تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804391240
قهرمان داستان حق دارد خشونت به خرج دهد!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سینمای اجتماعی معاصر ایرانی؛
قهرمان داستان حق دارد خشونت به خرج دهد!
اینطور به نظر میرسد که خوبی یا بدی خشونت در مورد فیلمهای اکشن همواره وابسته به قهرمان داستان است. اگر کسی دیگری در جای دیگری این خشونت را انجام دهد او را محکوم میکنیم ولی قهرمان داستان حق دارد که اعمال خشونت کند.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، آیا خشونت بد است؟ سوالی که به نظر میرسد پاسخ روشنی دارد. حال اگر این خشونت از جانب یک قهرمان اعمال شود، چطور؟ اگر مخاطب در جریان داستانی قرار بگیرد که به نحوی در آن قهرمانیزاده شود و آن قهرمان حق داشته باشد که اعمال خشونت کند، چطور؟ فیلمهای اکشن دقیقاً همین وظیفه نقل داستانهایی را برعهده دارند که در آن، قهرمان حق اعمال خشونت داشته باشد.
مادامی که در حال دیدن فیلمهای اکشن هستیم هیچ کس از خودش راجع به بدی و خوبی خشونت نمیپرسد، روال داستان طوری پیش میرود که انگار قهرمان داستان حق به جانب است: یا به او ظلم شده و باید انتقام بگیرد و یا وظیفهای به او از جانب کسی یا نهادی محوّل شده که برای انجام آن باید اندکی چاشنی خشونت ضمیمه شود. به محض اینکه این صحنه از درون کل روایت داستان و متن اصلی خارج کنیم قضاوت کاملاً متفاوت خواهد بود؛ مثل قضاوتی که مثلاً والدین در مورد دیدن این گونه فیلمها برای فرزندان خود دارند: یعنی بدآموزی.
اینطور به نظر میرسد که خوبی یا بدی خشونت در مورد فیلمهای اکشن همواره وابسته به قهرمان داستان است. اگر کس دیگری در جای دیگری این خشونت را انجام دهد او را محکوم میکنیم ولی قهرمان داستان حق دارد که اعمال خشونت کند و تنها اوست که میتواند تا این میزان خشن باشد. دورههای مختلف فیلم اکشن نیز در حقیقت نشان دهنده داستانهای مختلفی است که در آنان، این قهرمانها هستند که تابع تغییر تمایلات مخاطبان خود، تغییر میکنند تا اینکه هنوز بتوانند حق اعمال خشونت داشته باشند و الا در همه آنان یک محور و درون مایه مرکزی وجود دارد که به هیچ وجه از آن جدا نمیشود و آن اعمال خشونت است؛ خشونت در این داستانها عامل جذابیت است و مردم فقط برای دیدن آن به صحنه سینما میروند. تنها کاری که فیلم نامه نویس باید بکند این است که بتواند به مخاطبش القاء کند که قهرمان این داستان نیز، هنوز حق اعمال خشونت را دارد.
از این منظر، نگاه دوباره به تاریخ فیلمهای اکشن بسیار تأمل برانگیز خواهد بود. به نظر میرسد بتوان این تاریخ را بطور کلی ذیل سه دوره دسته بندی کرد: دوره اول مربوط به دهه 70 و 80 میلادی است که در آنان، قهرمان داستان برای دفاع از آرمان خود که حالا میتوانست کشور، زندگی و یا عشقش باشد دست به اعمال خشونت میزند. از جمله این فیلمها میتوان به Rocky، Rambo و برخی فیلمهای بروسلی اشاره کرد. دوره دوم فیلمهای مربوط به دهه 90 و آغاز قرن جدید میشود که در آنان، قهرمان داستان غالباً به تبع وظیفه خویش باید اعمال خشونت کند، وظیفهای که معمولاً از جانب نهاد یا شخصی مشروع به او داده شده است که میبایستی برای انجام آن دست به خشونت بزند. از جمله این فیلمها میتواند به سری مأموریت غیرممکن، Professional، Hitman و با اندکی تأخیر زمانی جیمز باند اشاره کرد. در این گونه فیلمها هنوز هرچند خشونت برای دفاع از آرمانهایی اعمال میشود ولی دیگر این آرمانها توسط خود شخص قهرمان وضع نشدهاند. گویی به نحوی قهرمان عامل اصلی آنان نیست و بنا به شرایط و اقتضائاتی مجبور به انجام آنان شده است. بسیاری از داستانهای قهرمان محور را میتوان ذیل همین دسته قرار داد، حتی قهرمان داستانهای فانتزی تری مثل Batman و Spiderman نیز هرچند گماشته شخص یا نهادی نیستند ولی به نحوی گویی یک الزام اجتماعی آنان را به این اعمال واداشته است و برای همین است که در سریهای بعدی این مجموعهها، همیشه تمایلی برای بازنشستگی در این قهرمانان دیده میشود؛ بازنشستگیای که هیچگاه موفق نیست و الزامهای اجتماعی آنان را مجدداً به اعمال خشونت باز میگرداند.
و در نهایت دوره سوم که به نظر میرسد چیزی جز نتیجه تبعی دو مرحله گذشته نیست، نه خود قهرمان تمایلی به اعمال خشونت دارد و نه نهادی او را به این عمل واداشته است بلکه صرفاً اعمال خشونت کرده است که اعمال خشونت کرده باشد! در اینجا خشونت صرفاً یک تفنّن میشود و میتوان به آن تنها به منزله ابزاری برای جذابیت نگریست؛ یعنی آنکه به نظر میرسد آنچیزی که به نحو ضمنی در کل جریان فیلمهای اکشن محوریت داشته است به علنیترین شکل ظاهر میشود. از جمله اینان میتوان به سری فیلمهای expendables نظر داشت که در آن حتی عنوان فیلم هم به روشنی دلالت بر به سر آمدن دوران این قهرمانان دارد. یا میتوان به نسخه جدید مرد عنکبوتی با عنوان The Amazing Spiderman اشاره کرد که قهرمان در اوایل داستان به هیچ وجه آگاه به هیچ الزام اجتماعیای نیست. هرچند بتوان ادعا کرد که هیچ دسته بندی اینچنین سفت و سختی بر تاریخ سینما قابل ارجاع نیست ولی به هر حال با قدری تساهل و نادیده گرفتن بازههای زمانی میتوان یکچنین حال و هوایی را برای آن متصور شد.
از سویی دیگر هم بستهای را میتوان در فیلمهای اکشن یافت که که گویی جز جدایی ناپذیر آناناند و آن روابط اروتیک این قبیل داستانهاست؛ به نحوی که گویی هم مخاطب از لحظه اول انتظار آن را میکشد و هم سازندگان بنا بر طبیعت ذاتی این گونه فیلمها، خود را موظف میداند به شکلی این روابط را در ساختمان کل فیلم به صورت قابل فهمی درج کنند. هرچند برخی گمان میکنند اینگونه روابط قصد تلطیف فضای خشن فیلمها اکشن را دارد ولی، از آنجایی که غالباً شکلی رمانتیک به خود نمیگیرند، میتوان ادعا کرد که روابط اروتیک موجود در فیلمهای اکشن را نیز میتوان نمودی از خشونت این فیلمها در نظر گرفت؛ بدین معنی که قهرمان داستان عملاً نسبت به سوژه معشوقه خویش اعمال خشونتی (فیزیکی یا غیرفیزیکی) میکند و به نحوی او را نیز به مانند هدف و آرمان اولیهاش از آن خود میکند.
میتوان در اینجا پرسید که اساساً چرا خشونت اینقدر جذاب است؟ و چرا اینقدر نمودهای متنوعی به خود میگیرد؟ این سوالی است که جواب حاضر و آمادهای برای آن وجود ندارد و باید تلاش کنیم به آن نزدیک شویم. تسنیم 115
۱۴/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]
صفحات پیشنهادی
پیشبینی مرگ بیمار برای آنکه خرج های گرانقیمت و بیهوده انجام ندهد!!
پیشبینی مرگ بیمار برای آنکه خرج های گرانقیمت و بیهوده انجام ندهد دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز آزمایش جدیدی ابداع کردهاند که شانس مرگ بیمار طی یک ماه تا 12 هفته آینده را شناسایی کرده و از درمانهای پزشکی بیهوده و گرانقیمت که باعث طولانیشدن دانشمندان دانشگاه نیوساوث ولز آزماداستان دنبالهدار چوب معلم و تنبیهبدنی دانشآموزان از گذشته تا امروز /سکوت والدین مهرتاییدی بر بازتولید خشون
داستان دنبالهدار چوب معلم و تنبیهبدنی دانشآموزان از گذشته تا امروز سکوت والدین مهرتاییدی بر بازتولید خشونت در مدارس وقتی داستان ترکههای آلبالوی معلمان را از افراد مسن میشنیدیم ترکههایی که هر لحظه ممکن بود روی دست یا بدنشان فرود آیند شاید باور نمیکردیم که نه تنها خودشوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد! |اخبار ایران و جهان
شوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد کد خبر ۴۶۸۳۳۹ تاریخ انتشار ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۲ - 20 January 2015 زن جوان وقتي ديد شوهرش فقط به او 5 هزار تومان خرجي ميدهد به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد به گزارش ابتکار چندي پيش زن جوان با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق دادشوهرم فقط 5 هزار تومان خرجی میدهد! |اخبار ایران و جهان
شوهرم فقط 5 هزار تومان خرجی میدهد دستگیری دانشجوی قلابی بعد از 20 سرقت محاکمه عامل قتل زن ایرانی در سیدنی قتل مرد جوان از سوی سارقان زورگیر زورگيري خونين از 10 کارگر شهرداری تهران عقرب سياه در چنگ قانون گرفتار شد درخواست طلاق به خاطر جراحی زیبایی شکست جاعلان در فرشوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد!
شوهرم فقط 5 هزار تومان خرجي ميدهد زن جوان وقتي ديد شوهرش فقط به او 5 هزار تومان خرجي ميدهد به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد آفتاب به گزارش ابتکار چندي پيش زن جوان با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد وي در خصوص علت آن به قاضي گفت آقاي قاضي شوهرم روزي 5 هزادولت فقط یک راه دارد؛ شجاعت به خرج دهد! |اخبار ایران و جهان
دولت فقط یک راه دارد شجاعت به خرج دهد سهم درآمدهای نفتی در درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده و ساختار بودجه همواره رو به سالمتر شدن میرود با وجود این گویا هنگامی که یکباره بودجههای انبساطی و روالهای فارغ از هر گونه انضباط مالی در سالهای ۸۵ تا ۹۱ به یک سمتگیری انقباضی و اقهرمان کشتی روسیه تغییر تابعیت داد |اخبار ایران و جهان
قهرمان کشتی روسیه تغییر تابعیت داد کد خبر ۴۷۰۱۰۹ تاریخ انتشار ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۱ - 26 January 2015 ابراگیم سعیداف قهرمان کشتی آزاد روسیه به تیم کشتی آزاد بلاروس پیوست به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی ابراگیم سعید اف که با شکست حاجی مراد گاتسالوف در سال 2010 عنوان قهرمانی ککسب دو مقام سومی سنگ نوردان درگزی در مسابقات قهرمانی استان
کسب دو مقام سومی سنگ نوردان درگزی در مسابقات قهرمانی استان خبرگزاری پانا رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان درگز از کسب دو مقام سوم توسط نمایندگان شهرستان در مسابقات سنگ نوردی قهرمانی استان خبر داد ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن ساعت 10 21 به گزارش خبرگزاری پانا سروش پورآزاد در توضیح این خبر گرشد 400 درصدی خشونت در مدارس عربستان
ثبت 4528 مورد تجاوز در 7 سال رشد 400 درصدی خشونت در مدارس عربستان گزارشهای وزارت آموزش و پرورش عربستان تاکید میکند که خشونت در مدارس و بطورکلی بخش آموزش عربستان به شدت در حال افزایش بوده و از حرفهای رکیک و ناسزا به سمت آزار جنسی و تجاوز به دانش آموزان و ضرب و شتم آنها در حالرئیس هیئت کاراته کرمانشاه خبر داد برگزاری مسابقات قهرمانی کاراته کشور به میزبانی کرمانشاه
رئیس هیئت کاراته کرمانشاه خبر دادبرگزاری مسابقات قهرمانی کاراته کشور به میزبانی کرمانشاهرئیس هیئت کاراته استان کرمانشاه گفت مسابقات قهرمانی کاراته کشور به میزبانی کرمانشاه برگزار میشود ناصر محمدصالحی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد رقابتهای ققهرمانی لبدوف و حاجیمراد ماگومدوف در روز اول جام یاریگین
قهرمانی لبدوف و حاجیمراد ماگومدوف در روز اول جام یاریگینآزادکاران روسیه در ۲ وزن اول رقابتهای کشتی جام ایوان یاریگین به عنوان قهرمانی دست یافتند به گزارش خبرگزاری فارس رقابتهای کشتی آزاد جام ایوان یاریگین روسیه از روز گذشته سوم بهمن ماه در شهر کراسنویارسک روسیهتوسط دبیر هیئت بدمینتون استان مرکزی برترینهای مسابقات قهرمانی پیشکسوتان استان مرکزی اعلام شد
توسط دبیر هیئت بدمینتون استان مرکزیبرترینهای مسابقات قهرمانی پیشکسوتان استان مرکزی اعلام شددبیر هیئت بدمینتون استان مرکزی اسامی برترینهای مسابقات قهرمانی پیشکسوتان استان را اعلام کرد مرتضی آزادخانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت مسابقات قهرمانی پیشکسوتان ازمان برگزاری مسابقات کوتاه اما از لحاظ فنی عالی بود احمدی: حضور قهرمانان جهان کیفیت مسابقات را بالا برد/ نفرات
زمان برگزاری مسابقات کوتاه اما از لحاظ فنی عالی بوداحمدی حضور قهرمانان جهان کیفیت مسابقات را بالا برد نفرات برتر پاداش هزار دلاری میگیرنددبیر فدراسیون ورزشهای رزمی گفت حضور قهرمانان دنیا در تورنمنت بینالمللی کیک بوکسینگ باعث شد این رقابتها با بالاترین کیفیت برگزار شود محداستان شبکه زیارت؛ از ابتدا تا انتها
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۹ مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت هدف از طرح شبکه زیارت ایجاد یک پدیده ملی و فراگیر در راستای تبیین اندیشههای رضوی و عنصری پیوند دهنده بین امام معصوم و مردم عاشق در عصر غیبت بود حجت الاسلام علی نهاوندی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرسخن قهرمانان از دیدار با رهبر انقلاب
سخن قهرمانان از دیدار با رهبر انقلابتاریخ انتشار شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۰۰ امیدوارم قهرمانان ایران اسلامی آن پرچمی را که شهیدان نگذاشتند بر روی زمین بخورد مکرر در میادین بین المللی به اهتزاز در بیاورند تا جواب روشنی به این توهین هایی صورت گرفته باشدبه گزارش تابش کوثر روزکری: خشونت افراطی ربطی به اسلام ندارد |اخبار ایران و جهان
کری خشونت افراطی ربطی به اسلام ندارد وزیر خارجه آمریکا گفت افراطگرایان خشن که کودکان و سایرین را در عراق سوریه نیجریه و سایر بخشهای جهان میکشند ممکن است که از اسلام برای توجیه کارهایشان استفاده کنند اما غرب باید در توصیف آنها به عنوان افراطی اسلامی بسیار محتاط باشد کد خداستان برگزیده «جایزه داستان دفاع مقدس» به زبان انگلیسی ترجمه شد
داستان برگزیده جایزه داستان دفاع مقدس به زبان انگلیسی ترجمه شدداستان سایبانی از نخل خرمای وحشی برگزیده نخستین جایزه داستان دفاع مقدس به زبان انگلیسی ترجمه شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس محمدحسین ابوحمزه یکی از نویسندگان پیشکسوت ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس-
گوناگون
پربازدیدترینها