تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819239623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از ملزومات توسعه علم و فناوري، گسترش ارتباطات بين المللي و داخلي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ بهمن ۱۳۹۳ (۱۴:۴۹ب.ظ)
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم: از ملزومات توسعه علم و فناوري، گسترش ارتباطات بين المللي و داخلي است دکتر وحيد احمدي معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم گفت: از ملزومات توسعه علم و فناوري، گسترش ارتباطات بين المللي و داخلي است.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر احمدي در نشست تخصصي مديران حراست پژوهشگاه ها، پارک هاي علم و فناوري، مراکز و سازمان هاي وابسته به وزارت علوم که در محل اين وزارتخانه برگزار شد ضمن تبريک ايام دهه مبارک فجر و طلوع نور اظهار داشت: در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي هستيم. در دهه اول انقلاب مبناي کار دانشگاه ها تقويت، توسعه و تداوم فرآيند آموزش بود و در دهه دوم که دانشگاه ها توسعه پيدا کردند، تفکر پژوهش محوري و توسعه فعاليت هاي پژوهشي مبناي کار دانشگاه ها قرار گرفت.
وي با بيان اينکه در دهه سوم انقلاب بحث توسعه پژوهش، علم و فناوري مطرح شد افزود: در دهه چهارم انقلاب اسلامي، در راستاي تداوم نگرش قبلي بحث دانشگاه کارآفرين مبنا قرار گرفت و به مرحله اي رسيديم که دانشگاه و علم صرفا براي آموزش و پژوهش نيست بلکه بايد بتواند در حيات جاري جامعه و زندگي مردم و جوانان نقش آفريني کند. بدين معني که علاوه بر کارآفريني و اشتغال، نشاط و اميد ايجاد کند.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم با اشاره به ابلاغ سياست هاي علم و فناوري مقام معظم رهبري که بر ما تکليف شده است تصريح کرد: در سال گذشته بحث اقتصاد مقاومتي را داشتيم و هم اکنون بنده مطلع هستيم که قرار است بحث سياست هاي نوآوري نيز به زودي ابلاغ شود.
وي افزود: مقام معظم رهبري بحث اقتصاد دانش بنيان و توسعه مبتني بر دانش را مطرح کرده اند و اين دو به معناي آن است که نگرش سنتي و مديريت سنتي بايد تغيير کند و در مجموعه جامعه نيز بازيگران بايد تغيير کنند و نقش آنان نيز باز تعريف شود.
وي خاطرنشان کرد: همه آحاد نظام بايد نوعي نگرش نوين داشته باشند و از لحاظ ساختار، نيروي انساني، اهداف و فرآيند بايد تغيير کنند و بازنگري ايجاد شود. معني اصلي نگرش نو اين است که بايد نقش دانشگاه ها در همه اجزاي تصميم گيري نظام پررنگ تر شود و اين نقش بايد محوريت داشته باشد..
دکتر احمدي با بيان اينکه نگرش و ساختار در دانشگاه ها بايد متحول شود افزود: دانشگاه هايمان از لحاظ تفکري، بايد داراي فرهنگ بالا، اخلاق، خلاقيت و نقش آفريني اساسي باشند.
وي با اشاره به اينکه اعتبار و ظرفيت علمي بالايي در کشور وجود دارد گفت: از لحاظ اعتبار علمي و توليد مقاله رتبه اول منطقه را داريم و اين به معناي توانمندي بالقوه نيروي انساني ماست و از لحاظ کيفيت علم نيز رو به بهبود هستيم.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم گفت: 1000 مرکز پژوهشي، 34 پارک علم و فناوري، حدود 160 مرکز رشد، 300 انجمن علمي و 1000 مجله علمي داريم که جزو افتخارات کشورمان محسوب مي شود اما اين ظرفيت اقتضايش اين است که در دنياي رقابتي بتوانيم به خوبي از آن استفاده کنيم و بايد از ظرفيت هايمان حداکثر استفاده را در حوزه فناوري و پژوهش کنيم.
وي افزود: در دنياي پيچيده جديد و با سازوکارهاي جديد، نيازمند مديريت مدرن هستيم و بايد حراست، فرهنگ، پژوهش، فناوري و مديريت دانشگاه، دانش بنيان و مبتني بر خلاقيت و تفکر نو باشد. با تفکرات سنتي نمي توان حراست و امنيت داشت.
دکتر احمدي اظهار داشت: سرمايه هاي ما محصولات پژوهشي است و اينکه ما بايد به چه نحوي از آن حراست و حفاظت کنيم که هم رشد داشته باشند و هم آثار و تبعات منفي براي افراد ايجاد نکند امري دشوار است.
وي با اشاره به اينکه کار در وزارت علوم، با توجه به اينکه مخاطبان آن مجموعه اي از دانشجويان، اساتيد، فارغ التحصيلان، بازنشستگان و کارمندان مي باشند که همه از قشر تحصيل کرده و فرهيخته هستند بسي سخت است گفت: حال بايد بدانيم چگونه تعامل کنيم تا هم در حفظ و حراست ميراث علمي مان توانمند باشيم و هم به توسعه علمي کمک کنيم.
وي افزود: در فضاي بسته، امکان رشد علمي وجود ندارد. اصولا کرسي هاي آزاد انديشي که مقام معظم رهبري نيز بر آن تأکيد دارند صرفا شعار نيست و به معناي آن است که فرد در نظام علمي بتواند شکوفا شود.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم با بيان اينکه خلاقيت در فضاي باز امکان پذير است اظهار داشت: بايد مانع فرار مغزها و مهاجرت ها شويم و بتوانيم بازگشت نيروها را فراهم کنيم.
وي خاطرنشان کرد: ما مجموعه اي از ذخاير علمي در کشور داريم که نياز به حفاظت و حراست دارد و اين امر در واقع مديريت و تفکر نويني را اقتضا مي کند.
دکتر احمدي اظهار داشت: در وضعيت فعلي با توجه به سياست هاي کلان دولت و مقام معظم رهبري اين امر بر ما تکليف مي شود که مبنا بر توسعه علم و فناوري باشد و کل کشور و حراست و امنيت نيز بايد بدين سو رود. از ملزومات اين توسعه، گسترش ارتباطات بين المللي و داخلي است و ارتباطات، پيچيدگي مسائل امنيتي و اجتماعي را به دنبال دارد.
دکتر احمدي با اشاره به شاخص هاي رتبه بندي دانشگاه ها افزود: ميزان ارتباط با دانشگاه هاي خارجي، مقاله ها و قرار دادهاي مشترک با مراکز خارجي، حضور استاد و دانشجوي خارجي ملاک مهمي در رتبه بندي دانشگاه ها محسوب مي شود. برنامه دولت و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، توسعه اين موارد مي باشد و اينجا نقش حراست و امنيت بسيار سنگين مي شود که فضايي ايجاد کند که در آن بهره وري، اطمينان، امنيت و نشاط باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن