محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827381789
مخاطب فیلم من انتخابگر است/تدوین را برای کارگردانی کنار نمیگذارم - اخبار ایران و جهان |
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوی مهر با یلدا جبلی-1
مخاطب فیلم من انتخابگر است/تدوین را برای کارگردانی کنار نمیگذارم
شناسهٔ خبر: 2478759 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
هنر > سینمای ایران
یلدا جبلی که با فیلم «داره صبح میشه» در بخش هنر و تجربه سی و سومین جشنواره فجر حضور دارد از اینکه مخاطب انتخابگر اثرش را میبیند راضی است و میگوید تدوین برایش از کارگردانی مهمتر است. خبرگزاری مهر- گروه هنر: فیلم «داره صبح میشه» اولین سینمایی بلند یلدا جبلی است که در «گروه هنر و تجربه» سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درمیآید. یلدا جبلی پیش از این چند فیلم تلویزیونی کارگردانی کرده است که آنها هم با فضایی اجتماعی همراه بوده اند. وی بیشتر از کارگردانی به تدوین مشغول است و به گفته خودش بیشتر عاشق این حوزه از سینماست تا کارگردانی.جبلی در اولین فیلم سینمایی خود به سراغ ساختاری اپیزودیک رفته است که این فضای اپیزودیک را به صورت موازی تدوین کرده است. «داره صبح میشه» قصه چهار خانواده را در یک شب تا صبح مطرح می کند که این چهار خانواده هر کدام رازی دارند که این راز با خانواده دیگری پیوند می خورد.در ابتدای این فیلم دیده می شود که سامان و گلی قبل از ازدواج خود جشنی گرفته اند و دوستان خود را دعوت کرده اند. در قصه ای دیگر بیتا با بازی رویا نونهالی را می بینیم که همسر استاد سرشناسی است که همان شب از دنیا رفته است و بیتا احساس می کند که همزمان با مرگ او قسمتی از هویتش رفته است. همچنین رعنا آزادی ور و بابک کریمی هر کدام اپیزودهای دیگر این قصه را تشکیل می دهند.یلدا جبلی در نشستی با خرنگار مهر درباره فیلم خود که در بخش «هنر و تجربه» سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، بیان کرد که تدوین را مثل کارگردانی نوعی خلق می داند و اینکه سر میز مونتاژ هم به نوعی ممکن است با یک زایش دوباره ای مواجه شوید و کارگردانی دومی سر میز مونتاژ رخ می دهد. همچنین کار با کارگردانانی که اعتماد می کنند و کار را به تدوینگر می سپارند و اجازه می دهند که زایش سر میز مونتاژ رخ دهد بسیار لذتبخش است. بخش نخست این گفتگو را میخوانید:* از اینکه فیلم شما در گروه «هنر و تجربه» جشنواره فجر به نمایش درآمد، راضی هستید؟- من برخلاف بسیاری که ناراحت شدند اتفاقا خیلی خوشحال شدم که فیلمم دراین گروه انتخاب شد چون پیش از این، فیلم «ماهی و گربه» را در این گروه دیده بودم و اینکه مخاطب به راحتی و بدون اینکه صدای اضافه ای بشنود، می آید و این فیلم دو ساعته را در سالن می بیند بسیار خوشحال کننده است. درحالیکه اگر «ماهی و گربه» در حالت عادی به اکران می رسید به خاطر جمعیت زیادی که سالن را ترک می کردند، روزهای دوم و سوم اکران دیگر مخاطبی نداشت.چندی پیش نیز فیلم «من از سپیده صبح بیزارم» را تماشا کردم و حتی از برخورد و واکنش های مخاطبان که بسیار محترمانه بود تعجب کردم. من از این بایت برای انتخاب فیلمم خوشحال هستم که بعد از جشنواره نیز اکران آن با مشکلی مواجه نخواهد شد و نیازی ندارد دغدغه اکران داشته باشیم.در مجموع «هنر و تجربه» اتفاق بسیار خوبی است البته این سخنی کلیشه ای است اما واقعیت دارد البته هنوز آسیب هایی هم دارد و خودشان هم نگران هستند و این گروه نباید بابی برای اکران فیلم هایی شود که روی دست مانده اند بلکه باید برای تجربه های جدید باشد. من خودم نمی دانم که در تجربه «داره صبح میشه» موفق میشوم یا نه اما امیدوارم با موفقیت همراه شود.
*به اعتقاد شما انتخاب بازیگر در این فیلم ها از الگوی خاصی پیروی می کند مثلا باید از نابازیگران استفاده کرد؟ - من اصلا چنین نظری ندارم که فیلم هایی که با این مضمون و در حوزه تجربی ساخته می شود باید به سراغ بازیگران آماتور برود. بالاخره این ساختار یا جواب می دهد و یا نمی دهد اما بهتر است که با عوامل حرفه ای باشد.*پس در نهایت این گروه بندی را به نفع فیلم خود می دانید.- ببینید من مطمئن هستم حتی کسی هم که به جشنواره فیلم فجر می آید تا فیلم مرا ببیند آن را انتخاب می کند و به خاطر بازیگر و یا مسایل دیگر نمی آید و این باعث می شود که تکلیف شما با مخاطب مشخص تر باشد و این حس خوبی است که بدانید مخاطب شما انتخابگر است و به دنبال خوراکی جدی است. به طور مثال فیلم های داستانی اصغر فرهادی یک خوراک جدی هستند و خیلی خوب است که سینما همیشه اینگونه باشد و خوب است که در کنار اینها فیلم های دیگری هم باشند که متفاوت نگاه می کنند و مخاطب فارغ از جریان کلیشه ها فیلم هایی از نوع دیگر می بیند. این حرکت نوعی جسارت هم به فیلمسازان می دهد و من می بینم که بسیاری با اطمینان بیشتری حرکت می کنند.*خود شما چطور، قرار است در همین مسیر حرکت کنید و فیلم های بعدی خود را هم در این حال و هوا بسازید؟- «داره صبح میشه» ژانر کاری مرا مشخص نمی کند چون به هرحال من سینمای اجتماعی را دوست دارم و علاقمندم که در سینمای اجتماعی کار کنم. البته این فیلم چندان فضای هنری پیچیده ای ندارد با این حال قصه من می طلبید که به همین شکل ساخته شود و قصه بعدی شاید اصلا کاملا متفاوت باشد به طور مثال فیلمی اتفاق محور و پر از کنش باشد و یا اصلا فیلمی بدون اتفاق.*الان به فیلم بعدی هم فکر می کنید؟- هم اکنون چند سیناپس دارم و یک قصه هم هست که تقریبا شکل گرفته است و فضای متفاوتی با این فیلم دارد. در واقع برخلاف «داره صبح میشه» که اکثرا در فضای داخلی می گذرد و دیالوگمحور است این قصه فضایی متفاوت دارد و به یک معضل اجتماعی می پردازد.
*شما هم تدوین هم کارگردانی را تجربه کرده اید آیا در ادامه این مسیر قرار است راه کارگردانی را ادامه دهید؟- برای من تدوین از هر کاری جذاب تر است اگرچه که وقتی شما وارد کارگردانی می شوید این معمول است که کارگردانان با احتیاط بیشتری به سراغ شما می آیند چون خیلی دوست ندارند شخص دیگری حتی در عنوان تدوینگر یا فیلمبردار با کارگردانی شریک شود. به هرحال آنچه که من بیمارگونه دوستش دارم تدوین است و اصلا به مثابه یک کار به آن نگاه نمی کنم.*در کدامیک بیشتر احساس مولف بودن می کنید چون خود من فکر می کنم در کارگردانی این حس تالیف بیشتر است.- فکر می کنم در تدوین هم شما با مجموعه ای از راش ها طرف هستید و سر میز مونتاژ هم به نوعی ممکن است با یک زایش دوباره ای مواجه شوید چون فیلم هایی بوده اند که با مونتاژ دگرگون شده اند و اتفاقا کارگردانی دومی سر میز مونتاژ رخ می دهد. همچنین کار با کارگردانانی که اعتماد می کنند و کار را به شما می سپارند و اجازه می دهند که زایش سر میز مونتاژ رخ دهد بسیار لذتبخش است. خود من اگر عاشق تدوین نبودم فیلمم را تدوین نمی کردم و به شخص دیگری می سپردم یعنی ایده دیگری را از کار دریغ نمی کردم. با این حال در این کار ماجرای خلق کردن برای من جذاب است و این زمانی است که احساس کنم بتوانم زایش دوباره ای در کار داشته باشم درباره کارگردانی هم باید فیلمنامه ای باشد که خودم آن را نوشته باشم و البته آرزویم این است که روزی فیلمنامه ای به من برسد و ان را آنقدر دوست داشت باشم که بدون اینکه بخواهم آن را تغییر دهم کار کنم. البته منظورم از فیلمنامه خوب، اثری است که با دغدغه های من متناسب باشد وگرنه فیلمنامه های خوب بسیار وجود دارند. *پس تدوین را کنار نخواهید گذاشت؟- خیر من تدوین را به خاطر کارگردانی کنار نمی گذارم. مگر اینکه جبر من را به این طرف ببرد که آن را کنار بگذارم. چندی است که برای یک سریال از من خواسته اند که تدوین را بر عهده بگیرم و من به دلیل کارگردانی کارم نتوانستم آن را قبول کنم و اگر صرفا تدوینگر بودم آن را می پذیرفتم اما وقتی کارگردان هستی و دیگران تو را با این عنوان هم می شناسند انتخاب های تو محدود می شود.
فیلمسازی حرفه ای است که در بهترین حالت هر دو یا سه سال بتوانید یک فیلم بسازید. من دوست دارم در فاصله ای که فیلم نمی سازم تجربه های یادگیری ام از مسیر تدوین باشد چون بسیاری از فیلمسازان در بازه زمانی که فیلم نمی سازند به کارهای دیگری مثل ساخت سریال و یا تبلیغات مشغول می شوند.*همکاری دو نفره شما و سیمه تاجیک در نگارش «داره صبح میشه» چگونه محقق شد؟- از ابتدا که کار را با هم شروع کردیم، من سیناپس ها را تعریف می کردم و سمیه تاجیک دیالوگ ها و فیلمنامه را می نوشت و بعد در بخش بازنویسی نهایی و درآوردن دیالوگ ها چفت و بست آنها بر عهده من بود. من از ابتدا به این قائل بودم که این چهار اپیزود به طور کامل به هم مرتبط باشند و نه اینکه فقط ارتباطی تماتیک داشته باشند و حالا تنها قصه بچه هاست که نسل آخری هستند که نوع ارتباطشان با سه اپیزود دیگر متفاوت است.در هر یک از این قصه ها شخصیتی هست که به شخصیت قصه دیگر مرتبط می شود و مخاطب این کار باید باهوش و با حوصله باشد و نه اینکه فکر کند که قرار است فیلمی ببیند که در آن عده ای فقط دیالوگ هایی بیان کرده اند.*مخاطب این اثر کسی نیست که تنها برای سرگرمی آمده باشد و باید سعی کند متوجه پیچیدگی های داستانی باشد.- بله مخاطب باید کلمه به کلمه این اثر را بشنود تا ارتباط چهار اپیزود را دریابد و کسی هم نمی تواند بگوید این ارتباط درنیامده است چون این حرف مثل این است که شخصی بگوید نقشه «ماهی و گربه» درنیامده است. درواقع نکات جزیی وجود دارد که یک نفر ممکن است بار اول همه را متوجه شود و شخصی بار دوم، با این حال همچنان که گفتم مخاطب این کار باید با حوصله باشد، کسانی هم که تاکنون کار را در کنار من دیده اند متوجه این ارتباط و داستان ها می شدند. با این حال من نخواستم تنها دیالوگ های زیبا و خوبی را مطرح کنم بلکه این دیالوگ ها ارتباطاتی را به هم وصل می کند. من گاهی فکر می کنم شاید قطعه ای از این داستان درنیامده باشد اما باز می بینم نه بالاخره در جایی توضیحی وجود دارد.ادامه دارد...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
فیلم تلخ هم بسازم مخاطب می خندد/ تدوین مجدد فرم را به هم می ریزد - اخبار ایران و جهان |
مصطفی کیایی در نشست عصر یخبندان فیلم تلخ هم بسازم مخاطب می خندد تدوین مجدد فرم را به هم می ریزد شناسهٔ خبر 2487855 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱ ۰۳ هنر > سینمای ایران کارگردان عصر یخبندان در نشست رسانه ای این فیلم سینمایی با اشاره به اینکه حتی زمانی هم که فیلم تلخ می سازدتله فیلم گروه سلمان در مراحل پایانی تدوین/ روایت مجاهدت مدافعان یک شهر - اخبار ایران و جهان |
گزارش مهر تله فیلم گروه سلمان در مراحل پایانی تدوین روایت مجاهدت مدافعان یک شهر شناسهٔ خبر 2482266 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۶ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- تله فیلم گروه سلمان که در مراحل پایانی تدوین قرار دارد روایت دفاع یک تیم ۳۵ نفره به همين نام است که اعضای آن مسئوليتمفاهیم فلسفی پنهان در فیلم بر مخاطب تأثیر ناخودآگاه میگذارد - اخبار ایران و جهان |
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مفاهیم فلسفی پنهان در فیلم بر مخاطب تأثیر ناخودآگاه میگذارد شناسهٔ خبر 2492834 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشمندان رحیم پور ازغدی درباره تأثیر ناخودآگاه مفاهیم فلسفی سینما گفت وقتی فردی فیلمی می بیند که بر مبنای فلسفه کانتی ا«محمد رسولالله» تأثیرگذار بر مخاطب است/ تحت تأثیر تماشای فیلمم - اخبار ایران و جهان |
بازیگران محمد رسولالله در گفتگو با مهر محمد رسولالله تأثیرگذار بر مخاطب است تحت تأثیر تماشای فیلمم شناسهٔ خبر 2492291 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۸ هنر > سینمای ایران بازیگران فیلم سینمایی محمد رسولالله بعد از پایان نمایش ویژه این فیلم سینمایی برای مسئولان در سینمافیلمهای فجر امسال در اکران بحران مخاطب ندارند/خبر جدید از «محمد» - اخبار ایران و جهان |
ایوبی در پاسخ به مهر فیلمهای فجر امسال در اکران بحران مخاطب ندارند خبر جدید از محمد شناسهٔ خبر 2488657 جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۷ هنر > سینمای ایران رییس سازمان سینمایی در حاشیه حضورش در کاخ جشنواره از پرمخاطب بودن فیلم های این دوره از جشنواره هنگام اکران عمومی و نمایش فیلفیلم/ عبور نفسگیر سیارکی خطرناک از کنار زمین - اخبار ایران و جهان |
فیلم عبور نفسگیر سیارکی خطرناک از کنار زمین شناسهٔ خبر 2474971 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۹ دانش و فناوری > علم و دانش Loading دریافت 1 MB شب گذشته مورخ ۲۶ ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی سیارکی به قطر 500 متر از فاصله 1 2 میلیون کیلومتری زمین عبور کرد تا این عبور تبدیل به یکی ازناشنیدهها و نادیدههای نسل کشی در فریدونکنار به روایت «محمدعلی» +فیلم |اخبار ایران و جهان
ناشنیدهها و نادیدههای نسل کشی در فریدونکنار به روایت محمدعلی فیلم کد خبر ۴۷۰۹۱۹ تاریخ انتشار ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۹ - 30 January 2015 آیا بی صید و شکار این پرندگان دخل و خرج مردم منطقه نمیچرخد آیا روش های صید و شکار منصفانه صیانتی و منطبق با قانون و سنت است آیا شکارگاهفیلم/ خلاصه دیدار میلان - پارما - اخبار ایران و جهان |
فیلم خلاصه دیدار میلان - پارما شناسهٔ خبر 2483500 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۳ ورزش > فوتبال جهان Loading دریافت 27 MB تیم فوتبال میلان موفق شد در خانه خود با نتیجه 3 بر یک پارما را از پیش رو بردارد لینک را کپی کنیدروز فیلم های فاطمه معتمدآریا/ به اعترافات یک ذهن گوش دهید - اخبار ایران و جهان |
برنامه پنجمین روز کاخ جشنواره روز فیلم های فاطمه معتمدآریا به اعترافات یک ذهن گوش دهید شناسهٔ خبر 2487468 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۹ هنر > سینمای ایران رخ دیوانه کربلا جغرافیای یک تاریخ دو بهمن اعترافات ذهن خطرناک من و یحیی سکوت نکرد از جمله فیلم هایی استیوتیوب فیلم سوزاندن خلبان اردنی را حذف کرد |اخبار ایران و جهان
یوتیوب فیلم سوزاندن خلبان اردنی را حذف کرد شرکت اینترنتی گوگل اعلام کرد که بسیاری از ویدیوهای مربوط به اعدام معاذ الکساسبه خلبان اردنی اسیر به دست تروریست های داعش را از شبکه اجتماعی یوتیوب برداشته است کد خبر ۴۷۲۸۴۵ تاریخ انتشار ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۲ - 05 February 2015 شرکت اینروکش آسفالت کنار گذر جنوبی خرم آباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد - اخبار ایران و جهان |
کردستانی خبر داد روکش آسفالت کنار گذر جنوبی خرم آباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد شناسهٔ خبر 2487953 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ استانها > لرستان خرم آباد - رئیس اداره نظارت بر راه های اداره کل راه و شهرسازی لرستان از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی روکش آسفالت کنار گذر جنوبی شهر خرمفیلم راه رفتن زیر اقیانوس - اخبار ایران و جهان |
فیلم راه رفتن زیر اقیانوس شناسهٔ خبر 2491828 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۸ مجله مهر > فیلم Loading دریافت 16 MB در این فیلم یک غواص آزاد در کف اقیانوس آرام به آرامی قدم بر میدارد و از دنیای زیر آب لذت میبرد &nbفیلم/ رها سازی قوی مداوا شده توسط جانباز گلستان در شهرستان ترکمن - اخبار ایران و جهان |
فیلم رها سازی قوی مداوا شده توسط جانباز گلستان در شهرستان ترکمن شناسهٔ خبر 2489162 شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۱ استانها > گلستان Loading دریافت 57 MB بندرترکمن- یک قوی آسیب دیده توسط شکارچیان با کمک دامپزشک محیط زیست گلستان مداوا شد و توسط جانباز گلستانی رها سازی شد به گزافیلم/ خلاصه دیدار کیپ وردی - زامبیا - اخبار ایران و جهان |
فیلم خلاصه دیدار کیپ وردی - زامبیا شناسهٔ خبر 2475046 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۲ ورزش > فوتبال جهان Loading دریافت 14 MB تیم های فوتبال کیپ وردی و زامبیا در چارچوب مرحله گروهی رقابتهای جام ملتهای آفریقا به مصاف هم رفتند و در پایان به تساوی بدون گل رضایت دادند لینک را کپجزئیات مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر اعلام شد - اخبار ایران و جهان |
جزئیات مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر اعلام شد شناسهٔ خبر 2478791 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ هنر > سینمای ایران مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر امروز شنبه ۱۱ بهمن ماه از ساعت ۱۸ ۳۰ در سالن همایش های برج میلاد تهران آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم افتتاحیهفیلم/ خلاصه دیدار دورتموند - آوگزبورگ - اخبار ایران و جهان |
فیلم خلاصه دیدار دورتموند - آوگزبورگ شناسهٔ خبر 2487969 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۴ ورزش > فوتبال جهان Loading دریافت 8 MB تیم فوتبال دورتموند در ادامه روند ضعیف خود در رقابتهای این فصل در خانه با نتیجه یک بر صفر مغلوب آوگزبورگ شد تا همچنان قعرنشین باقی بماند لینک را کپتلخند کنارگذرهای مازندران به بیستون و تخت جمشید - اخبار ایران و جهان |
مهر گزارش می دهد تلخند کنارگذرهای مازندران به بیستون و تخت جمشید شناسهٔ خبر 2487901 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۷ استانها > مازندران ساری - کنارگذرهای مازندران پس از سالها از آغاز ساخت به دلیل نیمه کاره بودن تاریخی شده اند و برخی از این طرح های ناتمام از نظر قدمت به آثار تار-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها