تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831352514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

/یادداشت وارده/ «کوچه بی نام» اشباح وارونه، دربست تا کوچه الی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /یادداشت وارده/
«کوچه بی نام» اشباح وارونه، دربست تا کوچه الی
این نوشتار حاصل دردمندی برای مخاطبی است که در کشتی جبر سینمای ایران گرفتارطوفان تکرار است و تنها کنشش، سینماگریزی. توده ها دردمند و رنجورند از تماشای قصه های تکراری .

خبرگزاری فارس: «کوچه بی نام» اشباح وارونه، دربست تا کوچه الی



خبرگزاری فارس - گروه سینما روایت های نوین است که به سینماجانی تازه می بخشد . قصه و پیرنگ تکراری ، مخاطب سینما را می رنجاند . توده های نود درصدی سینماگریز  با پیرنگ های تکراری قهرند، نه با سینما . فیلم   مبتلاست به محتوای  ایبسنی و نمونه مهرجویی وارش، اشباح. در فرم هم دست به دامان فرهادیسم .کوچه بی نام، بازتکرار اشباح است با صورتی کاملا وارونه. شباهت شگرف،رنجور و معکوسی میان دو فیلم مهرجویی و علیمردانی وجود دارد. اولی پرسوناژهایش زاده مناسبات بورژوایی و دومی متولد پرولتاریا. اولی حکایت عشق ورزیدن فرزند مشروع به بچه نامشروع، دومی قصه عشق خواهر و برادر مشروع .نامشروع اشباح مونث و زاده کوچه بی نام مذکر.تفاوت های معکوس میان دو فیلم ،طبقاتی و جنسیتی هستند . می توان ادعا کرد به کوچه بی نام منتج از اشباح ایبسن است .مهرجویی قصه ایبسنی را از فیلتری سینمایی  گذراند تا باشد محل ارجاع و تطبیق  .اشباح اقتباسی مهرجویی بی هیچ گره دراماتیکی از همان ابتدا رو بازی می کند ،مخاطب اشباح آگاه است به وجود طفل نامشروع و قصه ممنوعه عشق خواهر و برادر. اما در فیلم کوچه بی نام، ماهیت طفل مشروع و عشق میان خواهر و برادر پوشیده می ماند ومی شود برگ آس فیلم . اتکای درام مبتنی بر همین پرده پوشی گره نماست. بنیان قصه فیلم ،از بن طرحی نو در نمی اندازد.کلیشه ها و کهن الگوی فرویدی اثر با ضوابط خاص ارسطویی تا لحظه رمزگشایی حفظ می شود ،آنچه می ماند روش دراماتیک در  پیشبرد درام است . نشانه پیشروی درام نیز چندان تازه نیست ،کهنه است و گرته ایست به شیوه خاص فرهادی .نمایش نیمچه تراژدی،یعنی نشانه گذاری نخست ،(افتادن طفل کوچک در چاه) از جنس نمایش های فرهادی است . التهاب آفرینی درباره الی را اگر مرور کنیم طفلی ازغرق شدن نجات پیدا می کند اما مسئله کلان غرق شدن یا عدم غرق شدن کودک و الی نیست و به تاسی از نیمچه تراژدی ،موضوع درام ، استمرار غرق شدن طبقه متوسط در مناسبات پیچیده تر، موضوع درام است . در فیلم کوچه بی نام ،افتادن طفل در چاه یک نشانه است به مثابه درباره الی . یعنی پس از نیمچه تراژدی چاه ،باید منتظر چاه بزرگتری باشیم . فیلمساز ناقوس تراژدی بزرگتر در راه را به مثابه درباره الی به صدا در می آورد. در ادامه برای رسیدن به چاه بزرگتر، مواجه خواهیم شد با جدول متقاطع سیدفیلدی، به شیوه فرهادی. فیلم با همه ترفندهای جسورانه در اجرا آنچنان تازگی قائم به ذات و مولف ندارد . فیلم قبلی علیمردانی ( به خاطر پونه ) در نوع روایت و اجرا مولف تر و تازه ترمی نمود .پیام به خاطر پونه ، اینجایی تر بود .قصه اش تازگی منحصر به فردی داشت .کوچه بی نام، افتاده در چاه تکرار با دستاویزهای مهرجویی وار و فرهادی زده  . این نوشتار حاصل دردمندی برای مخاطبی است که در کشتی جبر سینمای ایران گرفتارطوفان تکرار است و تنها کنشش، سینماگریزی. توده ها دردمند و رنجورند از تماشای قصه های تکراری . علیرضا پورصباغ. عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

93/11/18 - 12:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن