار‌هاي خودبينانه داخلي را فراهم مي سازد.
وي با اشاره به بهره گيري از ظرفيت‌هاي نفت و گاز در تحقق اقتصاد مقاومتي، گفت: سياست تجاري کشور بايد مبتني بر نظام حمايت از توليد باشد؛ نظامي که با استفاده از تخصص مهندسي و توسعه دانش‌هاي متمرکز در بخش پتروشيمي به کمک درآمدهاي نفتي بيايد.
زاهداني ادامه مي‌دهد: صادرات ماده خام هيچ تناسبي با اقتصاد توسعه‌يافته و مدرن ندارد، به اين معنا که نمي‌توان براي خروج از مرحله گذار و ورود به مرحله توسعه سخن گفت، اما در حوزه صادرات خام فروشي کرد.

اقتصاد مقاومتي با تهييج انگيزه‌ها و موضوع‌هاي رواني دفاع مقدس شکل مي‌گيرد
دانشيار جامعه‌شناسي دانشگاه شيراز تصريح کرد: در حوزه دفاعي و نيروهاي مسلح، صنايع و تکنولوژي‌هايي وجود دارد که متکي بر دانش داخلي است، به اين معنا که با اتکا به مهندسي و دانش نيروي انساني بومي کشور تکنولوژي‌هاي روز و صنايع دفاعي پيشرفته‌اي ساخته شده است که مي‌تواند الگوي موفقي براي حوزه هاي ديگر جهت ورود به اقتصاد مقاومتي باشد.
وي يادآور شد: تکنولوژي تنها دانش به‌روز نيست، بلکه مديريت و سازماندهي پتانسيل‌هاي فعلي نيز جزو دانش روزآمد شمرده مي‌شود.
زاهداني تاکيد کرد: مهندسي کالا و مهندسي توليد مي‌تواند با برداشت‌هايي از دوران جنگ و تهييج انگيزه‌ها و موضوع‌هاي رواني دفاع مقدس به سمت اقتصاد مقاومتي گام بردارد.

کشاورزي يکي از مؤثرترين زيربناهاي اقتصادي
عضو هيئت علمي پژوهشکده تحول در علوم انساني اضافه مي‌کند: بعد از نفت کشاورزي بزرگ‌ترين منبع درآمدي کشور است. مي‌توان به صنعت کشاورزي به‌عنوان يکي از مؤثرترين زيربناهاي اقتصادي که متکي بر توانمندي‌هاي داخلي است، نگاه کرد.
وي افزود: قطعا دولت‌ها با برنامه‌ريزي‌هاي مالي و افزايش توانمندي‌هاي اقتصادي در حوزه کشاورزي مي‌توانند از اين بستر براي رسيدن به امنيت غذايي استفاده کنند.
زاهداني با بيان اينکه استقلال و امنيت غذايي در دل اقتصاد مقاومتي است، گفت: اين مهم جز با هدايت سرمايه و منابع تحقق پيدا نخواهد کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن