تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815727583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- از سلفی بازغی‌ تا قدم زدن ناجی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

روی خط جشنواره / 1 از سلفی بازغی‌ تا قدم زدن ناجی 1ـ مهم‌ترین نکته حاشیه‌ای سی و سومین جشنواره فیلم فجر هوای آفتابی پایتخت بود؛ هوایی که می‌توان با نگاهی خوشبینانه آن را به حال و هوای جشنواره امسال هم تعمیم داد و چشم‌انتظار جشنواره‌ای دوست‌داشتنی بود.
 

هر چند انتخاب فیلم «قول» برای شروع جشنواره در سینمای اهالی رسانه و هنرمندان (برج میلاد) به مذاق برخی ها خوش نیامد و آنها دوست داشتند جشنواره را با فیلم اسم و رسم دار و پرشورتری آغاز کنند؛ ولی به هر حال اختصاص نخستین سئانس سینمای مطبوعات می تواند به عنوان توجه و ارادت هرچند ظاهری سینمای حرفه ای ایران به ژانر کودک و نوجوان قابل توجه و ارزشمند باشد، اما بحث اینجاست که به هرحال فیلم های برگزیده جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان هم که مستقیم وارد بخش سودای سیمرغ شده است، قابلیت و ظرفیت رقابت و هماوردی را با دیگر فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران داشته باشد. «قول» ساخته محمدعلی طالبی، فیلمساز سرشناس و قدیمی سینمای کودک و نوجوان که در جشنواره اخیر فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان بیشتر جوایز اصلی را به دست آورد و حتما واجد ارزش های محتوایی و ساختاری است، نتوانست تماشاگرانی را که می خواستند جشنواره سی و سوم فیلم فجر را با فیلمی پرهیجان و تماشایی آغاز کنند، راضی کند البته این مساله به خودی خود به طالبی ربطی ندارد و او در مختصات سینمای کودک و نوجوان فیلمی شایسته ساخته و یکی از بلدترین افراد در این زمینه است. او از جمله فیلمسازانی است که هم در سینمای موسوم به «برای کودک» موفق عمل کرده (شهر موش ها) و هم در سینمای به اصطلاح «درباره کودک» (چکمه). ایرادی اگر هست، در برنامه ریزی و تصمیم گیری برای جدول نمایش فیلم ها وجود دارد. هرچند این نکته را هم نباید از قلم انداخت که احتمالا هیچ فیلمساز دیگری حاضر نبود فیلمش به عنوان نخستین فیلم جشنواره و در ساعت 10 صبح به نمایش درآید. در حالی که پیشتر صحبت هایی شد مبنی بر این که برنامه نمایش ها در برج میلاد از عصر آغاز شود و سئانس صبح از جدول اکران حذف شود، اما امسال هم این اتفاق نیفتاد و فرار برای فشردگی برنامه نمایش فیلم ها و نشست های رسانه ای و برپایی مراسم فرش قرمز آثار راه به جایی نبرد و همچنان خبرنگاران با کمترین زمان استراحت باید از این سالن به آن سالن دوندگی کنند. محمدعلی طالبی هم که به دلیل اطلاع دیرهنگام از زمان نمایش فیلمش نتوانست در نشست خبری آن حاضر شود، طی اظهارنظری از اختصاص اولین نمایش فیلم جشنواره به فیلم خود ابراز نارضایتی کرد. 2ـ خیلی ها اولین بار ساره بیات را در سریال تلویزیونی «یک مشت پر عقاب» دیدند. همان شخصیتی که قتلش موتور قصه می شود و اتفاقات بعدی سریال را رقم می زند. بازی بیات باوجود کوتاهی نقش دیده شد و بخت همکاری با اصغر فرهادی را نصیب او کرد. اعتماد کارگردان جهانی ایران به بیات باعث خلق نقش راضیه، به عنوان یکی از بهترین شخصیت های تاریخ سینمای ایران در فیلم «جدایی نادر از سیمین» شد. نقش دشوار راضیه به مدد بازی درخشان و همدلی برانگیز بیات و هدایت درست فرهادی و همبازی های خوبی چون شهاب حسینی و پیمان معادی، شکل گرفت که هنوز هم ارزش تماشا و همراهی را دارد. بیات گرچه بازیگری تواناست و این را در آثاری که بازی کرده بخوبی نشان داده، اما به نظر می آید بتدریج دارد در دایره نقش زنانی از طبقه محروم و زجرکشیده گرفتار می آید. هرچند موضوعاتی که نقش های هم طبقه اش با آن درگیر هستند، در هر فیلم متفاوت است و خطر کلیشه محض را از او دور می کند، اما با وجود این، این خطر بیخ گوش او احساس می شود. «فصل فراموشی فریبا» مثال خوبی در این زمینه است و جنس نقش او در مجاورت تیره بختی نقش هایش در «جدایی نادر از سیمین» است. فیلم «ناهید» نخستین ساخته بلند و سینمایی آیدا پناهنده و به تهیه کنندگی بیژن امکانیان که دیروز در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد هم از همین توانایی بیات استفاده کرده است. درواقع بازی های خوب بیات در چنین نقش هایی طبیعتا نقش موثری در انتخاب فیلمسازان دارد و حالا خیلی ها برای جان بخشی به زنی رنجور و غرق در مصیبت بلافاصله سراغ بیات را می گیرند. حتی می توان چنین پیشفرضی را برای نقش حلیمه، دایه پیامبر گرامی اسلام در «محمد(ص)» هم در نظر گرفت و بعید نیست مجید مجیدی باتوجه به این جنبه از توانایی بیات چنین نقش دشواری را به او سپرده است. هرچند شأن و مقام این نقش بالاتر از این است که آن را با دیگر نقش های بیات مقایسه کنیم. از نکات جالب توجه و حاشیه ای «ناهید»، معرفی اثر با حضور برخی از عوامل اصلی آن بود. پناهنده و امکانیان از ساعت نامناسب پخش فیلم گله کردند و پژمان بازغی هم از تماشاگران خواست نسبت به سال گذشته صبورتر باشند و به احترام فیلم تا پایان روی صندلی های خود بنشینند. اگرچه خود فیلم ظرفیت این حفظ ادب و احترام را داشت، اما احتمالا برخی تماشاگران هم در رودربایستی با بازغی سالن را ترک نکردند! عکس سلفی بازغی با امکانیان، بیات و پناهنده هم از جمله موارد قابل ذکر این مراسم معرفی بود؛ عکسی که در طرفه العینی در اینستاگرام این بازیگر بارگذاری شد. 3ـ در شرایطی که مشغول تایپ این روزنوشته جشنواره ای در فضای مربوط به رسانه ها هستم، رضا ناجی در حالی که دست هایش را مثل پهلوان ها به دو طرف بازکرده و چشمان تیزبینش را به این سو و آن سو می چرخاند، از روی فرش قرمز وسط سالن و از کنارم رد می شود! من که از این پایان سینمایی راضی هستم، شما چطور؟! علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر 94



 


دوشنبه 13 بهمن 1393 ساعت 08:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن