محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842225014
جعفر مدرسصادقی مطرح کرد ادبیات معاصر از بوفکور و گلشیری آسیب اساسی دید/ نویسنده شاخصی از زیر شنل گلشیری بیرون نیامد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جعفر مدرسصادقی مطرح کرد
ادبیات معاصر از بوفکور و گلشیری آسیب اساسی دید/ نویسنده شاخصی از زیر شنل گلشیری بیرون نیامد
یک رماننویس گفت: ادبیات معاصر از دو ناحیه آسیب اساسی دید: یکی از ناحیه بوف کور و یکی از ناحیه هوشنگ گلشیری. بوف کور زدههای دهه چهل و گلشیریزدههای دهه پنجاه بلایی سر داستاننویسی آوردهاند که آثار مخربش هنوز باقی است
به گزارش خبرگزاری فارس، ماهنامه «سینما و ادبیات» در شماره 44 خود در بهمن 1393 در گفتوگویی با جعفر مدرس صادقی از موضوعات مختلف در حوزه ادبیات سخن گفته است. در بخشی از این گفتوگو مدرس صادقی در پاسخ به سوالات مصاحبهکننده در ارتباط با گلشیری و جایگاه ادبی وی گفته است: «یک نفر را نشان بدهید که از زیر شنل گلشیری بیرون آمده باشد و بالیده باشد و یک نویسنده شاخص و صاحب سبکی شده باشد برای خودش.» و «ادبیات معاصر ما از دو ناحیه آسیب اساسی دیده است: یکی از ناحیه بوف کور و یکی از ناحیه هوشنگ گلشیری.» در ادامه متن این بخش از گفتوگو آمده است: - جایی خواندم که از شما نقل قول شده بود که بهتر بود گلشیری وقتش را صرف نوشتن داستانهای خوبی چون شازده احتجاب میکرد. به جای اینکه وقتش را صرف این کند که شاگرد تربیت کند و نسخههایی شبیه خودش را تکثیر کند. آیا شما معتقد هستید که آموزش داستاننویسی به تکثیر داستاننویس منجر میشود؟ به نظر من، آقای گلشیری سر این قضیه خیلی وقت خودش را تلف کرد، اما خب، دوست داشت. قصه دوست داشت و با معلمی هم خیلی حال میکرد. همیشه تعداد زیادی شاگرد و مرید سینهچاک دور و برش بودند که به او داستان میدادند و او با علاقه میخواند و حاشیهنویسی میکرد و حکم صادر میکرد که بد است یا خوب است یا اینجاش را درست کن و اونجاش را درست کن و علامت میزد. حاصل این کار چی شد؟ کی از توی این شاگردها درآمد؟ شما یک نفر را نشان بدهید که از زیر شنل گلشیری بیرون آمده باشد و بالیده باشد و یک نویسنده شاخص و صاحب سبکی شده باشد برای خودش. اما تا دلتان بخواهد نویسندههایی مثل خودش تربیت کرد: گلشیریزدهها. من فکر میکنم ادبیات معاصر ما از دو ناحیه آسیب اساسی دیده است: یکی از ناحیه بوف کور و یکی از ناحیهی هوشنگ گلشیری. خود صادق هدایت معلمی نکرد، اما کتاب بوف کور کار خودش را کرد و تأثیر خودش را روی نسل بعدی گذاشت. بوف کور زدههای دهه چهل و گلشیریزدههای دهه پنجاه یک بلایی سر داستاننویسی ما آوردهاند که آثار مخربش هنوز باقی است و من فکر میکنم تا سالهای سال باقی باشد. این دو گرایش مخرب (که دومی از قضا در ادامه و مکمل اولی بود) ادبیات داستانی ما را فلج کردند و کاری کردند که درمحدوده ادبیات محفلی در جا بزند و بال و پرش را چیدند. گلشیری معلم خوبی نبود. گلشیری به جای اینکه یک معلوماتی دراختیار بچهها بگذارد و یک زمینهای برای آنها به وجود بیاورد تا بتوانند یک دست و پایی بزنند و خودشان را پیدا کنند، شاید بدون اینکه خودش بخواهد راهحل شخصی خودش را به آنها تحمیل کرد و دست و بال آنها را بست. دریافت گلشیری از زبان و از داستان یک دریافت شخصی و محصول معلومات ناقصی بود که خودش از طریق گوش و در محافل روشنفکری به آن رسیده بود و متأسفانه آثار و عواقب این دریافت را توی داستانهای دوستان به وفور میبینید. - نظرتان دربارهی بوف کور و هوشنگ گلشیری برای من کمی عجیب است. ممکنه کمی بیشتر توضیح دهید که منظورتان از این دو گرایش مخرب چیست؟ من شاگرد گلشیری نبودهام، ولی از خواندن داستانهایش خیلی چیزها آموختهام. من سالهای شاگرد رضا براهنی بودم و از او هم خیلی چیزها آموختم.من برعکس شما فکر میکنم که کارگاههای گلشیری و براهنی در دههی شصت و اوایل هفتاد، فضایی برای کسانی که میخواستند بنویسند فراهم کرد. همانطور که میدانید آن سال ها ادبیات در محاق بود. بعد از انقلاب تا سالها هیچ مجلهی ادبی منتشر نمیشد و تا پیش از دوم خرداد روزنامهها صفحهی ادبیات و هنر نداشتند. فکر نمیکنید در آن شرایط کارگاههای براهنی و گلشیری فضایی برای جوانهایی که مشتاق نوشتن بودند فراهم میکرد؟ طبیعی است نمیتوان از دو کارگاه انتظار داشت که نقش مجله یا روزنامه را بر دوش بکشند و مسلماً کمی محفلی بودند، ولی در آن شرایط برای آدمی مثل خودم که آن زمان پانزده شانزده ساله بودم و مشتاق خواندن و نوشتن... بعد از خواندن کتابهایی که آن زمانها مد بود مثل جان شیفته و ژانکریستف و رمانهای نویسندگان روس، چه راهی پیش پایم بود؟ چه جوری باید میفهمیدم که باید مارکز و بورخس و حتی چوبک بخوانم؟ حتی رمانهای خود شما؟ یک جوان در شرایطی که مجله یا روزنامهی ادبی منتشر نمیشود (منظورم دورانی است که آدینه و دنیای سخن هم هنوز منتشر نمیشد) و در دانشگاهها هم چیزی تحت عنوان ادبیات معاصر یا ادبیات خلاقه وجود نداشت و ندارد، چه جوری باید چیزی بیاموزد؟ فکر میکنم با این حرفهایی که زدم شما را یک کمی عصبانی کردم. خیلی ببخشید. در مورد بوف کور من یک حرفهایی توی مقدمه کتاب صادق هدایت داستاننویس زدهام که سال 1380 بیرون آمد و حالا هر حرفی بزنم تکرار مکررات میشود، اما در مورد هوشنگ گلشیری و رضا براهنی باید بگویم که من به هر دو نفر خیلی احترام میگذاشتم و سلام و علیک خیلی گرم و نرمی هم با هر دو نفر داشتم. گلشیری خیلی هم به من محبت داشت و خیلی هم دوست داشت که من بروم توی برنامههایی که برگزار میکرد شرکت کنم. یکی دو تا از کتابهای من را هم توی جلسههای نقد و بررسی گذاشتند وسط و از من هم دعوت کردند، اما من عذرخواهی کردم و نرفتم. گلشیری خیلی حزبی نگاه میکرد به مقوله ادبیات و همیشه دوست داشت نفرات جمع کند، مثلاً غر میزد که به ما مجله نمیدهند و نمیگذارند ما کارهای خودمان را چاپ کنیم. ما یعنی خودش و شاگردهای خودش. از دست آدینه و دنیای سخن هم ناراضی بود، اما بعد از آدینه و دنیای سخن، چند تا مجله فرهنگی هنری دیگر درآمدند که مدیر مسئول، قسمت ادبیاتش را دربست گذاشت دراختیار گلشیری. خب، چی شد؟ حالا گلشیری میتوانست هر قصهای را که دوست داشت چاپ کند. چه بمبی ترکید؟ چه اتفاقی افتاد؟ یکی ازاین مجلهها مجله «مفید» بود. یک قصه هم از من توی این مجله چاپ کرد. «شازده کوچولو». شاید تنها قصهای بود که توی این مجله چاپ شد که مال شاگردهای خودش نبود. گلشیری واقعاً عاشق قصه بود. نه این قصه منظورم. هر قصهای. هر قصهای را که دوست داشت، واقعاً و از ته دل دوست داشت. وقتی که تصمیم گرفته بود که قصه را چاپ کند، از من خواهش کرد که قصه را برای او بخوانم و وقتی که داشتم میخواندم، با تمام وجودش گوش میداد و سخت درگیر قصه شد و به صفحههای آخر که رسیدم، یک اشکی هم ریخت. یک بار، یکی دو سال بعد، من یک قصهای داده بودم به یک مجلهای که حالا اسمش یادم نیست، به قطع وزیری درمیآمد، خبر نداشتم که گلشیری دبیر ادبیات این مجله هم هست، یک روز که با یکی از دوستان رفته بودیم کارگاه کسرا که یک سری به او بزنیم، ناگهان بدون مقدمه و با یک حالتی که انگار دعوا داشت با آدم، برگشت به من گفت تو مثل اینکه تکنیک اصلاً سرت نمیشهها . گفتم چطور مگه؟ گفت این چه داستانیه نوشتی؟ تو فکر میکنی یک چنین داستانی را اصلاً میشه چاپ کرد؟ تازه فهمیدم داستانی که داده بودم به فلان مجله، افتاده است دست گلشیری. بعد برای آن دوستی که همراه من بود قصه را تعریف کرد و از او داوری طلبید که تو بگو! یک چنین قصهای را اصلاً میشه چاپ کرد؟ به یک زندانی بعد از چهار سال مرخصی دادهاند که بیاید خونه. پدر و مادر چشم به راه او هستند. پدر باغچهها را آب میدهد و مادر اتاق پذیرایی را گردگیری میکند. دختر از راه میرسد و او را میبرند توی اتاق پذیرایی و هنوز دارند چاق سلامتی میکنند که صدای زنگ در بلند میشود. مادر میرود در را باز میکند. چند نفر پشت درند که با دختر کار دارند. دختر میرود دم در. صدای تیری به گوش میرسد و وقتی که پدر میرود دم در، میبیند دختره افتاده است روی زمین. گفتم آقای گلشیری، من این داستان و فقط همین جوری بلدم تعریف کنم که میبینید. اگه تکنیک یعنی اینکه یک داستان سرراست و ساده را یک جوری بپیچونیم که اصلاً معلوم نباشه که چی به چییه و چی داریم میگیم، آره، من تکنیک مکنیک بلد نیستم و اصلاً دنبال یک چنین چیزی هم نیستم. گلشیری استاد بود در این فن. یک قصهای را که میشود به راحتی تعریف کرد، به یک صورت پیچیده و مبهم و معماگونهای درمیآورد و یک کاری میکرد که خودش هم توی این هزارتویی که خودش ساخته بود گیر می افتاد و اسم این کار را هم میگذاشت تکنیک. نمیدانم همین تکنیک بود که به بچهها یاد میداد یا چیزهای دیگری هم به آنها یاد می داد، اما این چیزی بود که از توی نوشتههای خودش بیرون میزد و همان چیزی بود که روی نوشتههای شاگردهای خودش هم اثر گذاشت و این تصور را برای آنها به وجود آورد که یک قصه را اصلاً لازم نیست سرراست تعریف کنی و هیچ لازم نیست که خودت را مقید کنی به زمان و مکان... و به این ترتیب است که نویسنده از قصه گفتن دور میشود و خلاص میشود و بیاستعدادی و ناتوانی خودش را زیر جولان دادن در عالم هپروت پنهان میکند و میرود به سمت خود به خودنویسی و بیانضباطنویسی و شلختگی. هیچکاری سختتر از تعریف کردن یک قصه سرراست و دودوتاچهارتایی نیست. باید قصهگو باشی و ذهن سالمی هم داشته باشی و هیچ ادا و اطواری هم توی کارت نباشد و هیچ گریزی هم نزنی و نخواهی بزنی. برعکس: هیچ کاری سادهتر از فرار کردن از قصه و توی حواشی جولان دادن و خطاب به یک آدم نامعلوم نوشتن و درد دل کردن و منسرایی کردن و حدیث نفسنویسی نیست. یک روز آقای براهنی را توی خیابان کریمخان دیدم. ایستادم کنار پیادهرو به حرف زدن. تعریف کرد که گلشیری دعوتش کرده بود برود کارگاه کسرا و برای بچههای کارگاه کسرا که شاگرد گلشیری بودند سخنرانی کند. نمیدانم سخنرانی در مورد چی بوده. لابد تکنیک مکنیک و این چیزها. یا مثلاً فرق میان ارنست همینگوی با شروود آندرسن. براهنی تعریف کرد که گوش تا گوش نشسته بودند و تازه از بیرون هم آمده بودند و صندلیها همه پر بود و روی زمین هم نشسته بودند و کنار دیوار هم ایستاده بودند و پلک نمیزدند. بعد، خندهای کرد و گفت همهی حرفهایی که زدم برای بچهها تازگی داشت. یک چیزهایی بهشون گفتم که معلوم بود تا حالا به گوششون نخورده! بعد گفت فکر میکنم کارگاه گلشیری دیگه درش تخته شد، تعطیل شد رفت! یک رقابت شدیدی بود بین این دو نفر. البته من خیال میکنم که آقای براهنی خیلی باسوادتر بود از گلشیری و قابلیت تدریس و معلمیاش هم خیلی بیشتر بود، اما آرتیست نبود. انگیزه اصلی او برای نوشتن معلوماتی بود که داشت و آنچه مینوشت از درون او نمیجوشید. گلشیری آرتیست بود و هر چه مینوشت از درون او میجوشید، اما معلمی و وقت و نیرویی که برای نویسنده تربیت کردن صرف کرد، به او لطمه زد و فرصتهایی را که داشت از میان برد. فرق میان براهنی با گلشیری! ببخشید که این همه پر حرفی کردم و تازه مطمئن نیستم که جواب شما را داده باشم. انتهای پیام/و
93/11/04 - 14:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
سینما و ادبیات جدید منتشر شد
سینما و ادبیات جدید منتشر شدشماره 44 دو ماهنامه سینما و ادبیات منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس سینمای جهان این شماره به سینمای فرانسه و ویژهنامه ژاک تاتی سینماگر پیشاموج نو این کشور اختصاص دارد ریتم محور بخش سینمای ایران این شماره است که در میزگردی با حضور هایده صفی&zwnدر دیدار صالحی با نمایندگان اقلیتهای دینی مجلس مطرح شد قول ارشاد برای برداشتن موانع پیش روی فعالیتهای فرهنگی
در دیدار صالحی با نمایندگان اقلیتهای دینی مجلس مطرح شدقول ارشاد برای برداشتن موانع پیش روی فعالیتهای فرهنگی اقلیتهاسید عباس صالحی معاون امور فرهنگی با نمایندگان اقلیتهای دینی در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه 29 دیماه دیدار و گفتگو کرد به گزارش خبرگزاری فارس سید عباس صالحیجدیدترین تلاوت «جعفر فردی»+دانلود فیلم
جدیدترین تلاوت جعفر فردی دانلود فیلممحفل قرآنی تسنیم به مناسبت میلاد پیامبر اکرم ص برگزار شد و در آن جعفر فردی به تلاوت آیاتی از کلامالله مجید پرداخت به گزارش خبرنگار فعالیتهای خبرگزاری فارس «جعفر فردی» قاری بینالمللی قرآن کریم به مناسبت میلاد پیامبرنویسنده کتاب «من زندهام» مطرح کرد هرگونه اقتباس ادبی و تولید برنامه از «من زندهام» منوط
نویسنده کتاب من زندهام مطرح کردهرگونه اقتباس ادبی و تولید برنامه از من زندهام منوط به رضایت کتبی استنویسنده کتاب من زندهام پس از انتشار خبرهایی پیرامون برداشت از کتابش به منظور فیلمنامه نویسی و تولید فیلم جوابیهای منتشر کرد به گزارش خبرگزاری فارس دکتر معصومه آباد نویسنده کشهیدیپور در گفتوگو با فارس مطرح کرد دلیل ماندگاری تلاوت عبدالباسط/ تفاوت آواز با قرائت/ ۳ رکن اساسی در تلاو
شهیدیپور در گفتوگو با فارس مطرح کرددلیل ماندگاری تلاوت عبدالباسط تفاوت آواز با قرائت ۳ رکن اساسی در تلاوت قرآنیک استاد و داور بینالمللی قرآن کریم با اشاره به دلایل عدم گرایش قاریان قرآن به تلاوت معنیگرا این موضوع را دلیل ماندگاری تلاوتهای عبدالباسط دانست به گزارش خبرنگبررسی آسیبها و تحولات دیوارنگاری معاصر ایران
در حاشیه دوسالانه دیوارنگاری شاهدان شهر صورت میگیرد بررسی آسیبها و تحولات دیوارنگاری معاصر ایران نشستهای پژوهشی دوسالانه دیوارنگاری شاهدان شهر با ارائه مقالات برتر پژوهشی دوسالانه برگزار خواهد شد به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری سومین دوسالانه ملشرح سرنگونی صدام به رواین برنده نوبل ادبیات / یوسا در عراق چه چیزهایی دید؟
شرح سرنگونی صدام به رواین برنده نوبل ادبیات یوسا در عراق چه چیزهایی دید فرهنگ > ادبیات - ماریو بارگاسیوسا نویسنده در بحبوحه حمله امریکا به عراق به این کشور سفر کرد تا شاهد واقعیتی باشد که آن روزها در حال شکل گرفتن بود الهه خسروییگانه ماریو بارگاسیوسبنیاد شعر و ادبیات داستانی در مسیری جدید شرح وظایف دو معاون شعر و داستان چیست
بنیاد شعر و ادبیات داستانی در مسیری جدیدشرح وظایف دو معاون شعر و داستان چیستبا معرفی دو معاون شعر و داستان در بنیاد شعر و ادبیات داستانی بزودی شاهد تغییر روند فعالیتها در این دو بخش خواهیم بود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس واگذاری جوایز بزرگ و مهم در کشور به بنیگزارش روزنامه الحیات از حضور جشنوارهای سینمای ایران «قصهها» و «ملبورن» فیلمهای ضعیفیاند/ گویا تأثیر از کار
گزارش روزنامه الحیات از حضور جشنوارهای سینمای ایران قصهها و ملبورن فیلمهای ضعیفیاند گویا تأثیر از کارگردانان مطرح برای جشنوارهها کافی است چرا حاتمیکیا و افخمی دیده نمیشوندروزنامه الحیات در گزارشی از حضور جشنوارهای سینمای ایران با اشاره به دو فیلم مطرح در خارج از کشوهفت با دکور جدید میزبان امیر جعفری و ریما رامین فر می شود
هفت با دکور جدید میزبان امیر جعفری و ریما رامین فر می شود خبرگزاری پانا برنامه سینمایی هفت در هفته سوم دی ماه با دکور جدید روی آنتن می رود در این برنامه قرار است امیر جعفری و ریما رامین فر میهمان برنامه باشند ۱۳۹۳ جمعه ۱۹ دي ساعت 10 53 به گزارش سرویس فرهنگی پانا در این هفته اگزارش فارس از نخستین جشن تابستان با داستان/ تأثیر معلم ادبیات بر کتابخوان شدن یک نویسنده/حسنزاده: علاقهمندم
گزارش فارس از نخستین جشن تابستان با داستان تأثیر معلم ادبیات بر کتابخوان شدن یک نویسنده حسنزاده علاقهمندم کتابی با موضوع عشق بنویسمفرهاد حسنزاده گفت مسلماً دغدغههای دوره نوجوانی من با دغدغه نوجوانان امروز تفاوت بسیار زیادی میکند و نسلها هم متفاوت شدهاند اما اگر بخواهم مدر شبکه سه مطرح شد شهاب مرادی: به کمپین «من عاشق محمدم» بپیوندید
در شبکه سه مطرح شدشهاب مرادی به کمپین من عاشق محمدم بپیوندیدمعاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران از همه عاشقان اهل بیت ع در پی اهانت مجله شارلی ابدو به پیامبر اکرم ص دعوت کرد تا به کمپین من عاشق محمدم بپیوندند به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس در پی انتشار کاریکادر دیدار مدیرکل کتابخانههای عمومی کهگیلویه و بویراحمد با امام جمعه باشت مطرح شد حضور کمرنگ خیرین در توسعه کتا
در دیدار مدیرکل کتابخانههای عمومی کهگیلویه و بویراحمد با امام جمعه باشت مطرح شدحضور کمرنگ خیرین در توسعه کتابخانههای کهگیلویه و بویراحمدمدیرکل کتابخانههای عمومی کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با امام جمعه باشت به حضور کمرنگ خیرین در روند توسعه کتابخانههای این استان اشاره کرد بدبیر اندیشکده تدبیر آب مطرح کرد سیاستهای کلان بخش آب با تغییر دولت تعطیل شد/ تردید در توجیه کشاورزی با پمپها
دبیر اندیشکده تدبیر آب مطرح کردسیاستهای کلان بخش آب با تغییر دولت تعطیل شد تردید در توجیه کشاورزی با پمپهای آبدبیر اندیشکده تدبیر آب گفت حدود 30 سال است که در انتظار تغییر قوانین سیاستها و تشکیلات آب کشور هستیم اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است به گزارش خبرنگار اقتصادیمعاون خدمات شهری شهرداری کرج: مجتمع حمایتی فرهنگی برای آسیبدیدگان اجتماعی در کرج ایجاد شود
معاون خدمات شهری شهرداری کرج مجتمع حمایتی فرهنگی برای آسیبدیدگان اجتماعی در کرج ایجاد شودمعاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت مجتمع حمایتی فرهنگی برای آسیبدیدگان اجتماعی در کرج ایجاد شود به گزارش خبرگزاری فارس از کرج حسن مدیرروستا ظهر امروز در جمع مدیران استانی گفت حمایت از قبررسی نژادپرستی در كتاب جديد نویسندهای که برای ستاره شدن عجله دارد! -
نقد كتاب قرباني نوشته جويس كارول اوتس بررسی نژادپرستی در كتاب جديد نویسندهای که برای ستاره شدن عجله دارد شناسهٔ خبر 2466724 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۳ ۰۲ فرهنگ > تازه های نشر جهان با توجه به رخدادهای اخير آمريكا بررسی نژادپرستی توسط اوتس در رمان جدیدش به نظر می رسد بازتاباستاد دانشگاه ابن سینا کابل در گفتوگو با فارس مطرح کرد چالشهای مهاجران بازگشته به افغانستان/ کودکان در صدر آ
استاد دانشگاه ابن سینا کابل در گفتوگو با فارس مطرح کردچالشهای مهاجران بازگشته به افغانستان کودکان در صدر آسیبپذیرهااستاد روانشناسی دانشگاه ابن سینا کابل حاشیهنشینی و سردرگمی هویتی را بزرگترین چالش مهاجران بازگشته از کشورهای دیگر به افغانستان خواند که سبب رنجش آنان میشود &l-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها