محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842895303
افتخار بزرگان و شگفتیسازان شهرستانی / روایتی از چهار شب جشنواره تئاتر فجر
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
افتخار بزرگان و شگفتیسازان شهرستانی / روایتی از چهار شب جشنواره تئاتر فجر فرهنگ > تئاتر - سی و سومین جشنواره تئاتر فجر میزبان استعدادهای جوانی است؛ جوانانی اغلب شهرستانی که نگاه تازهای وارد تئاتر کردهاند.
رضا آشفته: نمایشهایی از بخش مرور در بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر افتخاراتی از تئاتر ایران هستند. تلاشهایی در تمامی این سالها صورت گرفته که نتیجه آن وجود برخی از هنرمندان به نام و سرشناس است که میتوان به حضورشان در تئاتر افتخار کرد. شب اول
محمدرضا خاکی با نمایش «دیدهبانان» نوشتۀ پیر روبر لوکلرک از فرانسه که در نخستین شب برگزاری جشنواره روی صحنه رفت، به مساله جنگ و آسیبهای آن در سطح جهان پرداخت؛ فضایی فانتزی و نگاهی تمثیلی که همۀ جهان را متوجۀ بیچارگیهای ناشی از جنگ خواهد کرد. همچنین «مرگ فروشنده» از شاهکارهای آرتور میلر است که بازهم به کارگردانی نادر برهانی مرند در تهران (پس از هشت سال برای بار دوم) اجرا شده و این بار هم نگاه و دراماتورژی متفاوتی از متن به اجرا درآمده است. برهانی مرند هم هنرمند قابل تاملی است که با وسواس همواره کار کرده و همین نکتهای است که کارهایش را برایمان ماندگار کرده است. شاید بتوان شگفتی شب اول را علی شفیعی جوان 24 سالۀ گچسارانی با نمایش «کسی دست به عصا توی شکمم راه میرود» دانست. این متن نوشتۀ صابر محمدی است که اگر با همین دقت و البته وسواس بیشتری بنویسد، در کنار علی نرگسنژاد و رضا گشتاسب میتواند یکی دیگر از نمایشنامهنویسان به نام ایرانی در استان کهگیلویه و بویر احمد باشد. علی شفیعی در نخستین اجرایش نشانهها و بارقههای یک کارگردان نواندیش و دقیق را ارائه میدهد. رسول کاهانی در شب اول برخلاف انتظار نتوانست رضایتبخش ظاهر شود. او در نمایش «به اتفاق خانواده»، ایدۀ مناسبی را طرح میکند و نگاهش به مسائل و دغدغههای اجتماعی بسیار هوشمندانه است. این گام اساسی را حتما در آتیه کامروایش خواهد کرد، اما نیاز به بازنگری در پردازش اثر است. هر مکتب و سبکی سختیهای خاص خود را دارد. یک نویسنده باید معادلات را به درستی بشناسد که از پس حل کردن مسائل در این معادلات برآید. جبر و آنالیزی که باید منجر به شگفتزدگی مخاطب شود، اما شتابزدگی و ندانستها و عدم شناخت از تکنیکها و شیوههای بسیار خطرناک خواهد بود. نباید «دربارۀ الی» (فیلمی از اصغر فرهادی که برای بسیاری الگوی ساختاری در درامنویسی شده است) همین طوری به دیگر آثار نمایشی ما تعمیم یابد بلکه باید دانست که هر اثر نمایشی فرآیند خاص خود را خواهد داشت. باید عمیق شدن در لحظه لحظۀ فرآیند نوشتاری و اجرایی اتفاق بیفتد. «بیرون پشت در» از شاهکارهای ولفگانگ بورشرت آلمانی است که در این شب با کارگردانی ایمان اسکندری اجرا شد. اجرایی که نمیتوانست جوابگوی متن لبریز از معنای بورشرت در ضدیت با ساختار حاکم بر جنگ باشد. اما بازهم بیانصافی است که این کارگردان خوش ذوق را کنار بزنیم. او استعداد درخشانی است، اگر در تحلیل هم وسواس داشته باشد و بیشتر از آنکه تابع ادا و اطوار باشد، به دنبال بیان حقیقت باشد و در این حالت کسی با فرمگرا بودنش هم مخالفتی نمیکرد، اما در این حالت شاید بیشتر تداعیگر فرمزدگی باشد. شب دوم
در شب دوم برگزاری جشنواره نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر» از آبادان و کار علی حیدری دیدنیترین اجرا بود. نمایشی درباره جهان مردگان که به گونهای یادآور جنگزدگانی است که پس از سالها به منطقۀ جنگی برمیگردند و زیر آوار هنوز خاطرات زندهای دارند که دل کندن از آنها نشدنی است. این نمایش یادآور رمان پدروپارموی خوان رولفوی مکزیکی است. برای همین است که حال و هوای نمایش در فضای سیال و جادویی و گرمازدۀ جنوب تاثیرگذار است. در اجرا که برداشتی از برشت است، نه اجرا و نه متن اقتباسی راه به جایی نمیبرد و تنها بازی رضا بهبودی در آن تماشایی است. شب سوم
در سومین شب جشنواره اگر فرصتی بود، میشد بر نمایش «تقدیربازان» نوشتۀ هالۀ مشتاقینیا و کار سیما تیرانداز تامل کرد. سیما تیرانداز کارگردان نوجویی است که در هر نمایش راه و شیوۀ تازهای را تجربه میکند. در نتیجه قابل پیشبینی نیست و همیشه در حال جابجایی و عوض کردن است. این هم دلیلی است که او را جستوجوگر بدانیم. اگر هم کامروایی در کارش مشهود است نتیجۀ تلاش بسیار اوست. او در «تقدیربازان» سعی کرده همۀ روابط را روی صحنه و با برداشتنها دیوارها، درها و پنجرهها به شکل عریانی آشکار کند. این همان تفکر چیرۀ کارگردانی است که از متن به ساختار درست اجرایی میرسد. کشف همین نکات است که بارز شدن کارگردانی را با یادآوری نمونۀ عینی شده فریاد میزند. باید باور کنیم که کارگردانی همین نکات ریز و جزیی است که در خود نگاه کلان و کارسازی را به همراه دارد. بازیگران هنوز روی خطوط اجرا سوار نیستند. مسیرهای حرکت تاثیرگذار نیست و گرههای درام و بزنگاههای روابط هنوز حس و حالت باید و شاید خود را نیافته است و شاید تک و توکی از این جمع به سر مقصد رسیده باشند، اما هنوز کل افراد نیاز به هماهنگی دارند. شب چهارم
در شب چهارم جشنواره نمایش «من» از کارهای فرهاد تجویدی در بخش مسابقۀ بینالملل خوش درخشید. نمایشی که به لحاظ ایجاد هماهنگی و ضرباهنگ در یک جمع 50 نفره مثال زدنی است. کارگردانی «من» بسیار سخت است و این خود گواه اتفاقی است که کمتر کارگردان ایرانی از پس آن برخواهد آمد. «من» درباره مشکلات جوانان است. به ویژه آنهایی که خودشان دوست دارند بازیگر بشوند، اما در این میان باید به زندگی و دغدغههایشان بپردازند. تجویدی میداند چگونه از انرژی جوانان بیشترین بهره را ببرد. در همین شب یک نمایش دیدیم که زیاد به دل نمینشست. «کامنت» نمایشی از یوسف باپیری است درباره آذر؛ دختری که به دلیل آب پاشیدن بر صورتش سکته میکند و او فکر میکند که در این روزهای زیاد شدن اسیدپاشی، چنین بلایی گریبانش را گرفته است. حالا حسن متهم به قتل است. جوانی که در شانزده سالگی گرفتار امری سهو شده اما در 21 سالگی امکان اعدامش روز به روز فراهم تر خواهد شد. اما حسن دوست دارد زنده بماند حتا اگر این زندگی در حبس ابد و در کنار زندانیان تعریف شده باشد. همۀ این نمایش 70 دقیقه است، اما فقط ده دقیقه آخر به امر بازگشایی این ماجرا منجر میشود. آثار خارجی
در شب دوم، دو نمایش خارجی بیشترین طرفدار را برای تماشا کردن داشتند و به بیان دیگر در حد آثار خلاق دانشجویی دیده میشدند. هر دو نمایش در حد متوسط بودند اما این دو نمایش نتوانستند رضایت همه را جلب کنند و در کل به نظر دانشجویی به نظر میرسیدند تا حرفهای. کمپلکس اودیسه نوشته و کار فلیکس میتاس اُت برای ما در ایران حتما خاطره نمیشود، اما این کار یادآوری میکند که سطح کارهای دانشگاهی و جوانانمان را نیز ارتقا دهیم. کمپلکس اودیسه میتواند با نگاهی به اودیسۀ هومر آفریده شده باشد، اما با یک دراماتورژی و بازنگری کلیتر این سفر قهرمان نمایش را از جهان واقع به جهان غیرواقع و در نهایت از یک روال عادی به روالی غیرمتعارف میکشاند. ما تقریبا در این سالها بیش از ده مورد نمایش خوب و تاثیرگذار آلمانی دیدهایم. این نمایش بیشتر هم سطح با آثار دانشجویی است تا بتواند حال و هوای حرفهای یا یک تئاتر آوانگارد و تجربی را داشته باشد. ایدههای کار خوب است، اما در پردازش خامیهایی مشاهده میشود که دقیقا اشاره هم به همان در مسیر تجربه کردن است. جالب اینجاست که اگر دانشجویی هم باشد بازهم میتواند بیانگر یک نمایش دقیق و ظریف باشد. برخلاف ما که به نام تجربی اما همین طوری بیرویه کار میکنیم و اغلب هم کارهایمان نتیجهبخش نیست. «کودک وحشی» نوشتۀ برونو کستن و کار مری پرووانس از فرانسه در نگاه اول یادآور نمایشنامۀ «کاسپار» نوشتۀ پیتر هانتکه اتریشی است. در هر دو نمایش کودکی وحشی تحت تعلیم قرار میگیرد که دوباره مثل آدمها صاحب زبان و رفتار اجتماعی شود. در این نمایش هم سعی شده که ندانستگیهای ویکتور (کودک وحشی) با بازی نمایان شود. او کودکی است که مثل چهارپایان راه میرود و غذا میخورد. هیچ فرقی بین او و حیوانات نیست، اما بارقههای عاطفی است که به تدریج نگاه ما را معطوف به موجودی به نام انسان میکند. ویکتور به تنهایی و در میان حیوانات بزرگ شده و او هیچ نموداری از انسان امروز نداشته که بخواهد به گونهای دیگر زندگی کند. او حتا میل راه رفتن ایستا و عمودی را ندارد و بارها میافتد و نقش بر زمین میشود. اما سماجت و اصرار دکتر است که از او موجودی میسازد که تابع شرایط روز باشد و بتواند تمام تمایلات خود را بروز دهد و در ضمن بتواند که مثل دیگران در فرانسۀ متمدن زندگی کند. این امر محال و نشدنی است و مقام مرتبط با وزیر که پیگیر هدایت ویکتور به روال عادی زندگی است هنگامی که احساس ناکامی میکند از ویکتور با عنوان هیولا نام میبرد. اما خانم گورت که مادر است نمیگذارد این روال ضعیف آموزشی مانع از حضور ویکتور در میان جمع باشد. در شب چهارم نیز دو نمایش دیگر اجرا شد. نمایش «پرواز بر فراز شهر» نوشتۀ آنوش آسلی بکیان و کار نازینه گرگوریان شاید بهتر بود که در جشنوارۀ عروسکی اجرا شود که برای عروسکیها بیشتر یک پیشنهاد تلفیق عروسک و آدم را مطرح میکرد. در نمایش «پرواز بر فراز شهر» از ارمنستان تلفیق نمایش صحنهای و عروسکی ایجاد شده بود. بخشی از اجرا متکی به زبان است و بخشی هم متکی به تصویر و زبان ارمنی که چندان آشنایی برای مخاطبانش ندارد، مگر خود هموطنان ارمنی که با این زبان آشنایی قبلی دارند. در این نمایش زنی نابینا عاشق دکتر جراحش میشود اما پس از بینایی و زندگی با همان شخص، حس و حال عاشقانهاش را از دست میدهد. شاید تمثیل بینایی است که عشق و معرفت را پیش رویش قرار میدهد و او کشف میکند که دنیای زیبایش را باید در جایی دیگر بیابد. «قلعه انسانات» از ایران و ایتالیا کاری از علی شمس است که در ایتالیا زندگی و تحصیل میکند. او تا وقتی که در تهران کار می کرد جوانی خوش ذوق بود و به قول معروف از معایب و محاسن دوره جوانی هم به وفور برخوردار بود اما در «قلعۀ انسانات» صاحب تفکر و نگاه است و به لحاظ سبک و شیوۀ اجرایی نیز گامی به مرحلهای قابل قبولتر گذاشته است. بنابراین میشود گفت که از این پس باید با او به طور جدیتری مواجه شد. اینکه کارگردانی بتواند از سیاه مشقهای خوبش به مرحلۀ بهتری پا بگذارد از این سو نیز مخاطب هم او را جدیتر خواهد گرفت. او توانست بین دنیای مغول و داعش ارتباطی تنگاتنگ برقرار کند. 5858
کلید واژه ها: جشنواره تئاتر فجر - تئاتر - تئاتر شهر -
یکشنبه 5 بهمن 1393 - 15:33:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
ویژهبرنامههای شبکه چهار برای جشنوارههای تئاتر، فیلم و موسیقی فجر
سهشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۸ شبکه چهار برای جشنوارههای تئاتر فیلم و موسیقی فجر ویژه برنامه دارد به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا شبکه چهار سیما در 36 امین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ویژه برنامههایی چون ملا زمان رکاب پرونده تئاتر فجر فیلم فجر موسیقی فجتئاتر خیابانی، مردمیترین بخش جشنواره فجر است/ هنرمندان شهرستانی حرف اول را در اين عرصه میزنند
شهرام کرمی تئاتر خیابانی مردمیترین بخش جشنواره فجر است هنرمندان شهرستانی حرف اول را در اين عرصه میزنند شهرام کرمی تئاتر خیابانی را مردمیترین بخش جشنواره فجر خواند و خلاقیت را مهمترین معیار برای ارزیابی این آثار دانست به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از&nbتجلیل از چهار هنرمند شهید در جشنواره تئاتر فجر
تجلیل از چهار هنرمند شهید در جشنواره تئاتر فجردبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از تجلیل چهار شهید هنرمند در این رویداد بزرگ نمایشی خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس اردشیر صالحپور دبیر سیوسومین جشنواره تئاتر فجر با اعلام مطلب فوق اظهار داشت در راستااز ارمنستان تا خمین روی صحنه تئاتر/ چهارمین روز جشنواره فجر به روایت تصویر
از ارمنستان تا خمین روی صحنه تئاتر چهارمین روز جشنواره فجر به روایت تصویر فرهنگ > تئاتر - بازدید علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد از چند نمایش و اجرای کار مشترکی از ایران و ایتالیا از جمله اتفاقاتی بود که در چهارمین روز جشنواره ۴ بهمن رخ داد سی و سومین جشنوارهدو نمایش دیگر بخش بینالملل روی صحنه میروند چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر میزبان کدام آثار است؟
دو نمایش دیگر بخش بینالملل روی صحنه میروندچهارمین روز جشنواره تئاتر فجر میزبان کدام آثار است چهارمین روز از سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با هفت نمایش صحنهای هفت اجرای خیابانی و یک اثر رادیویی میزبان مخاطبان خود میشود به گزارش خبرگزاری فارس بعد از پایان اجراهایتجلیل از چهار هنرمند شهید در جشنواره تئاتر فجر -
تجلیل از چهار هنرمند شهید در جشنواره تئاتر فجر شناسهٔ خبر 2460689 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۹ هنر > تئاتر دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از تجلیل چهار شهید هنرمند در این رویداد نمایشی خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر اردشیر صالح پور با اعلام این خبر گفت در راستادو نمایش دیگر بخش بینالملل روی صحنه میروند/ برنامههای چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر
دو نمایش دیگر بخش بینالملل روی صحنه میروند برنامههای چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر چهارمین روز از سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با هفت نمایش صحنهای هفت اجرای خیابانی و یک اثر رادیویی میزبان مخاطبان خود میشود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابطگزارشی از روز چهارم جشنواره تئاتر فجر از بازنمایی مشکلات اجتماعی تا کارگردانی که برای خود نوشابه باز کرد
گزارشی از روز چهارم جشنواره تئاتر فجراز بازنمایی مشکلات اجتماعی تا کارگردانی که برای خود نوشابه باز کردچهارمین روز از جشنواره تئاتر فجر با اجرای 7 نمایش صحنهای در حالی به کار خود پایان داد که معاون هنری وزیر ارشاد و سفرای ایتالیا و ارمنستان از تئاترهای این دوره از جشنواره دیدن کشبکه چهار سینما به استقبال جشنواره تئاتر فجر رفت/ انتصابات در رسانه ملی همچنان ادامه داد
رادیو و تلویزیون در هفتهای که گذشت شبکه چهار سینما به استقبال جشنواره تئاتر فجر رفت انتصابات در رسانه ملی همچنان ادامه داد شبکه چهار با برگزاری جشنواره تئاتر فجر ویژه برنامهای را در حوزه تئاتر به روی آنتن برد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران در این هفته ر«چهار نمایشنامهی منتشرنشده ...» در جشنوارهی تئاتر فجر
سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۰ کارگردان نمایش چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی اعتقاد دارد اگر انتقادی به جشنواره تئاتر فجر وارد است باید به شکل تخصصی و علمی آن را مطرح کرد به گزارش ایسنا میلاد محمدی که امسال با نمایش چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی در بخش مروراسامی آثار بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
اسامی آثار بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر اعلام شد فهرست آثار حاضر در بخش مسابقه بینالملل سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر منتشر شد آفتاب به گزارش ایسنا طبق اعلام روابط عمومی جشنوارهی تئاتر فجر این آثار از بخشهای مرور 12 نمایش تئاتر بینالملل 7 نمایش تازههایمعرفی داوران جشنوارهی تئاتر فجر
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۲ داوران چهار بخش رقابتی سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در این دوره از جشنواره نمایشها در چهاربخش مسابقه مرور تازههای تئاتر بینالملل و خیابانی با یکدیبرنامه دومین روز جشنواره تئاتر فجر/ خارجیها اجرا دارند
برنامه دومین روز جشنواره تئاتر فجر خارجیها اجرا دارند دومین روز از سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با هشت نمایش صحنهای هفت اجرای خیابانی و یک اثر رادیویی میزبان مخاطبان خود میشود به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران 16 نمایش صحنهای خیابانی و رادیویی در دومینآغاز جشنواره تئاتر فجر با «بیرون پشت در»
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۸ بخش صحنهای سیوسومین جشنواره تئاتر فجر با اجرای بیرون پشت در آغاز شد به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا بیرون پشت در به کارگردانی ایمان اسکندری با حدود 30 دقیقه تأخیر ساعت 16 30 امروز در تالار حافظ با حضور تعدادی از هنرمندان و داوران بخش بینالملسلام فرانسوی به تروفو فقید در جشنواره تئاتر فجر/ مری پرووانس: از حضور تماشاگران ایرانی در اجرای نمایش «کودک وح
سلام فرانسوی به تروفو فقید در جشنواره تئاتر فجر مری پرووانس از حضور تماشاگران ایرانی در اجرای نمایش کودک وحشی هیجانزده شدم مری پرووانس تاکید دارد در اجرای نمایش کودک وحشی از برخی نماها و تصاویر فیلم فرانسوا تروفو کارگردان سرشناس فرانسوی استفاده کرده است تا سلامی و ادای دی-معرفی آثار بخش تازههای تئاتر ایران جشنواره فجر
معرفی آثار بخش تازههای تئاتر ایران جشنواره فجر آثار پذیرفته شده در بخش تازه های تئاتر ایران از سوی دبیرخانه سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اعلام شد از سوی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر آثار پذیرفته شده بخش تازه های تئاتر ایران معرفی شدند هیات انتخاب این بخش متشکلاجراهای صحنهای و خیابانی جشنواره تئاتر فجر مشخص شدند+ جدول
اجراهای صحنهای و خیابانی جشنواره تئاتر فجر مشخص شدند جدولنمایشهای صحنهای سیوسومین جشنواره تئاتر فجر در 10 سالن شهر تهران اجرا و همچنین نمایشهای خیابانی در سه نقطه مختلف شهر تهران اجرا خواهند شد به گزارش خبرگزاری فارس جدول اجراهای صحنهای در بخشهای تازهه-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها