محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832035521
حجتالاسلام آقامیری در گفتوگو با فارس: تقوای فردی و اجتماعی به چه معناست/ تمثیل جالب شیخ بهایی درباره یک زاهد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام آقامیری در گفتوگو با فارس:
تقوای فردی و اجتماعی به چه معناست/ تمثیل جالب شیخ بهایی درباره یک زاهد
مدیر حوزههای علمیه خواهران تهران گفت: اسلام از تقوای فردی که از آن به عنوان رهبانیت یاد میشود، دوری میکند لذا اگر توصیه میشود شخص تقوا را رعایت کند، برای این است که فرد به عنوان زیرساخت بنای یک جامعه مطرح میشود.
حجتالاسلام سیدمحمدرضا آقامیری مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان تهران در گفتوگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، در خصوص ابعاد اجتماعی دین اسلام و حضور آن در جامعه به تبیین معنای تقوای فردی و تقوای اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: اجتماع، مجموعهای از فرد فرد افراد یک نظام یا جمعی از افراد مختلف یک مجموعه. تقوای فردی نشاندهنده این است که شخص، آن بازدارندگی که به عنوان یک ملکه نفسانیه در وجود خویش ایجاد کرده، میتواند خود را از بعضی مهلکهها مانند مهلکه گناه و معصیت نجات بخشد و این یک حیطه فردی است و امکان دارد افرادی که تحت آموزش تعالیم مختلف قرار گرفتهاند، تقوای متفاوتی را از خود بروز دهند. * منظور از تقوای فردی و تقوای اجتماعی وی با اشاره به تقوای اجتماعی و تقوای جمعی ابراز داشت: وقتی ما وارد شهر میشویم و میبینیم چهل ـ پنجاه درصد از افراد آن شهر اهل نماز و مسجد هستند میتوانیم به عنوان یک شهر باتقوا از آن یاد کنیم چرا که در آن جامعه کمتر دزدی شده و شاهد قانونگریزی کمتری هستیم و این بازدارندگی به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده است. مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان تهران تصریح کرد: اسلام ضمن اینکه به فرد توجه دارد نگاه ویژهای نیز به اجتماع و جمع دارد؛ کسی که میتواند یک جامعه توحیدی را به عنوان زیربنا و زیرساخت افعال خود قرار دهد جایگاه ویژهای دارد، اما به اعتقاد بنده توجه اسلام بیشتر به مباحث اجتماعی است از این رو طبیعی است که دو مقوله فرد و اجتماع در هم تنیده باشند. آقامیری ادامه داد: از طرفی هم انسان خواهان آثار اجتماعی توحید در جامعه است، به همین دلیل اسلام هم به مراتب اجتماعی دین تأکید بیشتری دارد و میگوید که نمازهای خود را به جماعت برگزار کنید، جماعت یعنی مجموعهای از افراد که کنار هم نماز میخوانند و نمازجمعه یعنی روزی که مردم در یک مصلی برای خواندن نماز اجتماع کنند. وی عنوان کرد: همچنین دین مبین اسلام، اجتماع را به صلهرحم مرتبط میکند و میخواهد در خلال این روابط اجتماعی، رقت قلب و محبت افراد نسبت به یکدیگر صورت گیرد و بخشی از تقوا این است که انسان نسبت به خواهر و برادر و ارحامش اهتمام ویژهای داشته باشد. مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان تهران ابراز داشت: تقوایفردی که ما از آن به عنوان رهبانیت یاد میکنیم، اسلام از آن دوری میکند و چه بسا به عنوان معصیت هم تلقی میشود لسان روایات به ما میگوید حتی کسی که تنها غذا میخورد از رحمت خدا بریده شده است، لذا فرد نمیتواند انحصارگرا، درونگرا بوده و تنها خودش باشد و خودش. وی در ادامه به اجتماع مردم در ایام حج اشاره کرد و گفت: خداوند به حضرت ابراهیم(ع) میفرماید: «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالاً» میان مردم برو و مردم را وادار کن تا به حج آیند و خواهی دید که مردم از راه دور و نزدیک با شتر، سواره و یا پیاده برای انجام حج میآیند تا شاهد منافع خویش باشند بنابراین بخش اجتماعی آئین عبادی حج بسیار مهم است. آقامیری اظهار داشت:درست است که حج از یک سری اعمال فردی تشکیل شده، اما اعمال اجتماعی حج مبنی بر اینکه تمام حجاج در یک نقطه جمع میشوند برای این است که همگی با هم در کنار خدا یاد خدا باشند که بیانگر صورت اجتماعی اسلام است. * رعایت تقوای فردی و ارتباط آن با زیرساخت جامعه توحیدی وی خاطرنشان کرد: اگر توصیه میشود شخص تقوا را رعایت کند به دلیل این است که فرد به عنوان زیرساخت بنای یک جامعه مطرح میشود وگرنه خود شخص به تنهایی اعتباری ندارد. در همین رابطه شیخ بهایی(ره) در کشکول و دیوان خود، یک عابد زاهدی را مثال میزند که روزها روزه میگرفت و شبها نماز میخواند و سپس هرشب از جانب خداوند برای او دو قرص نان میآمد. مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان تهران افزود: یکی از روزها که قرص نان به شخص زاهد نرسید به روستایی که ساکنان آن گبر و بتپرست بودند رفت و از کفار آن روستا تقاضای نان کرد و سگ آن قبیله، فرد عابد را به طریقی متوجه کرد که یک روز غذا نداشتی سراغ دشمنان خدا رفتی اما من هیچگاه صاحب خود را رها نمیکنم. وی گفت: در واقع شیخ بهایی با بیان این روایت میخواهد بگوید عبادت در خفا، عبادت در غار و رهبانیت تا زمانی که عبادت توحیدی نباشد، هیچ اعتباری ندارد چه بسا شیطان هم 6 هزار سال عبادت کرد و خودشگفتیاش را افزود که هیچ اعتباری برای خداوند متعال نداشت. آقامیری اظهار داشت: بنابراین بحث رهبانیت و در خود فرو رفتن، بحث خودشیفتگی مورد تأیید و توجه اسلام نیست و ما باید تقوای اجتماعی را با حضور در اجتماع محک بزنیم و تا زمانی که یک فرد، انسان اجتماعی نباشد، بهرهای از حضور در جمع نخواهد برد. وی در خصوص ملاک سنجش تقوای اجتماعی گفت: حضور مردم در صحنههای عبادت جمعی، استنکاف و بازدارندگی از ارتکاب معاصی میتواند میزانی برای سنجش تقوای اجتماعی باشد. انتهای پیام/ک
93/11/15 - 08:55
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام ابوالقاسمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد: شباهت وضعیت داعش با وضعیت وهابیت در حمله به عثمانی/بهره اس
حجتالاسلام ابوالقاسمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد شباهت وضعیت داعش با وضعیت وهابیت در حمله به عثمانی بهره اسرائیل از داعش و تراژدی منجی بشریت به سبک هالیوودکارشناس شبکه جهانی ولایت گفت اگر داعش سوریه را میگرفت آن گاه اسرائیل به بهانه نجات مردم و مبارزه با داعش به سوریه حمله محجتالاسلام برنجکار در گفتوگو با فارس: نظریه پلورالیزم را چه کسی مطرح کرد/ پلورالیزم معرفتی را به هیچ وجه قبو
حجتالاسلام برنجکار در گفتوگو با فارس نظریه پلورالیزم را چه کسی مطرح کرد پلورالیزم معرفتی را به هیچ وجه قبول نداریماستاد پردیس قم دانشگاه تهران گفت ما پلورالیزم دینی را قبول نداریم ولی در عین حال به اختلافات بین شیعه و سنی معتقد هستیم اما این اختلافات دلیل نمیشود که مسلمانانحجتالاسلام محرابی در گفتوگو با فارس: مسئولان خطر آنفولانزای اعتقادی را جدی نمیگیرند/ ضرورت مقابله با عرفان
حجتالاسلام محرابی در گفتوگو با فارس مسئولان خطر آنفولانزای اعتقادی را جدی نمیگیرند ضرورت مقابله با عرفانهای کاذبدبیر مجمع فعالان ادیان و فرق گفت اگر یک آنفولانزا وارد کشور شود همه دستگاهها بسیج میشوند اما وقتی آنفولانزای اعتقادی را یک فرقه راه میاندازد و چندین هزار نفرحجتالاسلام هدایتنیا در گفتوگو با فارس: آثار اندکی درباره حقوق فقهی خانواده نگاشته شده است
حجتالاسلام هدایتنیا در گفتوگو با فارس آثار اندکی درباره حقوق فقهی خانواده نگاشته شده استنویسنده اثر برگزیده عناوین ثانوی و حقوق خانواده در کتاب سال حوزه گفت تاکنون درباره مباحث اولیه و ثانوی خانواده زیاد بحث کردهایم اما اینکه یک دوره کامل فقه و حقوق خانواده را با شرایط خاص تعضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با فارس: ارشاد نمیتواند برای فیلتر شبکههای اجتماعی در مقابل دستگاه قضایی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با فارس ارشاد نمیتواند برای فیلتر شبکههای اجتماعی در مقابل دستگاه قضایی شاخ و شانه بکشدعضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه تا زمان اجرای فیلترینگ هوشمند باید شبکههای اجتماعی فیلتر شوند گفت وزارت ارشاد و هیچ فردی نمیتواند در مقابل ححجتالاسلام بهشتی در گفتوگو با فارس: جای نقد فلسفی در حوزه و دانشگاه خالی است
حجتالاسلام بهشتی در گفتوگو با فارس جای نقد فلسفی در حوزه و دانشگاه خالی استمدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر ضرورت گنجاندن برنامه درسی آموزش فلسفه در حوزه و دانشگاه گفت در این زمینه ضعیف عمل میکنیم و فضای نقد کمتری در محیطهای علمی حاکم کحجتالاسلام نجارزادگان در گفتوگو با فارس: سرانجام دعاهای ما چه میشود/ چه زمانی خداوند به انسان «تلنگر» میزن
حجتالاسلام نجارزادگان در گفتوگو با فارس سرانجام دعاهای ما چه میشود چه زمانی خداوند به انسان تلنگر میزندنویسنده کتاب مصاف بیپایان با شیطان گفت کوزهگرها در قدیم بعد از اینکه کوزهای را میساختند یک تلنگری به آن میزدند که تَرَکی نداشته باشد خداوند هم گاهی اوقات یک تلنگحجتالاسلام جعفری در گفتوگو با فارس: نباید نسبت به تطبیق علائم ظهور شتابزده عمل کرد
حجتالاسلام جعفری در گفتوگو با فارس نباید نسبت به تطبیق علائم ظهور شتابزده عمل کردقائممقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج اعلام مرگ ملک عبدالله را سرپوشی برای عدم پوشش رسانهای خشم مسلمانان از هتک حرمت به وجود مقدس پیامبر ص دانست و خواستار عدم تطبیق شتابزده علائم درباره ظهورحجتالاسلام مبلغی در گفتوگو با فارس: الازهر به دنبال فتوای فراگیرتر و قاطعتری درباره تحریم توهین به صحابه/گف
حجتالاسلام مبلغی در گفتوگو با فارس الازهر به دنبال فتوای فراگیرتر و قاطعتری درباره تحریم توهین به صحابه گفتوگوی الازهر با مراجع فرصتی تاریخی استرئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با استقبال از رغبت شیخ الازهر برای گفتوگو با مراجع تقلید آن را فرصت تاریخی دانست و گفت الازهر به دنبال فیک کارشناس رسانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد ردپای مسئولان عالیرتبه دولت در شبکههای اجتماعی فیلتر شد
یک کارشناس رسانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کردردپای مسئولان عالیرتبه دولت در شبکههای اجتماعی فیلتر شده این دهنکجی به قوانین استیک کارشناس رسانه ضمن انتقاد ار برخورد انفعالی دولتمردان در مواجهه با شبکههای اجتماعی معتقد است که رد پای برخی مسئولان عالی رتبه دولت در شبکهحجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس: اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است/ دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پی
حجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پیشینه تاریخی داردمدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت اهل بیت ع منطقشان عقلانیت بود و در عین حال که به حقانیت دیگر مذهب اعتقاد نداشتند اما برای حفظ اصل اسلاماستاد علوم ارتباطات در گفتوگوی تفصیلی با فارس: انزوای افراد به دنبال استفاده از شبکههای اجتماعی/ متولیان گام
استاد علوم ارتباطات در گفتوگوی تفصیلی با فارس انزوای افراد به دنبال استفاده از شبکههای اجتماعی متولیان گامی برای آگاهی بخشی برنداشتهاندیک استاد علوم ارتباطات معتقد است که استفاده بدون حد و حصر از شبکههای اجتماعی در نهایت منجر به منزوی شدن افراد میشود افراد خود را در یک شبعضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگو با فارس مطرح کرد سرگردانی مردم به دنبال عدم توجه دستگاهها به قوانین برای ف
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگو با فارس مطرح کردسرگردانی مردم به دنبال عدم توجه دستگاهها به قوانین برای فیلتر شبکههای اجتماعیعضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر ضرورت پایبندی تمامی دستگاهها از جمله وزارت ارشاد به قانون برای فیلتر شبکههای اجتماعی گفت در غیر این صورت حرمتمعاون اداره کل اوقاف استان تهران در گفتوگو با فارس: ترویج فرهنگ وقف بدون کمک رسانهها امکانپذیر نیست/لزوم ایج
معاون اداره کل اوقاف استان تهران در گفتوگو با فارس ترویج فرهنگ وقف بدون کمک رسانهها امکانپذیر نیست لزوم ایجاد شبکههای اجتماعی مروج وقفمعاون اداره کل اوقاف استان تهران با تأکید بر ضرورت بهرهگیری از وضعیت رسانهها برای اشاعه فرهنگ وقف در جامعه گفت بدون همیاری و تعامل رسانههاحجتالاسلام دلیر در گفتوگو با فارس: «پلورالیسم» اندیشه نیست، روش است/ در پلورالیسم دینی قائل به تفس
حجتالاسلام دلیر در گفتوگو با فارس پلورالیسم اندیشه نیست روش است در پلورالیسم دینی قائل به تفسیریمعضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت پلورالیسم یا تکثر در قرائت بحث روشی است ایدئولوژیک نیست درحالی که ما به این امر نگاه ایدئولوژیک داریم به گزارش خبرنگار آیین وهمه چیز درباره جشنواره فیلم فجر در گفتوگوی فارس با رضاداد/2 و پایانی غالب فیلمهای امسال اجتماعی با پایانهای
همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر در گفتوگوی فارس با رضاداد 2 و پایانیغالب فیلمهای امسال اجتماعی با پایانهای امیدوار کننده جشن خانه سینما نمیتواند جایگزین جشنواره فجر شودعلیرضا رضاداد با اشاره به توانایی هئیت انتخاب در کارشناسی آثار گفت هیئت انتخاب از کارشناسان و کارگردانهایفرحبخش در گفتوگو با فارس: «تهران من» یک اثر اجتماعی است/ فیلم جدیدم حاشیه نخواهد داشت
فرحبخش در گفتوگو با فارس تهران من یک اثر اجتماعی است فیلم جدیدم حاشیه نخواهد داشتکارگردان فیلم سینمایی تهران من گفت این فیلم یک اثر اجتماعی به روز است و به هیچ عنوان حاشیهای به همراه نخواهد داشت حسین فرح بخش کارگردان فیلم سینمایی «تهران من» در گفتوگو ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها