تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826953906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا امام عصر(ع) از زمان ظهور خودآگاه هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
آیا امام عصر(ع) از زمان ظهور خودآگاه هستند؟
اینکه حضرت از زمان ظهورشان خبر دارند یا نه! دو نظر از علما وجود دارد. برخی علمای شیعه به خاطر تشبیهی که زمان ظهور با زمان قیامت شده، آن را خارج از علم امام می دانند ولی. . .


به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛  احادیث ما و آنچه از مجموع آراء در این زمینه به دست می‌آید، سخت متناظر و گوناگون است، از این روست که شماری از بزرگان بر آن بوده‌اند که آن حضرت نیز نسبت به زمان ظهور آگاهی خاصی ندارند و تنها پس از صدور امر حضرت حق برای قیام است که از زمان وقوع آن اطلاع می‌یابند.

با این همه اما، ما بر آنیم که ولی عصر(عج) از زمان خروج و انقلاب جهانی خود آگاه هستند و به روشنی می‌دانند که در چه زمانی این امر صادر می‌شود. این نظر ما مبتنی بر روایاتی است که درباره حیطه علم و نیز چگونگی شخصیت آن حضرت صادر شده است.

حجت الاسلام جواد جعفری، استاد مرکز تخصصی مهدویت در این باره پاسخ می دهد:

امام عصر(ع) از زمان ظهور خود اطلاع دارند؟ اگر اطلاع دارند، چرا می فرمایند برای تعجیل در فرج دعا کنید؟

در رابطه با اینکه حضرت از زمان ظهورشان خبر دارند یا نه دو نظر از علما وجود دارد. برخی از علمای شیعه به خاطر تشبیهی که زمان ظهور با زمان قیامت شده آن را خارج از علم امام می دانند. در روایتی که در کتاب کمال الدین شیخ صدوق آمده در جریان شعر دعبل که برای امام رضا(ع) می خواند، دعبل از امام رضا(ع) می پرسد؟ آن قائمی که از فرزندان شماست کی می آید؟، امام در پاسخ دعبل می فرمایند: مثل ظهور امام زمان(ع) همانند زمان قیامت است، بعد اشاره می کنند به آیه 187 سوره اعراف که مساله قیامت وقتش برای هیچکس معلوم نیست جز خدا، این اتفاق امر سنگینی است و ناگهانی رح می دهد.

با توجه به تصریح امام به ناگهانی بودن قیامت، برخی گفته اند که وقتی زمان ظهور مثل زمان قیامت است و خدا می فرماید: من زمان قیامت را به هیچ کس نمی گویم. پس ظهور را هیچکس نمی داند ولی برخی می گویند، پس امام زمان(ع) هم زمان ظهور خود را نمی دانند.

در مقابل برخی از اندیشمندان شیعه به آیه دیگری استناد می کنند که آیه 25 و 26 و 27 سوره جن است که وقتی سخن از قیامت است، خدا می فرماید: ای پیامبر(ص) به مردم بگو که من نمی دانم این قیامت کی فرا می رسد. خدا از زمان قیامت آگاهی دارد و هیچکس را بر این غیب مطلع نمی کند. مگر فرستادگانی که خداوند آنها را برگزیده است.

استثنایی در این آیات آمده که خدا می فرماید: من زمان قیامت را به عده ای اطلاع می دهم. پس اگر زمان ظهور مانند زمان قیامت است، اگر زمان قیامت را وقتی عده ای از بندگان می دانند. پس زمان ظهور را می دانند، طبق این استدلال برخی می گویند: زمان ظهور را امام زمان(ع) می دانند.

پس در رابطه با دعا برای تعجیل در فرج باید گفت که در عین حال که امام عصر(ع) می دانند. وقت ظهور چه زمانی است. اما این را هم می دانند که دعا تاثیر دارد و اگر مردم دعا کنند. همان سال ظهور می تواند تغییر پیدا کند. در روایات آمده که امام صادق(ع) می فرمایند: بنی اسرائیل 40 صبح از خدا خواستند که منجی را برساند و در اثر این دعا خداوند 170 سال ظهور را جلو انداخت و این قانون در مورد شما شیعیان هم جاری است. که اگر ضجه بزنید، خدا باقی مانده دروان غیبت را می بخشد و ظهور را تسریع می بخشد.


مرگ ملک عبدالله از نشانه های ظهور است؟

ما حدیثی داریم در کتاب غیبت شیخ طوسی که از کتاب های معتبر شیعه است. در آن روایتی آمده که سند آن صحیح است، امام صادق(ع) فرمودند: هر کس برای من مرگ عبدالله را ضمانت کند، من برای او قائم را ضمانت می کنم، وقتی عبدالله از دنیا برود دیگر مردم بر کسی اجتماع نمی کنند و این امر حکومت به جایی منتهی نمی شود، مگر به صاحب شما، بعد از دنیا رفتن عبدالله کسی نمی تواند سال ها حکومت کند، عده ای حاکم می شوند ولی چند ماه بیشتر طول نمی کشد. راوی می گوید، پرسیدم: تغییر حاکم ها چقدر طول می کشد؟ که امام فرمودند: خیلی این طول نمی کشد.

از این روایت این مقدار می توان فهمید که عبداللهی که حاکم است. از دنیا می رود اما در این روایت اشاره نشده که این عبدالله حاکم کجاست اما این روایت به همین کلیت بیان شده که یکی از اتفاقات نزدیک ظهور از دنیا رفتن عبدالله است. اما این عبدالله کدام عبدالله است را نگفته چون قبلا حاکمانی در عربستان عبدالله بوده اند. ولی نمی شود که همین عبداللهی باشد که در روایت آمده، مهم شرایط ظهور است که باید زمینه را فراهم کرد.

اسامی یاران امام زمان(ع) و مکان هایی که شهر این یاران است، درست است یا خیر؟

در نهج البلاعه امام علی(ع) اشاره ای به نام یاران یا شهر یاران امام زمان(ع) ندارد. البته برخی از اوصاف یاران آمده که بحث های کلی است. آنچه که در رابطه با یاران امام داریم، در کتاب دلائل الامامه بیان شده است.

در پایان این کتاب یک سرفصل تحت عنوان شناخت یاران امام زمان(ع) است. در آنجا سه حدیث را نقل می کند که هر سه یک سند دارند. در حدیث اول امام صادق(ع) فرمودند: بله امام علی(ع) 313 نفر یار اصلی امام زمان(ع) را می شناسد و هر آنچه که می دانست را به امامان دیگر منتقل کرده  و من هم می دانم.

راوی می گوید: از امام پرسیدم، می شود اسامی را به من هم بگویی. که حضرت فرمودند: برو فردا بیا، که وقتی فردا می رود. امام صادق(ع) نام شهرها و تعداد یاران از این شهرها را بیان می کنند. در روایت دوم نیز توضیحاتی در مورد حدیث دوم بیان می کنند و در حدیث سوم اسم یاران را هم بیان می کنند.

ولی چون خود کتاب دلایل الامامه دارای اعتبار کمی است و این روایات سندهای ضعیفی دارد. با توجه به این نکته ها ما نمی توانیم به اسامی این روایات اهتمام کنیم و اعتبار برایش قائل باشیم.

منبع:موعود




اخبار مرتبط

حسرت‌بارترین لحظه عمر انسان
تذهیب ایوان طلای حرم حضرت عباس (ع) به پایان رسید + تصاویر
معرفی کتاب "آخرین خورشید پیدا" + دانلود
عزاداری محرم در قطب شمال
ریشه کفر چیست؟
نصایحی گهربار که امام عسکری (ع) به شیعیان کردند
تخلق قرآنیان به اخلاق قرآنی سبب تأثیر آنها بر مردم می‌شود
امام حسن عسكري (ع) از نگاه استاد مطهري (ره)




کد خبر: ۵۱۱۶۵۶۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن