واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
یادداشت کارگردان «چرکنویس ...» در رمزگشایی دنیای بکت
شناسهٔ خبر: 2476789 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
هنر > تئاتر
محمدجواد حبیبی کارگردان نمایش «چرکنویس برای نمایش 2» طی یادداشتی به نکاتی در خصوص تلاش خود در این نمایش جهت آشنایی مخاطب با زوایای مختلف نگاه ساموئل بکت، اشاره کرد. به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد حبیبی که این روزها نمایش «چرکنویس برای نمایش 2» را در مرکز آفرینش های منشور هنر روی صحنه دارد در یادداشتی درباره دنیای ساموئل بکت نمایشنامه نویس شهیر ایرلندی و نویسنده این نمایش، قدرت قلم این هنرمند و تمهیداتی که برای اجرای این نمایش اندیشیده صحبت کرده است.حبیبی در یادداشتی که بر این نمایش نوشته آورده است:«ساموئل بکت نمایش نامه نویس، رمان نویس و شاعر ایرلندی است که نوشته هایش هر کدام شاهکارهایی در نوع خود به حساب می آیند. آثار بکت عمدتا روایتگر دشواری ها، سختیها و گرفتاریهای انسان معاصر هستند؛ انسانی که در مسیری قرار گرفته که گویی قرار نیست مقصدی داشته باشد. او از سرگشتگی و حیرانی و تلاشهای نافرجام انسان می گوید که اگر عمق ذهنیات بکت را به درستی درک کنیم، سر منشاء این حیرانی و بی فرجامی مشخص خواهد شد: انفکاک ساحت کائنات از ساحت ما انسانها.او یکی از سردمداران ابزورد در تئاتر است. مفهومی که حاکی از یک دور باطل و تسلسل دایره واری است که برای کسی که در این دایره قرار گرفته، علم به نرسیدن کاملا مشهود و پذیرفته شده است، ولی نکته بارز، تلاش او برای رسیدن با وجود آگاهی از نرسیدن است و تکرار و تکرار و تکرار...«چرکنویس برای نمایش 2 »، مخلوق ذهن رمزگونه و سرشار از استعارات و ایهام های شگفت انگیز ساموئل بکت هم از این قاعده مجزا نیست. ماجرای آدمی که می خواهد خودکشی کند و جلوی پنجره ای که مقابل ماه دیده می شود ایستاده و در لحظه تصمیم گیری برای پریدن یا نپریدن است. ناگهان گویی زمان متوقف و انگار نمایش وارد ساحت دیگری می شود؛ دو مرد که من نامشان را کارمندان آسمان گذاشته ام، وارد صحنه می شوند و مشغول بررسی زندگی مردی که جلوی پنجره که ثابت ایستاده است می شوند و می خواهند تصمیم گیری کنند که او بپرد یا نپرد.تا کسی متن نمایشنامه را نخواند یا این اثر را روی صحنه نبیند، به قدرت قلم و ایده پردازی بکت پی نمی برد. او برنده جایزه ی نوبل ادبیات است. هنگامی که تصمیم به اجرای این نمایشنامه گرفتم، اولین مسأله برایم فضای خشک و خسته کننده و نا مفهوم این متن بود. بنابراین باید شیوه ای اتخاذ می شد که تماشاچی نه خسته شود و نه نمایش برای او نامفهوم باشد، و سختی کار آنجا بود که نمیخواستم ذره ای در متن دست برده و یا از قواعد دنیای بکت عدول کنم. بنابراین سعی کردم فرم و مفهوم بکت و ابزورد را زیست کنم و بعد به ذهنم رسید که چقدر جذاب خواهد بود که تماشاچی را نیز در این فرایند زیست فرم سهیم کنم.دنیای عجیبی است؛ چیز های جالبی دارد دنیای بکت. حرف های ملموس؛ حرف هایی که مربوط به زمان، مکان و شخص و قشر خواصی نمی شوند. بشری است برای همه کس و در زمان های مختلف حرفی برای گفتن دارد. در ابتدای نمایش، در همان دقایق نخست با شیوه و المان ها و اتفاقاتی که روی صحنه دیده می شود، تماشاچی در یک روند 10 دقیقه ای به لحاظ ذهنی و روانی طوری آماده می شود که گویی خود را جلوی دروازه ورودی دنیای بکت می بیند و سپس در دقایق میانی به دنیایی پر رمز و راز و در عین حال باور پذیر و قابل لمس ورود می کند. دنیایی که با لحظه لحظه اش، هر آدمی، از هر سلیقه و با هر زاویه نگاهی که باشد، ارتباط برقرار می کند و گویی خود را یا حداقل بخشی از درون خود را روی صحنه می بیند.»«چرکنویس برای نمایش 2»، از 21 دی تا 21 بهمن سال جاری، در سالن استاد فنی زاده مرکز آفرینش های منشور هنر روی صحنه می رود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]