نقدی بر فیلم سینمایی بدون مرز فیلمی که فقط تیتراژش دیدنی بود/بدون مرز! فیلمی کم دیالوگ و خالی از مفهوم شروع فیلم به خوبی آغاز می شود، نمایی از پسر بچه ای که در حال رکاب زدن دوچرخه است به و به سمت نیزار ها و نقطه صفر مرزی می رود . اما هر چه زمان می گذرد اتفاق خاصی در فیلم رخ نمی دهد و آنچنان فیلم ملال آور می شود که دیگر کسی توجهی به آن ندارد.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز: هر چند فیلم سینمایی بدون مرز جایزه جشنواره آینده آسیا را از جشنواره توکیو برده است و بر خلاف مقررات وارد جشنواره فیلم فجر شده اما هرگز نمی توان آن را اثری شاخص درباره سینمای جنگ و ضد جنگ دانست.
اولین ساخته امیر حسین عسکری درباره پسر بچه ای است که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشستهای در نقطه صفر مرزی پا میگذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده، اما حضور پسر بچه ای عرب آرامش او را به هم می ریزد. آنها در ابتدا با یکدیگر به شدت اختلاف دارند و با هم دعوا می کنند.
اما پس از اتفاقاتی پسر بچه ایرانی متوجه می شود شخصی که آرامشش را بر هم ریخته اصلاً پسر نیست و دختری است که خود را به شکل پسرها درآورده. پس از انفجار یک مین در نقطه صفر مرزی بعد از گذشت چند سکانس دختر فیلم با فرزندی با چشم گریان به کشتی باز می گردد، و پسرک ایرانی برای آنان شیر خشک و غذا تهیه می کند، چند روزی می گذرد و سربازی آمریکایی به جمع آنان اضافه می شودو قصد دارد دختر عرب را گروگان بگیرد که با شجاعت پسر ایرانی، سرباز آمریکایی تسلیم و داخل یکی از اتاق های کشتی زندانی می شود، مدتی می گذرد و در پی تشنگی سرباز آمریکایی، روابط این سه شخصیت با هم گرم تر می شود تا اینکه فردای آن روز سرباز آمریکایی و دختر عرب ناپدید می شود.
تنها نقطه مثبت، تیتراژ خوب شروع فیلم به خوبی آغاز می شود، نمایی از پسر بچه ای که در حال رکاب زدن دوچرخه است به و به سمت نیزار ها و نقطه صفر مرزی می رود، لباس های خود را برای شنا کردن به سمت کشتی در می آورد ، به محض فرو رفتن در آب، تیتراژ فیلم شروع می شود و مخاطب را با خود همراه می کند و نوید فیلمی جذاب را به او می دهد، اما هر چه زمان می گذرد اتفاق خاصی در فیلم رخ نمی دهد و آنچنان فیلم ملال آور می شود که دیگر کسی توجهی به آن ندارد.
یکی از مهم ترین سؤال های موجود در ذهن هر مخاطبی آن است که چرا و به چه دلیلی چنین فیلمی ساخته شده است، فیلمی که تنها می توانست به اندازه یک فیلم کوتاه حرف برای گفتن داشته باشد و وقت مخاطبان را یک ساعت و نیم هدر ندهد.
شکنجه گاه مخاطب بی شک بدون مرز فیلمی خالی از مفهوم، تکنیک و خلاقیت است و تنها در راه کشف تجربه ای جدید برای گروه تولید خود می باشد. فیلمی تقریباً صامت که در طول 90 دقیقه شاید کمتر از 100 کلمه دیالوگ برای آن نوشته شده باشد و از آنجایی که آن هم به بدترین شکل ممکن توسط نابازیگرهای آن ادا می شود، سینما را به شکنجه گاه مخاطبان خود تبدیل می کند.
نابازیگرانی که نه تنها معمولی نیستند، بلکه به شدت غیر منطقی هستند و به دنبال ادا درآوردن اند، از سرباز آمریکایی گرفته که در حال شعر دادن است و آن قدر ذلیل که فرق او با یک دوره گرد خیابان مشخص نیست تا دختر عرب و پسر ایرانی که یک لغت را نیز نمی توانند واقعی و به دور از دستپاچگی کارگردان بیان کنند. شاید یکی از علت های نداشتن دیالوگ در فیلم ، لو رفتن اوست که چیزی در چنته برای گفتن ندارد .
فیلمنامه ای لا مکان و لازمان فیلمنامه ای که نه گذشته ای دارد و نه آینده ای، کارکترهای فیلم هم نمی دانند برای چه در آن مکان هستند و اصلاً برای چه فعالیت می کنند، تنها در حال دست و پا زدن برای پیش برد خط اصلی داستان که آن هم مشخص نیست یا اگر بخواهیم دقیق بگوییم اصلاً علت و معلولی در منطق فیلمنامه شکل نگرفته که کسی بخواهد درباره آن حرفی بزند.
فیلمی لا مکان و لا زمان و البته بی کلام، اگر کارگردانی بخواهد فیلمی خلق کند که کمتر در آن حرف بزند و بیشتر از طریق تصویر مفهوم خود را انتقال دهد، حداقل باید دارای خلاقیت فوق العاده در زیبایی شناسی بصری باشد که آن هم تنها در فیلم های کوتاه مصداق پیدا می کند و نه در 90 دقیقه فیلم سینمایی.
بدون مرز در آرزوی بیان صلح و عواطف انسانی است اما هیچ گاه به آن دست پیدا نکرده، در پی بیان صلح و آرامش است. اما نمی تواند آن را به درستی ادا کند و اینجاست که مخاطب نمی تواند حرف کارگردان را باور کند. زیرا آنقدر فضا خالی از عقلانیت است که جایی برای فکر و اندیشه نمی گذارد.
امیریل ارجمند بدون مرز فیلمی دیدنی و پر از احساس است آهنگساز بدون مرز گفت عوامل حرفهای فیلم بدون مرز توانستهاند با کارگردانی خوب و داستان شیرین فیلمی با ساختار مناسب بسازند امیر بل ارجمند آهنگساز فیلم بدون مرز در خصوص بازخورد این فیلم در جشنواره فیلم فجر در گفتگو ب
در نشست احتمال باران اسیدی مطرح شد فرصت برای مردن زیاد است فیلمی شبیه شازده کوچولو شناسهٔ خبر 2485831 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۶ هنر > سینمای ایران نشست رسانه ای فیلم سینمایی احتمال باران اسیدی بعد از نمایش فیلم در کاخ جشنواره با حضور کارگردان و دیگر عوامل فیلم برگز
فاطمه معتمدآریا نبود فیلمی نداشتم مرتضی فرشباف کارگردان فیلم بهمن در مراسم رونمایی از فیلم خود در پردیس کوروش گفت من فکر میکنم فیلم مورد توجه قرار می گیرد فرشباف با اشاره به بازی فاطمه معتمد آریا گفت تلاش همه عوامل فیلم را به این جا رساند پس از سخنان فرشباف جواد نوروز بی
۱ بهمن ۱۳۹۳ ۹ ۸ق ظ ماهي سياه کوچولو رونمايي شد ماهي سياه کوچولو فيلمي در بستر تاريخي حمله تودهايها به شهر مراسم رونمايي فيلم سينمايي ماهي سياه كوچولو ساخته مجيد اسماعيلي با حضور او و محمدرضا شفيعي تهيهكننده علي طالبآبادي نويسنده و مريلا زارعي مصطفي زماني و همايون ا
در طرح یک فیلم یک سلام مطرح شد موقت خارج از عرف بیننده است فیلمی که به شعورتان توهین نمیکند شناسهٔ خبر 2470618 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۶ هنر > سینمای ایران مراسم رونمایی از فیلم موقت به کارگردانی امیر عزیزی با حضور این کارگردان حسن آقاکریمی تهیه کننده هوشیار خیا
سازنده مالکوم ایکس اولین فیلمی که به مکه راه یافت عنوان کرداسپایک لی آمریکا همواره به یک دشمن فرضی نیاز دارد هماکنون اسلام را نشانهرفتهانداسپایک لی فیلمساز سیاهپوست آمریکا در انتقاد از سیاستهای داخلی و خارجی دولتمردان آمریکایی گفت آمریکا هموازه در طول تاریخ نیازمند یک د
فیلمی که با مخاطب راحت ارتباط برقرار می کند تهران - ایرنا - تهیه کننده فیلم سینمایی مجرد چهل ساله معتقد است این فیلم روایتی سالم و راحتی دارد و به خوبی با مخاطبانش ارتباط برقرار می کند به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا سینماهای کشور آرام آرام مهیای شروع مهمترین رویداد سینمایی کشو
تنها فیلمی که بازیگر خبرساز سینما با آن به جشنواره میآید انتشار پوستر ماهی سیاه کوچولو فرهنگ > سینما - مریلا زارعی بازیگری که در یکسال گذشته صحبتها و حضورهای او در برنامههای مختلف سینمایی خبرساز شده امسال با ماهی سیاه کوچولو در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد ب
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۹ تلهفیلم آفتاب بعد از باران به تهیهکنندگی نویسندگی و کارگردانی کامبیز کاشفی در صدا و سیمای مرکز گیلان تهیه و تولید شده است به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا نگارش فیلمنامه آفتاب بعد از باران از اردیبهشت تا مرداد ماه سال جاری به طول انجامید و
کاظم راستگفتار به مهر گفت آشوب داستان یک خواننده دهه 20 است فیلمی در فضای طنز شناسهٔ خبر 2470211 جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۸ هنر > سینمای ایران کاظم راست گفتار کارگردان سینما در تازه ترین فعالیت خود فیلمنامه آشوب را که داستان یک خواننده دهه 20 است روایت می کند کاظم راست
نقد فیلمهای جشنواره فجر ناهید فیلمی در مرزهای فمینیسم با مردانی خنثی یا متعصباگر نگوییم فیلم ناهید در ورطه فمینیستی مدرن افتاده اما به راحتی میتوان گفت تا لبههای یک فیلم فمینیستی پیش رفته است «ناهید» اولین ساخته بلند آزیتا پناهنده با بازی ساره بیات نوید محمدز
پژمان بازغی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران انتخاب نقش مسعود جسارت میخواست ناهید فیلمی مخاطبپسند است بازیگر فیلم ناهید گفت انتظار خاصی از جشنواره فجر ندارم امیدوارم مردم با آمدن به سینما و دیدن فیلم ها ما را خوشحال کنند پژمان بازغی ایفاگر نقش مسعود در فیلم ناهید در
زارعی ورود نیروهای تازه نفس به سینما باعث ایجاد پویایی میشودماهی سیاه کوچولو فیلمی در بستر تاریخی حمله تودهایها به شهرمریلا زارعی بازیگر فیلم سینمایی ماهی سیاه کوچولو گفت نیروهای تازه نفس وقتی وارد عرصه شوند میتوانند منجر به یک پویایی و نفس تازه به فضای موجود شوند این برا
مردم چه فیلمی را پسندیدند رقابت رخ دیوانه و عصر یخبندان در دو روز نخست جشنواره فیلم فجر فرهنگ > سینما - فیلم های سینمایی رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داودی در دومین روز جشنواره فیلم فجر در صدر فهرست ارای مردمی جشنواره قرار گرت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین
تهیهکننده روز مبادا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران فیلمی گرم و خوش سبک ساختهام محمد احمدی گفت روز مبادا فیلمی است که گرم گیرا و خوش سبک ساخته شده و همه اجزای آن درخدمت کلیت داستان است محمد احمدی تهیهکننده فیلم روز مبادا در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصو
در نشست فیلم چهارشنبه۱۹اردیبهشت مطرح شد برزو ارجمند بیست سال منتظر چنین فیلمی بودم فرهنگ > سینما - جلسة پرسش و پاسخ فیلم چهارشنبه 19اردیبهشت با حضور عوامل این فیلم برگزار شد وحیدجلیلوند من فیلمی را ساختم که نیستم در ابتدای جلسه وحیدجلیلوند کارگردان این
سی و سومین جشنواره فیلم فجر "قول" چیزی شبیه تصاویر متحرک فیلمی خسته کننده و زجرآور است قول با سر و صدای زیادی که در حواشی آن شنیده می شد انتظارات فراوانی را ایجاد کرده بود که افتتاحیه جشنواره سی و سوم شروعی متفاوت با هر سال باشد شروعی قدرتمند و متفاوت تفاوت قول با د