محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827442150
بیست و هفتمین «عصرانه ادبی فارس» مقایسه جالب شفیعی با هانسکریستیناندرسون/ شفیعی: متاسفانه ادبیات ما پایتختنشین است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بیست و هفتمین «عصرانه ادبی فارس»
مقایسه جالب شفیعی با هانسکریستیناندرسون/ شفیعی: متاسفانه ادبیات ما پایتختنشین است
محمدباقر نجفزاده بارفروش گفت: اگر شفیعی در سوئد بود بالاتر از هانس کریستین اندرسون بود و باید وی را تحسین کرد.
● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بیست و هفتمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت شاعر کودک و نوجوان کمال شفیعی با حضور دکتر محمدباقر نجفزاده بارفروش، محمود پوروهاب، حمیدرضا شکارسری، کیانوش گلزار راغب و جمعی از شاگردان کمال شفیعی عصر روز گذشته در خبرگزاری فارس برگزار شد. *اگر شفیعی در سوئد بود از هانس کریستین اندرسون بالاتر بود محمدباقر نجفزاده بارفروش در ابتدای این مراسم گفت: عبارات و تشبیههایی که شفیعی در شعرش به کار برده بسیار توجه برانگیز است و اگر این تشبیهها و عبارات را پروین دولتآبادی و افرادی مانند وی به کار برده بودند آنها را بُت میکردند ولی چون کمال شفیعی شاعری از نسل انقلاب است وی را تحویل نگرفتند.
وی افزود: کمال انسان خاصی است و این خاصیت وی موجب شده بارها به همسرش توصیه کنم از کمال جدا شود، اگر شفیعی در سوئد بود بالاتر از هانس کریستین اندرسون بود و باید وی را تحسین کرد. کمال شفیعی فردی است که باید بنشیند و اثر خلق کند و از این تعریفها بینیاز است. *رشد چشمگیر ادبیات کودک و نوجوان بعد از پیروزی انقلاب محمود پوروهاب در ادامه بیست و هفتمین «عصرانه ادبی فارس» گفت: افراط و تفریط در جامعه ما وجود دارد ولی برگزار کردن پاسداشت برای افرادی مانند شفیعی یک حرکت شایسته است. در طول مدت آشنایی با شفیعی دو نکته در وی توجه من را به خود جلب کرده است ذوق و قریحه شاعری در کنار آشنایی با نظریههای ادبیات کودک و نوجوان دو نکته برجسته در وی است و این دو در کنار یکدیگر به شفیعی کمک میکند تا موفق باشد.
وی افزود: شفیعی در شعر نوجوان سرآمد است و شعر نوجوان وی از سایر سرودههایش بالاتر است. ادبیات کودک و نوجوان پیش از مشروطه وارد ایران شد و اگر تاریخ را درست نگاه کنیم متوجه ورود شعر کودک به ایران میشویم شعر ایرج میرزا از جمله اولین اشعار کودک است، وقتی از وی در مورد این نوع شعر میپرسند میگوید به خاطر مُد این اشعار را سرودهام شعر کودک با این روال جلو آمد تا به امروز رسید. امروز عدهای هستند که هنوز به شعر کودک جدی نگاه نمیکنند و اساتیدی از دانشگاه وجود دارند که شعر کودک را قبول ندارد ولی در عین حال اساتیدی هستند که میگویند شعر کودک و نوجوان مهمترین اتفاق ادبیات ما است. شعر کودک و نوجوان از بعداز پیروزی انقلاب رشد چشمگیری داشته است. این منتقد و شاعر اضافه کرد: در جریان شعر نوجوان دو گروه وجود داشتند، گروهی مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند که معتقد بودند نباید حرفهای بزرگترها را در شعر نوجوان وارد کرد ولی عدهای دیگر که گروه مجله سروش بودند در شعرشان موضوعات بزرگترها را وارد کرده بودند اما به آنها عبارتی نسبت به میدادند که شعرشان آلوده به ویروس بزرگسالی است.
پورواهاب یادآور شد: مهدی مرادی اهوازی، کبری بابایی و کمال شفیعی شعرایی هستند که در سالهای اخیر با نگاهی فلسفی و نیمه عرفانی به شعر نوجوان نگریستهاند و شعر سرودهاند. آشناییزدایی و همچنین تشخص بخشیدن به اشیا از ویژگیهای شعر کمال شفیعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. *شعر انقلاب راه خود را طی کرده است حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد برجسته ادبی در ادامه گفت: به ندرت سراغ دارم شاعری را که شعر کودک و نوجوان بسراید و در شعر بزرگسال وی تأثیری از شعر کودک و نوجوان نگیرد. شفیعی از جمله شعرایی است که شعر بزرگسالش بر شعر کودک و نوجوان وی اثر گذاشته و این تأثیر یک تأثیر یک طرفه است. وی افزود: در شعر دهه 70 کودک و نوجوان توجه به فرم از اهمیت ویژهای برخوردار است و توجه به محتوا در مرحله دوم قرار داشت و این جریان به هر دلیل موجب فاصله گرفتن مخاطب عام از آن شده است و شاهد بودیم که فقط در مجامع شاعرانه این اشعار مورد توجه قرار میگرفت. شعر دهه 80 و بعد از آن شعر دهه 90 یک عکسالعمل فعال به شعر دهه 70 است. شعر انقلاب همچنان به راه خود ادامه میدهد اما در شعر روشنفکری با تعدیل روبهرو هستیم و در این قبیل اشعار وجه فرمی به نفع وجه محتوایی تعدیل شده است. جایگاه شفیعی در شعر دهه 80 و 90 ما قرار دارد و از اساس شعر این دو دهه محتوا گرا است و شعر شفیعی را در این جریان میتوان بررسی کرد.
*اشعار شفیعی رنگینکمان موضوعات است شکارسری یادآور شد: شعر شفیعی پیچیدگی فرمالیستی ندارد و شاعر به دنبال پیچیدهگویی نیست تا به واسطه آن فقدان معنا را بپوشاند. وی کمتر از بازیها زبانی استفاده میکند شعرهای شفیعی از تظاهرات فرمالیستی فاصله میگیرد و جای آن را معنا و مفهوم پر کرده است. اشعار وی رنگینکمانی از موضوعات را در بر میگیرد. شفیعی منتظر شعر نمینشیند بلکه به سراغ شعر میرو ود آگاهانه به معماری کلمات مینشیند و این ویژگی به وی یک شخصیت انتقادی داده است. وی در ادامه این نشست گفت: عینیگرا و جزنگر بودن در شعر شفیعی موجب مدرن شدن شعر وی شده است. شاعر آگاهانه از وجه نمادین کلمات فاصله میگیرد و همین موجب شده که در شعر نوجوان موفق شود. حس نوستالژی و بازگشت به گذشته ناشی از روحیه خاطرهباز شفیعی است ولی وی برای دوری کردن از خاطرهنویسی در اشعارش از وجه شاعرانه استفاده میکند گستردگی دایره واژگان و کلمات به خاطر اینکه وی دنبال سمبلها نیست موجب شده شعر وی شعر امروز و مدرن باشد. شکارسری در پایان گفت: اشعاری با وجوه سیاسی و وجوه پرشمار اجتماعی نشان از این دارد که شعار به اطرافش بیتوجه نیست. وی در مجموعه شعر «دمیدن در ساز برنجی باد» موتیو یا عناصر تکرار شونده کمتر دارد که میتواند در کتابهای بعدی از آنها استفاده کند. شعر بزرگسال وی مدرن است همانطور که شعر نوجوان وی به دلایلی مدرن است. *ادبیات کودک و نوجوان متحول خواهد شد کمال شفیعی در انتهای این مراسم گفت: کمال شفیعی این همه که گفتند، نیست. وقتی هنر از سوی خداوند به انسان داده میشود یک تعهدی برای وی ایجاد میشود و فرصت هنر یک پارهای از خدا است. آرزو دارم اگر فرصت به من داده شود به اندازه وسعم برای آن تلاش کنم.
وی اضافه کرد: چند سالی است که احساس کردم باید حوزه کودک و نوجوان در شعر را یک قدم جلو برد. امروز به شعر نیمایی ظلم شده و ظرفیتهای آن فعال نشده اما این سالها با فعالیتهای اساتید این حوزه گامهای جدی برداشته شده است و من اکنون پیشبینی میکنم که 10 سال آینده ادبیات کودکان و نوجوانان متحول خواهد شد. این شاعر کودک و نوجوان اضافه کرد: وقتی برای کودکان و نوجوانان خوراک مناسب تهیه نشود این گروه مجبور هستند غذای دیگران را بخورند. باید مانیفستی برای شعر کودکان و نوجوانان تهیه کنیم. ادبیات کودک ما امروز به بنبست رسیده و نیاز به جوانانی داریم که خلاقیت داشته و ادبیات را از بنبست خارج کنند. وی در ادامه به خاطرهای از مرحوم امیرحسین فردی اشاره کرد و گفت: مرحوم امیرحسین فردی انسانی جا مانده از یک نسل دیگر بود و به اشتباه در این دوره مانده بود. مرحوم فردی انسانساز بود و همیشه تلاش وی این بود که انسانها را رشد دهد. در اولین برخورد با امیرحسین فردی که مصادف با روز میلاد امام جواد (ع) بود به وی گفتم ادبیات ما پایتختنشین است و نسبتی با استعدادهای ادبیات در سایر نقاط کشور ندارد. امیرحسین فردی ادبیات را از حالت تهرانی - شهرستانی خارج کرد. وی برای نویسندههای شهرستانی ساعتها وقت میگذاشت.
در حاشیه این مراسم هنگامی که حمیدرضا شکارسری قطعه شعری از شفیعی را میخواند و نقد میکرد اشک در چشمان شفیعی جمع شد. همچنین دو تن از شاگردان شفیعی در این جلسه از استاد خود گفتند.
در پایان این مراسم از سوی حوزه هنری و خبرگزاری فارس از فعالیتهای ادبی کمال شفیعی قدردانی شد. انتهای پیام/و
93/11/12 - 11:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
در بیست و هفتمین «عصرانه ادبی فارس» آثار کمال شفیعی بررسی میشود
در بیست و هفتمین عصرانه ادبی فارسآثار کمال شفیعی بررسی میشودبیست و هفتمین عصرانه ادبی فارس ۱۱ بهمن با حضور علیرضا قزوه حمیدرضا شکارسری و به بررسی و مرور آثار کمال شفیعی میپردازد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات دفاع مقدس بیست و هفتمین «عصرانه ادبی فارس» به منظوبیستوهفتمین «عصرانه ادبی فارس» بابت کمال شفیعی، مدیون امیرحسین فردی هستیم
بیستوهفتمین عصرانه ادبی فارسبابت کمال شفیعی مدیون امیرحسین فردی هستیمسیدامین جعفری از شعرا و فعالان فرهنگی استان فارس گفت بابت فعالیت موفق شفیعی در جایگاه مسئول ادبی استانهای حوزه هنری مدیون نگاه زندهیاد امیرحسین فردی هستیم که به انسانی با این ویژگیها میدان داد خبرگزاری فبیستوهفتمین عصرانه ادبی فارس/1 غلامرضا بکتاش: شفیعی پایه شعری خودش را محکم کرد و بعد وارد شعر کودک شد
بیستوهفتمین عصرانه ادبی فارس 1غلامرضا بکتاش شفیعی پایه شعری خودش را محکم کرد و بعد وارد شعر کودک شدشفیعی قبل از این که شعر کودک بگوید شعر بزرگسال کار می کرد پایه شعری و ادبی خودش را با شعر بزرگسال محکم کرد و بعد وارد حوزه شعر کودک شد خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب ابیستوششمین «عصرانه ادبی فارس»، تجلیل از علیاکبر والایی/۴ پاسداشت نویسنده «خلوت مدیر»
بیستوششمین عصرانه ادبی فارس تجلیل از علیاکبر والایی ۴پاسداشت نویسنده خلوت مدیرعلیاکبر والایی سهشنبه هفتم بهمن در قالب بیستوششمین عصرانه ادبی خبرگزاری فارس مورد تجلیل قرار میگیرد خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی بیستوششمین نشست از سلسله نشستهای عصرانبیست و چهارمین «عصرانه ادبی فارس» عرفانپور کشف قیصر بود/ شاعری که حکیم نباشد مزلف است
بیست و چهارمین عصرانه ادبی فارسعرفانپور کشف قیصر بود شاعری که حکیم نباشد مزلف استشاعر مرگ بر آمریکا در عصرانه ادبی فارس گفت عرفانپور در کلامش حکمت وجود دارد و شعر وی حکمت است حکمت گم شده شعر معاصر است شاعر اگر حکیم نباشد مزلف است و باید در شعرش حکمت داشته باشد ● گزابیستوششمین «عصرانه ادبی فارس»؛ تجلیل از علیاکبر والایی/۳ والایی: مردمِ دهه شصت، وقتشان را با
بیستوششمین عصرانه ادبی فارس تجلیل از علیاکبر والایی ۳والایی مردمِ دهه شصت وقتشان را با قصه ظهر جمعه تنظیم میکردند وضعیت اقتصادی نویسندههای انقلاب اسفناک استقصه ظهر جمعه در دهه شصت خیلی مخاطب داشت مردم عادت کرده بودند با رادیو دوست باشند حتی شنیدم مخاطبان وقتشان را بربیستوششمین «عصرانه ادبی فارس»، تجلیل از علیاکبر والایی/۵ بریدههایی از رمان «خلوت مدیر»:
بیستوششمین عصرانه ادبی فارس تجلیل از علیاکبر والایی ۵بریدههایی از رمان خلوت مدیر وقتی دختر شایسته ایران معلم تعلیمات دینی میشودفضایی که در رمان ترسیم شده نمادی از فضای مسموم دوره پهلوی است کدام عقبمانده ذهنی دست این دخترک ابله ابلاغ دبیری داده است آن هم تدریس درس شرعیبیستوششمین «عصرانه ادبی فارس»؛ تجلیل از علیاکبر والایی/1 محمدرضا اصلانی: برخی آثار والایی قابلیت چ
بیستوششمین عصرانه ادبی فارس تجلیل از علیاکبر والایی 1محمدرضا اصلانی برخی آثار والایی قابلیت چاپ در کتابهای درسی را داندمحمدرضا اصلانی گفت آقای والایی هم از دستهای از نویسندگان است که میتوان برخی آثار ایشان را در کتابهای درسی استفاده کرد خبرگزاری فارس – گروه ادبیاتبیستوششمین «عصرانه ادبی فارس»؛ تجلیل از علیاکبر والایی/2 زنوزی جلالی: والایی، بدون هیاهو کارش را م
بیستوششمین عصرانه ادبی فارس تجلیل از علیاکبر والایی 2زنوزی جلالی والایی بدون هیاهو کارش را میکند اقدام خبرگزاری فارس در برگزاری عصرانههای ادبی قابل ستایش استوالایی از خیلی ازدغدغههایی که بسیاری از نویسندگان آنها را دنبال میکنند دور است در پی شهرت و مصاحبه و این مسائلبیست و ششمین «عصرانه ادبی فارس»/۲ پایمردی نویسندههای انقلاب و اعتراف روشنفکرزدهها/ والایی: مدیران
بیست و ششمین عصرانه ادبی فارس ۲پایمردی نویسندههای انقلاب و اعتراف روشنفکرزدهها والایی مدیران دردی از ادبیات دوا نکردندنویسنده رمان وقایعنگاری یک زندیق گفت ثمره ادبیات انقلاب امثال والایی است و روشنفکرزدهها به این موضوع اعتراف کردهاند به پایمردی نویسندههای انقلاب است کهاثری از رضا شفیعیان قطعاتی برای سنتور در «گلچین 1» منتشر شد
اثری از رضا شفیعیانقطعاتی برای سنتور در گلچین 1 منتشر شدگلچین یک مجموعه آثاری از رضا شفیعیان برای سنتور منتشر شد این مجموعه با اهتمام بهمن رجبی و با همکاری علیرضا جواهری بر اساس کتابی به همین نام اجرا و ضبط شده است به گزارش خبرنگار موسیقی فارس کتاب گلچین یک در سال 1379 منتشرمروری بر آثار میلاد عرفانپور در بیستوسومین عصرانه ادبی فارس
مروری بر آثار میلاد عرفانپور در بیستوسومین عصرانه ادبی فارسبیستوسومین عصرانه با مروری بر آثار میلاد عرفانپور شاعر جوان و خوشآتیه کشورمان برگزار میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در ادامه عصرانههای ادبی فارس بیستوسومین عصرانه به مرور آثار میلابیست و پنجمین «عصرانه ادبی فارس» شاعری جوان با زبانی پیشکسوت/ قزوه: نیروهای ناکارآمد حوزه هنری باید بروند
بیست و پنجمین عصرانه ادبی فارس شاعری جوان با زبانی پیشکسوت قزوه نیروهای ناکارآمد حوزه هنری باید بروندمدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری گفت یک مرتبه به آقای مؤمنی گفتم ای کاش میشد عدهای که در حوزه کار میکنند ولی کارآیی ندارند را بفرستیم بروند و از جوانانی مانند رجبعلیزاد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها