تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798714918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم بدون صندلی و آثار خارجی بی‌بالانویس/ «باران» میزبان خوبی است - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از چهارمین روز تئاتر فجر
مردم بدون صندلی و آثار خارجی بی‌بالانویس/ «باران» میزبان خوبی است

قلعه


شناسهٔ خبر: 2473124 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
هنر > تئاتر

در چهارمین روز از جشنواره تئاتر فجر برخی مخاطبان با وجود داشتن بلیت نتوانستند روی صندلی‌های خود مستقر شوند و مشکل نبود بالانویس برای آثار خارجی نیز همچنان قابل مشاهده بود. به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای هفت اثر نمایشی صحنه ای در تالارهای مختلف همراه بود.نمایش «قلعه انسانات» نوشته و کارگردانی علی شمس که محصول مشترک ایران و ایتالیا بود اولین نمایشی بود که در رو زچهارم به صحنه رفت. این اثر نمایشی در بخش مسابقه بین الملل جشنواره حضور داشت که با استقبال تماشاگران در تماشاخانه تازه تاسیس باران به صحنه رفت.این نمایش به تبارشناسی رابطه ظالم و مظلوم می پرداخت و نشان می داد که افراد در شرایط مختلف می توانند از خود واکنش ها و رفتارهای متناقضی نشان دهند. نمایش با حضور دو بازیگر ایتالیای و یک بازیگر ایرانی و به زبان ایتالیایی اجرا می شد.
قلعه انسانات
آشنایی زدایی از رابطه ظالم و مظلوم در «قلعه انسانات»«قلعه انسانات» با استفاده از آدمک های پلاستیکی و مینیاتوری، آشنایی زدایی از برخی وسایل مثل مخلوط کن به جای آسیاب و ماشین جرثقیل کنترلی به جای سگ تلاش داشت تا وقایع و اتفاقاتی را که در نمایش رخ می دهد با نگاهی جزئی و متمرکز به نمایش بگذارد. این اثر نمایشی با زیرنویس فارسی برای مخاطبان ارائه می شد و به مهمانان خارجی نیز خلاصه ای از داستان نمایش داده شده بود.این اثر نمایشی در دو نوبت 16 و 18 در تماشاخانه باران به صحنه رفت که در اجرای اول داوران بخش بین الملل، سفیر ایتالیا، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، پریسا مقتدی رییس تئاتر شهر، گلاب آدینه، جهانبخش سلطانی، گوردون واین مدیر تئاتر کودک و نوجوان آلمان، وحید آقاپور، روح الله جعفری، رامین سیاردشتی، وحید آقاپور، فربد فرهنگ، هوشنگ قوانلو، ابراهیم پشت کوهی و ... به تماشای این نمایش نشستند.تماشاخانه تازه تاسیس باران با ظرفیت مناسب و سالن بلک باکسی که عمق صحنه مناسبی هم دارد در حال حاضر بهترین سالن خصوصی است که به فعالیت مشغول است. در نبود تالارهای سایه و قشقایی تماشاخانه باران می تواند جایگزین مناسبی برای اجرای آثار نمایشی باشد.یکی از مشکلاتی که در روزهای اخیر د رجشنواره وجود دارد ازدحام تماشاگران جلو درهای ورودی تالارهاست که تماشاخانه باران هم از این امر مستثنی نبود که همین مسئله باعث تاخیر در اجرای آثار نمایشی جشنواره می شود. یکی دیگر از مشکلاتی که در این دوره به چشم می خورد پشت در ماندن تماشاگرانی است که برای دیدن یک اثر نمایشی بلیت خریده و بلیت شماره صندلی دار در دست دارند. از آنجا که حضور مهمانان VIP و خارجی در هر اجرا زیاد است در بسیاری از اجراها مسئولان سالن این مهمانان را روی صندلی افرادی می نشانند که برای یک نمایش بلیت خریداری کرده اند.
پرواز بر فراز شهر
بی صندلی ماندن تماشاگران بلیت دارروز گذشته این مشکل در تماشاخانه باران هم مشاهده می شد و در اجرای دوم نمایش «قلعه انسانات» مهمانان خارجی عرب زبان که به دیدن این نمایش آمده بودند روی صندلی تماشاگران دارای بلیت قرار گرفتند که این امر با اعتراض برخی از این افراد همراه شد.اعتراض این تماشاگران با توجه به ناهماهنگی هایی که وجود دارد منصفانه است چون تماشاگر جوان و دانشجویی که برای دیدن اثر مورد علاقه اش هزینه کرده ولی زمانی که وارد سالن می شود می بیند باید روی زمین بنشیند و صندلی اش توسط یکی از مهمانان جشنواره اشغال شده، مطمئنا به این مساله معترض خواهد شد.نمایش «کامنت» به کارگردانی یوسف باپیری یکی دیگر از نمایش هایی بود که در چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. نوید محمدزاده، ستاره پسیانی، هوتن شکیبا، بهار کاتوزی و بهرام افشاری بازیگران این اثر نمایشی بودند.قبل از آغاز نمایش بر طبق سنتی که از ابتدای جشنواره در سالن های تماشاخانه ایرانشهر مبنی بر پخش صدای هنرمندان تئاتر و اظهاراتشان درباره این هنر وجود دارد صحبت های بهروز غریب پور کارگردان شناخته شده تئاتر ایران پخش شد.«کامنت» حذف فیزیکی آدم ها و خشنوت ذاتی بشر را به چالش کشیددر این نمایش کارگردان با کمرنگ کردن فضای نمایش در میزانسی خطی و هندسی بازیگران را به بازی گرفته بود که این امر در تضاد با محتوا و مضمون اصلی نمایش نمود می یافت. «کامنت» به گفته کارگردان قرار بوده خشونت های بشری را از دیدی تازه به نمایش بگذارد اما از واکنش مخاطبان بعد از دیدن این اجرا به نظر می رسید که در ارائه این مفهوم موفق عمل نکرده است.این نمایش درباره یک گروه تئاتری است که مشغول تمرین یک اثر نمایشی هستند اما در میانه های داستان یکی از بازیگران (نوید محمدزاده) به دلیل حضور در یک فیلم سینمایی و جشنواره ای بین المللی مدتی از گروه جدا شده و بازیگر دیگری جایگزین وی می شود. در طول تمرین های بازیگران با بازیگر تازه آمده که البته دوست و همکار قدیمشان هم بوده برخوردهای نامناسبی دارد اما با بازگشت بازیگر به سفر رفته داستان دچار بحرانی می شود که در نهایت به حذف یکی از بازیگران نمایش می پردازد. نکته غافلگیرکننده در نمایش حذف افراد توسط اشخاصی است که به نظر می‌رسد آدم هایی تودار و بی آزاری هستند، مساله ای که در جامع به وفور قابل مشاهده است.مضمونی که نمایش به آن می پردازد مساله جذابی است و ما نمونه های بیرونی آن را در اجتماع زیاد دیده ایم اما شیوه اجرایی کسل کننده ای که کارگردان برای نمایشش انتخاب کرده مخاطب را پس می زند و باعث می شود با مضمون اصلی کار کمتر ارتباط برقرار کند.علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، ابراهیم پشت کوهی، بهاره کیان افشار، جهانبخش سلطانی، هوشنگ قوانلو و ... مهمانان اجرای اول این اثر نمایشی بودند.
کامنت
«پرواز بر فراز شهر» بدون برقراری ارتباط کلامی نمایش «پرواز بر فراز شهر» از کشور ارمنستان تنها نمایش خارجی بود که شب گذشته در جشنواره تئاتر فجر در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت. مشکل نبود بالانویس در نمایش های خارجی این دوره از جشنواره یکی از مشکلات مهم است که این نمایش هم از آن بهره می برد.«پرواز بر فراز شهر» نمایشی بسیار پردیالوگ بود که به جای داشتن بالانویس خلاصه ای داستان نمایش در اختیار تماشاگران قرار داده شده بود. نمایش دارای دو قسمت بود و زندگی دختری را که بعد از 20 سال بینایی اش را به دست می آورد و به مفهوم تازه ای از عشق دست می یابد به تصویر می کشید. اما این اثر نمایشی مثل بقیه آثار خارجی که در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند نتوانست انتظار مخاطبان را برآورده کند.با وجودیکه از آثار خارجی جشنواره استقبال خوبی صورت می گیرد اما مخاطبانی که می توانند تا پایان این نمایش ها در سالن بنشینند و کار را تحمل کنند معمولا ناراضی از سالن بیرون می آیند. تا پایان روز چهارم جشنواره هیچکدام از آثار جشنواره نتوانستند رضایت مخاطبان را به خود جلب کنند.نمایش «پرواز بر فراز شهر» علاوه بر شب گذشته امشب 5 بهمن ماه نیز در دو نوبت 18 و 20 به صحنه می رود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن