تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 22 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806252854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فکر می کنم از مردم کردستان نمره قبولی می گیرم


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 15:19:19 , 1393/11/15
زاهدی اعلام کرد:
فکر می کنم از مردم کردستان نمره قبولی می گیرم
عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان گفت: اگر نگاه امنیتی را نسبت به مردم تلقی کنیم، نگاه غلطی است. چون مردم کردستان مردمی هستند که اصیل ترین قوم ایرانی و آریایی هستند و در دوران دفاع مقدس ٥هزارو٤٠٠ شهید داده اند.


 مي گويد اصلاح طلب است و از روز اول تکليفش را روشن کرده؛ عملکردش در انتصاب مديران سياسي هم اين موضوع را به خوبي نشان مي دهد. استانداري کردستان به اين معروف شده که مي خواهد براي همکاري از ستاد حسن روحاني در استان هاي ديگر دعوت کند. اين کنايه به دليل بهره گيري از اغلب نيروهاي اصلاح طلب و البته معتدل استان است. عبدالمحمد زاهدي، استاندار کردستان مي گويد با روحيه و خصوصيات مردم کرد کاملا آشناست. شايد به اين دليل که سال هاي طولاني در دو استان کرمانشاه و ايلام خدمت کرده است. او اهل بروجرد است و اين نزديکي فرهنگي نيز به او کمک مي کند. مصاحبه با او در دفتر روزنامه «شرق» انجام شد؛ گفت وگويي که ضبطش در بخش هايي متوقف مي شد. به اين دليل که زاهدي گه گاه به مواردي اشاره مي کرد که به دلايلي نمي خواست در مصاحبه آورده شود. 


او را از دوران دانشجويي ام که از اعضاي شوراي مرکزي «کانون دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي اراک» بودم، مي شناختم. زاهدي، استاندار مرکزي بود. پايان مصاحبه از او پرسيدم، «سالن کوثر» در خيابان قيام اراک براي انجام سخنراني چهره هاي سياسي هميشه در اختيار ما بود و شما هرگز براي تامين امنيت آن مراسم منعي نمي آورديد و تجمعات آرام هم هرگز با ممنوعيتي از سوي استانداري مواجه نمي شد. آيا عبدالمحمد زاهدي با همان رويکرد در کردستان هم عمل مي کند؟ که او پاسخ داد: «شما رحمت بوديد. من همان زاهدي هستم و تغييري نکرده ام.» 


شرق: با توجه به اينکه اکثريت شهروندان استان کردستان از اقوام کرد و البته سني مذهب هستند، شما در انتصاب مديران سياسي تان تا چه اندازه اين موضوع را در نظر داشته ايد؟ 
در کردستان 10فرمانداري داريم که تمامي فرمانداران و معاونان آنها و بخشداران، بومي استان هستند. 


شرق: اما فرماندار قروه و سنندج بومي استان نيستند. 
بله، فرماندار قروه را به دليل مشکل قانوني مجبور شديم، تغيير دهيم. چون فرماندار پيشين ما جزو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي بود و به وزارت کشور مامور شده بود. بعد ديوان محاسبات کشور اعلام کرد که ماموريت ايشان خلاف قانون است و ما مجبور شديم، ايشان را عوض کنيم. الان 9فرماندار ديگر ما بومي استان هستند. در مورد سنندج هم بايد بگويم که ايشان بومي سنندج و همسر شان هم سني هستند. ضمن اينکه مردم هم ايشان را قبول دارند، چون سال هاست که در استان مدير هستند. در دوشهر شيعه نشين استان، فرماندار شيعه انتخاب کرديم، به علاوه اينکه در سنندج و سقز هم فرماندارانمان شيعه هستند. 


شرق: اينکه در انتصاب مديران سياسي تان از نيروهاي بومي استفاده کرده ايد، به دليل حساسيت هاي اين استان است؟ يا تمکين از آرايي است که به سبد روحاني در کردستان ريخته شده که مشخصا آراي اصلاح طلبان بود؟ 
اينجا دو بحث وجود دارد. من اساسا در استان هايي که خدمت کرده ام نيروي زيادي با خودم نبردم و حداکثر معاون سياسي و رييس دفترم را با خود برده ام. چون معتقدم بايد در هر استاني با نيروهاي همان استان کار کرد. به خصوص در کردستان معتقدم تا حدودي وضع فرق مي کند و بايد کادر سازي و نيرو سازي شود و من اين حساسيت را دارم که اين کار صورت بگيرد. 


شرق: اما مواردي وجود دارد که شما اينگونه عمل نکرده ايد و نيروهاي سياسي استان به آن اعتراض کرده اند. به طور مشخص به انتخاب يکي از مديران شما که اهل کرمانشاه هستند، اعتراض هايي شده بود. 
در حوزه فرمانداري ها، بخشداري ها و مديران استان، آنچه من منصوب کردم همه از نيروهاي استان بوده اند. حتي اگر آن فرد کرمانشاهي 20سال است که مقيم کردستان و البته کرد است و ايشان را بايد بومي محسوب کرد، ضمن اينکه مدير شايسته و موجهي هستند. اما در خارج از حوزه استانداري افراد کمي غيربومي منصوب شده اند، که بعضا اعتراضات اوليه اي وجود داشت که بعد زماني که توانمندي و مديريت اين افراد را ديدند، مشکل برطرف شد و حالا ديگر فعالان استان هم با اين دوستان مشکلي ندارند. 


شرق: چيزي که ديده مي شود، اين است که در استان ها، نمايندگان مجلس در انتصاب افراد به صورت تشکيلاتي روي استانداران فشار مي آوردند. در کردستان خيلي شاهد چنين اتفاقي نيستيم. آيا چنين نگاهي در بين نمايندگان استان وجود نداشته يا اينکه شما مستقل عمل کرده ايد؟ 
من روز اول که به کردستان رفتم به نمايندگان گفتم که فرمانداران و بخشداران استان بايد نماينده آقاي روحاني باشند. حالا ممکن است اين فرد را شما معرفي کنيد، ولي بايد نماينده اين دولت باشد. من نمي توانم کسي را که اين دولت را قبول ندارد به عنوان نماينده دولت منصوب کنم. آنها هم پذيرفتند و الان فرمانداران اين ويژگي را دارند و چون عمده طرفداران آقاي روحاني در استان کردستان اصلاح طلب بودند، طبيعتا اکثريت فرمانداران اصلاح طلب هستند که بعضا در گذشته فعال اصلاح طلب بودند يا اگر هم فعال سياسي نبودند مشي و ديدگاه اصلاح طلبي داشته و دارند. 


شرق: مردم انتظار دارند با روي کارآمدن دولت منتخب شان تغيير در فضاي سياسي استان و البته کشور را احساس کنند؛ اتفاقي که خيلي در استان کردستان همانند ديگر استان هاي کشور نيفتاده است. فکر مي کنيد ايراد کار کجاست؟ آيا اين فرصت از سوي دولت داده نمي شود؟ 
برداشت من اين است که فضاي سياسي در استان کردستان نسبت به گذشته خيلي بازتر و بهتر شده است، چنانکه خود فعالان سياسي استان هم به اين موضوع اعتقاد دارند. در جلسات متعددي که من با فعالان سياسي استان دارم، خيلي راحت اين دوستان حرف هايشان را مي زنند و اگر اعتراضي هم وجود داشته باشد، عنوان مي کنند. به عنوان مثال انجمن اسلامي معلمان که تا پيش از اين وجود نداشت، طي يک ماه گذشته شکل گرفته و فعاليت خود را آغاز کرده است. 
از طرفي در حال حاضر هم اصولگرايان و هم اصلاح طلبان جلسات سياسي خود را دارند و خود من هم مرتبا جلساتي با آنها دارم. فضاي مطبوعاتي استان نيز خيلي باز شده است و شايد من تنها استانداري باشم که تاکنون از هيچ نشريه اي شکايت نکرده ام، حتي وقتي به کردستان آمدم به يکي از فرمانداران که از يک نشريه محلي شکايت کرده بود، از او خواستم که شکايتش را پس بگيرد. همه جا حرفم اين بوده که از من انتقاد کنيد تا ما کارمان را درست انجام دهيم. فضاي فرهنگي هم خيلي بهتر از گذشته شده است و من احساس مي کنم که مردم از اين فضا راضي هستند. 


شرق: البته کردستان از نظر فرهنگي با بسياري از نقاط کشور متفاوت است، آيا اين تفاوت ها در دايره تحمل شما مي گنجد؟ 
بله؛ مردم کرد يک ويژگي هاي خاص فرهنگي دارند و مردمي هستند که به تفريح و شادي خيلي اهميت مي دهند و ما تلاش کرده ايم زمينه اين کار نسبت به گذشته فراهم تر شود. 


شرق: در دفاع از کوباني و محکوميت داعش، تجمعاتي در استان صورت گرفت که استانداري هم با مردم همراهي کرد. آيا اين همراهي مقطعي و از سر ناچاري بوده يا در آينده هم به تجمعات قانوني و مسالمت آميز احترام خواهيد گذاشت؟ 
در بحث کوباني مردم مي خواستند همان حرفي را بزنند که ما مي زديم و تعارضي بين نظر مردم و حاکميت وجود نداشت. اين راهپيمايي با حضور خوب مردم انجام شد و هيچ اتفاق خاصي نيفتاد. با اينکه خيلي از جريانات ضد انقلاب به مردم گفتند که در اين راهپيمايي شرکت نکنند، ولي آنچه که رخ داد اين بود که مردم و جوان ها پرشور شرکت کردند. حتي قبل از راهپيمايي کمک هايي براي مردم کوباني جمع شد. 


شرق: اين کمک هاي مردمي از طرف دولت جمع آوري شد؟ 
کمک ها پيشنهاد ان. جي. او ها بود، منتها من يک اشکال قانوني در آن ديدم و با فعالان استان درميان گذاشتم. اين اشکال که احتمال دارد وقتي کمکي جمع مي شود تا به يک کشور خارجي فرستاده شود، ممکن است حتي يک نفر اعتراض کند که پول من کجا رفته است. پس بايد يک جايگاه رسمي وجود داشته باشد و من هم متولي آن را هلال احمر قرار دادم و خود 
ان جي او ها را مسوول جمع آوري اين کمک ها کردم. ولي مسووليت اصلي فرستادن آن به اقليم کردستان عراق، با هلال احمر بود که با همراهي ان جي او ها به خاک عراق انتقال داده شد. 


شرق: بيکاري از مشکلات جدي استان کردستان است که همچنان اين مشکل به طور محسوس وجود دارد. آيا با توجه به شرايط کشور، مردم مي توانند اميدوار به رفع مشکلات اقتصادي استان باشند؟ 
نرخ بيکاري در استان بيش از 28درصد است، البته آمار غيررسمي بيش از اين مي تواند باشد. چون آمارهايي که در دولت قبل گرفته مي شد با يک ساعت کار در هفته هم فرد را به عنوان شاغل حساب مي کردند، در صورتي که فرد شاغل بايد 16ساعت در هفته کار کند. 
يک مشکل اساسي در استان کردستان وجود دارد و آن هم اينکه متاسفانه به دليل ذهنيت بدي که نسبت به اين مناطق وجود دارد، مردم ساير مناطق اينجا را منطقه اي امنيتي به حساب مي آورند. به همين دليل سرمايه گذارها کمتر به اينجا مي آيند. ما داريم تلاش مي کنيم که اين فضا را بشکنيم و تا حدود زيادي هم موفق بوده ايم منتها زمان مي برد تا به نتيجه قطعي برسد. 


مشکل ديگر اين است که حتي خود ثروتمندان و سرمايه داران کرد هم تمايل چنداني به سرمايه گذاري در کردستان ندارند. مشکل بعدي که با آن مواجه هستيم اين است که بخش عمده اي از واحد هاي توليدي مان تعطيل يا نيمه تعطيل شده است. 


شرق: و براي حل اين معضل چه کاري انجام داده ايد؟ 
يک کارگروه خاص تشکيل داده ايم که اين واحدها را سامان بدهيم. تا الان هم مشکلات تعداد قابل توجهي از اين واحدها بررسي شده است. من معتقدم که اولين قدمي که بايد براي حل مشکل اشتغال برداريم اين است که نگذاريم بيکاري از اين زيادتر شود. بايد مشاغل موجود را حفظ کنيم تا واحد توليدي ديگري تعطيل نشود. 
از طرفي چند قدم براي حل مشکل اشتغال استان برداشته ايم: يکي اينکه در کوتاه مدت بايد مشاغل کوچک مثل صنايع دستي و بخش کشاورزي را افزايش دهيم، چون سرمايه گذاري هاي کلان، زمان مي برد. هدف دولت اين است که در کوتاه مدت بحران بيکاري در استان حل شود. 


شرق: اما مشکلات استان فقط با تمرکز بر مشاغل کوچک حل نمي شود و به برنامه ريزي هاي بلند مدت نياز دارد. 
بله؛ اما در حال حاضر ما در گام نخست با پرداختن به مشاغل کوچک، سعي کرده ايم بحث سرمايه گذاري در استان را با جديت دنبال کنيم. وقت عمده من صرف جلسه با سرمايه گذاران بومي و داخلي و خارجي مي شود و تعدادي از اينها هم مجوز گرفته اند و شروع به کار کرده اند؛ اما موضوع برنامه ريزي کلان زمان مي برد، به همين دليل سعي کرده ايم در کنار آن، کار مشاغل کوچک انجام شود. 
در راستاي سامان دادن سرمايه گذاري در استان من «مرکز خدمات سرمايه گذاري» را تاسيس کرده ام، که هر روز، همه نمايندگان دستگاه هاي اجرايي که بايد در ارتباط با سرمايه گذاري تصميم بگيرند در اين مرکز به سرمايه گذاران راهنمايي هاي لازم را ارايه مي دهند. 
از طرفي کل اطلاعات استان، جمع آوري شده است که شامل مکان، آب، زمين و انرژي مي شود. همچنين بحث هاي کلان تري را دنبال مي کنيم؛ موضوعاتي مانند پتروشيمي و فولاد، تا بخش خصوصي در اين زمينه ها بيايد و سرمايه گذاري کند تا بتوانيم زنجيره توليد فولاد را از صفر تا صد ايجاد کنيم. ما معادن زيادي داريم، مثلا مواد خام به صورت سنگ آهن از استان خارج مي شود و براي استفاده از اين پتانسيل ما شرط واگذاري معدن را فرآوري سنگ آهن گذاشتيم. 


شرق: در بحث توسعه استان بحث بودجه هم بسيار اهميت دارد. آيا در اين زمينه با دولت مذاکراتي داشته ايد؟ 
بله حتما، ما يک مشکل اساسي داريم که در کشور پارامتر جمعيت، پارامتر مهمي است؛ بنابراين در محاسبه بودجه ها استان هاي برخوردار تر امکانات بيشتري مي گيرند. اما چه در بودجه سال94 و به طورکلي در برنامه ششم، بحث توازن منطقه اي به صورت جدي ديده شده است، تا کمبودهاي موجود در استان هايي مثل کردستان جبران شود. 


شرق: مي توانيد آماري ارايه دهيد؟ 
تخصيص 9ماهه امسال استان نسبت به تخصيص 12ماهه سال گذشته بيشتر است؛ باتوجه به اين موضوع که اعتبارات عمراني کل کشور در سال93 نسبت به سال92حدود شش هزار ميليارد تومان کمتر شده است. 


شرق: دولت به دنبال اين است که در استان هاي مرزي، منطقه آزاد تجاري ايجاد کند، در کردستان وضعيت به چه شکل است؟ 
در دولت گذشته دو منطقه ويژه، يکي در مريوان و يکي هم در بانه، تصويب شده بود. در بانه اصلا هيچ کاري انجام نشده بود و مسووليتش با شرکت هاي صنعتي کشور بود که من اين قضيه را پيگيري کردم و اخيرا بخشي از زمين اين منطقه خريداري شده است. اما در مريوان اين مسووليت را به بخش خصوصي داده بودند که براي خريد زمين به معارض برخورد کرده بودند و کاري صورت نگرفته بود. کاري که من در استان کردستان پيگيري کردم، بحث منطقه آزاد بود که با پيگيري هايي که داشتيم قرار شد که دو منطقه در بانه و مريوان با مديريت واحد انجام بگيرد. در اين خصوص هم مطالعات اوليه انجام شده است و نتايج آن را به تهران اعلام کرديم و الان در دبيرخانه مناطق آزاد در حال بررسي است و قطعا تا پايان دولت به بهره داري مي رسد. 


شرق: در کردستان بخشي از اقتصاد استان به کول بر ها مربوط مي شود، چه کاري براي بهبود شرايط آنها انجام داده ايد؟ 
ما يک مرز رسمي در مريوان داريم که يکي از چهار مرز فعال کشور است و روزانه کالاهاي زيادي مثل سوخت از آنجا جابه جا مي شود. يک مرز ديگر به نام سيرانوند داريم که از نظر ما يک مرز رسمي است، ولي از نظر دولت مقابل رسمي نيست؛ بنابراين شبيه يک بازارچه مرزي عمل مي کند. با وجود تلاش هايي که براي رسمي کردن اين مرز انجام داده ايم متاسفانه نتوانستيم کاري کنيم که دولت مرکزي عراق در اين باره تصميم بگيرد چون در اختيار اقليم کردستان نيست. چند هفته پيش اما يک معبر کول بري در سرآباد افتتاح شد که تا دو ماه ديگر زيرساخت آن کامل مي شود. 


شرق: در گذشته شاهد بوديم که از مرزهاي کردستان قاچاق سوخت صورت مي گرفت، آيا برنامه دولت براي قانوني کردن فروش سوخت در مرزها در کردستان هم عملياتي شده است؟ 
بله، قاچاق سوخت در آن مرز وجود داشت و ما آمديم سوخت را به صورت قانوني و البته با يک قيمتي که حد وسط قيمت دولتي ما و دولت آن طرف باشد، فروختيم و الان به صورت قانوني اين کار صورت مي گيرد. 


شرق: يکي از مشکلات توسعه نيافتگي کردستان به وجود نگاه امنيتي به اين استان باز مي گردد، آيا همچنان چنين نگاهي در دولت وجود دارد؟ ضمن اينکه کارنامه عملکرد شما در آينده اين موضوع را مشخص خواهد کرد. 
اگر نگاه امنيتي را نسبت به مردم تلقي کنيم، نگاه غلطي است. چون مردم کردستان مردمي هستند که اصيل ترين قوم ايراني و آريايي هستند و در دوران دفاع مقدس 5هزارو400 شهيد داده اند. اين شهدا هم در مقابله با گروه هاي ضد انقلاب حضور داشته اند و هم در دوران دفاع مقدس؛ اين سندي است که نبايد به مردم نگاه امنيتي داشته باشيم. چون مردم کردستان وفاداري خود را به نظام و کشورشان نشان داده اند. ضمن اينکه کردها در طول تاريخ هميشه مرزداران خوبي براي ايران بوده اند. بنابراين به مردم نگاه امنيتي نداريم، اما جرياناتي که در آنجا فعاليت ضد امنيتي دارند، اگر بخواهند فعاليتي داشته باشند ما هم با آنها امنيتي برخورد خواهيم کرد و اينها حساب شان از مردم قطعا جداست. 


شرق: يک نگراني جدي امروز در کردستان وجود دارد، اينکه برخي جريان ها تلاش دارند تفکر سلفي گري را در غرب گسترش دهند. آيا اساسا اين نگراني بجا است؟ 
اين يک واقعيت است که تلاش هاي زيادي مي شود که سلفي گري در بين اهل سنت کردستان گسترش بيابد، به خصوص بعد از جريانات القاعده و بعد از آن هم داعش اين فعاليت ها بيشتر شده، ضمن اينکه از قبل هم اين زمينه وجود داشته است. 
اما اگر ما اين موضوع را درست تبيين کنيم -با توجه به اينکه مردم اين منطقه نوع نگاه و نگرش شان اشتراکات زيادي با مذهب شيعه دارد- ديگر جايي براي سلفيت وجود نخواهد داشت. به خصوص اينکه پيروان مذهب شافعي علاقه زيادي به اهل بيت دارند و عمدتا در اشعارشان پيامبر را جد الحسين مي خوانند و مانند ما شيعيان به زيارت امام رضا(ع) مي روند. از طرفي اينکه فرهنگ مردم کرد با هنر عجين شده است و سلفيت و جريان تکفيري و خشونت گرا با اين نگاه مخالف است. مثلا امسال که اعلام کردند برپايي جشن براي پيامبر(ص) بدعت و حرام است، مردم کردستان جشن را مفصل تر برپا کردند. به اعتقاد من اگر اين فرهنگ تقويت شود به هيچ عنوان سلفي گري و تکفيري اجازه رشد پيدا نمي کند. هر چند بايد تاکيد کنم اين جريانات، تلاش خود را براي انتشار تفکراتشان انجام مي دهند و بايد به اين نگراني توجه جدي داشت. 


شرق: علي يونسي، دستيار ويژه رييس جمهوري در امور اقوام و اقليت هاي مذهبي و ديني جلساتي را با اقوام ايراني برگزار مي کند؛ که در اين جلسات نمايندگان اقوام ايراني نظرات و انتظاراتشان را از دولت بيان مي کنند. آيا شما با ايشان ارتباط داريد يا مشورتي مي گيريد؟ 
بله ارتباط داريم، اما اينکه مستمر و سيستماتيک باشد خير. اما به هر حال ما مشکلاتمان را به آقاي يونسي منتقل مي کنيم.


شرق: خب اين يک ايراد جدي است، چون دولت با اين هدف دستيار ويژه انتخاب کرد که در ادامه به معاونت تبديل شود. اما به نظر مي رسد در عمل در حد يک شعار باقي مانده است. 
بله، به اعتقاد من بايد به اين موضوع توجه بيشتري شود، چون ملت ما را همين اقوام و مذاهب تشکيل مي دهند. 


شرق: بحث ديگري که معمولا از سوي برخي جريان ها براي فشار بر کردها مطرح مي شود، گرايش بخشي از مردم کردستان به گروهک هاي خارج از کشور است، تا چه اندازه اين قضاوت درست است. آن هم با در نظرگرفتن اينکه ميزان مشارکت مردم کردستان در انتخابات رياست جمهوري قابل توجه بوده است؟ 
گروهک هاي کرد واقعا توان قابل توجهي ندارند. درواقع هيچ خطري ندارند. اما اگر ما به توسعه اين مناطق توجه نکنيم، آنها از اين ضعف استفاده مي کنند. دولت روحاني و من به عنوان نماينده ايشان از روز اول سعي کرديم گفتمان توسعه را در استان به وجود بياوريم، چون معتقديم توسعه، دو طرفه است: يکي دولت و يکي مردم؛ دولت بايد به زيرساخت ها توجه کند و مردم بايد توسعه را بخواهند. مي خواهم بگويم زماني دولت پاسخگوست که مردم به يک معيشت ابتدايي قانع نباشند. 


شرق: مي خواهم بحث توسعه را به عنوان يک مطالبه مطرح کنم، چه تعهدي براي پيگيري اين موضوع از سوي شما وجود دارد؟ 


ابتدا بايد تاکيد کنم من نگاه امنيتي به استان کردستان ندارم، هر چند قبول دارم که اين نگاه امنيتي نسبت به کردستان وجود دارد. اما معتقدم که چنين نگاهي نسبت به کردستان در حاکميت وجود ندارد؛ دليل آن هم اين است که در سفر مقام معظم رهبري به استان کردستان بهترين پروژه هاي عمراني و اقتصادي تصويب شد. چنانکه سرمايه گذاري بنياد برکت در کردستان نسبت به 31 استان ديگر در رتبه نخست قرار دارد. 


اصطلاحي هست که مي گويد: «مديران اسير راه هاي طي شده اند». مي خواهم بگويم ما الان در چارچوب قوانين موجود بايد کار کنيم. مثلا من وقتي به کردستان رفتم در بودجه سال93 هيچ نقشي نداشتم، اما دولت بنا دارد به صورت جدي، هم در بودجه سال94 و هم در برنامه ششم توسعه، اعتبارات بيشتري را به استان هاي کم برخوردار بدهد. اما دقت داشته باشيد يکي از مشکلات استان، طرح هاي نيمه تمامي است که از دولت گذشته به ارث مانده است، چنانکه براي تکميل اين طرح ها بيش از هفت هزار ميليارد تومان بودجه نياز است و اين يک مشکل جدي جلو راه توسعه استان است و دولت تلاش مي کند آن را برطرف کند. 


شرق: آيا انتخاب استانداران اصلاح طلب در استان هايي چون سيستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه و اردبيل و به طور کلي استان هاي اقوام نشين به تلاش دولت براي تغيير وضعيت اين مناطق بازمي گردد؟ 
من از ديدگاه آقايان اطلاعي ندارم، ولي درمورد خودم حتما به خاطر تجربه من تصميم گيري شده است. چون من تا قبل از انتصاب آقاي اوسط هاشمي تنها استانداري هستم که در شرق و غرب کشور کار کرده ام. موضوع ديگر هم اينکه در بين استان هايي که به من پيشنهاد شد، من خودم کردستان را انتخاب کردم چون فکر مي کردم از تجربياتم مي توانم استفاده کنم


شرق: فکر مي کنيد در پايان کار دولت، مردم کردستان به شما نمره قبولي مي دهند؟ 
بله، فکر مي کنم از مردم نمره قبولي مي گيرم.


 



15:19:19 , 1393/11/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن