تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833737652
حجتالاسلام دلیر در گفتوگو با فارس: «پلورالیسم» اندیشه نیست، روش است/ در پلورالیسم دینی قائل به تفسیریم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام دلیر در گفتوگو با فارس:
«پلورالیسم» اندیشه نیست، روش است/ در پلورالیسم دینی قائل به تفسیریم
عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پلورالیسم یا تکثر در قرائت بحث روشی است، ایدئولوژیک نیست، درحالی که ما به این امر نگاه ایدئولوژیک داریم.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجتالاسلام بهرام دلیر عضو شورای علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با توجه به صحبتهای اخیر رهبری در جمع مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در زمینه پلورالیسم و ضرورت ایجاد وحدت در جهان اسلام بین شیعه و اهل تسنن میگوید: ما در حوزه دین خط قرمزهایی داریم از جمله اینکه خدا هست، این تکثر بردار نیست. در بحثهای پلورالیستی عدهای که میگویند من طور دیگری درباره خدا بحث میکنم این نیز جایگاهی در دین ندارد یا اینکه در بحثهای فلسفی و اندیشهای خدا واجب الوجوب است، اینها خط قرمز است، اما یک جایی باید و نباید فقهی است و شرایط استنباطات مطرح میشود، مبانی که اینجا مطرح است در فقه احکام ایجاد میکند. وی درباره ضرورت وحدت بین شیعه و سنی در جهان امروز معتقد است: ما چه بخواهیم یا نخواهیم مذهب مالکی، حنبلی، جعفری و ... وجود دارد و هیچکس نمیتواند آنها را نفی کند، باید واقعیت اینها را به رسمیت بشناسیم. هر فرد باید به باورهای یکدیگر احترام بگذارد، بنابراین نباید سنی باشیم ولی به دیگران بیاحترامی کنیم یا درباره شیعیان هم همینطور. اینگونه میتوانیم در کنار یکدیگر در مقابل دشمن واحد بایستیم چون بحث سکولاریستها، ماتریالیستها و ... که روی خوش به دین نشان نمیدهند این دیگر جریان مالکی و حنبلی نیست چرا که اینها نفی همه اندیشههای دینی را میکنند. مشروح گفتوگو حجتالاسلام بهرام دلیر را در ادامه میخوانیم:
*در ابتدا درباره بحث پلورالیسم و تکثر در اندیشه و روش توضیح مختصری ارائه دهید که ما در چه بخشهایی مجاز و در چه بخشهایی در حوزه کثرتگرایی غیرمجاز هستیم؟ -امروزه در دانشهای علوم انسانی پلورالیزم را شاهد هستیم به طور مثال در فقه یک مرجع تقلید به گونهای استنباط میکند و مرجع تقلید دیگر طور دیگر این نیاز به بحثهای اجتهادی دارد، بنابراین هیچ مبحثی نیست که نتیجه نهایی را از سوی یک فقیه بدهد چرا که به طور مثال آیتالله حکیم به عنوان یک مرجع تقلید میگویند که یهود و نصارا پاک هستند اما مرحوم گلپایگانی میگوید که نجساند، یا امام راحل بر آلات موسیقی که در بحث سرودههای انقلاب اسلامی شکل گرفته همه را حلال و برخی را حرام کردند، این خودش تکثر در قرائتهاست. اینجا بحث پلورالیزم یا تکثر در قرائت بحث روشی است، ایدئولوژیک نیست درحالی که ما به این امر ایدئولوژیک نگاه میکنیم نظیر تکثر در مذاهب حنفی، شافعی، مالکی و ... بنابراین مباحث مذهبی روشی است به نوعی رویکردی است که هر کس رویکرد خاص خود را دارد ما هم قائل هستیم که روشهای علما را احترام قائل هستیم. *بنابراین پلورالیسم به عنوان روش یا اندیشه منافات با اسلام دارد؟ -پلورالیسم در واقع اندیشه نیست بلکه روش است ما اندیشه توماس هابز و جان لاک را مطرح میکنیم اما اینجا منظور روش و متدولوژی است به طور مثال فمینیسم یک جنبش اجتماعی خاص است و با روش متفاوت است اما برخی بین اندیشه و ایدئولوژی و روش خلط میکنند، پلورالیسم به عنوان روش هیچ منافاتی با چیزی از جمله اسلام ندارد به طور مثال من در بحث تحقیق روش پوزیتویستی را انتخاب میکنم که یکی از تحلیلهای آن کمی، کیفی یا توصیفی است اینها اندیشه نیست که بگویم این اندیشه با اندیشه دیگر نمیسازد بنابراین اسمش را اندیشه گذاشتن خطاست، اول باید تبیین کنیم که مراد ما از پلورالیزم جنبه روشی است یا اندیشه فلسفی به عنوان هستی شناسی.، بنابراین در خود جامعه ایران هم ما تکثر اندیشهای یا گرایشها را شاهد هستیم اما در همین جامعه پان ترکیسم، پانکردیسم، پانعربیسم و ... جایی ندارد چرا که هر ملتی که در ایران زندگی میکند شهرورند ایران و محترم است و نباید یکدیگر را نفی کنیم. *در رابطه با پلورالیسم دینی چه بخشی باید مورد توجه قرار بگیرد که از جمله دغدغه رهبری نیز محسوب میشود؟ -ما در حوزه دین خط قرمزهایی داریم از جمله اینکه خدا هست، این تکثر بردار نیست ولی در بحثهای پلورالیستی عدهای که میگویند من طور دیگری درباره خدا بحث میکنم این جایگاهی در دین ندارد یا اینکه در بحثهای فلسفیاندیشهای خدا واجبالوجوب است و اینجا خط قرمز است و در پلورالیزم راهی ندارد اما یک جایی باید و نباید فقهی است و شرایط استنباط مطرح میشود، اینجا مبانی که مطرح است در فقه احکام ایجاد میکند. بنابراین پلورالیزم به معنای تکثر در فقه ما نه تنها ممکن است بلکه واقع شده، چرا که یک فقیهی یک طور فتوا میدهد و فقیه دیگر طور دیگر، همانطور که گفتم درباره آلات موسیقی عدهای آن را حرام کرده و عدهای اقسام آن را متفاوت میدانند، نظیر نظرات امام راحل و مرحوم آقای. بنابراین در مباحث فقهی حرف یکی نیست بلکه چند تاست حتی خود صاحبان رساله میگویند که عمل به این رساله انشاءالله مجری است یعنی ما نمیدانیم که احکام آن واقعا درست است یا خیر. در نهایت پلورالیزم در خیلی از بحثهای اصول فقه جاری و ساری است اما برخی جاها به طور مثال در نماز واجب این دیگر تکثربردار نیست اما در کل جریان پلورالیزم دینی ما قائل به تفسیریم چرا که در برخی عرصهها جاری و ساری و در برخی نیست. *در بحث از وحدت بین شیعه و سنی در جهان اسلام و آنچه که رهبری درباره توجه نکردن به پلورالیزم فرمودند چگونه میتوان ارزیابی کرد؟ آیا در دنیای امروز اندیشهها تکثر بردار است؟ -ببینید ما چه بخواهیم یا خیر مذهب مالکی، حنبلی، جعفری و ... وجود دارد و هیچکس نمیتواند آنها را نفی کند باید واقعیت اینها را به رسمیت بشناسیم هر کس هم به باورهای یکدیگر احترام بگذارد و لازم نیست که من سنی باشم ولی به دیگران بیاحترامی کنم یا درباره شیعیان هم همینطور. بنابراین اینگونه میتوانیم در کنار یکدیگر در مقابل دشمن واحد بایستیم چون بحث سکولاریستها، ماتریالیستها و ... که روی خوش به دین نشان نمیدهند این دیگر جریان مالکی و حنبلی نیست چرا که اینها نفی همه اندیشههای دینی را میکنند، بنابراین اگر مسلمانان تک به تک به دست دشمن بیافتند، دشمن آنها را میبلعد ولی اگر همه به طور واحد باشند تمام مذاهب جهان اسلام حفظ خواهند شد، درب گفتوگو را باید با بحثهای علمی و نشستهای فقهی، کلامی، فلسفی، اصولی، تفسیری و روایی باز کنیم و این هیچ اشکالی ندارد. اما نکته مهم این است که به هم جسارتی نکنیم ما متأسفانه در جغرافیای مسلمانان گفتمان را بلد نیستیم اما حتی این را پیشکش بدانیم هم ما در همین حکومت دینی خودمان بین شیعیان حرف زدن را بلد نیستیم فقط به هم اهانت میکنیم، انگ میزنیم، با این کار بین خودمان را هم اصلاح نمیکنیم. باید بتوانیم با هم سازگار باشیم دراین صورت میتوانیم هزاران مشکل گفتمان واحد در جهان اسلام را هم رفع کنیم، بنابراین با وجود اینکه اعتقادات ما یکی است ما از هم حمایتی نمیکنیم نخستین گام ما سر سازگاری بین خودمان نداریم و همین وحدت ما را کاهش میدهد ما در بین شیعیان مگر چه تعدادی هستیم که این اندازه به هم انگ میزنیم؟ خود تکفیر هم مخصوص داعش نیست، ما حتی در مناسبات کوچک اقتصادی یا سیاسیمان همدیگر را تکفیر میکنیم این تکفیر کردن به صلاح ما نیست ما در خانوادهای همچون ایران تحت لوای ولایت ائمه(ع) و قانون اساسی زندگی میکنیم که اگر یکدیگر را تکفیر هم بکنیم دیگر چه اندازه از ما میماند؟ ایران با همه اقلیتها هفتاد میلیون میشود حال اگر هفتاد صوت مختلف هم داشته باشد ایدههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را چگونه زبان خود بیان کند، بنابراین با جنگ و دعوا و نزاع ملتی به جایی نمیرسد. فرانسه زمانی که نزاعها را کنار گذاشت به توسعه رسید، بنابراین با نزاع هیچ کشوری توسعه نمییابد و مذهبش را صادر نمیکند و دینش جایگاه پیدا نمیکند، لذا قرآن کریم میگوید که اگر اختلاف کردید، سیاست و دولتتان از هم میپاشد و این گفته پروردگار عالم است. با هیچ نزاعی دولتی حفظ نمیشود و نمیتوانیم دم از وحدت بزنیم باید بتوانیم از گسست، کینه، کدورت و دشمنی دور شویم. انتهای پیام/ک
93/11/06 - 09:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام کاملان در گفتوگو با فارس: تفاوت «مکارم اخلاق» با «اخلاق» در سیره حضرت رسول(ص)
حجتالاسلام کاملان در گفتوگو با فارس تفاوت مکارم اخلاق با اخلاق در سیره حضرت رسول ص عضو هیأت علمی دانشگاه مفید گفت مکارم اخلاقی غیر از اخلاق است به عبارت دیگر اگر عدالت خوب است ظلم بد است راستگویی خوب است و دروغ گویی بد است همه این موارد مسائل اخلاقی است اما مکارم اخلاق فوقحجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس: اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است/ دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پی
حجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس اندیشه اسلام با پلورالیزم در تعارض است دغدغه رهبری درباره پلورالیزم پیشینه تاریخی داردمدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت اهل بیت ع منطقشان عقلانیت بود و در عین حال که به حقانیت دیگر مذهب اعتقاد نداشتند اما برای حفظ اصل اسلامحجتالاسلام موسوی در گفتوگو با فارس: ۱۲۰۰ منبع را برای گردآوری «تمام نهجالبلاغه» مطالعه کردم/ اصلا
حجتالاسلام موسوی در گفتوگو با فارس ۱۲۰۰ منبع را برای گردآوری تمام نهجالبلاغه مطالعه کردم اصلاح ایرادات نسخه سید رضیگردآورنده اثر تمام نهجالبلاغه گفت برای نگارش این اثر ۱۲۰۰ منبع را مطالعه کرده و ایرادات نسخه سید رضی از جمله تقطیع اشتباه در موضوعبندی و عدم ترتیب تاریخی راغلامرضا فرجی در گفتوگو با فارس: اکران «همه چیز برای فروش»، «تمشک» و «لامپ 100»
غلامرضا فرجی در گفتوگو با فارس اکران همه چیز برای فروش تمشک و لامپ 100 پس از فجر تمدید اکران شیار 143 و تراژدی تا هفته آیندهسخنگوی شورای صنفی نمایش از ثبت قرارداد فیلمهای سینمایی همه چیز برای فروش در گروه آزادی تمشک در گروه فرهنگ لامپ 100 به صورت موقت در گروه فرهنگ و نمایشدر گفتوگو با فارس تشریح شد توضیحات سردبیر «مردم امروز» درباره تکرار تیتر نشریه توهینکننده به پیامب
در گفتوگو با فارس تشریح شدتوضیحات سردبیر مردم امروز درباره تکرار تیتر نشریه توهینکننده به پیامبر ص سردبیر روزنامه مردم امروز به بیان توضیحاتی درباره اقدام این روزنامه در تکرار تیتر نشریه توهین کننده به ساحت پیامبر ص و اعتراض نمایندگان و رسانهها به این اقدام موهن پرداخت محممهرداد فرید در گفتوگو با فارس «دعوتنامه» کماکان در انتظار حمایت آستانه قدس رضوی/ فیلمی درباره زائرا
مهرداد فرید در گفتوگو با فارسدعوتنامه کماکان در انتظار حمایت آستانه قدس رضوی فیلمی درباره زائران رضویمهرداد فرید گفت همچنان منتظر جواب مسئولان آستان قدس رضوی برای ساخت فیلم دعوتنامه هستیم مهرداد فرید کارگردان و تهیه کننده فیلم «دعوتنامه» در گفتوگو با خبرنگاردر گفتوگو با فارس عنوان شد «سپند امیرسلیمانی» از بیمارستان مرخص میشود+ عکس یادگاری با یک جانباز
در گفتوگو با فارس عنوان شدسپند امیرسلیمانی از بیمارستان مرخص میشود عکس یادگاری با یک جانبازسپند امیر سلیمانی گفت به دلیل آلودگی هوای تهران و عفونت ریه مدتی در بیمارستان بستری هستم و به لطف خدا احتمالا امروز مرخص میشوم «سپند امیرسلیمانی» در گفتوگو با خبرنگدر گفتوگو با فارس کمالینژاد: فعلا قصد حضور در تلویزیون ندارم/ به عقیده من «انقلاب زیبا» تمام شده ا
در گفتوگو با فارسکمالینژاد فعلا قصد حضور در تلویزیون ندارم به عقیده من انقلاب زیبا تمام شده استعلیرضا کمالینژاد گفت در حال حاضر تصمیم ندارم تا در سریالی بازی کنم آن هم به این خاطر که به تازگی سریال انقلاب زیبا به پایان رسیده است و نمیخواهم مدام در تلویزیون حضور داشته باشمحجتالاسلام ابوالقاسمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد: شباهت وضعیت داعش با وضعیت وهابیت در حمله به عثمانی/بهره اس
حجتالاسلام ابوالقاسمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد شباهت وضعیت داعش با وضعیت وهابیت در حمله به عثمانی بهره اسرائیل از داعش و تراژدی منجی بشریت به سبک هالیوودکارشناس شبکه جهانی ولایت گفت اگر داعش سوریه را میگرفت آن گاه اسرائیل به بهانه نجات مردم و مبارزه با داعش به سوریه حمله محجتالاسلام فقیهی در گفتوگو با فارس: اساتید ششم و دانشجویان متاهل دهم فرودین به عمره اعزام میشوند/ اول اردیب
حجتالاسلام فقیهی در گفتوگو با فارس اساتید ششم و دانشجویان متاهل دهم فرودین به عمره اعزام میشوند اول اردیبهشت زمان اعزام دانشجویان پسررئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه دانشجویان پسر مجرد از اول اردیبهشت به عمره اعزام میشوند گفت دانشجویان متاهل از 10 فروردین ومحمدمهدی فکریان در گفتوگو با فارس: «جشنواره عمار» تریبون آزاد سینماگران انقلابی است
محمدمهدی فکریان در گفتوگو با فارس جشنواره عمار تریبون آزاد سینماگران انقلابی استکارگردان مستند الف لام میم درباره جشنواره عمار گفت جشنواره عمار تریبون آزاد سینماگران انقلابی است و مخاطبان آن روز به روز افزایش پیدا میکنند محمدمهدی فکریان که با دو اثر «الف لام میم&raqدر گفتوگو با فارس «زاویه هفتم» به ساخت موسیقی رسید/ سریالی پلیسی روی آنتن
در گفتوگو با فارسزاویه هفتم به ساخت موسیقی رسید سریالی پلیسی روی آنتنتهیهکننده مجموعه تلویزیونی زاویه هفتم از ساخت موسیقی این سریال خبر داد و گفت پخش این سریال از هفته آینده از یکی از شبکههای سراسری آغاز میشود «امیرحسین شریفی» در گفتوگو با خبرنگار رادیو وشهیدزاده در گفتوگو با فارس: میزان تأثیرگذاری نمایشگاه «یاد یار مهربان» در مدارس سنجش میشود
شهیدزاده در گفتوگو با فارس میزان تأثیرگذاری نمایشگاه یاد یار مهربان در مدارس سنجش میشودمعاون بازرگانی موسسه نشر شهر گفت در دورههای قبل برآورد خوبی از میزان تأثیرگذاری کتابهای ورودی به مدارس به دست نیامده بود اما در این دوره قصد داریم با یک نظر سنجی قوی میزان تأثیرگذاری نمایدر گفتوگو با فارس توفیقی: کارگردانی «آمین» هنوز قطعی نشده است/ سال آینده فیلمم را کلید میزنم
در گفتوگو با فارستوفیقی کارگردانی آمین هنوز قطعی نشده است سال آینده فیلمم را کلید میزنمبهرنگ توفیقی گفت در حال حاضر روی فیلمنامه فیلم سینمایی خود کار میکنم و امیدوارم سال آینده بتوانم آن را بسازم «بهرنگ توفیقی» در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزافرزاد اژدری در گفتوگو با فارس: «همکلاسی من» را به محض جذب سرمایه کلید میزنیم/ روایتی کودکانه از یک
فرزاد اژدری در گفتوگو با فارس همکلاسی من را به محض جذب سرمایه کلید میزنیم روایتی کودکانه از یک بچه مدرسهایکارگردان فیلم سینمایی همکلاسی من از آغاز فیلمبرداری این فیلم به محض جذب سرمایه خبر داد فرزاد اژدری کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره تولید جددر گفتوگو با فارس مطرح شد دانش اقباشاوی «57» را در بهار 94 میسازد
در گفتوگو با فارس مطرح شددانش اقباشاوی 57 را در بهار 94 میسازددانش اقباشاوی کارگردان سینما از آغاز فیلمبرداری دومین فیلم سینمایی خود با عنوان 57 در روزهای ابتدایی سال 94 خبر داد دانش اقباشاوی کارگردان جوان سینمای ایران در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره تولید جدیدتنماینده مردم تهران در مجلس در گفتوگو با فارس: «قوچانی» باید حساب خود را با خدا صاف کند
نماینده مردم تهران در مجلس در گفتوگو با فارس قوچانی باید حساب خود را با خدا صاف کندنماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شاکله شخصیتی برخی از افراد در حوزه رسانه به شکلی است که هر بار آنها را رها کنی باز هم به سرشت خود باز میگردند گفت قوچانی باید حساب خود را با خدا صاف کند-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها