تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805617812
جایگاه خلاقیت در ادبیات کجاست؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
یک مدرس دانشگاه میگوید: امروزه یکی از مشکلات اساسی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاهها نبود توجه به خلاقیّت است. نرگس باقری در یادداشت ارسالیاش به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با عنوان «جایگاه خلاقیت در ادبیات کجاست؟» نوشته است: «خلاقیّت عنصر جداییناپذیر ادبیات است. امروزه یکی از مشکلات اساسی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاهها نبود توجه به خلاقیّت است. در دانشگاههای امروز ایران هیچ عنوان درسی که رشد و خلاقیّت ادبی را مبنا قرار دهد، وجود ندارد در حالیکه سرفصل نوشتن خلاق، یکی از درسهای دانشگاهها در بسیاری از کشورهای جهان است. دانشجویان علاقهمندی که برای نوشتن وارد این رشته میشوند و امیدوارند شاعر و نویسنده شوند هرگز کلاسی در این حوزهها نخواهند داشت. بیرون از دانشگاه، کارگاهها و کلاسهای مختلف وجود دارد اما چه بسا دانشجویان حتی پیوند ادبی با فضای بیرون ندارند و معمولاً با بسیاری از مباحث روز ناآشنا هستند. کسانی که آمدهاند تا در جریان ادبی معاصر قرار بگیرند و عناصر تاثیرگذارِ این حوزه باشند، خود از این فضا دورند. در واقع در چهارچوبی که وزارت علوم برای رشته ادبیات فارسی تعریف میکند، اصلیترین عنصر غایب است. این نگاه و رویکرد در شکل امتیازدهی به استادان این رشته هم دیده میشود. کتابهای شعر و رمان و دیگر خلاقیتهای ادبی در این امتیازدهی جایی ندارند و معمولاً امری شخصی و تفننّی تلقی میشوند و ساعاتی که صرف پرداختن به امر خلاّق میشوند به حساب نمیآیند. وزارت علوم استادان این رشته را پژوهشگرانی میخواهد که به جای آنکه در روند خلق شعر و داستان معاصر نقشی داشته باشند، انرژی خلاق خود را صرف بررسی و تحلیل آثار خلاقه دیگران کنند که در همین مورد نیز از آنجا که نقد ادبی امری خلاق است تا وقتی که خلاقیّت نقشی نداشته باشد توفیق چندانی حاصل نخواهد شد. در حالی که میتوان پژوهشهای ادبی را حتی در ارتباط با خلاقیت به کار گرفت و دانش نظری را به کار عملی و خلّاق تبدیل کرد اما وقتی در سطح اول، اتفاقی صورت نمیگیرد، نمیتوان در سطح عمیقتر چنین انتظاری را داشت. برای تدریس اکثر درسهای این رشته، خلاقیت یک امر ضروری است. بدیهی است تا وقتی که این نگاه به شکل کلان تغییر نکند و در راس ساختار مورد توجه قرار نگیرد، این ضعف همچنان ادامه خواهد داشت و فارغالتحصیلان این رشته بیش از پیش از ذات ادبیات دور خواهند شد. آنها حتی ممکن است در طول دوران تحصیل خود یک صفحه متکی به قدرت ذهن خلاق خود ننویسند. گاهی نیز قرار گرفتن در مقابل قلهها و شاهکارهای ادبیات، بهویژه ادب کلاسیک فارسی چنان رعب و فاصلهای ایجاد میکند که دانشجو ممکن است کمتر جرات کشف و خلق داشته باشد و دست به تجربههای نو و جدید همسو با عصر خود بزند. دانشجویان ادبیات در این فرایند تحصیلی در بهترین موقعیت، به چشم لغتنامههای سیّار یا حافظان اشعار یا یابندگان تشبیه و کنایه و استعاره دیده میشوند. آثار خلاقه آموزگاران آنها در فضای بیرون از دانشگاه خوانده میشود، نقد میشود، دیده میشود اما در دانشگاه به شکل امری فرعی و پنهان و مبتنی بر ذوق شخصی باقی میماند. شاید وقتی عمیقتر به مسائل و مشکلات این رشته نگاه کنیم آسیبهای ریشهییتر قضیه را آشکارتر ببینیم. چندی پیش فرهنگستان زبان فارسی در خبرنامه خود گزارشی منتشر کرد و ضرورت توجه به برخی از آسیبهای آموزشی در رشته زبان و ادبیات فارسی را مطرح کرد. یکی از این مباحث این بود که دانشگاهها در پذیرش دانشجو برای تحصیل در این رشته شرایط لازم داوطلب را در نظر نمیگیرند و در واقع هیچگونه محدودیت علمی برای تحصیل زبان ملی کشور تعریف نشده است. یک گزارش بسیار تاسفبرانگیز نیز در خلال این بحث اعلام شده است: «بررسی نمره ادبیات پذیرفتهشدگان کنکور در این رشته نشان میدهد که جز در مواردی متاسفانه بسیاری از پذیرفتهشدگان با پیشینه زبانی و ادبی اندک و بنیه علمی ضعیف، از سر ناچاری به این رشته روی آوردهاند و علاقه یا توانایی ملاک انتخاب آنان نبوده است.» این در حالی است که ادبیات یکی از هنرهای هفتگانه است و برای بسیاری از رشتههای هنری حتی آزمونهای عملی نیز انجام میشود تا میزان توانایی و خلاقیّت داوطلب مورد ارزیابی قرار گیرد. مورد دیگر بررسی نمرات پذیرفتهشدگان این رشته است که بر اساس پژوهش گروه آموزش در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بررسی نمرات درس زبان و ادبیات فارسی مربوط به پذیرفتهشدگان آزمون سراسری در سه سال اخیر، نشان میدهد که میانگین نمره ادبیات برخی از آنان کمتر از 1 درصد و در مواردی منفی بوده است. فرهنگستان در پی این گزارش، طی نامهای به وزارت علوم درخواست اصلاح دروس فارسی عمومی در دانشگاهها را مطرح کرده است که قدمی مثبت و گامی موثر به حساب میآید. اما در این درخواست کمیّت و کیفیّت درس فارسی عمومی برای دیگر رشتهها مطرح شده و لازم است دیگر آسیبهای این رشته نیز مورد توجه قرار گیرند. از آنجا که هر کسی در جایگاه خود مسئول و مدیون است تا آنچه را برای اصلاح و بهبود لازم میداند مطرح کند، نگارنده این سطور بر خود لازم دید تا آنچه را که ممکن است دیگرانی نیز در این سو و آن سو گفته باشند، از دیدگاه خود بیان کند.» *** دکتر نرگس باقری دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه است. آثار او عبارتاند از: «باران را چه جوری ببافم»، «نمکو»، «یک پرتقال کال کوچولو»، «سوسکچه و برق برقی» برای کودکان و نوجوانان، همچنین اثر پژوهشی «زنان در داستان»، و مجموعه شعر «از هزارهی ترنج» که از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است. دومین مجموعه شعر او با عنوان «نزدیک به نبض ماهیها» نیز به تازگی مجوز انتشار گرفته است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
جایگاه سیاسی خاتمی و احمدی نژاد کجاست؟!
جایگاه سیاسی خاتمی و احمدی نژاد کجاست سید محمد با تابلوی فتنه دست به گریبان است و پشت این خاکریز زمین گیر شده است و محمود نیز با تابلوی انحراف گرفتار شده است سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد هر کدام هشت سال افتخار ریاست جمهوری ایران را در کارنامه خود دارند این دو هم به لحابکت با ادبیات بیضایی/ این کار مخصوص خواص است -
نشست رسانهای مرثیهای برای کتابسوزیها بکت با ادبیات بیضایی این کار مخصوص خواص است شناسهٔ خبر 2455701 یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ هنر > تئاتر در نشست رسانهای رخداد مرثیهای برای کتابسوزیها عنوان شد برای این اجرا از هنرهای مختلف دیداری و شنیداری استفاده شده و قرار استدوره آموزشی «فلسفه ادبیات»
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۸ دوره آموزشی فلسفه ادبیات برگزار میشود به گزارش ایسنا این دوره آموزشی با تدریس دکتر امیرعلی نجومیان روزهای دوشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۸ در هفت جلسه برگزار خواهد شد آغاز آن ششم بهمن ۱۳۹۳ است و علاقهمندان به حضور در آن تا پایان دی فرصت دارند در ساعت اداریمشاور امور زنان و خانواده صدا و سیما در گفتوگو با فارس جایگاه حضور زنان در تلویزیون بهتر شده است/ قبلا چادری
مشاور امور زنان و خانواده صدا و سیما در گفتوگو با فارسجایگاه حضور زنان در تلویزیون بهتر شده است قبلا چادریها افرادی ضعیف و بیسواد بودندمشاور امور زنان و خانواده سازمان صدا و سیما گفت خوشبختانه طی سالهای گذشته وضعیت حضور و نقش زنان در رسانه ملی بهتر شده است و دیگر زنان چادرینشست تخصصي «پيامبر در آينه هنر و ادبيات»
نشست تخصصي پيامبر در آينه هنر و ادبيات تاریخ انتشار يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۳ ۵۳ نشست تخصصي «پيامبر در آينه هنر و ادبيات» با حضور استادان و صاحبنظران حوزه هنر و ادبيات روز سهشنبه ۱۶ ديماه در فرهنگستان هنر برگزار ميشود به گزارش روابط عمومي فرهنگستاعباس قهرمان در گفتوگو با فارس: ادبیات و فرهنگ وحدتآفرین هستند/ استفاده دگرگونه از جشنوارهها شعر را منحط می
عباس قهرمان در گفتوگو با فارس ادبیات و فرهنگ وحدتآفرین هستند استفاده دگرگونه از جشنوارهها شعر را منحط میکندعباس قهرمان پیشکسوت شعر انقلاب گفت مقوله وحدت شیعه و سنی توسط سیاست حلشدنی نیست بلکه باید به ادبیات و فرهنگ سپرده شود تا با مبانی مقدس به سمت همسویی و همراهی این دو قپیشکسوتان در سینمای ایران جایگاهی ندارند
مجید مظفری پیشکسوتان در سینمای ایران جایگاهی ندارند کارگردان قلبهای ناآرام گفت هنروندان پیشکسوت در سینمای ایران جایگاهی ندارند در حالیکه کارنامه و پشتوانه آنها تاریخ سینمای ایران است مجید مظفری بازیگر و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگارن درخصوص تاثیرگضرورت بازآفرینی ادبیات کهن
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ یک نویسنده و منتقد ادبی گفت بازنویسی و بازآفرینی ادبیات کلاسیک علاوه بر آشنایی کودکان با پیشینههای فرهنگی و ادبی موجب تقویت بنیادهای فرهنگی تربیتی و اخلاقی و حتی نهادینه شدن فرهنگ مطالعه میشود مرتضی حاتمی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در ایلام اظهار کرمزربندی ادبیات با واژههای متعهد و ارزشی؛ راه رفتن روی لبهٔ تیغ!
ایلنا بررسی میکند مزربندی ادبیات با واژههای متعهد و ارزشی راه رفتن روی لبهٔ تیغ 1393-10-13 08 42 دستهبندی ادبیات و نویسندگان با واژههای مبهمی که هرکسی میتواند از ظن خود یار آن شود و معنای آن را پردازش کند تنها اهرمیست برای تحمیل تولیدات ادبی یک دستهی خاص و به انزوا کش«مونولیو» نشان میدهد خلاقیت از امکانات مهمتر است
کارگردان مونولوگ سکوی پرش در گفتگو با ایلنا مونولیو نشان میدهد خلاقیت از امکانات مهمتر است 1393-10-13 08 50 هنرمندان جوان در استانهایی جز تهران تصور میکنند باید امکاناتی مشابه پایتخت در اختیار داشته باشند تا نمایش با کیفیت شکل بگیرد کارگردان تئاتر اهل شیراز همراهی اینچشم انداز نظام اقتصاد بين الملل و جايگاه ايران در آن؛ رويکرد توسعه انتقادي و آينده پژوهي
۲۷ دي ۱۳۹۳ ۹ ۳۴ق ظ چشم انداز نظام اقتصاد بين الملل و جايگاه ايران در آن رويکرد توسعه انتقادي و آينده پژوهي گروه فرهنگي معرفي کتاب به گزارش خبرگزاري موج اين مجموعه نوشته علي ديني ترکماني است که به همت مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در سال 1390 در 8 فصل تدوين و چاپ شده استکسی که پزشکی را بهخاطر ادبیات رها کرد
کسی که پزشکی را بهخاطر ادبیات رها کرد کامران فانی با ذکر خاطراتی از دوران دانشجویی و رها کردن رشته پزشکی بهخاطر ادبیات میگوید کتاب کاغذی هرگز از بین نمیرود ایسنا دیدار و گفتوگو با کامران فانی چهارمین نشست از مجموعه دیدار با استادان بود که 25 دیماه در کتابفروشی آینده برگاعطای مقام «لژیون دونور» به برنده نوبل ادبیات
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات 2014 مدال افتخاری لژیون دونور کشورش را به گردن آویخت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مودیانو به عنوان یکی از چهرههایی برگزیده شد که مدال افتخاری لژیون دونور مهمترین جایزه فرهنگی کشور فرانسپس از تماشای نمایش «بانو گشسب» عنوان شد علی نصیریان: اقتباس از ادبیات کهن ایران در قالب نمایشی طنز س
پس از تماشای نمایش بانو گشسب عنوان شدعلی نصیریان اقتباس از ادبیات کهن ایران در قالب نمایشی طنز ستودنی استعلی نصیریان که شب گذشته همراه با حسین مسافر آستانه و مهرداد بیات از نمایش بانو گشسب دیدن کرد آن را نمایشی گرم و گیرا از لحاظ بصری اجرا و اکتینگ دانست به گزارش خبرگزاری فارسدر نشست تخصصی «پیامبر در آینه هنر و ادبیات» مقام «بوی محمد (ص)» اجرا میشود
در نشست تخصصی پیامبر در آینه هنر و ادبیاتمقام بوی محمد ص اجرا میشودنشست تخصصی پیامبر در آینه هنر و ادبیات همراه با اجرای مقامهایی به مناسبت میلاد فرخنده پیامبر اعظم حضرت محمد ص برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صانتشار کتاب «تاریخ ادبیات ایران» در استانبول
انتشار کتاب تاریخ ادبیات ایران در استانبولکتاب تاریخ ادبیات ایران به قلم محمت آتالای به زبان ترکی در استانبول منتشر و روانه بازار شد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این نوشتار به زبان ترکی استانبولی در ترکیه در قالب 280 صفحه به همت انتشارات «دبررسی هفت اثر مهم بورخس در کارگاه ادبیات جهان
بررسی هفت اثر مهم بورخس در کارگاه ادبیات جهان خبرگزاری پانا ثبت نام سومین دوره از کارگاههای ادبیات جهان با عنوان هزارتوهای بورخس در معاونت آموزشی پژوهشی خانه هنرمندان ایران آغاز شد ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي ساعت 11 54 به گزارش سرویس فرهنگی پانا سومین دوره از کارگاه های ادبیا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها