تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831370045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسبت هنر و ارزش از دیدگاه یک کارشناس دینی - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نسبت هنر و ارزش از دیدگاه یک کارشناس دینی

آیت الله رشاد


شناسهٔ خبر: 2493440 سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
هنر > سینمای ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست پژوهشی نسبت علوم انسانی و سینما در چهارمین هم اندیشی سینمای انقلاب اسلامی از نسبت هنر و ارزش سخن گفت. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی اکبر رشاد در این نشست پژوهشی که سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد با طرح این سئوال که آیا هنر هر چه باشد دارای ارزش ذاتی است توضیح داد: گاه گفته می شود که هنر مطلقا ارزشمند است و ما عناصری همچون هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم که بخواهیم آنها را نسبت به یکدیگر تقسیم بندی کنیم اما من برای اینکه وارد بحث شوم ترجیح می دهم که به بیان معانی هنر و ارزش بپردازم تا بدانیم هنر چیست و به چه معناست.رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: هنر واژه پرکاربرد و دارای وجوه معانی گسترده ای است، هنر گاه و بلکه شاید برای اولین بار به علم و معرفت، به فضل و فضیلت، به کمال و کیاست و به زیرکی و فراست اطلاع می شود در حالی که واژه ارزش اسم مصدر است و به معنای ارز، ارج و ارزش است که اینها کم و بیش به یک معناست. در واقع ارزش به معنای ارزیدن است ولی در اصطلاح معمول از آن با عناوینی چون ارز، ارج و بها یاد می شود. البته کلمه ارزش معناهای جدیدی پیدا کرده که با پیوست ارزشی به معنای محسن برشمرده می شود که البته این کلام به معنای اخلاقی و به معنای احکام الهی از حیث قدسی کاربرد دارد. به هر ترتیب هر آنچه که به نحوی اشاره به باطن قدسی می کند ارزش اطلاق می گردد.وی ادامه داد: ما می توانیم همه چیز را که قابلیت طبقه بندی داشته باشد بر اساس درجه آن طبقه بندی کنیم که هنر و ارزش نیز در این معنا قرار گرفته اند.اثر هنری برایند یک فرآیند است که در آن فرایند علل و وضعیت هنر و هنرمند دخیل و کارساز است. هنر هر چند از جنس معرفت نیست اما منشاء معرفتی دارد که برآیند آن نوعی هستی شناختی است هنر می تواند از ماقبل و ماورای هنر حکایت کند. هنر می تواند از حقیقت و اسطوره حکایت کند. هنر می تواند از ارزشهای متعالی یا غیر متعالی حمایت کند. هنر تبلور ذهنیت هنرمند است که در واقع تداوم وجودی هنرمند به حساب می آید و بناست از چیزی حکایت کند.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر هنر را بازنمایی و بازآفرینی خلقت الهی بدانیم آنگاه هنرمند متعالی می شود و خلقت ثانوی، الهی خواهد شد. نفس هنرمند کار خدایی می کند و نفس هنرمند رحمانی، خلقت رحمانی و نفس هنرمند شیطانی خلقت شیطانی می کند. خیال و نفس انسان هنرمند اگر رحمانی باشد رحمت می آفریند و اگر شیطانی باشد شیطانی خلق می کند. بنابراین هنرمندی می تواند هنر بازآفرین خلق و فعل الهی را پدید بیاورد که خود نفسی الهی داشته باشد و قلب او در تصرف خدا باشد.این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: اگر هنرمندی قلبش پاک بود هر هنری که صادر می شود خدایی است پس می بینیم که هویت هنر به شخصیت هنرمند وابسته است.هنر متعالی از آبشخور فطرت نورانی، انسانی و قدسی سیراب می شود به همین جهت است که فطرت ها را خطاب قرار می دهد و دلهای پاک و جان های فطرتمند را در مقابل هنر فطری قرار می دهد اما هنرمندی که فاقد فطرت است به طور حتم هنرش آلوده است بنابراین چگونه می تواند هنر ارزشی خلق کند.آیت الله رشاد در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: اما اگر از حیث فاعلی هنر عبور کردیم و برای هنرمند نقش و جایگاهی قائل نبودیم و برای ماده ای که در هنر مورد بهره برداری قرار می گیرد اهمیت ندهیم هنر را به تنزل هدایت کرده ایم.در واقع این هنر فقط در فن و تکنیک است که معنا پیدا می کند و ممکن است گیشه هم داشته باشد و رکورد بزند اما به طور حتم رکورد دلها را نمی زند به این معنی که اگر هنر را تنزل دهیم  و فقط به تکنیک و صورت در غیاب اندیشه و تعالی نگاه کنیم هنر ارزش مادی پیدا می کند و هرگز آسمانی نخواهد شد اما بالعکس اگر هنر را با معنا و قدسیت آسمان و وحی الهی پیوند زدیم این هنر معنا و ماهیت دیگری پیدا می کند که دیگر محصول نیست بلکه مخلوق است. هنر فطری دارای قلب است که لزوما انطباق با احکام الهی دارد.وی بیان کرد: هنر فن و فنایی می تواند برآوردنده شهوت باشد اما هنر قدسی مروج معارف فطری و برملا کننده فطرت است  و اگر هنری را دیدید که خلاف شرع بود باهمین معیار می توانید که بفهمید که این هنر، هنر قدسی نیست.وی در بخش دیگری از صحبت های خود با طرح این سئوال که در کجای دنیا به هر هنر ارزشی بها می دهند گفت: آیا حاضرند به هنرهای دینی و قدسی برخاسته از فطرت و پیامهای آسمانی بر اسکار جایزه بدهند که به نظر من این طور نیست مگر آنکه عرفان وارهای عمیقی را ترویج کنند که در مقابل معنویت زنده، عدالت جوی و انسانی است حتی اگر در فن و تکنیک باشد.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شرع، هنرمند طبقه بندی شده است، گفت: کسی که به جرم ضد ارزشی بودن، ضد اخلاقی بودن، ضد شرعی بودن و ضد عدالت بودن دست به خلق اثر هنری می زند مستحق دوزخ می شود که در این راه وضعیت هنرمند و جرم او سنگین تر از دیگران می شود چون او حاوی پیام است که نقش امام کفر را ایفا می کند. هنر بسته به اینکه از چه فاعلی صادر شده باشد و فاعل آن دارای چه نیاتی باشد هویت پیدا می کند و قهرا در اینجا ماده و صورت دخیل اند. قهرا اثر یا پدیده هنری، هنرمندانه تر است که از حیث چهار علت اربعه متعالی از شأن هنر قدسی درخور توجه باشد.رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه  این نشست پژوهشی تاکید کرد: فلسفه ما تکلیف سنگینی دارد و اصحاب حکمت باید به حکمت هنر بپردازند و از سویی دیگر اصحاب فقه هم باید به فقه هنر بپردازند از آن سو حوزه ما هم تکلیف مضاعفی دارد چرا که حیات بشر امروز ما آمیخته به غرق در انواع هنر است و اصولا در حیات انسان معاصر و جهان معاصر، این هنر است که حرف اول را می زند. وقتی هنر به سمت بی معنایی و بی روحی و به سوی ابهام، حیرت و سرگشتگی سیر پیدا می کند بشر نیز به سمت از دست دادن هویت های خود جهت پیدا می کند. وقتی از یک هنرمند می پرسیم که مفهوم و معنای اثری که ساخته است چیست و او می گوید نمی دانم و هر کسی خود می تواند از اثر تفسیر داشته باشد چنین هنری برای جز فرو بردن بشر در حیرت و گمگشتگی ندارد. بنابراین حکمت ما نیز باید ماهیت هنر را تعریف و طبقه بندی کند.فکر ما نیز باید وارد عرصه شود موضوع را بشناسد و طبقه بندی کند که هنر مطلوب انسان چیست و چه نوع هنری روح انسان را جذب می کند.سلسله جلسات تحلیل و بررسی فیلم از منظر علوم انسانی طی روزهای گذشته در چهارچوب چهارمین هم اندیشی سینمای انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری به کار خود ادامه می دهد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن