تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819424943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احياي معماري ايراني اسلامي را از دانشگاه آغاز کنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ بهمن ۱۳۹۳ (۱۱:۱۲ق.ظ)
احياي معماري ايراني اسلامي را از دانشگاه آغاز کنيم استاد رشته معماري دانشگاه علم و صنعت بر اين باور است که براي بازيافتن هويت ايراني و اسلامي در زمينه معماري و شهرسازي نياز به عزم ملي و ورود سه قوه مقننه، مجريه و قضاييه به اين موضوع است.
به گزارش خبرگزاري موج، عبدالحميد نقره دانشيار دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت درباره وضعيت شهرسازي ايران در دوران معاصر و فاصله اي که با معماري ايراني و اسلامي وجود دارد، گفت: در موضوع شهرسازي ايران به ويژه تهران و کلان شهرها بسيار غلط عمل مي‌شود، به طور مثال در همه کشورهاي دنيا در زمينه شهرسازي ابتدا محاسبه مي‌کنند که هر منطقه جغرافيايي چه اندازه ظرفيت پذيرش جمعيت را دارا است و بر اساس آن تراکم‌ها و امور مسکوني، خدماتي، راه‌ها، فضاي سبز و ... را تعيين مي‌کنند، يعني در واقع بر اساس اين ظرفيت‌هاست که طرح جامع تفصيلي را با ارائه پژوهش‌هاي علمي و فرهنگي کارشناساني اعم از مهندسان مشاور، معماران و شهرسازان تهيه مي‌کنند که اين طرح، قانوني براي شهرداري‌ها مي‌شود تا موظف باشند طبق اين طرح‌هاي تصويبي عمل کنند.
وي با بيان اين که شهرداري‌ها مجري طرح‌هاي تصويبي در زمينه شهرسازي هستند، يادآور شد: قبل از انقلاب طرح جامعي در زمينه معماري و شهرسازي داشتيم که بعد از انقلاب کنار گذاشته شد و پس از آن شهرداري‌ها که بايد تابع قانون باشند، خودشان تراکم‌ها را تغيير دادند، تغيير کاربري دادند و تمام جنبه‌هاي علمي يک شهرسازي را به دلايل اقتصادي ناديده گرفته و حقوق معنوي مردم شهرها را تضييع کردند.
نقره‌کار با بيان اين که اين مسير انحرافي منجر به ايجاد مشکلات بسيار در کلان شهرهاي ايران شده است، بيان کرد: وقتي تعداد خانوار يک شهر اضافه مي‌شود، به همان ميزان بر تعداد خانه‌ها، خودروها، آلودگي هوا، مصرف انرژي و ... نيز افزوده مي‌شود.
رئيس پيشين دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: امکانات يک شهر محدود است و بايد بر اساس تراکم جمعيتي مناسب آن، نسبت به تأمين اين امکانات اقدام کرد، اما؛ با توجه به تراکم فروشي‌هايي که تاکنون صورت گرفته و همچنان هم ادامه دارد، اين مشکلات را تا 20 سال آينده نيز خواهيم داشت.
رئيس پيشين کرسي نظريه پردازي معماري و شهرسازي درباره امکان بازيابي هويت معماري ايراني و اسلامي در کلان شهرهاي ايران پاسخ داد: در اين راستا بايد کار جدي و اساسي انجام شود و نياز به يک عزم ملي دارد تا بتوان اين خط مشي غيرعلمي را در زمينه شهرسازي و معماري اصلاح کرد.
وي با بيان اين که همه اين مشکلات راه حل‌هايي دارد، اضافه کرد: در همه جاي دنيا شهرهاي پرجمعيت تر از تهران هم دارند که بسياري از آن‌ها مهاجر هستند و براي همه اين امور برنامه ريزي و راه حل‌هاي منطقي را دارند اما در ايران ساده‌ترين راه که کاري غير منطقي و غير علمي است در پيش گرفته شده است.
نقره‌کار يکي از اين راه حل‌ها را پرهيز از الگو شدن اين مسير غير علمي براي ديگر شهرهاي کوچک‌تر کشور ذکر کرد و متذکر شد: بايد توجه شود که اين مسير غلط در شهرسازي کلان شهرها براي ديگر شهرهاي کشورمان الگو نشود، چرا که اين خلاف نيازهاي واقعي مردم است.
اين مدرس معماري اسلامي تأکيد کرد: مدرنيسم تنها پيشرفت در ساختمان سازي و جاده سازي نيست بلکه معماري و آباد کردن محيط زيست مردم است و مردم شهرهاي کوچک‌تر کشورمان بايد اين نکته را بدانند که تهران و ساير کلان شهرها الگوي شهرسازي آن‌ها نشود.
مؤلف کتاب «درآمدي بر هويت اسلامي در معماري و شهرسازي» در ادامه تصريح کرد: براي کلان شهرهاي امروز ايران نيز که درگير اين فاجعه شهرسازي شده‌اند، بايد طرحي اساسي و بنيادي برنامه ريزي شود و در اين راستا هر سه قوه مقننه، مجريه و قضاييه نيز بايد وارد عمل شوند تا طرح جامع و تفصيلي جديدي بر مبناي نيازهاي واقعي مردم اين کلان شهرها تنظيم شود تا بتوان به تدريج بيماري شهرسازي را در کلان شهرهاي ايران درمان کرد که در اين شرايط نيز شايد تا ده‌ها سال کار ساماندهي اين وضعيت به طول انجامد.
عبدالحميد نقره‌کار در پاسخ به اينکه تفاوت معماران امروز با معماران گذشته ايراني چيست و چرا ثمره کار اين دو گروه تا اين اندازه با هم متفاوت است، به نقل قولي از امام خميني (ره) اشاره کرد و بر لزوم بازنگري در سرفصل دروس دانشگاهي نيز تأکيد کرد.
او افزود: امام راحل فرمودند که اگر دانشگاه‌هاي ما اصلاح شود، کشور اصلاح مي‌شود. در دوران پهلوي دانشکده‌هاي جديد به وجود آمد و محتواي درسي ما نيز طرحي تقليدي از فرهنگ غربي بود بنابراين لازم است در جهت ارتقاي علوم انساني، سرفصل دروس حوزه معماري و شهرسازي نيز بازنگري شود و تحول و ارتقاي فرهنگ ايراني و اسلامي را در مباني اين دروس در نظر بگيريم و از حضور استاداني که بر اساس اين مباني اسلامي و ايراني مي‌انديشند، استفاده کنيم.
مدير پيشين قطب علمي معماري (معماري اسلامي) در سال 91 در ادامه سخنانش تصريح کرد: تمدن عظيم ايران در حوزه معماري که براي دنيا شاخص است، مي‌تواند مثل ادبيات عرفاني ما دوباره شکل گيرد. دانشگاه‌هاي امروز ما در اين راستا حرکت نمي‌کنند و به اين منظور تحول انقلابي و اساسي در بازنگري سرفصل دروس دانشگاهي معماري و دانش افزايي استادان اين رشته مورد نياز است.
نقره‌کار با بيان اين که مديران و کارشناسان حوزه شهرسازي و معماري کشور، معمار و شهرساز نيستند، اظهار کرد: بايد در بخش‌هاي مختلف مرتبط با معماري و شهرسازي شامل شهرداري‌ها، شوراي شهر، وزارت مسکن، شوراي عالي شهرسازي و ... از حضور متخصصان متعهد بهره گيري شود اما متأسفانه اکثر مسئولان ما در حوزه معماري و شهرسازي، نه معمارند و نه شهرساز و همين مشکل بزرگ و اساسي در حوزه معماري و شهرسازي ماست.
وي تأکيد کرد: در حوزه معماري و شهرسازي يک مهندس مکانيک و عمران نمي‌تواند کار کارشناسي انجام دهد، اگر چه اين رشته‌ها جزئي از معماري هستند اما براي ايده پردازي در اين حوزه بايد از معماران و شهرسازان استفاده کرد.
اين استاد دانشگاه به افزايش جمعيت بساز و بفروش ها در شهرهاي مختلف کشور اشاره کرد و يادآور شد: بايد قوانين به گونه اي تنظيم شود که هر کسي به محض بيکار شدن سراغ بساز و بفروشي نرود و هر طور که دلش خواست، ساخت و ساز نکند.
عبدالحميد نقره‌کار در پايان سخنانش گفت: درمجموع در راستاي بهبود وضعيت معماري و شهرسازي امروز ايران و سوق دادن آن به سمت معماري ايراني و اسلامي بايد هم سرفصل دروس دانشگاه را بازنگري کرد و تحول اساسي در اين زمينه به وجود آورد تا معماران و شهرسازان آشنا بافرهنگ ايراني و اسلامي را در آينده داشته باشيم و هم از حضور مسوولان متخصص و متعهد در اين راستا استفاده کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن