واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
زیبایی را با علم و فلسفه میشناسیم زیبایی را با علم، فلسفه و ادراک میشناسیم و متصدی درک آن هم هنر است، هنرمندان تمام کوششان این است که به نوعی به زیبایی دست یابند و آن را به دیگران بنمایاند.
به گزارش فرهنگ نیوز ، کاش میدانستیم که آیا چیزی زیباتر، برتر و شرف تر از خدا وجود دارد که خالق و مربی و پدید آموزنده و بازگرداننده و تدبیر کننده و نظم دهنده اشیاء عالم وجود است. همان طور که بالاترین لذتها معرفت به خداست، خود معرفت نیز غریزه شناخت زیبایی خداست. چرا که زیبایی پایدار مخصوص خداست و آن از طریق معرفت به دست می آید و زیباییهایی که خارج از معرفت باشد، پایدار نیست اگر چه احساس انسان را بنوازد مانند زیبایی گل یا صورت زیبا که تحت این لذت قرار نمی گیرند.
غلامحسین ابراهیمیدینانی چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه روز گذشته معرفت درباره رابطه لذت و زیبایی مباحثی را بیان کرد که بخشی از آن بدین قرار است:راههای رسیدن به خداوند یکی ـ دو تا نیست همانطور که از طرق مختلف فقر و غناء و ... میتوان به خدا رسید از طریق زیبایی نیز میتوان به خدا رسید ما اگر زیباییها را در عالم نمیبینیم نقصی در چشم یا درک و فکرمان است این عالم پر از زیبایی است و این اظهر ظواهر نغمه بلبل و زمزمه جویبار است که محدود هم نیست اما حتی اشخاصی که ذوق زیباییشناسی دارند نکته اساسی که فیض کاشانی هم در اشعارش در نظر دارد، ناپایداری است.گل حتی در خود گلزار هم برگریزان میشود و از بین میرود زیبایی پایدار در این عالم نیست یک صورت زیبا پس از مدتی پیر و چروکیده میشود کدام زیبایی را در این عالم انگشت میگذاریم که پس از مدتی از بین نرود؟ همه زیباییها زوال پذیر است فیض کاشانی در اشعارش میگوید که ما باید به زیبایی برسیم که زوال پذیر نباشد که آن را هم داریم. اگر زیبایی جاودان هست همه زیباییهای گذرنده جلوههایی از آن زیبایی مطلق است.سعدی هم قبل از فیض به این مطلب اشاره کرد:گل همین پنج روز و شش باشد / وین گلستان همیشه خوش باشدگلستان معانی است و این معنی است که جاودان است و معنالمعانی که همه معنی همه معانی است تبارک و تعالی است.وقتی که از زیبایی صحبت میکنیم وارد مقوله هنر میشویم فیض کاشانی هم اهل هنر و زیباییشناسی است اما زیبایی چیست؟ میتوانیم بگوییم گل و نغمه بلبل و صورت خوش زیباست هر کس هم ذوق زیباییشناسی داشته باشد اینها را زیبا میداند اما اگر خواسته باشیم تعریفی ماهوی از زیبایی بدهیم بسیار مشکل است. صدها تعریف از زیبایی شده است، اولاً این را بگویم که زیبایی و زیبایی شناسی یکی از شئون انسان است انسان است که زیباییها را میشناسد، انسان هم زیبایی را میشناسد اما تفاوتها را تشخیص میدهد و هم مجذوب آن میشود.آیا همه شئون انسان زیبایی است یا یکی از شئون انسان زیبایی است؟ همانطور که خداوند دارای شئون است ، انسان هم یک ماهیت دارد ولی شئون دارد. جزئیات شئون انسان بی پایان است اما خلاصه میکنیم در چند شأن آنچه که معروف و عام است شئون انسان در سه چیز است؛ انسان حقیقت را دوست دارد ، زیبایی را هم دوست دارد، خوبی را هم دوست دارد. اینها سه لفظ است اما سه معنی دارد.انسان زمانی که میخواهد حقیقت را بشناسد با ادراک سراغ آن میرود برای کشف حقیقت با درک درست باید سراغ آن رفت، اما درباره زیبایی باید گفت که زیبایی البته بدون درک نیست اما یک ذوق زیباشناسی در انسانها هست. زیباشناسی را با علم و فلسفه و ادراک میشناسیم، متصدی درک زیبایی و نشان دادن آن هم هنر است هنرمندان تمام کوششان این است که به نوعی به زیبایی دست یابند و زیبایی را به دیگران بنمایانند. هنرمند کسی است که به درک زیبایی میرسد و زیبایی را به مردم دیگر نشان میدهد.
منبع: فارس
93/11/25 - 11:31 - 2015-2-14 11:31:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]