تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843175274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- کامنت نمایشی مستند و تجربه گرا در جشنواره تئاتر فجر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کامنت نمایشی مستند و تجربه گرا در جشنواره تئاتر فجر تهران-ایرنا- یوسف باپیری با نمایش کامنت در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر کوشیده در حیطه تئاتر مستند به تجربه گرایی دست بزند.


به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا، جشنواره بین المللی تئاتر فجر در روز چهارم شاهد به روی صحنه رفتن نمایش کامنت به کارگردانی یوسف باپیری بود.
نمایشنامه کامنت را بهار کاتوزی و محمد منعم نوشته اند، نمایشی که از بخش مسابقه بین الملل و تازه های تئاتر ایران در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر و در دو نوبت به روی صحنه رفت.
کامنت را می توان در چارچوب آثار تجربی و نیز تئاتر مستند قرار داد و باپیری این بار سعی کرده واقعیت بدون تغییری در محتوا و تنها با پرداخت فرم بر صحنه بازسازی کند.
در نمایش کامنت اسامی بازیگران در واقع با نام کاراکترها یکی است و در واقع نوید محمد زاده، ستاره پسیانی و هوتن شکیبا نقشهایی از زندگی حرفه ای خود را که ارتباط تنگاتنگ با زمان حال پیدا می کند به روی صحنه ببرند اما فرم ابداعی در یک تئاتر مستند از اهمیت زیادی برخوردار است که به نظر می رسد باپیری که دست به نوعی تجربه گرایی در این گونه تئاتری زده در شکل دادن به فرم و ساختاری جذاب، نمایشی و ساده توفیق زیادی به دست نیاورده باشد.
در تئاتر مستند این فرم است که مواد مورد نظر را به محتوا تبدیل می کند. اینکه یک نویسنده تئاتر مستند تا چه حد موفق به فرم دادن به مواد موجود شود و بتواند قوانین و نظم اجتماعی موجود را برجسته سازد، علاوه بر اینکه به توانایی های هنری اش بستگی دارد، به حدود و عمق شناخت و قدرت تحلیل نویسنده نیز وابسته است.
با وجود ابداعات زیادی که در شیوه اجرایی نمایش کامنت به چشم می خورد اما عدم رعایت بسیاری از نکات باعث شده تا تماشاکر در چرخه خسته کننده نمایشنامه حوصله اش را از دست بدهد و برای رسیدن به نقطه پایان نمایش لحظه شماری کند.
از آنجا که هنر اصولا ریشه در واقعیت دارد، در هر اثر هنری جزییات واقعیت و جزییات تخیل با یکدیگر درمی آمیزند ، یعنی با یکدیگر در یک رابطه معین قرار دارند. بر همین مبنا نقش نویسنده تئاتر مستند چندان تفاوتی با نقش نویسنده یک درام داستانی ندارد، چرا که هر دو درک شخصی خود را از واقعیت اجتماعی موجود به نمایش می گذارند، منتها هر یک با ابزار هنری خاص خود قصه را دراماتیزه می کنند.
تئاتر مستند به هیچ وجه نمی خواهد برای تماشاگرش این سوءتفاهم را ایجاد کند که واقعیت موجود قرار است در صحنه تئاتر تقلید شود و به همین دلیل با استفاده از نوعی "فاصله گذاری" در فرم نمایش داده می شود. فاصله گذاری ، پیش شرط اصلی و زیبایی شناسانه ای است برای باز کردن و پرداختن به یک واقعه.
متاسفانه آنچه با عنوان تئاتر تجربی طی سالهای اخیر در ایران در حال گسترش است به نوعی سطحی نگری گرفتار شده که این مسئله ممکن است در ابتدا با بازخورد سرد مخاطب مواجه نشود اما در دراز مدت می تواند تماشاگر حرفه ای تئاتر را از این از هم گسیختگی و کم کاری هنری خسته و دلزده کند.
از: جواد فیاض محرمی
فراهنگ*3054**1601**


05/11/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن