تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834385300
ملکوت خدا کی آغاز خواهد شد؟/وقتی انجیل از رجعت و پرستش توحیدی سخن میگوید
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مسیحیت و حکومت واحد جهانی؛
ملکوت خدا کی آغاز خواهد شد؟/وقتی انجیل از رجعت و پرستش توحیدی سخن میگوید
نجات عالم و ایجاد عصر با شکوه به دنبال ظهور دوم(بازگشت عیسی ع) از اعتقادات جدی مسیحیان است.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ نجات عالم و ایجاد عصر با شکوه به دنبال ظهور دوم(بازگشت عیسی علیه السلام) از اعتقادات جدی مسیحیان است. «کمرهای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید… مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمیبرید، پسر انسان میآید». برخی از مسیحیان باور دارند که پیش از بازگشت مسیح علیه السلام آخرین نبرد تاریخ، جنگ آخرالزمان(آرماگدون یا هارمجدون) اتفاق خواهد افتاد…. طبق مباحث کتاب مکاشفه، نبرد عصر ظهور، جنگی بسیار وحشتناک است که برخی آنرا نبرد«هسته ای» تفسیر میکنند. در یکی از کتب مقدس مسیحیان آمده است:
و دیدم آسمان را گشوده و ناگاه اسبی سفید که سوارش امین و حق نام دارد و به عدل، داوری و جنگ مینماید. چشمانش چون شعله آتشی است و بر سرش افسرهای بسیار است. اسمی مرقوم دارد که جز خودش هیچ کس آن را نمیداند. جامه خون آلوده در بر دارد و نام او را کلمه خدا میخوانند. لشکرهایی که در آسمانند، بر اسبهای سفید و به کتان سفید و پاک ملبّس از عقب او میآیند. از دهانش شمشیری تیز بیرون میآید، تا به آن، امتها را بزند و آنها را به عصای آهنین حکمرانی خواهد نمود.
از بررسی اجمالی فرازهای مذکور، مطالب زیر به دست میآید: اعلام آمادگی سراسری برای استقبال از منجی موعود؛ اعلام نبرد آخرین و سرنوشت ساز؛ رهبر این قیام، امین و حق نام دارد که به عدل، داوری و جنگ میکند؛ مرحله نهایی حکمرانی بر مردمان است.
پس حکومت واحد جهانی از نظر مسیحیت، بار معنوی و عدالتمنشی دارد. جای دیگر، انجیل از رجعت و پرستش توحیدی سخن میگوید که در حکومت آخرالزمان محقق میشود؛ یعنی اصل حکومت نیز جهانی و الهی بودن آنرا تایید میکند:
و تختها دیدم و بر آنها نشستند و به ایشان حکومت داده شد و دیدم نفوس آنانی را که به سبب شهادت عیسی و کلام خدا سر بریده شدند … و نشان او را بر پیشانی و دست خود نپذیرفتند، زنده شدند و با مسیح هزار سال سلطنت کردند.
هنگامی که من، مسیح موعود، با شکوه و جلال خود و همراه تمام فرشتگانم بیایم، آن گاه بر تخت با شکوه خواهم نشست. سپس تمام قومهای روی زمین، مقابل من خواهند ایستاد و من ایشان را جدا خواهم کرد….
مورمونها (فرقه های مذهبی مسیحی) میگفتند: «ما اعتقاد داریم که صهیون (حکومت یهود) بر این قاره (آمریکا) بنا میشود. عیسی شخصاً بر زمین حکومت خواهد کرد. زمین از نو ساخته خواهد شد و شکوه بهشتی خود را باز خواهد یافت». عموم مسیحیان براین عقیدهاند که در آینده، روزی فرا خواهد رسید که حکومت اخلاقی خداوند، بر سرتاسر زمین جاری شود. عبارت «حکومت و سلطنت الهی» و «سلطنت آسمانها» و «ملکوت الهی» به طور مکرر در انجیلها به چشم میخورد. واقعیت حکومت نهایی خدا(سلطنت یا ملکوتی الهی) بدون شک مهمترین اعتقاد مسیحیان است. سلطنت خدایعنی «برقراری حکومت خدای بر زمین و غلبه نیروی الهی بر نیروی شیطان». در برخی از انجیلها(متی) سخن از «دولت آسمانی و قلمرو روحانی» نیز به میان آمده است؛ اما در بیشتر روایات انجیلهای هم نوا، سخن از وارد شدن به حکومت خدا یا قلمرو دولت خدا است.
در منابع مسیحی و یهودی- که بین سالهای ۲۰۰ ق.م تا ۱۵۰ م نوشته شدهاند، دنیا میدان نبرد بین نیروهای خیر و شر معرفی میشود. نویسندگان، درباره عذاب دردناک و بی عدالتی و درباره انتظار طولانی برای مداخله الهی و آوردن عصری جدید که معمولاً سلطنت خدا نامیده میشود و در آن، قوم نیکوی خدا در کمال سعادت زندگی میکنند، مطالب می نویسند.
تحلیل و تطبیق منجی موعود
در این مقال، چهره منجی موعود در قالب تشکیل حکومت و رهبری سیاسی جامعه ترسیم شد. نتیجه گفتار و باور یهود و مسیح درباره حکومت آن موعود این شد که او حکومت واحد جهانی را بر پایه عدل و داد تاسیس میکند؛ ظالمان و گردنکشان را سرکوب میکند و بشر را به سعادت رهنمون میشود.
اکنون نوبت این پرسش است که آیا آن موعود، ظهور کرده و آن وعدهها محقق شده است؟ اگر آن موعود، همان مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد، چه مشکلی پیش میآید؟
برخی از نظریهپردازان یهود و مسیح به جای جستوجوی راهحل درست، دست به تأویل و توجیه عقیده مسلم دین خود زده، و از حکومت و سلطنت منجی موعود، عدول کردهاند. در طول دو قرن قبل از تولد عیسی علیه السلام، حجم وسیعی از نوشتهها درباره آمدن سلطنت خدا و زوال نیروهای شیطانی موجود بود و تصور رایجی از آنچه اتفاق خواهد افتاد، وجود داشت؛ جهان که تحت سلطه نیروهای شیطانی است، جای درد و رنجهای فراوان است، تا اینکه خدا برخیزد و بر سلطنت شیطان غلبه کند. در این حال، بسیاری از اندیشهها درباره «مسیحا»، متوجّه فتح و پیروزی نظامی بود. ممکن است مسیحا خردمند باشد؛ اما بیشتر از هر چیز باید پادشاهی جنگجو و مقتدر باشد که بتواند بر شیطان غلبه کند و عصری از برکت و سعادت را آغاز کند. «اسنیها (فرقهای از یهودیان) زندگی خود را در بیابان میگذراندند و برای آمدن سلطنت خدا آماده بودند. به اعتقاد آنان، پایان جهان نزدیک است و خدا در شرف آغاز سلطنت مسیحایی روی زمین و پیمان جدیدی با آنان است» .
کلیسا در آغاز، همان سلطنت مسیح و پادشاهی خداوندگار را مطرح میکرد؛ همان گونه که در مکاشفه یوحنا به سلطنت هزارساله مسیح اشاره شده است (کارگر، همان). پس چون قرنهای متمادی گذشت و از سطلنت مسیح خبری نشد و هنوز هم پس از دو هزار سال اثری ظاهر نشده است، با استفاده از تذکر انجیل لوقا، حکومت خدا را یک دولت روحانی تعبیر کرد که به زمان و مکان مقید نیست و دردل مومنان برپا خواهد شد. در انجیل لوقا آمده است:
روزی بعضی از فریسیان از عیسی پرسیدند: «ملکوت خدا کی آغاز خواهد شد؟» عیسی جواب داد: «ملکوت خدا با علایم قابل دیدن آغاز نخواهد شد و نخواهند گفت در این گوشه یا آن گوشه زمین آغاز شده است؛ زیرا ملکوت خدا، میان شما است.
در انجیل متی به صراحت از «دولت آسمانی و قلمرو روحانی» سخن گفته میشود؛ نه از پادشاهی خداوند. در انجیلهای دیگر نیز ـ همانگونه که در مرقس دیده میشود ـ این قلمرو به نحوی توجیه میشود که حاکمیت از سلطنت یک فرد شبیه نظام شاهنشاهی و حکومتهای انسانی -که در آن خدا فرمانروا و او شاه باشد – به نظر نیاید؛ بلکه اشاره به یک دوران الهی و روحانی و یک دولت آسمانی است. در بیشتر روایات انجیلهای هم نوا، سخن از وارد شدن به حکومت خدا یا قلمرو دولت خدا است.
گفتنی است کلیسا هیچ گاه امید آمدن مجدد عیسی را از دست نداد و هنوز هم به آن اعتقاد دارد؛ اما رفته رفته تأکید تعالیم خود را از این امیدواری برگرفت و به آینده افکند و بیشتر و بیشتر به سوی این باور رفت که عیسی قادر است اکنون مؤمنان را رستگاری دهد (کارگر، همان: ص۱۰۹).
خود عیسی علیه السلام نیز به صراحت اشاره میکند که برای پادشاهی نیامده است: «من یک پادشاه دنیوی نیستم. اگر بودم، پیروانم میجنگیدند، تا در جنگ سران قوم یهود گرفتار نشوم. پادشاهی من، متعلق به دنیا نیست». اصولاً حضرت عیسی علیه السلام در دوران پیامبری خود، تنها به ابلاغ پیام الهی و ارتباط با مستمندان و نیازمندان بسنده کرد و از در ستیزهجویی و پرخاشگری نیامد. از طرفی برخی نشانهها و علامات مورد انتظار یهود درباره «منجیگری» و «مسیحایی» در او محقق نشد و وضع آنها بهبود نیافت؛ پس، از در مخالفت با او در آمدند و او را به عنوان «مسیحای موعود» نپذیرفتند. در واقع نیز چنین بود؛ چون بعضی از علایم و معیارهای مطرح در کتب عهد قدیم، در او وجود نداشت؛ برای مثال، او جنگ نکرد و پادشاهی تشکیل نداد.
یکی از مطالبی که با حکومت خدا پیوند یافته است، بازگشت عیسی مسیح علیه السلام است؛ اما سؤال این است که این بازگشت برای چیست؟ برای تشکیل حکومت خدا؛ پادشاهی مسیح؛ نجاتبخشی و رهایی مؤمنان؛ داوری بین گناه کاران و مؤمنان یا…؟! با توجه به متون کتب مقدس میتوان این موارد را یافت؛ مثلاً در انجیل متی آمده است:
هنگامی که من، مسیح موعود با شکوه و جلال خود و همراه تمام فرشتگانم بیایم، آنگاه بر تخت باشکوه خود خواهم نشست. سپس تمام ملتهای روی زمین، مقابل من خواهند ایستاد و من ایشان را از هم جدا خواهم کرد؛ همانطور که یک چوپان، گوسفندان را از بزها جدا میکند. گوسفندها را در طرف راستم قرار میدهم و بزها را در طرف چپم.
نیز در رومیان آمده است: «زمین از تباهی آزاد خواهد شد با آمدن مسیح …» یا در متی آمده است: «من با فرشتگان خود در شکوه جلال پدرم خواهم آمد و برای هر کس از روی اعمالش داوری خواهم کرد» و دهها نمونه دیگر. در این رابطه توجه به انگارههای زیر ضروری است:
۱٫ ملکوت خدا (سلطنت الهی) در دنیا تحقق خواهد یافت؛ اما چگونگی آن از نظر مسیحیان مبهم است.
۲٫ پیوند میان بازگشت مسیح علیه السلام و تحقق سلطنت خدا نیز روشن است و مسیحیان به آن اعتقاد دارند.
۳٫ خود عیسی علیه السلام بیان کرده است که پادشاهی من در دنیا نیست؛ پس ممکن است این مطلب به ذهنها برسد که او برای تشکیل دولت نمیآید. حتی از دیدگاه برخی، ملکوت خدا در آن جهان است.
۴٫ «پادشاهی مسیح» تا کنون تحقق نیافته است. عدهای به غلط میپنداشتند بعد از مرگ مسیح علیه السلام، او به زودی برای برپایی حکومت خواهد آمد که چنین نشد و حتی دیدگاه هزاره گرایان نیز نادرست از آب درآمد.
۵٫ خود عیسی مسیح علیه السلام، هیچ وقت ادعای پادشاهی نکرده است. تنها در بعضی از متون (مثل مکاشفه)به صورت رمزی به سلطنت هزارساله او اشاره شده است که معتبر و روشن به نظر نمیرسد و دلیل دیگری نیز برای اثبات آن ارائه نشده است.
۶٫ طبق تفسیر برخی اربابان کلیسا، مسیح سلطان دلها است و سلطنت او دنیایی نمیباشد؛ بلکه در ملکوت آسمانها است؛ یعنی بازگشت زمینی ندارد، بلکه فرازمینی است.
۷٫ خود عیسی علیه السلام نیز منتظر ظهور قریب الوقوع حکومت خدا بوده و عباراتی که در اینباره بیان میکرده، برای شخص غایب بوده است (نه خودش). ویژگیها و صفات بر شمرده شده درباره منجی موعود، با شخص دیگری تطبیق مییابد و آن، کسی جز حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست که عیسی علیه السلام نیز به یاری او خواهد شتافت و در بازگشت نهایی خود، در جایگاه وزیر و مشاور او عمل خواهد کرد.
نگاه گذرا به آیات قرآن که درباره حضرت عیسی علیه السلام آمده است، این حقیقت را میرساند که اهل کتاب(یهود و مسیحیت) در همین دنیا به حقیقت عیسی علیه السلام ایمان میآورند؛ یعنی یهود به حقانیت عیسی علیه السلام پی میبرند و مسیحیت نیز از ادعای الوهیت او دست بر میدارند و به این ترتیب، زمینه ظهور فراهم میشود.
(وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینًا بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیدًا) (نساء، ۱۵۷-۱۵۹).
از این آیه چند نکته به دست میآید: حضرت عیسی علیه السلام کشته نشده و نمرده است؛ او به آسمان نزد خداوند رفته است؛ اهل کتاب(یهود و مسیح) قبل از مرگ حضرت عیسی علیه السلام، به او ایمان میآورند؛ ایمان همه اهل کتاب به حضرت عیسی علیه السلام هنوز اتفاق نیفتاده است و این پدیده سترگ، قبل از مرگ آن حضرت علیه السلام محقق میشود. این، یعنی یک انتظار و یک تحول و چون از مقام خلافت و زعامت حضرت عیسی علیه السلام چیزی نگفته است، معلوم میشود او سمت وزیر و معاون را خواهد داشت. امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه میفرماید: «ان عیسی علیه السلام ینزل قبل یوم القیامه الی الدنیا فلایبقی اهل مله یهودی و لاغیره إلا آمنوا به قبل موتهم و یصلّی عیسی خلف المهدی. عیسی علیه السلام قبل از فرا رسیدن قیامت به دنیا نزول خواهد کرد و هیچ ملّتی نیست اعم از یهودی و غیر یهودی (مسیحی) که به او قبل از مرگشان ایمان میآورند، و این در حالی است که عیسی علیه السلام در نماز به امام مهدی علیه السلام اقتدا خواهد کرد».
گفتوگوی یکی از دانشمندان اسلامی معاصر با یک دانشمند برجسته کاتولیک در اینباره خواندنی است:
در انجیل نوشته است مسیح، ظهور خواهد کرد. این، یک حقیقت است؛ ولی آنان(مسیحیان) همین بحث را غالباًً به حکومت جهانی تعبیر نمیکنند. آقای رات سینگر بزرگترین شخصیت علمی کاتولیک است و پاپ و امثال او نظر علمی را از وی میگیرند. وقتی با او صحبت کردم، دیدم زیر بار حکومت نمیرود و حکومت جهانی را نمیپذیرد. او میگفت: «مسیح، ظهور خواهد کرد»؛ ولی آن را به اسکاتولوژی – که همان عالم آخرت باشد- وصل میکرد میگفت: «در عالم آخرت است که عدل خداوند، ظهور تام دارد و حضرت مسیح، مجری عدل خداوند است. آنجا است که همه به کیفر و پاداش میرسند».
دین اسلام و حکومت واحد جهانی
همه ادیان، داعیه دار حکومت واحد جهانی در آخرالزمان هستند؛ اما در این میان، اسلام به صورت جدی و بسیار روشن نظریهپردازی کرده است. اسلام، حکومت واحد جهانی را بسیار روشن ترسیم کرده، راههای رسیدن به آن را بیان و رهبری و اهداف قیام، سرزمینهای استراتژیک، نشانههای نزدیک شدن و… را کاملاً بیان کرده است. قرآن و سنت دو منبع اصلی اسلام، درباره حکومت واحد جهانی سخن فراوان دارند: (وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ) (انبیاء، ۱۰۵). طبق روایت، «عباد صالح»، قائم علیه السلام و اصحاب اویند . آیه، به صراحت میفرماید: «الأرض»؛ یعنی همه زمین در قلمرو حکومت صالحان است؛ چنانکه در آیه دیگر آمده است: (الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ) (حج، ۴۲). حضرت باقر علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود:«هذه لآل محمد المهدی و اصحابه یملکهم الله تعالی مشارق الأرض و مغاربها؛ این (مژده) برای آل محمد است مهدی و یارانش خدای تعالی ایشان را در مشارق و مغارب زمین پادشاهی میدهد». در آیه دیگر، غلبه جهانی حق طلبان با دین حق همراه شده است: (هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ) . امام صادق علیه السلام میفرماید:
فوالله یا مفضل! لیرفع عن الملل و الأدیان الاختلاف و یکون الدین کله واحداً کما قال جل ذکره: «ان الدین عندالله الاسلام» و قال الله تعالی: «من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الآخره من الخاسرین؛ پس به خدا سوگندای مفضل! همانا که از آیینها و دینها اختلاف را برطرف میکند و دین همهاش یکی خواهد شد همانگونه که او ـ که یادش والا باد ـ فرمود: همانا دین نزد خدا اسلام است و خدای تعالی (باز) فرمود: هرکس از دینی جز اسلام پیروی کند از او پذیرفته نمیشود و او در آخرت از زیانکاران خواهد بود (مجلسی، ۱۴۰۴: ج۵۳، ص۴-۵).
آیه دیگر، علاوه بر تأیید حکومت جهانی، به برخی اهداف آن نیز اشاره میکند:
(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمْ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا…) (نور، ۵۵).
طبق روایتی از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه، معلوم میشود این آیه، مربوط به حکومت آخرالزمان است که هم جهانی است و هم به دست منجی موعود مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
لم یجئ تاویل هذه الآیه و لو قام قائمنا بعد، سیری من یدرکه مایکون من تاویل هذه الآیه و لیبلغنّ دین محمد صلی الله علیه و آله ما بلغ اللیل، حتی لایکون مشرک علی ظهر الأرض کما قال الله تعالی: «یعبدوننی لا یشرکون بی شیئاً؛ تأویل این آیه نیامده است و اگر بعد از این قائم ما برخیزد هر که او را درک کند آنچه از تأویل این آیه میشود را خواهد دید و دین محمد صلی الله علیه و آله به هرجا که شب (به آن) میرسد به یقین میرسد به حدی که مشرکی بر پشت زمین نباشد، همانگونه که خدای تعالی فرموده است: مرا بپرستند و چیزی را با من شریک قرار ندهند.
آیه دیگر، از اراده حتمی خداوند مبنی بر امام و پیشوا قرار گرفتن مستضعفان و به ارث رسیدن زمین و تمکن بر زمین حکایت دارد. (وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمْ الْوَارِثِینَ وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ) (قصص، ۵و۶).امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه فرمودند:
ان هذه الآیه مخصوصه بصاحب الأمر الذی یظهر فی آخر الزمان و یبید الجبابره و الفراعنه و یملک الأرض شرقاً و غرباً، فیملأها عدلاً کما ملئت جوراً؛ این آیه مخصوص صاحب الامر است که در آخرالزمان ظهور میکند و جباران و فرعونها را ریشهکن مینماید و زمین را از شرق و غرب در اختیار گیرد و آن را از عدل پر کند همانگونه که از ستم پرشده است.
در این روایت، سخن از نابودی جباران و فرعونها و برقراری عدالت جهانی است. اسلام، برای تثبیت حکومت صالح دستور میدهد: (قَاتِلُوهُمْ حَتَّی لَا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ) (انفال، ۳۹). دستور جهاد، مطلق و فتنه بدون قید است و هر دو، به مقصد سلطنت بخشیدن به دین الهی است. امام فرمود:
لم یجئ تأویل هذه الآیه، فاذا جاء تأویلها، یقتل المشرکون حتی یوحّدوا الله عزوجل و حتی لایکون شرک، و ذلک فی قیام قائمنا؛ تأویل این آیه نیامده است وقتی تأویل آن آمر مشرکان کشته میشوند تا خدای عزوجل را به یگانگی عقیده بورزند و تا آنکه شرکی (در میان) نباشد و آن در مورد قیام قایم ماست .
مهمترین تأیید برای مفهوم این آیه و تایید جهانی بودن حکومت منجی موعود، آیات و روایات متواتری است که خاتمیت و جهانی بودن اسلام را اعلام میکند (تکویر، ۲۷؛ اعراف، ۱۵۸)؛ چون حکومت مهدوی، ادامه حکومت نبوی است که هم قابلیتهای جهانی شدن را دارد و هم تجربه آنرا. امام عسکری علیه السلام ولادت حضرت مهدی را به مادر او چنین مژده میدهد: «أبشری بولد یملک الدنیا شرقاً و غرباً و یملأ الأرض قسطاً و عدلاً» . امام باقر علیه السلام فرمود: «لوقد خرج قائم آل محمد صلی الله علیه و آله یفتح الله له الروم و الصین و الترک و السند و الهند و کابل شاه و الخزر» . مخاطب پیام و ندای حضرت مهدی علیه السلام تمام جهانیانند. «الا یا اهل العالم انا الامام القائم».
تحلیل و بررسی اوصاف، برنامهها، دستاوردها و کارکردهای حکومت واحد مهدوی در چشمانداز مکتب اسلام و تشیع، این حقیقت را تأیید میکند که هدف حکومت مهدوی، برقراری عدل و انصاف بر اساس دین اسلام است. این هدف نیز برای زمینهسازی عبادت و عبودیت است و تحقق عبادت و مقام عبودیت نیز هدف نهایی خلقت است؛ بنابراین ظهور دولت مهدوی ریشه در هدف آفرینش دارد. این جا است که موعود باوری در اسلام و شیعه بسیار فراتر از دنیای مادی و حیات فردی است. دولت مهدوی حرکت همه انبیا را به نتیجه میرساند.
توضیح اینکه هر فاعل حکیمی در کارش دارای هدف است. خداوند حکیم نیز از خلقت جهان و انسان هدف داشته است (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ) (مؤمنون، ۱۱۵). هدف از خلقت جهان خدمت به انسان بوده است (خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا) (بقره، ۲۹) و هدف از خلقت انسان هم رسیدن به مقام عبودیت (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون) (ذاریات، ۵۶) و برگشت به سوی خدا است (إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ) (بقره، ۱۵۶). این هدف به شکل عمومی و همگانی اش در دولت مهدوی محقق میشود (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم… یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا) (نور، ۵۵)، (الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ…) (حج، ۴۱) عبادت خالصانه خدا و نماز که تجسّم عبادت است، در عصر حکومت مهدوی همگانی میشود.
قالب و نمودار کلی حکومت مهدوی بر اساس «عدالت» است و همین عامل موجب جهانی شدن و مقبولیت دولت او میشود. جامعه شناسان، همواره آرمانشهر و مدینه فاضله خود را بر عدالت پایه گذاری کردهاند. افلاطون، با طرح مدینه فاضله در صدد آفرینش پیوندی عمیق میان جامعه بشری بود. وی وحدت بخشیدن به جوامع متفرق را هدف اولیه خود میدانست (کویره، ۱۳۶۰: ص۵۱). مسلماً چنین ایدهای بدون استقرار عدالت، نشدنی است.
منبع:فصلنامه انتظار موعود
اخبار مرتبط
حسرتبارترین لحظه عمر انسان
تذهیب ایوان طلای حرم حضرت عباس (ع) به پایان رسید + تصاویر
معرفی کتاب "آخرین خورشید پیدا" + دانلود
عزاداری محرم در قطب شمال
ریشه کفر چیست؟
نصایحی گهربار که امام عسکری (ع) به شیعیان کردند
تخلق قرآنیان به اخلاق قرآنی سبب تأثیر آنها بر مردم میشود
امام حسن عسكري (ع) از نگاه استاد مطهري (ره)
روزنامهها و سایتها در شأن نظام حرف بزنند/عده ای با مطرح کردن برخی مسائل، گویی خود را برای انتخابات آینده آماده کرده اند
کد خبر: ۵۱۱۶۶۷۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
وقتي رهبر با «فرداييها» سخن ميگويد |اخبار ایران و جهان
وقتي رهبر با فرداييها سخن ميگويد مضمون خطابه آيتالله خامنهاي به جوانان اروپا و آمريکا گوياي اين نکته است که رهبر انقلاب با آسيبشناسي درست از زمينهها و مولفههاي شکلدهنده موج اسلامهراسي ميان آنچه عامل ايجاد اين موج شرارتبار است با آنچه صرفا اين موج را تشديد ونیازی در گفتوگو با فارس: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی سرآغاز یک تحول عظیم در دنیا خواهد شد
نیازی در گفتوگو با فارس نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی سرآغاز یک تحول عظیم در دنیا خواهد شدعضو سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گفت نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی بسیار نجاتبخش و روشنگر بود و سرآغاز یک تحول عظیم در دنیا خواهد شد سامان نیازی عضو سابق شورای تبییمحمدمهدی عبدخدایی در مسجد امام خمینی(ره) سخنرانی میکند
به همت جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار محمدمهدی عبدخدایی در مسجد امام خمینی ره سخنرانی میکند مراسم سخنرانی محمدمهدی عبدخدایی فردا در مسجد امام خمینی ره برگزار می شود به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران مراسم سخنرانی محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فدائیان اسمقام ارشد آمریکا: نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره هزینه خواهد پرداخت
مقام ارشد آمریکا نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره هزینه خواهد پرداختیک مقام ارشد آمریکایی بدون افشا نام گفته که نخستوزیر رژیم صهیونیستی برای پذیرفتن دعوت رئیس مجلس نمایندگان جهت سخنرانی در کنگره هزینه خواهد پرداخت یک مقام ارشد آمریکایی بدون افشا نام گفته که نخستوزیر رژیم صسخنرانی رییسجمهور در جمع مردم بوشهر آغاز شد
سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۴ رییسجمهور کشورمان سخنرانی خود را در جمع مردم بوشهر آغاز کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام و المسلمین روحانی در دوازدهمین سفر استانی خود به استان بوشهر با حضور در جمع مردم این استان در ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر حضور یافتفیسبوک مسنجر سخنگو خواهد شد
جام جم کلیک شرکت فیس بوک و مسئولان این غول شبکههای اجتماعی برای خریداری کردن یک شرکت فناوری اطلاعات به نام Wit ai وارد مذاکره شدهاند که این امر میتواند به جهشی بسیار بزرگ در فیسبوک مسنجر منجر شود شرکت Wit ai خدمات شناسایی ساختار صدا بهصورت طبیعی راآغاز مصاحبه تخصصي از داوطلبان استخدامي اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي
۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴ ۴۲ب ظ آغاز مصاحبه تخصصي از داوطلبان استخدامي اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي سرپرست مديريت توسعه منابع راه و شهرسازي آذربايجان شرقي از آغاز مصاحبه تخصصي از داوطلبان استخدامي اين اداره کل خبر داد به گزارش خبرگزاري موج ناصري سرپرست مديريت توسعه منابع راه وسخنگوی دولت: آموزش و پرورش منع قانونی برای استخدام نیرو ندارد
سخنگوی دولت آموزش و پرورش منع قانونی برای استخدام نیرو ندارد معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه قانونی برای صدور مجوز آزمون استخدامی وجود ندارد گفت آموزش و پرورش هر گاه نیازی به نیروی انسانی داشته باشد طبق قانون می تواند استخدام کند به گزارش نامه نیوزوقتي رهبر با فردايي ها سخن مي گويد
۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰ ۴۰ق ظ مردم سالاري وقتي رهبر با فردايي ها سخن مي گويد به گزارش خبرگزاري موج وقتي رهبر با فردايي ها سخن مي گويد عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاري است که در آن مي خوانيد پيام آيت الله خامنه اي خطاب به جوانان اروپا و آمريکاي شمالي درباره دور جديد اسلام هراسي درچهارمین روز مذاکرات در ژنو آغاز خواهد شد
دقایقی دیگر چهارمین روز مذاکرات در ژنو آغاز خواهد شد سیدعباس عراقچی و مجید تختروانچی با وندی شرمن و ویلیام برنز در ژنو٬ در روز سوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5 1 با یکدیگر گفتوگو خواهند کرد روز نو سومین روز مذاکرات هستهای ایران٬ امروز در ژنو امروز ادامه خواهد یافت به گزازیپی لیونی تاکید کرد: سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نتیجه عکس خواهد داشت
زیپی لیونی تاکید کرد سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نتیجه عکس خواهد داشت وزیر سابق دادگستری اسرائیل گفت که سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نتیجه عکس خواهد داشت به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هاآرتص زیپی لیونی وزیر سابق دادگسواکنش نمایندگان کنگره آمریکا به سخنرانی اوباما سناتور جمهوریخواه: رئیسجمهور میخواهد به سیاستهای شکست خورده ا
واکنش نمایندگان کنگره آمریکا به سخنرانی اوباماسناتور جمهوریخواه رئیسجمهور میخواهد به سیاستهای شکست خورده ادامه دهدتد کروز از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ۲۰۱۶ در واکنش به سخنرانی سالیانه اوباما اعلام کرد که این سخنرانی نشان داد رئیسجمهور خواهان ادامه سیاستهای شکستخورده استآغاز برنامه های دهه فجر البرز ازفردا/محسنی اژه ای سخنران راهپیمایی کرج - اخبار ایران و جهان |
در نشستی مطرح شد آغاز برنامه های دهه فجر البرز ازفردا محسنی اژه ای سخنران راهپیمایی کرج شناسهٔ خبر 2475158 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۹ استانها > البرز کرج- رئیس ستاد دهه فجر استان البرز از آغاز برنامه های ایام الله پیروزی انقلاب از فردا در استان خبر داد و گفت تمامی کمیته هاآغاز سخنرانی معاون «نصر الله» در مراسم هفتمین روز شهادت «جهاد مغنیه»
آغاز سخنرانی معاون نصر الله در مراسم هفتمین روز شهادت جهاد مغنیهمعاون دبیر کل حزب الله لبنان قبل از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم هفتمین روز شهادت جهاد عماد مغنیه تاکید کرد که اسرائیل ضعیفتر از آن است که قواعد جدیدی را ابجاد کند به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس شیخ &lنامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی سرآغاز انقلاب معنوی خواهد بود
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۰ معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی سرآغاز یک انقلاب معنوی در جهان خواهد بود به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین هادی صادقی در حاشیه مراسم تجدید میثاق مسئولان عالی قضایی با آرمانسيد حسن نصرالله در روزهاي آينده سخنراني خواهد کرد
۳۰ دي ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۵ق ظ سيد حسن نصرالله در روزهاي آينده سخنراني خواهد کرد يک عضو ارشد حزب الله لبنان از سخنراني سيد حسن نصرالله در روزهاي آينده در واکنش به شهادت رسيدن شماري از رزمندگان مقاومت خبر داد به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج يک عضو ارشد جنبش حزب الله لبنان در گفتگواوباما در سخنرانی سالیانه خود بر وتوی هرگونه تحریم ضدایرانی تأکید خواهد کرد
جرزالم پست اوباما در سخنرانی سالیانه خود بر وتوی هرگونه تحریم ضدایرانی تأکید خواهد کرد انتظار میرود که اوباما در سخنرانی سالیانه امسال خود درخواستاش در سال 2014 مبنی بر وتو هرگونه تلاش کنگره برای خارج کردن گفتگوهای اتمی از مسیرش را تکرار کند به گزارش سرويس بينالملل باشگ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها