تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819202372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داریوش فرهود نشست «اخلاق حرفه‌ای علم در ایران»: اخلاق حرفه‌‌ای را در کار رعایت کنیم،‌ تحریم بی‌اثر می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: داریوش فرهود نشست «اخلاق حرفه‌ای علم در ایران»:
اخلاق حرفه‌‌ای را در کار رعایت کنیم،‌ تحریم بی‌اثر می‌شود
داریوش فرهود استاد حوزه ژنتیک و روان‌شناسی گفت: اگر بی‌اخلاقی در کارها را کنار بگذاریم، مطمئناً حصر اقتصادی برای ما مشکل‌ساز نخواهد بود.

خبرگزاری فارس: اخلاق حرفه‌‌ای را در کار رعایت کنیم،‌ تحریم بی‌اثر می‌شود



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست «اخلاق حرفه‌ای علم در ایران» با سخنرانی داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران، محمدامین قانعی‌راد رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، هادی خانیکی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور صادق آیینه‌وند رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در اتاق اندیشه این پژوهشگاه برگزار شد.
*اگر بی‌اخلاقی در کارها را کنار بگذاریم، مطمئناً حصر اقتصادی برای ما مشکل‌ساز نخواهد بود
در ابتدای این نشست فرهود با انتقاد از وضعیت اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار و زندگی مردم تاکید کرد: ما متاسفانه افت شدیدی در کسب و کار پیدا کردیم و هرچند کمیته‌های اخلاقی در وزارتخانه‌ها مشغول کنترل رعایت حقوق کارمندان هستند ولی چون کسی به تأثیر پایمال‌کردن قانون در افت کسب و فکر نمی‌کند، معمولا این بی‌اخلاقی‌ها و به وجود آوردن قوانین دست و پاگیر علاوه بر ایجاد هزینه عمدتاً بی‌فایده است.
فرهود با اشاره به معنای عبارت حرفه‌ای و اینکه ما هم حرفه‌ای به معنای مثبت داریم هم به معنای منفی، افزود: اکنون اکثریت مردم با ایجاد پادزهرهای اخلاقی از وضعیت بی‌اخلاقی‌های آشکار به وضعیت بی‌اخلاقی‌های پنهان رسیده‌اند که یکی از مهمترین نشانه‌های بی‌اخلاقی‌های پنهان داشتن تنها 30دقیقه ساعت کاری مفید در ادارات توسط کارمندان است!
 استاد حوزه روان‌شناسی با اشاره به سه رسالت مقدسی که در همه جوامع بشری وجود داشته است، تاکید کرد: در درجه اول پزشکی که به سلامت تن و روان سالم می‌پردازد و بعد از آن معلمی و سپس قضاوت که در هر دو نقش روحانیون آشکار است، هر سه از شغل‌هایی بودند که همواره متصدیان آنها محور اخلاق حرفه‌ای در جوامع گوناگون بوده‌اند. وی تأکید کرد: اگر بی‌اخلاقی در کارها را کنار بگذاریم، مطمئناً حصر اقتصادی برای ما مشکل‌ساز نخواهد بود.
*بی‌سوادی اساتید ناشی از بزرگ‌شدن علم است
وی با انتقاد از افزایش بیش از اندازه تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور در کشور گفت: هرچند این تعداد دانشجو قطعا مورد نیاز ظرفیت های کشور نیست و منجر به بیکار شدن و یا حرکت به سمت کارهای کاذب می‌شود اما دید روشن‌بینانه‌ای هم در این میان وجود دارد و آن بالاتر رفتن سطح فرهنگ در جامعه است، چون راست یا دروغ، دانشجو و استاد ساعاتی را دور هم نشستند و با هم فکر کردند. در حالیکه بعضا مشاهده می‌شود که کیفیت پایین دانشجویان ب دلیل کیفیت پایین اساتید است.
فرهود در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: وقتی در مورد اخلاق حرفه ای بحث می‌کنیم باید دست از تفکر جزیره‌ای در مسائل اجتماعی و حتی فردی برداریم و برای توسعه اخلاق حرفه ای از رسانه و خانواده و از همه مهمتر در رفتارهای شخصی خودمان اخلاقی شدن را تقویت کنیم.
*نوشتن مقاله برای دانشجویان کاری به مراتب راحت تر از مطالعه یک کتاب شده است
در بخش دیگری از این نشست قانعی‌راد با بیان وجود تعارض بین توسعه علمی  
و فساد علمی در فضای کنونی دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: توسعه علمی با شاخص‌هایی مثل افزایش تعداد دانشجو و مقالات منجر به فساد علمی شده که با پایین آمدن کیفیت در علم علی الخصوص در قالب ترجمه‌ها و مقالات همراه شده است. به ویژه در رشته‌های علوم انسانی که مطالب باید به صورت مفهومی و قانع کننده آموزش داده شود که به هیچ‌وجه اینگونه نیست.
وی با انتقاد از وضعیت تدریس دروس علوم انسانی ادامه داد: در فهم مطالب متفکرانی مثل دورکیم، مارکس یا  ماکس وبر در دوره کارشناسی به علت استفاده اساتید و دانشجویان از ترجمه‌های ضعیف و عدم تسلط کافی بر زبان این متفکران مشاهده میکنیم که بسیاری از فارغ التحصیلان دوره کارشناسی کیفیت لازم را برای ادامه تحصیلات تکمیلی ندارند در حالیکه بحث PHD هم در ایران به صورت غیر تخصصی و بدون پشتوانه علمی دنبال می‌شود و در بسیاری از دانشکده‌های علوم انسانی شهرستان های کشور با فقدان استاد برجسته برای بالا بردن کیفیت تدریس در مقطع دکتری مواجه هستیم.
رییس انجمن جامعه شناسی ایران با ابراز تاسف از با اهمیت تر بودن «محصولات» به جای «فرآیندها» در فضای کنونی جامعه علمی کشور، ادامه داد: اساس علم بر فرآیندها میباشد نه محصولات و ادامه این تفکر و تلقی اشتباه به کاهش عمق اندیشه را در فضای علمی کشور می انجامد. وضعیت فشار وارد کردن از طرف نظام ارزیابی علم در کشور به اساتید برای ارتقا و نیز فشار اساتید به دانشجویان باعث تمایل به مقاله نویسی شده و این سوق دادن دانشجویان به مقاله‌نویسی آن هم از طریق copy - paste و بخصوص در رشته های علوم انسانی موجب کاهش توان تحلیل در علوم مختلف می شود، بطوری که هم اکنون نوشتن یک مقاله برای دانشجویان کاری آسان تر از مطالعه و فهم یک کتاب است.
وی با انتقاد از سیاست‌های دولت قبلی، افزود : در این هشت سال طلایی جامعه شناسان به خاطر برخورداری از تفکر انتقادی مورد بی‌مهری قرار گرفتند، در حالیکه بسیاری از مهندسان در این دوران با ارائه یک تحلیل ساده و کم هزینه SWOT به کارفرمایان خود از جایگاه بالاتری در امور تصمیم سازی نسبت به تحلیل های انتقادی و دقیق جامعه شناسان برحوردار بودند.
* اخلاق حرفه ای خوب است حتی اگر یک دزد حرفه‌ای باشد
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: حرفه یعنی رعایت یک چارچوب خاص برای انجام یک عمل خاص. مثلا دزد حرفه‌ای مال آدم‌ها را بدون کشتن آنها می‌دزدد!
وی ادامه داد: در مورد مثال دکتر فرهود باید این نکته را متذکر شد که هر چند در گذشته سه حرفه طبابت، معلمی یا کشیش بودن و قضاوت کنترل نظام اجتماعی را بر عهده می‌گرفتند ولی اکنون این نهادها دارای بُعد گفتمانی با مردم شده اند و دیگر این سه نهاد نمی توانند بگویند: ما داریم به مردم خدمت میکنیم، بلکه این مردم هستند که میگویند: ما چه خدمتی می‌خواهیم!
قانعی‌راد با تاکید بر کم سود بودن راه حل‌های منشوری و تشکیل هیئت های کنترلی و کلاس های اخلاق حرفه ای، افزود: تاکید بر قوانین و نوشتن آیین نامه های جدید در دانشگاه ها علاوه بر بوروکراتیزه کردن فضای دانشگاه موجب فراموشی اخلاق عمومی نیز می‌شود. در حالیکه اخلاق عمومی از دوران قبل از دبستان در خانواده و جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد و همینطور اخلاق حرفه ای نیز باید در دانشگاه جریان و سریان داشته باشد، نه اینکه با برگزاری یک کلاس خاص اهمیت مساله تقلیل پیدا کند. در اخلاق حرفه ای علم، استاد باید مرجعیت اخلاقی داشته باشد.
وی در بخش پایانی صحبت های خود با تاکید بر اینکه راه حل های موجود در چارچوب های موجود به کار نمی آیند، تاکید کرد: مهم ترین تغییر باید در رابطه دولت و نظام سیاسی با دانشگاه به وجود بیاید. این شیوه انتصاب اساتید در هیئت های علمی و این شیوه استفاده از دانشجو که توسط یک وزیر یا یک وزارتخانه و با اراده خاص عده ای که ممکن است هر از چند سال یک بار نیز عوض شوند، درست نیست.
* اخلاق در همه نهادهای جامعه با آسیب، فساد و بحران روبروست
در پایان این نشست نیز خانیکی با اشاره به روبرو شدن مقوله اخلاق در سه سطح آسیب، فساد و بحران تاکید کرد: علاوه بر دانشگاه در بقیه فضاهای جامعه مثل حوزه‌های علمیه یا بازار هم شاهد وضعیت نامطلوب اخلاق هستیم. ما در هر سه حوزه تعریف مقوله اخلاق یعنی اخلاق فضیلت‌گرا (طبق تعریف افلاطون و ارسطو) اخلاق وظیفه‌گرا (طبق تعریف کانت) و نیز اخلاق نتیجه‌گرا (طبق تعریف بنتهام و میل) دچار مشکل هستیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از دوره قبلی ریاست جمهوری افزود: در این هشت سال به اندازه 72 سال قبل از آن نهاد علمی در ایران ساخته شد که اغلب با کمبود بودجه لازم و همچنین با نبود کیفیت علمی لازم همراه بود.
خانیکی با اشاره به بازتعریف نقش‌های جدید نهاد علم، گفت: باید مشخص شود چه امری اخلاقی است؟ یا چه امری غیر اخلاقی است؟ و البته در این میان باید لبه تیز انتقادات خود را متوجه موقعیت های خاصی کرد که کنشگر (استاد یا دانشجو) را به سمت دغدغه های غیر علمی سوق می‌دهد.
وی با اشاره به پنج سیطره اصلی فردی و اجتماعی در فضای دانشگاهی کشور، ادامه داد: سیطره  منفعت(ویژگی جوامع دچار توسعه شتابان) ، غفلت (تبدیل اکثریت جامعه علمی به مشاهده گران به جای مشارکت کنندگان)، تولید مکانیکی دانش، بوروکراتیزه شدن و سیاست زدگی، موجبات اصلی دور بودن فضای علمی کشور از مقوله اخلاق حرفه ای است.   
وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: سیاست‌زدگی استقلال دانشگاه را از بین برده به طوری که حتی به داوری های علمی نیز نگاه جناحی میشود. حتی دستورالعمل های واحد دادن و قصد به اتحاد رساندن همه رشته ها توسط نهادهای حاکمیتی ما را از اخلاقی بودن دور میکند.
انتهای پیام/ک

93/10/28 - 09:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن